LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL tekent zelf voor ontvangst

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door Brahms »

Ik heb in mijn werkomgeving altijd geleerd, je doet je werk zoals voorgeschreven, je doet het veilig, je pleegt geen fraude of bedrog. Kan het werk niet in de gestelde tijd, dan doe je het niet en leg je dit probleem neer bij de werkgever.
Het namaken van handtekeningen van klanten en het verzinnen van legitimatie nummers van klanten is natuurlijk te gek voor woorden. Dat een bedrijf als Post.NL zich zo verlaagd is te triest voor woorden.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Brahms schreef:
22 nov 2020 10:40
Ik heb in mijn werkomgeving altijd geleerd, je doet je werk zoals voorgeschreven, je doet het veilig, je pleegt geen fraude of bedrog. Kan het werk niet in de gestelde tijd, dan doe je het niet en leg je dit probleem neer bij de werkgever.
Het namaken van handtekeningen van klanten en het verzinnen van legitimatie nummers van klanten is natuurlijk te gek voor woorden. Dat een bedrijf als Post.NL zich zo verlaagd is te triest voor woorden.
Dit is niet enkel voorbehouden aan PostNL, geen enkele bezorgdienst laat een ander tekenen op het moment. En als u een manier kan verzinnen om die enorme hoeveelheid pakjes per dag te bezorgen, binnen de grenzen van de wet, fatsoen en afspraken, dan kunt u rijk worden. Vanwege corona lopen wij met z'n allen tegen zoveel nieuwe uitdagingen aan, daar moet je in gaan schipperen. En wilt u dat niet, dan vooral niets meer online gaan bestellen of het dubbele gaan betalen in de bezorgkosten. Aangezien beide voor de meeste mensen geen optie is, is het dus gewoon accepteren. U besteld iets en het is afgeleverd, punt. Dat er even geen controlemiddel is vanwege die aanhoudende drukte is geen reden om nog meer druk op te gaan leggen.
U kunt mij niet wijs maken dat u uw werk nog gewoon kan uitvoeren als u maandenlang 40% meer moet doen bovenop de drukste periode. En elke productie die komt stil te liggen komt met achterstanden te zitten. Hoe ziet u het voor u om achterstanden in pakjes te kunnen wegwerken? Klagen is o zo makkelijk, maar zaken accepteren of meedenken met een oplossing is o zo moeilijk.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heeft verder niets met corona te maken. Maar alles met de werkgever: slavendrijver PostNL. Ze kunnen meer personeel aannemen om de werkdruk te verminderen. Die werkdruk was al enorm voor corona. Arbeidsrechtelijk deugt er helemaal niets van wat PostNL doet. Ik hoop dat ze worden aangepakt. Miljoenenboetes willen nog wel eens helpen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door 16again »

Brahms schreef:
22 nov 2020 10:40
Ik heb in mijn werkomgeving altijd geleerd, je doet je werk zoals voorgeschreven, je doet het veilig, je pleegt geen fraude of bedrog. Kan het werk niet in de gestelde tijd, dan doe je het niet en leg je dit probleem neer bij de werkgever.
Is dat geen gepasseerd punt in de "race to the bottom?"
In dit geval legt je "werkgever" het dan gewoon neer bij een andere ZZp-er, die minder problemen heeft om creatief met de regels om te gaan.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En wie betaald dat extra personeel? Waar moeten ze vandaan komen en waar laat je ze als de druk weer minder is? Het is niet alleen personeel, ze moeten ook kleding hebben, materiaal, een bus. En wat met al die onderaannemers? Die vallen niet onder PostNL. Heeft u een onderbouwing voor die hoge werkdruk voor corona? Pieken konden ze redelijk tot goed opvangen. Enkel rond de feestdagen en Black Friday wilde het wel eens een dagje langer duren.
Wat is er mis met het arbeidsrecht daar? En miljoenenboetes, op grond waarvan? En bij wie komt die boete uiteindelijk op het bordje? En waarom alleen PostNL, wat gaat daar anders dan bij andere bezorgdiensten?

U roept een hoop, maar zegt werkelijk niets.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door hebra98 »

Dit is natuurlijk een vreemd standpunt.
Als een bedrijf een 40% toename van omzet heeft, waar moeten ze dan het extra personeel van betalen?

Daar komt bij dat je nu een slechte werkwijze gaat wijten aan drukte. Terwijl er ook aan het begin van Corona al niet correct werd omgegaan met het tekenen voor pakket ontvangst. En aan het begin was het niet opeens 40% drukker.
Juist nu het drukker is, er meer fout KAN gaan, lijkt het mij belangrijker dan ooit dat bezorgers (op zijn minst) vragen om de rijbewijs of paspoort code. Aangezien dit een "eis en overeenkomst bij verzenden" was en de verkopende partij dus risico loopt dat de bezorger niet zijn werk doet.
Hoe kan een verkoper nu aantonen dat ik iets heb ontvangen als de bezorger mij niet om de code heeft gevraagd?
Je kan trouwens ook een code in de track en trace meesturen, dan is een paspoort of rijbewijs code niet (meer) nodig.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb je een hartje gegeven Neo. Omdat je je rol als advocaat van de duivel weer voortreffelijk speelt ;)

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hebra98 schreef:
22 nov 2020 12:36
Dit is natuurlijk een vreemd standpunt.
Als een bedrijf een 40% toename van omzet heeft, waar moeten ze dan het extra personeel van betalen?
40% meer pakketten verwerken hoeft niet te zeggen 40% meer omzet. En ook al zou je meer omzet hebben, kan je daar een nieuwe bus van betalen en waar haal je direct scanners en kleding vandaan? En wat doe je er mee als de druk weer weg is?
hebra98 schreef:
22 nov 2020 12:36
Daar komt bij dat je nu een slechte werkwijze gaat wijten aan drukte. Terwijl er ook aan het begin van Corona al niet correct werd omgegaan met het tekenen voor pakket ontvangst. En aan het begin was het niet opeens 40% drukker.
Juist nu het drukker is, er meer fout KAN gaan, lijkt het mij belangrijker dan ooit dat bezorgers (op zijn minst) vragen om de rijbewijs of paspoort code. Aangezien dit een "eis en overeenkomst bij verzenden" was en de verkopende partij dus risico loopt dat de bezorger niet zijn werk doet.
Hoe kan een verkoper nu aantonen dat ik iets heb ontvangen als de bezorger mij niet om de code heeft gevraagd?
Je kan trouwens ook een code in de track en trace meesturen, dan is een paspoort of rijbewijs code niet (meer) nodig.
Dat er in het verleden bezorgers zijn geweest die voor kwantiteit gaan en niet voor kwaliteit zal ik niet ontkennen. Maar hoe groot die aantallen zijn is niet bekend. Is dat dus een groot probleem of een enkele rotte appel? Een werkwijze aanpassen voor een enkele rotte appel is geld weggooien.
En ja, er kan meer fout gaan nu door de druk, maar dat zorgt dus ook voor de impasse. Mijn mening is ook dat er een manier van bewijs moet komen. Echter zal dat wel een manier moeten zijn die niet teveel tijd kost en toch zekerheid biedt. Bij het handmatig invoeren van een code lijkt makkelijk, maar dan moet de ontvanger wel zijn ID kaart bij de hand hebben en geen discussie willen aangaan waarom. Een code meesturen lijkt ook simpel, maar zal je net zien dat je partner het pakje aanneemt of je net weg bent en het bij de buren bezorgd wordt. Weg controlemiddel. Beiden kosten ook tijd die er niet is. Plus bij het ingeven kunnen er typfouten gemaakt worden.
Eerder heb ik al eens een optie gegeven voor bijvoorbeeld een barcode bij het huisnummer of binnen naast de deur. Welke bezorger dan ook moet die scannen. Zo voorkom je afleveren op een verkeerde plek en heb je bewijs dat je geweest bent. Eventueel met de mogelijkheid om in te tikken dat het bij de buren bezorgd is of dat er niemand aanwezig is. De bezorger is zo verplicht om naar de voordeur te lopen er is bewijs met minder kans op fouten. Maar dan nog heb je geen middel om de hoge druk nu aan te pakken.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door hebra98 »

Laat niet onverlet dat de controle welke anders met een handtekening MOET worden gedaan, nu ronduit waardeloos is.
En verkopers zullen daar, vermoedelijk, veel schade door hebben wat wij als klant uiteindelijk toch allemaal gaan betalen.

Moeten ze nu heel veel slecht doen of iets minder maar dan ook wel goed?

Ik denk dat 100 pakketten die goed gedaan zijn meer waarde en minder problemen geven dan 120 helemaal zonder enige controle.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hebra98 schreef:
22 nov 2020 13:26
Laat niet onverlet dat de controle welke anders met een handtekening MOET worden gedaan, nu ronduit waardeloos is.
En verkopers zullen daar, vermoedelijk, veel schade door hebben wat wij als klant uiteindelijk toch allemaal gaan betalen.

Moeten ze nu heel veel slecht doen of iets minder maar dan ook wel goed?

Ik denk dat 100 pakketten die goed gedaan zijn meer waarde en minder problemen geven dan 120 helemaal zonder enige controle.
Dat is aan de opdrachtgevers om dat in kaart te brengen en of het teveel geld kost. Het is een kosten/baten afweging. Wil je een pakje niet de volgende dag bij de klant hebben, maar wel een betere controle, of neem je het risico dat het wel eens fout gaat, maar dat het wel de volgende dag geleverd is en de klant wel bij jou gaat bestellen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door hebra98 »

NeoDutchio schreef:
22 nov 2020 13:35
hebra98 schreef:
22 nov 2020 13:26
Laat niet onverlet dat de controle welke anders met een handtekening MOET worden gedaan, nu ronduit waardeloos is.
En verkopers zullen daar, vermoedelijk, veel schade door hebben wat wij als klant uiteindelijk toch allemaal gaan betalen.

Moeten ze nu heel veel slecht doen of iets minder maar dan ook wel goed?

Ik denk dat 100 pakketten die goed gedaan zijn meer waarde en minder problemen geven dan 120 helemaal zonder enige controle.
Dat is aan de opdrachtgevers om dat in kaart te brengen en of het teveel geld kost. Het is een kosten/baten afweging. Wil je een pakje niet de volgende dag bij de klant hebben, maar wel een betere controle, of neem je het risico dat het wel eens fout gaat, maar dat het wel de volgende dag geleverd is en de klant wel bij jou gaat bestellen.
>>
Dan is het maar goed dat de meeste klanten een gevoel van fatsoen hebben want als de bezorger niet kan bewijzen dat het pakket is afgegeven, kunnen klanten gewoon zeggen.. Ik heb niets ontvangen.
O, jij zegt van wel???
Laat mij dan eens de handtekening of code zien die jij MOET hebben om te bewijzen dat je het aan MIJ hebt gegeven.
Het was toch verstuurd met handtekening voor ontvangst?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hebra98 schreef:
22 nov 2020 13:41
Dan is het maar goed dat de meeste klanten een gevoel van fatsoen hebben want als de bezorger niet kan bewijzen dat het pakket is afgegeven, kunnen klanten gewoon zeggen.. Ik heb niets ontvangen.
O, jij zegt van wel???
Laat mij dan eens de handtekening of code zien die jij MOET hebben om te bewijzen dat je het aan MIJ hebt gegeven.
Het was toch verstuurd met handtekening voor ontvangst?
Vandaar dat ik zeg, het is een rekensommetje die ze er op loslaten. Als niet controleren minder kost dan het verlies is het dus duurder en klantonvriendelijker om het wel te doen. Je kan alles wel waterdicht willen inbouwen, maar als iets meer kost dan het oplevert is het dus geld weggooien.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: PostNL tekent zelf voor ontvangst

Ongelezen bericht door Brahms »

NeoDutchio schreef:
22 nov 2020 12:08
.... U besteld iets en het is afgeleverd, punt. Dat er even geen controlemiddel is vanwege die aanhoudende drukte is geen reden om nog meer druk op te gaan leggen....
Je gaat er dan maar even aan voorbij dat bij verzekerd verzenden er helemaal geen controle meer is, maar wel de tekening hiervoor gepresenteerd wordt. Als het toch allemaal list en bedrog is moet Post.NL daar ook maar mee stoppen.

Gesloten