Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Plaats reactie
rubenzovoorts
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2016 18:35

Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door rubenzovoorts » 06 okt 2016 19:30

PostNL is mijn pakketten kwijtgeraakt; ze hebben het ergens anders bezorgd en mij het verkeerde huisnummer doorgegeven. Nou ben ik al meer dan een week op zoek naar mijn pakketten. Inmiddels heb ik ook al een paar keer contact gehad met de klantenservice van PostNL over wat zij voor mij kunnen betekenen.

Hierdoor ben ik erachter gekomen dat PostNL een erg raar beleid voert. Het is namelijk zo dat zij, bij niet aangetekende pakketten, geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen wanneer een pakket niet goed wordt bezorgd, dit staat zo in hun algemene voorwaarden.

Met andere woorden: wanneer een bezorger van PostNL besluit mijn, niet aangetekende, pakket in de sloot te gooien dan heeft dit voor PostNL geen directe gevolgen. Toen ik hen deze vergelijking voorlegde werd mij verteld dat dit dan intern zou worden besproken; de klant heeft dan inderdaad wel gewoon pech. Volgens hen ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij de afzender, als hij dat wilde voorkomen had hij een aangetekende verzending moeten versturen.

Ik vind het erg raar dat PostNL een betaalde dienst aanbiedt waarbij ze eigenlijk gewoon zeggen: "Als wij de dienst niet leveren heb je pech, wil je zeker weten dat we ons werk doen? dan moet je meer betalen".

Nou kun je denken: betaal gewoon een paar euro meer voor een aangetekend pakket dan heb je al dat gezeur niet; ik snap dat je dat denkt. Wat ik nu wil aangeven is dat ik het gewoon erg raar vind dat PostNL überhaupt de optie geeft om van hun dienst gebruik te maken, zonder dat ze daarbij daadwerkelijk de verplichting aangaan het pakket te bezorgen. Ook denk ik dat veel mensen hier niet van op de hoogte zijn, want dan kies je als klant toch altijd voor zekerheid? Dan kies je toch voor de optie waarbij PostNL daadwerkelijk verantwoordelijkheid draagt voor het bezorgen van je pakket?

Ik zou graag zien dat PostNL dit beleid verandert of de klant hier actiever van op de hoogte brengt, voor mij is het helaas deze keer al te laat.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 okt 2016 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast

berndv
Berichten: 6532
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10
Locatie: Het oosten(daar waar de wijzen vandaan kwamen)

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door berndv » 12 okt 2016 14:17

rubenzovoorts schreef:PostNL is mijn pakketten kwijtgeraakt; ze hebben het ergens anders bezorgd en mij het verkeerde huisnummer doorgegeven. Nou ben ik al meer dan een week op zoek naar mijn pakketten. Inmiddels heb ik ook al een paar keer contact gehad met de klantenservice van PostNL over wat zij voor mij kunnen betekenen.

Hierdoor ben ik erachter gekomen dat PostNL een erg raar beleid voert. Het is namelijk zo dat zij, bij niet aangetekende pakketten, geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen wanneer een pakket niet goed wordt bezorgd, dit staat zo in hun algemene voorwaarden.

Met andere woorden: wanneer een bezorger van PostNL besluit mijn, niet aangetekende, pakket in de sloot te gooien dan heeft dit voor PostNL geen directe gevolgen. Toen ik hen deze vergelijking voorlegde werd mij verteld dat dit dan intern zou worden besproken; de klant heeft dan inderdaad wel gewoon pech. Volgens hen ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij de afzender, als hij dat wilde voorkomen had hij een aangetekende verzending moeten versturen.

Ik vind het erg raar dat PostNL een betaalde dienst aanbiedt waarbij ze eigenlijk gewoon zeggen: "Als wij de dienst niet leveren heb je pech, wil je zeker weten dat we ons werk doen? dan moet je meer betalen".

Nou kun je denken: betaal gewoon een paar euro meer voor een aangetekend pakket dan heb je al dat gezeur niet; ik snap dat je dat denkt. Wat ik nu wil aangeven is dat ik het gewoon erg raar vind dat PostNL überhaupt de optie geeft om van hun dienst gebruik te maken, zonder dat ze daarbij daadwerkelijk de verplichting aangaan het pakket te bezorgen. Ook denk ik dat veel mensen hier niet van op de hoogte zijn, want dan kies je als klant toch altijd voor zekerheid? Dan kies je toch voor de optie waarbij PostNL daadwerkelijk verantwoordelijkheid draagt voor het bezorgen van je pakket?

Ik zou graag zien dat PostNL dit beleid verandert of de klant hier actiever van op de hoogte brengt, voor mij is het helaas deze keer al te laat.
De regels voor aflevering van een pakket en de daarbijbehorende voorwaarden zijn geen voorwaarden die postnl zelf bedenkt, maar die onze wetgever bedenkt en waar postnl maar uitvoering aan moet geven. Die wetgeving bepaalt ook wat de mogelijkheden en verantwoordelijkheden zijn. En ja, een pakket dat niet persoonlijk overhandigd hoeft te worden, mag bij "de buren" afgeleverd worden, en dit is niet controleerbaar. En ja, daarom bieden ze ook diensten aan die meer zekerheid bieden, en waar ook een verzekering bij is ingebouwd. De verantwoordelijkheid voor het wel of niet aankomen van het pakket is wettelijk vastgelegd.

http://twinklemagazine.nl/achtergronden ... -consumen/

BL2
Berichten: 2527
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door BL2 » 12 okt 2016 14:27

De verzender is verantwoordelijk voor het verzenden, dus daar melden dat de pakketten Nog niet ontvangen zijn.
Dan mag de verzender in conclaaf met Post.nl hoe dit moet worden opgelost.

alfatrion
Berichten: 14977
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door alfatrion » 12 okt 2016 14:45

berndv schreef:De regels voor aflevering van een pakket en de daarbijbehorende voorwaarden zijn geen voorwaarden die postnl zelf bedenkt, maar die onze wetgever bedenkt en waar postnl maar uitvoering aan moet geven. Die wetgeving bepaalt ook wat de mogelijkheden en verantwoordelijkheden zijn. En ja, een pakket dat niet persoonlijk overhandigd hoeft te worden, mag bij "de buren" afgeleverd worden, en dit is niet controleerbaar. En ja, daarom bieden ze ook diensten aan die meer zekerheid bieden, en waar ook een verzekering bij is ingebouwd. De verantwoordelijkheid voor het wel of niet aankomen van het pakket is wettelijk vastgelegd.

http://twinklemagazine.nl/achtergronden ... -consumen/
Deze informatie is onjuist. De link gaat over een koop op afstand en de relatie tussen verkoper en koper. Daarmee zegt dit weinig over de relatie tussen verzender / vervoerder of vervoerder / ontvanger.

olaf79
Berichten: 8234
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door olaf79 » 13 okt 2016 00:05

En al helemaal niet dat de post bij een ander mag worden bezorgd.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door joris21 » 13 okt 2016 17:42

olaf79 schreef:En al helemaal niet dat de post bij een ander mag worden bezorgd.
Dat mag wel degelijk van de Postwet behalve als erop staat alleen huisadres bv aangetekende post of pakket wat verzekerd is de rest mag gewoonweg bij de buren.

En buiten dat wat is het probleem als je iets besteld zorg je of 1 dat je thuis bent of 2 laat je het bij de buren afleveren

elisabethhendrika
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2014 10:24

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door elisabethhendrika » 22 mei 2017 08:39

Onze zoon stuurde een verzekerd pakket met medicijnen en rijbewijs op naar Portugal. PostNL verzuimde om te laten weten met welke pakketdienst dit pakje bezorgd zou worden en toen het pakket niet aankwam konden we er in Portugal onmogelijk achter komen waar het was gebleven omdat de Track-code niet van de reguliere Portugese post was. Na 5 weken kwam het pakket weer terug bij de afzender in Nederland.
Uitkering verzekering : 20,50 euro(kosten van het verzekerd verzenden)
Schade 425 euro (o.a. huurauto kon niet gebruikt worden)
Ik vind dit een raar beleid.

Dirkie
Berichten: 2323
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door Dirkie » 22 mei 2017 08:57

elisabethhendrika schreef:Onze zoon stuurde een verzekerd pakket met medicijnen en rijbewijs op naar Portugal. PostNL verzuimde om te laten weten met welke pakketdienst dit pakje bezorgd zou worden en toen het pakket niet aankwam konden we er in Portugal onmogelijk achter komen waar het was gebleven omdat de Track-code niet van de reguliere Portugese post was. Na 5 weken kwam het pakket weer terug bij de afzender in Nederland.
Uitkering verzekering : 20,50 euro(kosten van het verzekerd verzenden)
Schade 425 euro (o.a. huurauto kon niet gebruikt worden)
Ik vind dit een raar beleid.
Alhoewel ik echt geen fan van PostNL ben (kijk maar eens bij mijn eerdere bijdragen) kun je volgens mij PostNL niet de schuld gaan geven voor het feit dat je je rijbewijs vergeten bent (als ik het goed lees tenminste).

stofzuigertje

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 22 mei 2017 13:41

Bij retour afz is of niemand meerdere keren niet aanwezig of verkeerde adres.

Verder is zowel in NL als Portugal een foutje mogelijk,
Kosten vergoed is netjes maar zonder opgegeven waarde krijg je nooit meer terug!

Medicijnen kun je daar ook krijgen, gewoon een recept vragen aan je huisarts en per mail en afhalen.

elisabethhendrika
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2014 10:24

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door elisabethhendrika » 23 mei 2017 00:45

verzekeren is dus gewoon weggegooid geld !

crazyme
Berichten: 7287
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door crazyme » 23 mei 2017 06:18

elisabethhendrika schreef:Onze zoon stuurde een verzekerd pakket met medicijnen en rijbewijs op naar Portugal. PostNL verzuimde om te laten weten met welke pakketdienst dit pakje bezorgd zou worden en toen het pakket niet aankwam konden we er in Portugal onmogelijk achter komen waar het was gebleven omdat de Track-code niet van de reguliere Portugese post was. Na 5 weken kwam het pakket weer terug bij de afzender in Nederland.
Uitkering verzekering : 20,50 euro(kosten van het verzekerd verzenden)
Schade 425 euro (o.a. huurauto kon niet gebruikt worden)
Ik vind dit een raar beleid.
Wanneer u dit soort belangrijke zaken gaat versturen naar het buitenland moet u zelf vooraf goed onderzoeken hoe de verzending is geregeld. Simpelweg alleen verzekeren geeft aan dat u daar niet over heeft nagedacht en dan past het niet om PostNL de les te lezen over haar voorwaarden.

ronny25
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 nov 2017 17:08

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door ronny25 » 16 nov 2017 18:05

Nou bespaar je het geld voor aangetekend te sturen . Ik heb nu in 2 weken 2 pakketten aangetekend verstuurd en ik kon het via track en tracé volgen maar halfewege is het pakket verloren en dat 2 keer dus voor mij nooit geen PostNL meer waardeloze klantenservice

crazyme
Berichten: 7287
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door crazyme » 17 nov 2017 12:40

ronny25 schreef:Nou bespaar je het geld voor aangetekend te sturen . Ik heb nu in 2 weken 2 pakketten aangetekend verstuurd en ik kon het via track en tracé volgen maar halfewege is het pakket verloren en dat 2 keer dus voor mij nooit geen PostNL meer waardeloze klantenservice
Verstuurd naar het buitenland ?

elisabethhendrika
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2014 10:24

Re: Raar beleid PostNL bij zoekgeraakte pakketten

Ongelezen bericht door elisabethhendrika » 29 jan 2018 19:38

Als je verzekerd pakket niet aankomt, wordt de verzekeringspremie terugbetaald door PostNL
Echt meegemaakt hoor !!!

Plaats reactie