LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schending van privacy door PostNL-app?

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door michieldejong »

Even voor de duidelijkheid: je krijgt bericht van alle brieven met die postcode+huisnummer.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door bprosman »

Op zich heb ik geen geheimen voor mijn zoon, maar het gaat hem niets aan wanneer en wat voor post ik krijg.
Gelukkig versturen ze "Kadootjes voor moeders" dan ook in een "discrete verpakking" :lol: :lol:

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door GJS »

bprosman schreef:
Op zich heb ik geen geheimen voor mijn zoon, maar het gaat hem niets aan wanneer en wat voor post ik krijg.
Gelukkig versturen ze "Kadootjes voor moeders" dan ook in een "discrete verpakking" :lol: :lol:
Maar die komen ze toch altijd apart afleveren
Afbeelding

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door renewouters »

Slaan we niet een beetje door met de privacy discussie? In veek steden heb je nog (boven)woningen met een gemeenschappelijke voordeur en -brievenbus. De post wordt in 1 keer naar binnen gegooid dus iedere bewoner kan zien wat de buren voor post krijgen. En niemand die daar ooit moeite mee heeft gehad.....

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

renewouters schreef:Slaan we niet een beetje door met de privacy discussie? In veek steden heb je nog (boven)woningen met een gemeenschappelijke voordeur en -brievenbus. De post wordt in 1 keer naar binnen gegooid dus iedere bewoner kan zien wat de buren voor post krijgen. En niemand die daar ooit moeite mee heeft gehad.....
Zo is het.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

i stand corrected.
voor mijn locatie kan ik dit nog niet aanvragen zodoende dat ik hier echt niets vanaf wist.
Erg merkwaardig dat dit puur op postcode/huisnummer gaat. maar dit komt er dus op neer dat TS de registratie door de zoon heeft laten doen gezien je een code ter bevestiging toegestuurd krijgt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

HADES2001 schreef:i stand corrected.
voor mijn locatie kan ik dit nog niet aanvragen zodoende dat ik hier echt niets vanaf wist.
Erg merkwaardig dat dit puur op postcode/huisnummer gaat. maar dit komt er dus op neer dat TS de registratie door de zoon heeft laten doen gezien je een code ter bevestiging toegestuurd krijgt.
Maar op grond van wat anders zou het dan moeten? Bijna elk poststuk wordt gecodeerd aan de hand van de postcode en het huisnummer.

Stel dat het op naam zou moeten en mevrouw Bakker-Smit vraagt dat aan. Dan zou zij post voor mevrouw Bakker niet kunnen zien, of post voor mevrouw Smit, en ga alle verdere mogelijkheden maar na.

De Ts kan dat voor zichzelf op haar adres ook aanvragen en als zij niet wenst dat ex op de telefoon van zoon kan zien wat voor post zij krijgt, moet zij dat met zoon bespreken.

Apmeij
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2017 13:12
Locatie: Tytsjerk

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Apmeij »

Dat is duidelijk aangegeven in de app dat deze alleen op adres werkt! Waarschijnlijk heeft de zoon het verzuimd dit te melden aan zijn ouders ! Dus treft , wat mij betreft, Post.nl gern blaam en schaad dan ook niet de privacywetten

rolfski1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2018 09:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door rolfski1975 »

Vanaf vandaag, 25 mei 2018, is deze app in overtreding op de AVG Privacy wet. Het is niet toegestaan om persoonlijke gegevens zoals post (dus de afzender zichtbaar) zomaar aan alle bewoners van een adres te tonen, zeker als ze er helemaal niet wonen. Sterker nog, bij verhuizing kun je alle post van de nieuwe bewoners in je oude huis zien! Brrrrrr.....

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Brahms schreef:Kijk, de achterliggende gedachte is natuurlijk dat de vader van de zoon via de telefoon van zijn zoon kan zien welke post zijn ex. krijgt.......
Aanmaningen, liefdesbrieven, alles is nu zichtbaar voor haar ex. !
Dat is dan een probleem tussen haar en haar ex. Je kunt PostNL niet gebruiken om je persoonlijke issues op te lossen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door tttlocke »

rolfski1975 schreef:Vanaf vandaag, 25 mei 2018, is deze app in overtreding op de AVG Privacy wet. Het is niet toegestaan om persoonlijke gegevens zoals post (dus de afzender zichtbaar) zomaar aan alle bewoners van een adres te tonen, zeker als ze er helemaal niet wonen. Sterker nog, bij verhuizing kun je alle post van de nieuwe bewoners in je oude huis zien! Brrrrrr.....
Kunt u precies aangeven welke bepalingen in die wet eerst niet en nu wel worden geschonden?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door JvandeW »

tttlocke schreef:
rolfski1975 schreef:Vanaf vandaag, 25 mei 2018, is deze app in overtreding op de AVG Privacy wet. Het is niet toegestaan om persoonlijke gegevens zoals post (dus de afzender zichtbaar) zomaar aan alle bewoners van een adres te tonen, zeker als ze er helemaal niet wonen. Sterker nog, bij verhuizing kun je alle post van de nieuwe bewoners in je oude huis zien! Brrrrrr.....
Kunt u precies aangeven welke bepalingen in die wet eerst niet en nu wel worden geschonden?
Met name Artikel 39 AVG. Al zijn er nog wel meer artikelen uit de AVG die bij dit onderwerp passen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door crazyme »

michieldejong schreef:Je kan sinds een paar maanden in de app ook aankondigen krijgen over 'gewone brieven' die jouw kant opkomen.
Bron:
https://www.iculture.nl/nieuws/postnl-mijn-post/

Ik heb dit zelf ook geactiveerd. Je krijg dan in de app een foto van de envelop te zien.

Om dit te activeren heb je natuurlijk sowieso een account nodig. Vervolgens vraag je het aan en stuurt PostNL je een briefkaart (misschien was het een envelop waar het inzat; weet ik niet meer zeker) met daarop een activeringscode. Na activatie krijg je push berichten met alle brieven die in de aantocht zijn.
Correct. Dat doen ze in een gesloten enveloppe.

Dus wanneer zoonlief toegang heeft tot de post, en ook de toestemming heeft om deze te openen, dan kan hij de app activeren.

Speedy123
Berichten: 1055
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

webshopeigenaar14 schreef:Dus dus dus...ik kan niet even de app downloaden en kijken wanneer en hoelaat de applestore de nieuwe ladings macbooks binnenkrijgt. Vervelend, moet ik die bivakmutsen en de bestelbus weer gaan afzeggen.
Ja wel hoor, als je een keertje een pakketje hebt aangenomen voor de Applestore naast u, dan kunt u de T&T gebruiken om vervolgens al het pakket verkeer te monitoren. Erg handig voor nieuwsgierige mensen die graag weten wat de buren allemaal bestellen. Mogelijk gemaakt door post.nl.

Of even een paar keer de vuilnis uit de kliko snaaien, een aflever bewijsje vinden en hoppa, u weet alles van dat huis. Kunt u pakketjes bestellen op naam van die mensen en deze vrij eenvoudig onderscheppen, bijvoorbeeld in een flat. Immers u weet wanneer de bezorger komt dus kunt u hem opvangen, even vragen naar het pakketje van nummer zoveel, van afzender bladieball en bingo, u krijgt het pakketje zo overhandigd. Ja post.nl is goed bezig.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Elk pakje heeft een eigen track and trace code.

pauline13
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2012 13:43

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door pauline13 »

Deze app is een ernstige schending van de privacy. Een ander kan een account aanmaken op jouw adres en krijgt dan alle afzenders van je brievenpost te zien.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

pauline13 schreef:
08 okt 2020 11:56
Deze app is een ernstige schending van de privacy. Een ander kan een account aanmaken op jouw adres en krijgt dan alle afzenders van je brievenpost te zien.
Help me even...hoe komt die ander ook alweer aan de naar jouw adres gestuurde activatiecode om dit te activeren?

Gesloten