LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schending van privacy door PostNL-app?

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Cissy70
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2017 22:20

Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Cissy70 »

Ik ben van mening dat de postnl app de privacyregels overtreed.
Mijn zoon (15) heeft deze app geïnstalleerd op zijn telefoon omdat hij, als hij bij zijn vader is, graag wil weten wat voor post er voor hem op mijn adres komt. Mijn zoon woont de ene week bij mij en de andere week bij zijn vader.
Nu blijkt echter dat deze app niet op naam, maar op adres werkt. Dit heeft als gevolg dat hij alle post die op mijn adres komt, kan zien. Dus ook mijn post. Op zich heb ik geen geheimen voor mijn zoon, maar het gaat hem niets aan wanneer en wat voor post ik krijg. Een vervelend voorval rond Sinterklaas was dat ik via internet een cadeau voor mijn zoon had besteld en dat hij via de postnl app een melding kreeg wanneer het bezorgd zou worden. Wat een verrassing had moeten zijn, was geen verrassing meer; hij heeft via de website van de afzender gevonden wat ik had besteld. Ik vind dit een kwalijke zaak en voel mij hiermee behoorlijk aangetast in mijn privacy.
Een ander voorbeeld: Bij de vader van mijn zoon woont een student op zolder. Als die student de postnl app installeert, kan hij alle post van mijn zoon en zijn vader zien. Daar heeft die student helemaal niets mee te maken. Daarbij komt dat je maar 1 adres kan volgen in de app. Dus mijn zoon kan niet zien welke post er voor hem op het adres van zijn vader komt als hij bij mij is, terwijl die student dat wel zou kunnen zien.
Ik heb postnl hierover telefonisch gesproken. Zij doen hier totaal niets mee. Ze zeggen dat ze het noteren, maar dat ze er niets aan kunnen doen. Daar wil ik geen genoegen mee nemen. Vandaar dat ik Radar deze mail stuur.

Mag postnl dit doen of schenden zij hiermee de privacy?

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 dec 2017 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Welke privacy word er geschonden? Via de app kunt u zien welke post er verwacht wordt, niet de inhoud. En welke privacy heeft men nog als men iemand inwonend heeft?

Overigens komt uw topic wel erg overheen met https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... ?id=593372

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door sjohie »

Cissy70 schreef:Ik ben van mening dat de postnl app de privacyregels overtreed.
Mijn zoon (15) heeft deze app geïnstalleerd op zijn telefoon omdat hij, als hij bij zijn vader is, graag wil weten wat voor post er voor hem op mijn adres komt. Mijn zoon woont de ene week bij mij en de andere week bij zijn vader.
Nu blijkt echter dat deze app niet op naam, maar op adres werkt. Dit heeft als gevolg dat hij alle post die op mijn adres komt, kan zien. Dus ook mijn post. Op zich heb ik geen geheimen voor mijn zoon, maar het gaat hem niets aan wanneer en wat voor post ik krijg. Een vervelend voorval rond Sinterklaas was dat ik via internet een cadeau voor mijn zoon had besteld en dat hij via de postnl app een melding kreeg wanneer het bezorgd zou worden. Wat een verrassing had moeten zijn, was geen verrassing meer; hij heeft via de website van de afzender gevonden wat ik had besteld. Ik vind dit een kwalijke zaak en voel mij hiermee behoorlijk aangetast in mijn privacy.
Een ander voorbeeld: Bij de vader van mijn zoon woont een student op zolder. Als die student de postnl app installeert, kan hij alle post van mijn zoon en zijn vader zien. Daar heeft die student helemaal niets mee te maken. Daarbij komt dat je maar 1 adres kan volgen in de app. Dus mijn zoon kan niet zien welke post er voor hem op het adres van zijn vader komt als hij bij mij is, terwijl die student dat wel zou kunnen zien.
Ik heb postnl hierover telefonisch gesproken. Zij doen hier totaal niets mee. Ze zeggen dat ze het noteren, maar dat ze er niets aan kunnen doen. Daar wil ik geen genoegen mee nemen. Vandaar dat ik Radar deze mail stuur.

Mag postnl dit doen of schenden zij hiermee de privacy?

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Volgens mij toont die app alleen pakketjes, en niet (ook) briefpost?

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Holy53 »

"Volgens mij toont die app alleen pakketjes, en niet (ook) briefpost?"
Ja toont ook briefpost als je je daarvoor aanmeld. Code wordt per brief naar huisadres gestuurd.

Maar probleem is zoon?

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe kon hij dan bij dat bedrijf zien wat u daar besteld hebt? Of heeft hij van u ook de inlogcodes van die website?

En als die post op de mat ligt of in de brievenbus, kan uw zoon toch ook zien wat voor post er binnenkomt?

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

als antwoord op de vraag, ja postnl mag dit doen, dit is een vrijwilige dienst.
U geeft zelf al aan dat zoonlief wil weten wanneer er post voor hem binnenkomt, als u niet wil dat hij hier 24/7 van op de hoogte is raad ik aan een gesprek met de zoon aan te gaan.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Brahms »

Kijk, de achterliggende gedachte is natuurlijk dat de vader van de zoon via de telefoon van zijn zoon kan zien welke post zijn ex. krijgt.......
Aanmaningen, liefdesbrieven, alles is nu zichtbaar voor haar ex. !

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HADES2001 schreef:als antwoord op de vraag, ja postnl mag dit doen, dit is een vrijwilige dienst.
U geeft zelf al aan dat zoonlief wil weten wanneer er post voor hem binnenkomt, als u niet wil dat hij hier 24/7 van op de hoogte is raad ik aan een gesprek met de zoon aan te gaan.
Vrijwillig voor de ene huisgenoot is niet automatisch vrijwillig voor de andere huisgenoot. Ik vind het een bijzonder systeem en geloof nooit dat dit conform de regels is.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Moneyman schreef:
HADES2001 schreef:als antwoord op de vraag, ja postnl mag dit doen, dit is een vrijwilige dienst.
U geeft zelf al aan dat zoonlief wil weten wanneer er post voor hem binnenkomt, als u niet wil dat hij hier 24/7 van op de hoogte is raad ik aan een gesprek met de zoon aan te gaan.
Vrijwillig voor de ene huisgenoot is niet automatisch vrijwillig voor de andere huisgenoot. Ik vind het een bijzonder systeem en geloof nooit dat dit conform de regels is.
Sorry ik was niet duidelijk genoeg in mijn bericht, heb iets meer ervaring met deze app.
Je kan maar informatie krijgen op twee manieren
1) track and trace in combinatie met postcode (oftewel zoonlief weet de gegevens en heb ook toegang tot je mail als hij deze feature doet want daar komt dat op binnen, neem aan dat je dat niet deelt met een random huisgenoot)
2) gebruikersnaam en wachtwoord (and again zoonlief heeft toegang tot moeders gebruikersnaam en wachtwoord want met zijn eigen gebruikersnaam en wachtwoord zie je niet die van iemand anders op dat adres + T&T code)

Het bericht van TS laat nu net blijken alsof je een postcode huisnummer invult en dat opeens alle informatie van die persoon tevoorschijn komt, dit is absoluut niet het geval, er is duidelijk informatie bij de zoon bekent die verijst is.

EDIT was bij optie 2 de T&T code vergeten
Laatst gewijzigd door HADES2001 op 14 dec 2017 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Iedereen op dat adres kan een gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken en iedereen kan dan alle post zien die er op dat adres binnen gaat komen.

Dus ook moeder kan dat doen en ziet dezelfde post. En alle andere huisgenoten kunnen dat ook doen. Het gaat gewoon om de postcode.

Maar dat kan toch geen probleem zijn, want alle huisgenoten hebben dezelfde brievenbus en zien dan de post van de anderen.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die huisgenoot van vader kan geen post zien van zoon die bij moeder binnenkomt, want die post komt bij moeder binnen en niet bij vader. Hij kan alleen de post zien die bij vader binnenkomt.
En zoals gezegd die post ziet hij ook als hij de brievenbus leeg maakt, of de post van de mat afraapt.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Lady1234 schreef:Iedereen op dat adres kan een gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken en iedereen kan dan alle post zien die er op dat adres binnen gaat komen.

Dus ook moeder kan dat doen en ziet dezelfde post. En alle andere huisgenoten kunnen dat ook doen. Het gaat gewoon om de postcode.

Maar dat kan toch geen probleem zijn, want alle huisgenoten hebben dezelfde brievenbus en zien dan de post van de anderen.
Nee dat klopt niet, als dat zo gemakkelijk zou gaan zonder enige vorm van controle zou je letterlijk elke postcode/huisnummer in nederland kunnen invullen en iedereens post kunnen zien.
Dat is absoluut niet het geval, download de app maar dan zal je het zelf ook zien.
Je maakt een gebruikersnaam en wachtwoord, vervolgens als je inlogt zie je niet je post alleen de bezorgdagen van de postbode, NIET wat hij levert.
Voor pakketjes vraagt die nog steeds om een Track & trace code, enige verschil met een account is dat hij niet meer om postcode vraagt.
Tweede voordeel van een account is dat wanneer je een alternatieve leverdatum ingeeft je niet opnieuw je adres moet geven want die weet die al van je account, maar again je MOET track & trace code hebben.

Aan je opmerking "Iedereen op dat adres kan een gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken en iedereen kan dan alle post zien die er op dat adres binnen gaat komen." kan ik al direct opmaken en bevestigen dat je nog nooit met de app gewerkt hebt.
Ik heb momenteel een huisgenoot en guess what ik zie niets van hem, omdat ik zijn T&T codes niet heb voor de pakketjes die hij besteld

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Dus dus dus...ik kan niet even de app downloaden en kijken wanneer en hoelaat de applestore de nieuwe ladings macbooks binnenkrijgt. Vervelend, moet ik die bivakmutsen en de bestelbus weer gaan afzeggen.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Moneyman »

&hades: ik ben gerust gesteld ;)

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

HADES2001 schreef:
Lady1234 schreef:Iedereen op dat adres kan een gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken en iedereen kan dan alle post zien die er op dat adres binnen gaat komen.

Dus ook moeder kan dat doen en ziet dezelfde post. En alle andere huisgenoten kunnen dat ook doen. Het gaat gewoon om de postcode.

Maar dat kan toch geen probleem zijn, want alle huisgenoten hebben dezelfde brievenbus en zien dan de post van de anderen.
Nee dat klopt niet, als dat zo gemakkelijk zou gaan zonder enige vorm van controle zou je letterlijk elke postcode/huisnummer in nederland kunnen invullen en iedereens post kunnen zien.
Dat is absoluut niet het geval, download de app maar dan zal je het zelf ook zien.
Je maakt een gebruikersnaam en wachtwoord, vervolgens als je inlogt zie je niet je post alleen de bezorgdagen van de postbode, NIET wat hij levert.
Voor pakketjes vraagt die nog steeds om een Track & trace code, enige verschil met een account is dat hij niet meer om postcode vraagt.
Tweede voordeel van een account is dat wanneer je een alternatieve leverdatum ingeeft je niet opnieuw je adres moet geven want die weet die al van je account, maar again je MOET track & trace code hebben.

Aan je opmerking "Iedereen op dat adres kan een gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken en iedereen kan dan alle post zien die er op dat adres binnen gaat komen." kan ik al direct opmaken en bevestigen dat je nog nooit met de app gewerkt hebt.
Ik heb momenteel een huisgenoot en guess what ik zie niets van hem, omdat ik zijn T&T codes niet heb voor de pakketjes die hij besteld
Ik heb de app van de week geinstalleerd. Ik deel een postcode met iemand. Ik zie dus de voorkant van de enveloppen, met uiteraard de naam voor wie die bestemd is. Staat er op de voorkant van die enveloppe ook een afzender, dan weet ik van wie het komt. Een pakje staat er ook automatisch in.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:&hades: ik ben gerust gesteld ;)

Wat Hades stelt is onjuist.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Lady1234 schreef:
Moneyman schreef:&hades: ik ben gerust gesteld ;)

Wat Hades stelt is onjuist.
Goed schijnbaar moet er nog meer bij komen zie hier het bewijs met bron
https://www.postnl.nl/campagnes/postnl-app/

FEATURE 1
Track & Trace
Volg uw pakket, altijd en overal
Komt het niet uit? Kies zelf uw bezorgtijd- of plaats
Scan QR-code op verzendbewijs en deel eenvoudig uw zending
Handig overzicht van uw zendingen
Blijf op de hoogte met pushnotificaties

FEATURE 2
Brief versturen
Direct geregeld met de postzegelcode
Schrijf de code op de plek van de postzegel
Uw brief of kaart kan meteen in de bus
Betaal met iDeal

FEATURE 3
Pakket versturen
Frankeer eenvoudig en voordelig
Standaard € 0,45 korting
Overzicht van uw zendingen
Geen printer nodig
Betaal met iDeal

Dit is alles wat de app bied, zie ook duidelijk de bij FEATURE 1 dat je T&T nodig hebt.
De brieven waar je het over hebt moet je de beschikken over de barcodes zie ook hiervoor de bron
https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... -en-trace/

Mocht je nog steeds het tegendeel willen beweren dan zie ik graag de bronnen die dit bevestiggen

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wellicht hebben we het dan over een verschillende Post.nl app.

Maar hier kunt u er over lezen.

https://www.droidapp.nl/nieuws/postnl-a ... -onderweg/

Of hier.

https://www.iculture.nl/nieuws/postnl-mijn-post/

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door michieldejong »

Je kan sinds een paar maanden in de app ook aankondigen krijgen over 'gewone brieven' die jouw kant opkomen.
Bron:
https://www.iculture.nl/nieuws/postnl-mijn-post/

Ik heb dit zelf ook geactiveerd. Je krijg dan in de app een foto van de envelop te zien.

Om dit te activeren heb je natuurlijk sowieso een account nodig. Vervolgens vraag je het aan en stuurt PostNL je een briefkaart (misschien was het een envelop waar het inzat; weet ik niet meer zeker) met daarop een activeringscode. Na activatie krijg je push berichten met alle brieven die in de aantocht zijn.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schending van privacy door PostNL-app?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

michieldejong schreef:Je kan sinds een paar maanden in de app ook aankondigen krijgen over 'gewone brieven' die jouw kant opkomen.
Bron:
https://www.iculture.nl/nieuws/postnl-mijn-post/

Ik heb dit zelf ook geactiveerd. Je krijg dan in de app een foto van de envelop te zien.

Om dit te activeren heb je natuurlijk sowieso een account nodig. Vervolgens vraag je het aan en stuurt PostNL je een briefkaart (misschien was het een envelop waar het inzat; weet ik niet meer zeker) met daarop een activeringscode. Na activatie krijg je push berichten met alle brieven die in de aantocht zijn.
En dan van alle brieven met die postcode.

Gesloten