LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Strafporto ontvanger

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
esjo
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 mar 2006 16:03

Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door esjo »

Wij zouden een kaart hebben ontvangen die niet (bij ons) ontvangen is. Gisteren kregen wij een kaartje van TNT of we even 1,92 wilden overmaken naar hun, omdat de verzender niet op het poststuk stond en er geen porto geplakt was, en daarom de ontvanger aangeslagen wordt voor de porto + boete.
Het gaat niet om een groot bedrag, maar dit lijkt mij toch nergens op te slaan.
Als ontvanger moet je de strafporto betalen. Dat zou inhouden dat wanneer je een hekel aan iemand hebt je deze persoon op die manier op kosten kunt jagen. Een kaart of iets sturen en dan vervolgens geen afzender erop zetten en geen porto plakken.
Mag dit zomaar? Wat te doen, betalen of niets doen.
Op een link die op het tnt kaartje staat, zie ik dat het inderdaad een kaart voor ons betreft.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door riddert »

esjo schreef:Wij zouden een kaart hebben ontvangen die niet (bij ons) ontvangen is. Gisteren kregen wij een kaartje van TNT of we even 1,92 wilden overmaken naar hun, omdat de verzender niet op het poststuk stond en er geen porto geplakt was, en daarom de ontvanger aangeslagen wordt voor de porto + boete.
Het gaat niet om een groot bedrag, maar dit lijkt mij toch nergens op te slaan.
Als ontvanger moet je de strafporto betalen. Dat zou inhouden dat wanneer je een hekel aan iemand hebt je deze persoon op die manier op kosten kunt jagen. Een kaart of iets sturen en dan vervolgens geen afzender erop zetten en geen porto plakken.
Mag dit zomaar? Wat te doen, betalen of niets doen.
Op een link die op het tnt kaartje staat, zie ik dat het inderdaad een kaart voor ons betreft.
Waarschijnlijk een achtergebleven poststuk, TNT bezorgt al jaren de briefpost niet meer, dat heet nu PostNL. Als u dus een kaartje van TNT ontvangen heeft, dan lijkt me niet dat dit nu nog betaald hoeft te worden.

esjo
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 mar 2006 16:03

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door esjo »

Ik bedoel dus post.nl en niet tnt. :D

mh73

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door mh73 »

Staat er geen link op waarmee je het poststuk kunt bekijken?
In principe proberen ze het te verhalen op de verzender, maar wanneer de verzender geen adresgegevens op de envelop heeft staan, ben je als ontvanger de sigaar.
Als je het niet betaalt, krijg je geen deurwaarder op de stoep of zo.

esjo
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 mar 2006 16:03

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door esjo »

Er staat inderdaad een link op, en het is ook een kaart aan ons geadresseerd. Dat we die niet ontvangen hebben kijk ik al niet eens meer vreemd van op. Het is maar goed dat er tegenwoordig veel via mail gaat.
Maar ik vind het gewoon erg raar dat je als ontvanger zijnde aansprakelijk wordt gesteld voor porto terwijl je niet om het poststuk hebt gevraagd.

Op die manier kun je iedereen op kosten jagen door willekeurig kaarten te versturen zonder porto.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door crazyme »

esjo schreef:Er staat inderdaad een link op, en het is ook een kaart aan ons geadresseerd. Dat we die niet ontvangen hebben kijk ik al niet eens meer vreemd van op. Het is maar goed dat er tegenwoordig veel via mail gaat.
Maar ik vind het gewoon erg raar dat je als ontvanger zijnde aansprakelijk wordt gesteld voor porto terwijl je niet om het poststuk hebt gevraagd.

Op die manier kun je iedereen op kosten jagen door willekeurig kaarten te versturen zonder porto.
Je reageert wel een beetje overtrokken op zo'n betalingsverzoek hoor. Niemand die je dwingt, het is alleen een vriendelijke vraag om de porto te betalen.
Dan kun je dan wel of niet doen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik vind het helemaal niet overtrokken. Heb zelf ook diverse keren zo'n kaart gehad. Ik betaal nooit. PostNL is meester in het afschuiven van "schade".

De verzender is juridisch de partij die moet betalen (contractpartij; PostNL levert een dienst aan die persoon) en niemand anders.

Maar omdat ze die persoon niet kunnen achterhalen, kloppen ze aan bij de ontvanger. Er kan dus nooit gevorderd bij de ontvanger. Maar PostNL probeert het natuurlijk wel.

PostNL staat nu bijna op nummer 1: http://www.klachtenkompas.nl/bedrijven? ... order=DESC

esjo
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 mar 2006 16:03

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door esjo »

Dank u Bob, ik betaal dus niet. Vind het ook een heel rare bedoeling en vroeg me dus ook al af of ze in hun recht stonden.

@crazyme, Het is geen vriendelijke vraag hoor om de porto te betalen. Er zullen er genoeg zijn die erop in gaan en daar komt Post.nl dan mooi mee weg terwijl ze niet in hun recht staan. Bovendien krijg je er als ontvanger ook nog een boete bij. Dus iets waar je niet om gevraagd hebt, moet je gaan betalen plus een boete. Gaat natuurlijk helemaal nergens over.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door ruud_a »

Bob Schurkjens schreef:Ik vind het helemaal niet overtrokken. Heb zelf ook diverse keren zo'n kaart gehad. Ik betaal nooit. PostNL is meester in het afschuiven van "schade".

De verzender is juridisch de partij die moet betalen (contractpartij; PostNL levert een dienst aan die persoon) en niemand anders.

Maar omdat ze die persoon niet kunnen achterhalen, kloppen ze aan bij de ontvanger. Er kan dus nooit gevorderd bij de ontvanger. Maar PostNL probeert het natuurlijk wel.

PostNL staat nu bijna op nummer 1: http://www.klachtenkompas.nl/bedrijven? ... order=DESC
u overdrijft een beetje.
u moet het zien als een service.
ze hebben een poststuk, waarvoor niet (voldoende) is betaald.
goed beschouwd, zouden ze dan ook geen dienst hoeven leveren.
om u uw post toch op tijd te bezorgen is deze regeling al jaren geleden ingevoerd.
die bestond in ieder geval al toen ik nog een kind was.
zou u blijer zijn met een alternatief, waarbij de post wordt teruggestuurd, of als de afzender onbekend is u een mededeling in de bus krijgt waarop staat, dat u uw post binnen twee weken tegen betaling op kunt halen bij een postagentschap?
let wel, u weet dan niet waaruit uw post bestaat.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb me hier ook wel eens over verbaasd. Maar zoals gezegd krijg je echt geen deurwaarder op de stoep als je niet betaalt.
Ik zou ook geen betere oplossing weten :
Afzender verstuurd een brief, PostNL constateert dat er te weinig postzegels opzitten maar kan de afzender niet achterhalen. Maar PostNL levert toch die post af op het bestemde adres. Of de ontvanger nou betaalt of niet. Dat verhaal van die boete weet ik niet, maar zou kunnen zijn ter compensatie van de niet-betalers.

Dit lijkt me beter dan dat PostNL het poststuk helemaal niet verstuurd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door tenormin »

Bestaat inderdaad al sinds tante Pos bezorgt. Vroeger stuurde ik inderdaad met een extra postzegeltje het witte kaartje terug. Nu al jaren niet meer. Je moet het inderdaad als een service zien. Alleen, dat hebben ze de laatste jaren zelf een beetje verpest, die service. Maar je bent niet verplicht als ontvanger te betalen. Dus deze "service" zal dan begrijpelijkerwijze ook wel verdwijnen, merken we niets van, tenminste niet als je geen post verwacht :mrgreen: .

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door ruud_a »

langste adem schreef:Ik heb me hier ook wel eens over verbaasd. Maar zoals gezegd krijg je echt geen deurwaarder op de stoep als je niet betaalt.
Ik zou ook geen betere oplossing weten :
Afzender verstuurd een brief, PostNL constateert dat er te weinig postzegels opzitten maar kan de afzender niet achterhalen. Maar PostNL levert toch die post af op het bestemde adres. Of de ontvanger nou betaalt of niet. Dat verhaal van die boete weet ik niet, maar zou kunnen zijn ter compensatie van de niet-betalers.

Dit lijkt me beter dan dat PostNL het poststuk helemaal niet verstuurd.
er zit aan dat te weinig frankeren natuurlijk ook extra werk aan voor de post.
en ook bij de parkeermeter krijg je een boete als je er te weinig geld in hebt gedaan.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dit is toch niet nieuw? Dat deed de PTT destijds ook al op deze manier.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ach, het zal allemaal wel goed zijn geregeld in de Postwet. Daar staat immers ook in dat niet aangetekende kwijtgeraakte of beschadigde poststukken niet gecompenseerd hoeven te worden.

dieuitthout
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2014 19:06

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door dieuitthout »

ik betaal dit uit nooit !!!

zowiezo is het een verzoek en als ik "overfrankeer "zit er ook geen briefje bij van u heeft te veel betaald

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door bupaul »

Ik vind het dus geen service.
Ook wij hebben wel eens zo' verzoek met boete bedrag gehad. Bovendien kregen we later een nieuw verzoek waarbij het bedrag nogmaals verhoogd was.
Ik heb niet betaald, vond het erg brutaal want ook wij hadden nooit Iers ontvangen. De link op het eerste verzoek laat alleen ons adres zien. We konden dus niet zien of er überhaupt een afzender op stond en ook was niet duidelijk wat het nu precies was.

whisky4
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 okt 2005 20:50

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door whisky4 »

Die strafporto is niet het enige probleem, als er bijvoorbeeld een pakketje uit China of andere landen komt wat compleet te volgen is tot in Nederland beginnen de problemen.
Daar heeft de Post iets op gevonden, nieuwe code pakket is niet meer traceerbaar ze vragen om de 3S... code maar die heb je niet.
Later blijkt dat de bezorger van de Post het als niet bezorgbaar terug stuurt terwijl er maar 8 huizen in onze straat staan.
Na x aantal dagen word het pakketje vrolijk terug gestuurd zonder ook maar een bewijs dat het onbezorgbaar was.
Post.NL kaatst de bal dan terug naar de afzender.
Ook met zieke werknemers neemt dit Koninklijk onderscheiden bedrijf totaal niet zo nauw, als ze op sterven liggen worden ze gewoon nog ingeroosterd, werknemers bestaan bij nummer en streepjescode.
Nee, de Post is niet meer wat het is geweest.
Ik heb het wel te doen met de mensen die voor dit bedrijf werken.

cckuijpers
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2011 15:58

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door cckuijpers »

Zelf ook een kaart ontvangen waar drie postzegels opgeplakt moesten worden met een 1 erop,
Heb ik gedaan, aan de code kon ik op internet zien dat de post uit Zwolle kwam , mijn man was net een paar dagen ervoor overleden, nooit de post met stempel Zwolle ontvangen, daar zat trouwens een postzegel van € 0.40 op dat was inderdaad te weinig.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door tenormin »

cckuijpers schreef:Zelf ook een kaart ontvangen waar drie postzegels opgeplakt moesten worden met een 1 erop,
Heb ik gedaan, aan de code kon ik op internet zien dat de post uit Zwolle kwam , mijn man was net een paar dagen ervoor overleden, nooit de post met stempel Zwolle ontvangen, daar zat trouwens een postzegel van € 0.40 op dat was inderdaad te weinig.
U hoeft het echt niet te betalen, jammer want nu heeft u het kaartje met nummer niet meer, maar als u had 'geklaagd' had u het teruggestort gekregen. http://www.klachtenkompas.nl/postnl/porto-betalen-1
Leest u klacht en antwoord van Post Nl.

weedy3x
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jul 2014 11:34

Re: Strafporto ontvanger

Ongelezen bericht door weedy3x »

ruud_a schreef:
Bob Schurkjens schreef:Ik vind het helemaal niet overtrokken. Heb zelf ook diverse keren zo'n kaart gehad. Ik betaal nooit. PostNL is meester in het afschuiven van "schade".

De verzender is juridisch de partij die moet betalen (contractpartij; PostNL levert een dienst aan die persoon) en niemand anders.

Maar omdat ze die persoon niet kunnen achterhalen, kloppen ze aan bij de ontvanger. Er kan dus nooit gevorderd bij de ontvanger. Maar PostNL probeert het natuurlijk wel.

PostNL staat nu bijna op nummer 1: http://www.klachtenkompas.nl/bedrijven? ... order=DESC
u overdrijft een beetje.
u moet het zien als een service.
ze hebben een poststuk, waarvoor niet (voldoende) is betaald.
goed beschouwd, zouden ze dan ook geen dienst hoeven leveren.
om u uw post toch op tijd te bezorgen is deze regeling al jaren geleden ingevoerd.
die bestond in ieder geval al toen ik nog een kind was.
zou u blijer zijn met een alternatief, waarbij de post wordt teruggestuurd, of als de afzender onbekend is u een mededeling in de bus krijgt waarop staat, dat u uw post binnen twee weken tegen betaling op kunt halen bij een postagentschap?
let wel, u weet dan niet waaruit uw post bestaat.
Maar je hebt als ontvanger van de post er niet om gevraagd dat een niet gefrankeerd post stuk toch word bezorgd.

Gesloten