LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te weinig porto verhalen op ontvanger

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
woutmeul
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2017 11:20

Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door woutmeul »

Hallo Radar,

Graag wilde ik een interessante zaak bij jullie aankaarten en ik vroeg me af of jullie dit al vaker zijn tegengekomen:

Recentelijk heb ik een brief ontvangen waar een postzegel te weinig op was geplakt, dit is uiteraard iets waar ik zelf weinig aan kan doen. De persoon die deze brief verzond had geen afzender op de brief gezet. Nu afgelopen week ontving een kaart van postnl waarop ik wordt verzocht niet alleen de postzegel die ontbrak te betalen maar ook nog is de administratie kosten te vergoeden van postnl. Postnl schrijft op hun kaart dat ze zelf hebben gekozen om de brief toch af te leveren ondanks te weinig porto en vinden dit een "goede service".

Vanochtend heb ik maar is gebeld omdat ik uiteraard niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor te weinig postzegels op een brief en al helemaal niet voor de beslissing van postnl om de brief toch maar door te sturen (en vervolgens mij te laten opdraaien voor de extra kosten). De medewerker van de klantenservice wist mij te vertellen dat zodra iemand hierover belt de kosten niet meer betaald hoeven worden. Ook deze medewerker vond het onredelijk van haar werkgever dat deze kosten worden verhaald op de ontvangen partij.

Deze hele procedure van postnl komt op mij over als een klein extra inkomen voor postnl, immers er zullen genoeg mensen zijn die wel de extra kosten betalen....

Ik ben benieuwd naar jullie reactie / mening

MvG Wouter

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat gebeurt al tientallen jaren... wil je die discussie echt nogmaals voeren?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door john18 »

Ik heb al 3 herinneringen gekregen. Ik gooi ze elke keer bij het oud papier.
De medewerker van de klantenservice wist mij te vertellen dat zodra iemand hierover belt de kosten niet meer betaald hoeven worden
Volgende keer maar bellen :lol:

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door john18 »

Of zal ik betalen en daarna maar terug vorderen als onverschuldigde betaling? Met termijn en eventuele opslag en daarna moneyman bellen :wink: :lol:

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Ik gooi ze altijd gewoon weg. Frankering is fout afzender : stuur maar retour...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door scontra »

woutmeul schreef:Hallo Radar,

Graag wilde ik een interessante zaak bij jullie aankaarten en ik vroeg me af of jullie dit al vaker zijn tegengekomen:
Deze service biedt Postnl al vele , vele jaren om de aan u geadresseerde post ook zo snel en netjes mogelijk op uw adres te bezorgen.
Voor de service "verzoekt" Postnl de geadresseerde om een "vrijwillige bijdrage" te willen betalen, maar u bent nergens toe verplicht.
M.A.W. het verzoek tot de "vrijwillige bijdrage" van Postnl gewoon door de papierversnipperaar doen en klaar is kees, dit kunt u ook doen met de eventuele nog te ontvangen exemplaren en het stopt vanzelf zonder enig verdere consequentie.
Maar uiteraard kunt u ook de "vrijwillige bijdrage" gewoon betalen als compensatie voor de geleverde service.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik stel voor dat we allemaal als verzender structureel te weinig gaan frankeren, en aan de andere kant weigeren om als ontvanger daarvoor te gaan betalen. Dan hebben we in no-time dat hele Post.NL kapot gemaakt. Zal ze leren.

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door MaaikeM »

woutmeul schreef:Recentelijk heb ik een brief ontvangen waar een postzegel te weinig op was geplakt, dit is uiteraard iets waar ik zelf weinig aan kan doen. De persoon die deze brief verzond had geen afzender op de brief gezet. Nu afgelopen week ontving een kaart van postnl waarop ik wordt verzocht niet alleen de postzegel die ontbrak te betalen maar ook nog is de administratie kosten te vergoeden van postnl. Postnl schrijft op hun kaart dat ze zelf hebben gekozen om de brief toch af te leveren ondanks te weinig porto en vinden dit een "goede service".
Voor zover ik weet is PostNL via de postwet gedwongen om deze post toch af te leveren. Dat ze vervolgens proberen de kosten ergens te verhalen, is op zich niet zo vreemd. Als er geen afzender op staat, dan is het natuurlijk lastig om daar bij aan te kloppen. Dus proberen ze het bij de ontvanger, die inderdaad niet verplicht kan worden om te betalen. Overigens mag dit soort post geweigerd worden, maar dat is lastig omdat het betreffende poststuk en de portokaart meestal niet meer tegelijk komen. Het poststuk sturen ze waarschijnlijk vrij snel door, en daarna wordt die portokaart aangemaakt en gestuurd. Dan is het poststuk inmiddels al ontvangen en opengemaakt, en kan het niet meer geweigerd worden. Het huidige systeem werkt dus niet erg goed. Je kunt het overigens meestal wel zien aan het poststuk, omdat er dan op staat dat de frankering gecontroleerd is.
Ik zou overigens als ontvanger ook niet betalen hoor ;)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan poststukken van bijvoorbeeld een halve kilo gewoon ongefrankeerd naar iemand toesturen zonder afzender. Ik ben op deze manier een tijd lang tientallen keren per post gestalkt door een gestoorde junk. Alles keurig netjes bezorgd door PostNL. De strafportokaarten bleven maar komen. Ik heb nooit betaald en nooit gebeld. Schade voor PostNL ruim 100 euro aan gemiste frankering. Dus als je maar brutaal en gestoord genoeg bent hoef je nooit meer postzegels te plakken.

mh73

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb een tijdje van die kaarten gehad omdat PostNL vond dat mijn brievenbusdoosjes toch echt pakketten waren, ook al pasten ze gewoon door de brievenbus. Gewoon genegeerd. Niets meer van gehoord.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door lijfrente »

woutmeul schreef:Hallo Radar,

Graag wilde ik een interessante zaak bij jullie aankaarten en ik vroeg me af of jullie dit al vaker zijn tegengekomen:

Recentelijk heb ik een brief ontvangen waar een postzegel te weinig op was geplakt, dit is uiteraard iets waar ik zelf weinig aan kan doen. De persoon die deze brief verzond had geen afzender op de brief gezet. Nu afgelopen week ontving een kaart van postnl waarop ik wordt verzocht niet alleen de postzegel die ontbrak te betalen maar ook nog is de administratie kosten te vergoeden van postnl. Postnl schrijft op hun kaart dat ze zelf hebben gekozen om de brief toch af te leveren ondanks te weinig porto en vinden dit een "goede service".

Vanochtend heb ik maar is gebeld omdat ik uiteraard niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor te weinig postzegels op een brief en al helemaal niet voor de beslissing van postnl om de brief toch maar door te sturen (en vervolgens mij te laten opdraaien voor de extra kosten). De medewerker van de klantenservice wist mij te vertellen dat zodra iemand hierover belt de kosten niet meer betaald hoeven worden. Ook deze medewerker vond het onredelijk van haar werkgever dat deze kosten worden verhaald op de ontvangen partij.

Deze hele procedure van postnl komt op mij over als een klein extra inkomen voor postnl, immers er zullen genoeg mensen zijn die wel de extra kosten betalen....

Ik ben benieuwd naar jullie reactie / mening

MvG Wouter

Wat te denken, eerst te googelen, dan had je het antwoord meteen gevonden en geen moeite hoeven te doen hier een topic te openen , ofwel.....
Moneyman schreef:Dat gebeurt al tientallen jaren... wil je die discussie echt nogmaals voeren?

carola.strien
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2019 19:10

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door carola.strien »

Is dit nog steeds zo? Dat je die porto kosten niet verplicht bent om te betalen?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat is nog steeds zo.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Officieel moet je als je weigerde te betalen deze retour afzender sturen.

Vaak is die onbekend, en kan dat niet eens.
Zelf heb ik voor 52 gram envelop wel vaker 2 in plaats van 3 zegels geplakt en ik hoorde niemand klagen.

Bij tekort zegels op grote zware envelop gaan ze pas nawegen dus ik gok hierop....

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door ErnieG »

woutmeul schreef:
29 mei 2017 11:31
Graag wilde ik een interessante zaak bij jullie aankaarten
Vergeet niet om het ook aan te kaarten bij de afzender van je brief.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door Costnix »

Heel lang geleden betaalde de ontvanger de verzendkosten.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Postzegel

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door heerschap »

Dat is toch prima service ? Ik snap het probleem niet.
Ik heb ook wel eens strafporto gehad als verzender zijnde. Perongeluk vergeten te frankeren.
Kreeg een net verzoek of ik de porto alsnog wilde voldoen. Ze hadden de brief wel bezorgd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door k2p »

Ik vind het wel humor. Als zij een zending kwijtraken, kun je de boom in. Maar als zij iets tekort komen, gaan ze de ontvanger maar achteraan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor die strafportokaarten heb ik altijd nog wel wat oude buitenlandse postzegels liggen. Bijvoorbeeld uit Suriname met Juliana er op. Accepteren ze ook gewoon.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Te weinig porto verhalen op ontvanger

Ongelezen bericht door pedro714 »

tjonge tjonge, wat een wereldprobleem. Als dit maar niet leidt tot de 3e wereldoorlog.

Gesloten