LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
nico mulder
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2016 07:58

Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door nico mulder »

vandaag een email en sms ontvangen van dhl
dat ik maar liefst €56.00 invoerrechten en administratiekosten moet betalen.
over een product wat $ 27.00 gekost heeft.
het pakketje komt uit hong kong.
en bevat motorcycleparts ( half fabricaat).

heb gebeld naar dhl en deze beweert dat zij zich aan de regels houden. dat op de factuur geen verzendkosten zijn vermeld en dat ik daarom dit bedrag moet overmaken. ( wat ik ook gedaan heb)
puur omdat ik dit onderdeel nodig heb.

daarna heb in met de douane belastingdienst gebeld. en deze zegt dat ik moet klagen over de transporteur bij de douane maar dan wel schriftelijk( zodat deze direct in de versnipperaar kan).

geen verzend kosten op je factuur.
kost je ca 100%.
van de waarde van je product wat verdwijnt in de zakken van je transporteur.

met vriendelijke groet.
n mulder
Laatst gewijzigd door Radar op 02 mar 2016 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast. Ongefundeerde uiting verwijderd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door kweenie »

Je klacht heeft dus betrekking op de winkel bij wie je de onderdelen hebt gekocht. Díe heeft namelijk verzuimd de waar de op de juiste manier op het pakketje te zetten. Als gevolg dáárvan moet je invoerrechten betalen. En die rechten, plus de kosten voor de verwerking daarvan, brengt DHL (terecht) bij jou in rekening.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door newmikey »

nico mulder schreef:vandaag een email en sms ontvangen van dhl
dat ik maar liefst €56.00 invoerrechten en administratiekosten moet betalen.
over een product wat $ 27.00 gekost heeft.
het pakketje komt uit hong kong.
en bevat motorcycleparts ( half fabricaat).
Zonder het gewicht van het pakketje en de verzendwijze exact te kennen, val hier weinig over te zeggen behalve dat het zeker géén rechten bij invoer kunnen zijn maar BTW en inklaringskosten. 27$ is ongeveer €24 dus u zit boven de belastingdrempel. U zult dus BTW moeten betalen over de factuurwaarde plus vervoerskosten.

Als de vervoers of verzendkosten niet op de factuur stonden zal men bij DHL de officiele tarieven hebben gebruikt. Voor een pakketje van 30x30x30cm met een gewicht van ca. 5 kg en de waarde van $27 geeft de website van DHL in Hong Kong daarvoor zo'n HK$1418 voor en dat is omgerekend zo'n €167.

21% BTW over €24 + €167 plus de inklaringskosten van HDL in Nederland komt heel aardig in de richting van wat u betaald heeft.

nico mulder
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2016 07:58

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door nico mulder »

dus als je iets koopt op ebay en of aliexpress.
waar free shipping bijstaat.
waarbij de verkoper regelt dat deze getransporteert word.
de verkoper betaatd het transport.
mag dhl transport kosten gaan verhalen bij de ontvanger.
free shipping betekend dus eigenlijk €40.00
transport kosten.
ik dacht toch dat het iets anders betekende.
ik ben een consument he geen douane en of belasting deskundige of een medewerker van dhl die hier zojuist heeft geraergeerd.

ik bestel iets online dat € 27.00 kost.
met daarbij free shipping world wide.
dat daar invoer rechten en btw over betaald zou moeten dat begrijp ik ook nog wel.
maar 200% van het product is ronduit diefstal.
ook al staat dhl wettelijk in zijn recht vind ik het nog steeds onacceptabel.

mensen koop nooit iets boven de €22.00
met free shipping.
je word ronduit genaaid door dhl douane belastingdienst en wie ik nog vergeten ben op te noemen.

van mij mogen ze het volgende pakketje houden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Tja, je kiest er toch echt zelf voor om buiten de EU iets te bestellen en daar horen inklaringskosten e.d. gewoon bij. Je kan ook gewoon naar de lokale vakman...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Julie4444 schreef:Tja, je kiest er toch echt zelf voor om buiten de EU iets te bestellen en daar horen inklaringskosten e.d. gewoon bij. Je kan ook gewoon naar de lokale vakman...
Nee, je snapt het niet. Je moet vooral niet in de EU bestellen en zodat je kan gaan klagen over het gebrek aan consumentenbescherming (wat in de EU perfect is geregeld). En vervolgens geef je Rutte de schuld als alle lokale bedrijven over de kop gaan.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door newmikey »

nico mulder schreef:dus als je iets koopt op ebay en of aliexpress.
waar free shipping bijstaat.
waarbij de verkoper regelt dat deze getransporteert word.
de verkoper betaatd het transport.
Dat klopt toch ook? U heeft toch ook géén shipping betaald?
mag dhl transport kosten gaan verhalen bij de ontvanger.
free shipping betekend dus eigenlijk €40.00
transport kosten.
ik dacht toch dat het iets anders betekende.
Het is u hierboven keurig uitgelegd. U betaalt BTW aan de Nederlandse staat en administratiekosten aan DHL voor het doen van de aangifte. Géén transportkosten dus.
ik ben een consument he geen douane en of belasting deskundige of een medewerker van dhl die hier zojuist heeft geraergeerd.
U hoeft geen deskundige te zijn maar de wet kennen scheelt al een stuk. De Douane heeft een eigen Facebook account waar ze herhaaldelijk dit soort dingen uitlegt. Ik heb trouwens hier géén DHL medewerkers kunnen ontdekken. Ziet u iets wat ik niet zie?
van mij mogen ze het volgende pakketje houden.
Als u niets bestelt zullen ze ook niets versturen. Simpel toch?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door sjohie »

nico mulder schreef:dus als je iets koopt op ebay en of aliexpress.
waar free shipping bijstaat.
waarbij de verkoper regelt dat deze getransporteert word.
de verkoper betaatd het transport.
mag dhl transport kosten gaan verhalen bij de ontvanger.
free shipping betekend dus eigenlijk €40.00
transport kosten.
ik dacht toch dat het iets anders betekende.
ik ben een consument he geen douane en of belasting deskundige of een medewerker van dhl die hier zojuist heeft geraergeerd.

ik bestel iets online dat € 27.00 kost.
met daarbij free shipping world wide.
dat daar invoer rechten en btw over betaald zou moeten dat begrijp ik ook nog wel.
maar 200% van het product is ronduit diefstal.
ook al staat dhl wettelijk in zijn recht vind ik het nog steeds onacceptabel.

mensen koop nooit iets boven de €22.00
met free shipping.
je word ronduit genaaid door dhl douane belastingdienst en wie ik nog vergeten ben op te noemen.

van mij mogen ze het volgende pakketje houden.
Je verbind punten aan elkaar die niks met elkaar van doen hebben. Verzendkosten betaal je al dan niet om het bestelde in huis te krijgen. Als de verkoper dat gratis doet, is dat klaar.

Vervolgens is de bestelling afkomstig van buiten de EU, en doordat de waarde >22 euro is, moet je daar invoerrechten over betalen aan de Douane. Aangezien je dat niet zelf kan, is het zo geregeld dat DHL dit automatisch doet bij de Douane. Echter is dat een bedrijf, en die doen dat niet gratis, vandaar naast de invoerrechten voor de Douane, ook een bedrag voor DHL.

Free shipping betekent precies wat het zegt, gratis verzenden. Invoerkosten bij de douane en kosten voor DHL om dit af te handelen komen pas daarna.

Je wordt dus niet genaaid. enkel net zo behandeld als elk een ander die iets online besteld in het buitenland.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door Julie4444 »

GJvdZ schreef:
Julie4444 schreef:Tja, je kiest er toch echt zelf voor om buiten de EU iets te bestellen en daar horen inklaringskosten e.d. gewoon bij. Je kan ook gewoon naar de lokale vakman...
Nee, je snapt het niet. Je moet vooral niet in de EU bestellen en zodat je kan gaan klagen over het gebrek aan consumentenbescherming (wat in de EU perfect is geregeld). En vervolgens geef je Rutte de schuld als alle lokale bedrijven over de kop gaan.
Dat is wel de trend ja. Ik doe gewoon lekker allesnog bij de lokale (veelal kleinere) bedrijven. Nooit kwaliteitsproblemen en eigenlijk altijd klantgerichtte ondernemers die je goed helpen. :mrgreen:

Zouden meer mensen moeten doen, maar veel vergeten blijkbaar dat je niet kan verwachten dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door alfatrion »

sjohie schreef:Vervolgens is de bestelling afkomstig van buiten de EU, en doordat de waarde >22 euro is, moet je daar invoerrechten over betalen aan de Douane.
Als de prijs onder de € 150,- is dan hoef er geen invoerrechten betaald te worden en onder de € 22,- hoeft er geen BTW betaald te worden. Daarnaast zijn er nog inklaringskosten van € 10,- tot € 20,- afhankelijk van de vervoerder.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door michieldejong »

De BTW die je bij invoer moet betalen is over de waarde van het product + de verzendkosten.
In dit geval waren de verzendkosten 0 maar heeft de verzender verzuimd deze op de rekening te zetten.

DHL Express gebruikt dan http://www.dhl.nl/content/dam/downloads ... l_2014.pdf
De btw over de invoer en de rechten bij invoer worden niet alleen berekend over de waarde van de goederen, maar ook over de waarde van het transport. Is de waarde van het transport niet bekend op het tijdstip van de invoer? Dan gelden de gebruikelijke kosten die in het tarief van DHL Express opgenomen zijn voor dezelfde route in omgekeerde richting en voor hetzelfde type zending.
Dan kom je, bij een tarief voor afgifte, bijvoorbeeld op
https://www.dhlexpress.nl/nl/tarieven-b ... ight%5D=20

200 euro! Voor een pakketje van 100 gram van 20cm bij 20 cm bij 20 cm.
Dat is toch wel pittig, zeker als je er 0 euro voor hebt betaald. Natuurlijk ligt de schuld uiteindelijk bij de verzender die dit gewoon goed op de factuur had moeten zetten maar toch erg vervelend.

Het lijkt me dat als je bezwaar maakt (zoals je aangaf) met bewijs dat de verzendkosten echt 0 waren het toch geretourneerd moet worden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door newmikey »

michieldejong schreef:Ik geloof dat een aantal mensen het punt niet helemaal begrepen hebben.
Geen haarkloverij maar dat heeft u ook niet helemaal blijkbaar...
De btw over de invoer en de rechten bij invoer worden niet alleen berekend over de waarde van de goederen, maar ook over de waarde van het transport. Is de waarde van het transport niet bekend op het tijdstip van de invoer?
De "waarde van het transport" is niet hetzelfde als "wat ik voor het transport betaald heb" net zo min als dat voor de waarde van de goederen geldt.
Het lijkt me dat als je bezwaar maakt (zoals je aangaf) met bewijs dat de verzendkosten echt 0 waren het toch geretourneerd moet worden.
Ettelijke problemen met deze aanbeveling. Aangezien DHL hier géén fout gemaakt heeft, zal TS zèlf voor de kosten van zo'n bezwaar opdraaien (als die er mochten zijn). De administratiekosten krijgt TS zowiezo niet terug want er is immers door DHL aangifte gedaan en dus werk verricht. Als laatste zou TS de Douane ervan moeten overtuigen dat hij inderdaad op géén enkele wijze verzendkosten heeft betaald maar dat ook geen enkele andere partij dat voor hem heeft gedaan, m.a.w. dat òf de verzender òf DHL hem gesponsord hebben. Pakjes komen nu eenmaal niet gratis vanuit China naar Nederland. Iemand moet dus aantoonbaar die vervoerskosten hebben betaald en dat zou best de afzender geweest kunnen zijn. Vraag is dan wel hoe geweldig vrijgevig deze afzender geweest is als hij de vervoerskosten voor eigen rekening zou hebben genomen op een verkoop van $27 - twijfelachtig op z'n minst.

De waarde van die transportkosten zou TS kunnen betwisten bijvoorbeeld op basis van het feit dat voor een langzamere verzending gekozen werd en niet voor de dure express methode.

Al met al een vreselijke hoop moeite om welgeteld €40 terug te krijgen. Het kàn natuurlijk wel maar of het de moeite is, is een tweede.

Het verdient altijd aanbeveling te kiezen voor de goedkoopst mogelijke verzendwijze (China Post bijvoorbeeld) om zo de belastbare waarde binnen de perken te houden. Haastige spoed is hier nooit goed aangezien express koeriers inderdaad hoge prijzen rekenen - het is uiteindelijk luchtvracht priority en dat kost gewoon veel geld. Als je vooraf rekening houdt dat elke aankoop belast kan worden met administratiekosten, BTW en/of rechten bij invoer dan kan het alleen maar meevallen als er wel eens een pakketje "doorheen glipt". Voor de meeste zaken geldt dat je ze beter ergens binnen de EU kunt aanschaffen, dan heb je tenminste niet het probleem van aangiftekosten en rechten bij invoer en zit de BTW al bij de koopprijs inbegrepen. (dat laatste is bijv. niet het geval bij aankopen uit de Kanaaleilanden, Canarische eilanden en andere bijzondere gebieden). Let wel op dat bijvoorbeeld Zwitserland, Rusland, Oekraine, Noorwegen géén EU landen zijn en er dus ook daar inklaring gedaan moet worden.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door michieldejong »

newmikey schreef: De "waarde van het transport" is niet hetzelfde als "wat ik voor het transport betaald heb" net zo min als dat voor de waarde van de goederen geldt.
Ik heb de betreffende wet er niet op nageslagen maar de douane zelf zegt op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... etaankopen:
U berekent de btw over de waarde van de goederen die u laat invoeren. Dat is de prijs van de goederen plus het invoerrecht, commissies, de kosten voor het vervoer (inclusief verzekeringskosten) tot de plaats van bestemming, enzovoorts.
Deze uitleg lijkt me toch duidelijk: als ik voor een product x betaal inclusief verzendkosten moet er aan BTW ook x * 0.21 betaald worden.
Dat vanuit Hong Kong ontzettend veel artikelen met een waarde van enkele tientjes aangeboden worden met 'gratis' verzending lijkt me duidelijk, ebay staat er vol mee. Natuurlijk zal het dan zo zijn dat de aanbieder de verzendkosten verdisconteerd heeft met de kosten van het product. Voor de BTW maak dat niets uit.
Zoals je aangeeft gaat dit meestal met China Post of vergelijkbaar. Ik weet niet of het mogelijk is dat het pakket goedkoop verzonden wordt maar uiteindelijk wel door DHL geimporteerd wordt.

Als de verzendkosten hoog zijn leent het zich zeker voor fraude hiermee (verzender vragen de verzendkosten als 0 op de bon te zetten). Maar bezwaar maken lijkt mij niet zo lastig (je moet alleen die machtiging van DHL krijgen):
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... taankopen/
En als je sterk bewijs hebt lijkt me de kans op succes toch aanzienlijk. Ik heb het dan uiteraard alleen over terugbetaling van die 40 euro BTW over de verzendkosten.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door langste adem »

Newmikey is een kenner op dit gebied hoor .....

Een groot gedeelte van de te betalen kosten van €56 zal zijn voor de administratiekosten (inklaringskosten) door DHL en die hanteert standaard tarieven daarvoor. Klagen bij de belastingdienst over de DHL tarieven heeft niet zoveel zin

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door michieldejong »

Ik geloof wel dat hij een kenner is en ik denk ook niet dat we het zo erg oneens zijn. Dat een groot deel van de 56 voor administratiekosten zou zijn wordt door TS zelf ontkent. Ik maak uit zijn verhaal op (het is een beetje warrig opgeschreven) dat hij het heeft nagevraagd en dat men hem verteld heeft dat 40 euro voor de (BTW van de) verzendkosten is. Newmikey heeft dit al uitgelegd en nagerekend in een van de eerste posts.

Het punt wat ik betwijfel is dat als je echt hard kunt maken 27 dollar betaald te hebben, bijvoorbeeld door te wijzen op de website waar het product voor die prijs (incl verzendkosten) gekocht kan worden, het betreffende factuur en een creditcard afschrift voor het bedrag te laten zien, dat een protest dan ingewikkeld of een kleine kans van slagen zou hebben. Ik geef onmiddelijk toe dat ik er zelf geen ervaring mee heb (bezwaar maken) dus als iemand anders andere ervaringen in een vergelijkbare situatie heeft hoor ik het graag.
Met dat bewijs zou het enige tegenstandpunt van de belastingdienst volgens mij zijn dat de TS buiten de betaling van de 27 dollar, b.v. via een andere creditcard of een andere betaalwijze, extra heeft betaald voor snellere en dus duurdere verzending. Dat is theoretisch natuurlijk mogelijk maar vind ik een onwaarschijnlijk verhaal. Ik betwijfel of een overheidsinstantie zich daar voor een bedrag van 40 euro op zou beroepen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door newmikey »

michieldejong schreef:Ik geloof wel dat hij een kenner is en ik denk ook niet dat we het zo erg oneens zijn.
Klopt helemaal :D
Dat een groot deel van de 56 voor administratiekosten zou zijn wordt door TS zelf ontkent. Ik maak uit zijn verhaal op (het is een beetje warrig opgeschreven) dat hij het heeft nagevraagd en dat men hem verteld heeft dat 40 euro voor de (BTW van de) verzendkosten is. Newmikey heeft dit al uitgelegd en nagerekend in een van de eerste posts.
Inklaringskosten even van een website geplukt en dat komt aardig overeen met mijn eigen ervaring:
TNT Express €13,00
EMS (TNT) €17,50
China Post, Hongkong Post en Singapore Post €13,00
DHL (Express) €10,00
Fedex €10,00
UPS €10,50
USPS €13,00
Het punt wat ik betwijfel is dat als je echt hard kunt maken 27 dollar betaald te hebben, bijvoorbeeld door te wijzen op de website waar het product voor die prijs (incl verzendkosten) gekocht kan worden, het betreffende factuur en een creditcard afschrift voor het bedrag te laten zien, dat een protest dan ingewikkeld of een kleine kans van slagen zou hebben. Ik geef onmiddelijk toe dat ik er zelf geen ervaring mee heb (bezwaar maken) dus als iemand anders andere ervaringen in een vergelijkbare situatie heeft hoor ik het graag.
Bezwaar kan binnen 8 weken na aangifte en is gratis. Daar is wel een "verklaring van geen bezwaar" voor nodig van DHL aangezien zij de aangever is. De mogelijkheid staat altijd open maar de motivatie zal inderdaad zo veel mogelijk van de door jou genoemde zaken moeten bevatten. Indien het bezwaar wordt afgewezen is nog beroep nodig maar dan komen er alsnog kosten bij.
Met dat bewijs zou het enige tegenstandpunt van de belastingdienst volgens mij zijn dat de TS buiten de betaling van de 27 dollar, b.v. via een andere creditcard of een andere betaalwijze, extra heeft betaald voor snellere en dus duurdere verzending. Dat is theoretisch natuurlijk mogelijk maar vind ik een onwaarschijnlijk verhaal. Ik betwijfel of een overheidsinstantie zich daar voor een bedrag van 40 euro op zou beroepen.
Afhankelijk van de manier van verzending zou dat tegenpunt van de BD kunnen zijn dat de zending met de duurdere air express pakketdienst binnen is gekomen en dat het onwaarschijnlijk is dat de verzender méér voor de gratis verzending heeft uitgegeven dan wat het artikel kost. Een onderzoek zou dan moeten volgen. TS heeft niet aangegeven hoe groot en/of zwaar het pakketje was maar zo'n bezwaar heeft bijvoorbeeld grote kans van slagen als het een klein artikeltje in een bubbelenvelop betrof wat gewoon met China Post voor een paar centen werd verzonden en per ongeluk via de express service is afgehandeld.

Overigens is ook na die 8 weken nog wel een wettelijke mogelijkheid en dat is om binnen 3 jaar een verzoek tot teruggaaf in te dienen. De 8 weken termijn komt uit de Nederlandse wetgeving, de teruggaaf uit de EU wetgeving. Aan een verzoek teruggaaf zijn echter meestal wel administratiekosten verbonden.

E.e.a. valt nog eens na te lezen op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... taankopen/

DDHo
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2016 13:26

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door DDHo »

Ik heb ook problemen met DHL.

Het bedrag waar ik BTW over zou moeten betalen is 40 euro (goederen) + 92 euro (transport). Over 132 euro moet dus BTW betaald worden. Dat zou 27,72 euro extra kosten.

Mijn pakket is ook verzonden met free shipping. Toch moet er BTW betaald worden over de transport kosten. Wanneer er geen transportkosten genoteerd staan op een pakbon of iets dergelijks rekent DHL standaard 92 euro voor het transport.

Nu heb ik de inklaring opgevraagd en blijkt dat ik over 210 euro belasting moet betalen. Ik heb de medewerker van DHL gevraagd uit te leggen waar het overige bedrag van 78 euro vandaan komt. Vervolgs krijg ik een rekenhulpje van de belastingdienst toegestuurd. Makkelijk afgescheept dus.

Uiteindelijk betaal ik ook 15 euro administratie kosten aan DHL voor een inklaring die naar mijn weten niet klopt.

Ik heb zelf inderdaad iets te mooi en makkelijk gedacht over bestellen uit het buitenland.
Logisch dat er belasting betaald moet worden maar ik betaal liever geen cent te veel belasting.

Hoe heb jij het uiteindelijk opgelost Nico?

johnny walker
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2016 14:19

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door johnny walker »

Dit probleem zal wel aan de orde van de dag zijn. De uitleg van DHL over de BTW heffing plus Administratie kosten, heeft als oorzaak dat de (Chinese) fabrikant verzuimt er een pro forma factuur bij te doen. (splitsing prijs product - vrachtkosten). Je moet de aankoop vooruit betalen, leg die Chinees dan maar eens de Nederlandse douane regels uit. In mijn geval ging het om een product van 65.- dollar, samen met de vrachtkosten 150.- dollar (135,- Euro).
Te betalen BTW plus administratiekosten 76.- Euro. Als je als regelneef in Nederland meer binnen harkt als een fabrikant met een product, is het toch verwonderlijk dat wij hier nog fabrieken hebben.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door berndv »

johnny walker schreef:Dit probleem zal wel aan de orde van de dag zijn. De uitleg van DHL over de BTW heffing plus Administratie kosten, heeft als oorzaak dat de (Chinese) fabrikant verzuimt er een pro forma factuur bij te doen. (splitsing prijs product - vrachtkosten). Je moet de aankoop vooruit betalen, leg die Chinees dan maar eens de Nederlandse douane regels uit. In mijn geval ging het om een product van 65.- dollar, samen met de vrachtkosten 150.- dollar (135,- Euro).
Te betalen BTW plus administratiekosten 76.- Euro. Als je als regelneef in Nederland meer binnen harkt als een fabrikant met een product, is het toch verwonderlijk dat wij hier nog fabrieken hebben.
Voordat je gaat klagen was het wellicht handig geweest om je eerst te verdiepen in de regelgeving omtrent het importeren van artikelen buiten de EU, want het maakt namelijk niet uit of het China is of Colombia, hoewel in die laatste niet heel veel artikelen legaal ingevoerd worden.

Als het gekochte product boven de 22 euro is, betaal je inderdaad invoerrechten. Voor het bepalen van die 22 euro wordt gekeken naar de waarde van het artikel en worden de verzendkosten niet meegerekend. Komt het gekochte artikel boven de 22 euro, betaal je BTW over de aanschafwaarde én de verzendkosten.

Het deel dat dhl vermeld over pro forma en dergelijke is op zich niet heel erg relevant. Dit is pas relevant als je gratis verzending zou hebben, zoals bij veel aliexpress bestellingen. Als dan niet op de factuur staat dat de verzendkosten gratis zijn, gaan ze een schatting doen op basis van gewicht, over dat bedrag betaal je dan ook nog eens BTW. Aangezien jouw bestelde artikel op zichzelf al 65 dollar kostte, betaal je hoe dan ook BTW over zowel het artikel als de verzendkosten.

je betaalde nu 76 euro, wat wel relatief veel is, of het teveel is ligt geheel aan de specificatie van de kosten. Je zult een bedrag betalen voor het inklaren van de bestelling, dat ligt op ongeveer 20 euro, daarnaast betaal je dus btw over de totale waarde. Als ik dat over die 135 uitreken, kom ik op slechts 28,35 euro uit, dus zou het totale bedrag niet veel hoger moeten zijn dan afgerond 50 euro. Waren die 150 dollar alleen de vrachtkosten? Of betrof dit het totale bedrag inclusief vrachtkosten.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Verzendkosten invoerrechten absurd DHL

Ongelezen bericht door newmikey »

johnny walker schreef:Dit probleem zal wel aan de orde van de dag zijn. De uitleg van DHL over de BTW heffing plus Administratie kosten, heeft als oorzaak dat de (Chinese) fabrikant verzuimt er een pro forma factuur bij te doen. (splitsing prijs product - vrachtkosten). Je moet de aankoop vooruit betalen, leg die Chinees dan maar eens de Nederlandse douane regels uit. In mijn geval ging het om een product van 65.- dollar, samen met de vrachtkosten 150.- dollar (135,- Euro).
Te betalen BTW plus administratiekosten 76.- Euro. Als je als regelneef in Nederland meer binnen harkt als een fabrikant met een product, is het toch verwonderlijk dat wij hier nog fabrieken hebben.
Je hoeft die Chinees helemaal geen Nederlandse douane regels uit te leggen want die bestaan al sinds 1993 niet meer. Die Chinees weet inmiddels ook wel dat de Europese douane regels (want dat is wat de Nederlandse Douane toepast) niet wezenlijk verschillen van de regels in om het even welk ander land aangezien ze allemaal zijn gebaseerd op het WTO/GATT douanewaarde verdrag waar o'n beetje alle landen ter wereld zich netjes aan houden. Zo moeilijk is dat voor die Chinees echt niet hoor.

Ik vind wel dat je rekening buitensporig hoog is uitgevallen op basis van de gegevens die je verstrekt. Als je uiteindelijk €76 betaald hebt zal de douanewaarde (belastbare maatstaf) veel hoger zijn vastgesteld - je kunt dat checken door het inklaringsdocument op te vragen bij DHL of het ze gewoon te vragen.

Het zou ook nog eens kunnen dat de belastbare maatstaf boven de €150 is uitgekomen waardoor je, naast BTW, ook nog rechten bij invoer hebt betaald. De hoogte hiervan is afhankelijk van het produkt en de goederencode die is aangegeven. Rechten bij invoer liggen zo tussen de 2% en de 14% , grof gesteld.

Ook hier kan het er aan liggen dat de verzender de vervoerskosten gewoon niet op de factuur heeft weergegeven of de foutieve vervoersvoorwaarden (e z.g. INCOTERMS) op de faktuur heeft vermeld, wie zal het zeggen?

Je laatste commentaar is een beetje overbodig natrappen, de "regelneef" heeft slechts een tientje voor de moeite gekregen. De rest gaat gewoon op basis van wetgeving naar de Nederlandse staat (de BTW) en naar Brussel (de rechten bij invoer).

Gesloten