LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Annet-O
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2016 20:30

Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door Annet-O »

Tot mijn grote ergernis vernam ik gisteren dat de portokosten volgend jaar alweer verhoogd worden met 8%. Als reden wordt genoemd dat er steeds minder post verstuurd wordt!!
Dit lijkt me ook logisch aangezien je steeds meer voor de postzegels moet betalen, terwijl de post ook al niet meer op maandag wordt bezorgd. Misschien moet er eens meer geprotesteerd worden zodat het nog leuk blijft om iets per post (Postnl) te versturen.
Zelf heb ik al een klacht ingediend bij Postnl, maar het wordt pas "echt" als klacht gezien als er veel meer mensen hun beklag doen.

Als we met zijn allen meer post versturen zouden de tarieven juist omlaag moeten toch? :)

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, prijzen komen tot stand door vraag en aanbod. Post is een achterhaald medium aan het worden en dat zie je terug in de prijs.
Klagen lijkt me compleet nutteloos.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 22 sep 2016 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Annet-O schreef:Zelf heb ik al een klacht ingediend bij Postnl, (...)
Hoe heb je die klacht ingediend?

stofzuigertje

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zouden ze de tarieven verlagen als ze naar 2x per week zouden mogen?
Ik ben hier voor.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door berndv »

Annet-O schreef:Als reden wordt genoemd dat er steeds minder post verstuurd wordt!!
Dit lijkt me ook logisch aangezien je steeds meer voor de postzegels moet betalen
u draait wel makkelijk oorzaak en gevolg om. Zonder prijsverhoging wordt er steeds minder post verstuurd, dus die prijsverhoging is absoluut niet de reden dat de prijzen verhoogd worden. Maar omdat er minder post wordt verstuurd, wordt er minder omzet gedraaid en zullen de inkomsten op een andere manier verhoogd moeten worden, dus is een prijsverhoging een logisch gevolg.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt je er ook op voorbereiden door voor de komende paar jaar genoeg postzegels in te slaan. Heb je voorlopig geen last van die prijsverhogingen.

Hoeveel denk je dat je er nodig hebt?

Even de cross-posting daargelaten denk ik dat ik zelf per jaar hooguit twee gefrankeerde brieven verstuur. Dus als ik er 50 koop ben ik waarschijnlijk voor de rest van mijn leven onder de pannen met de zegels voor binnenlands gebruik. Scheelt me iets van 2,50 denk ik, althans wat betreft de verhoging van komend jaar.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Post, wat is dat? :roll:
Wie stuurt er tegenwoordig nog regelmatig brieven, naast hoogbejaarden zonder internet?

Maar even serieus: moet die postbode dan maar gratis zijn rondes gaan lopen? Post is zo'n achterhaald middel van communicatie dat bijna niemand van mijn generatie dat ook maar überhaupt 1x per jaar gebruikt. En als we het dan gebruiken gaat het om belangrijke dingen die toch per aangetekende brief (lees: veel duurder) worden verstuurd.

Omdat er veel minder post is wordt er dus niet genoeg verdiend en daardoor doen ze de prijs maar omhoog. Anders kunnen ze net zo goed stoppen met post rondbrengen omdat ze dan vroeg of laat verlies gaan maken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door moederslink »

Julie4444 schreef:Post, wat is dat? :roll:
Wie stuurt er tegenwoordig nog regelmatig brieven, naast hoogbejaarden zonder internet .
:lol: ikke!
Ik stuur iedere week kaartjes.....trouwen/ geboortes/ condoleances/ oppep kaartjes/ verjaardagen , alles gaat per post .. etc etc , wordt zeer gewaardeerd ! ( en ik ben niet hoogbejaard en heb wel internet :wink: )

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

moederslink schreef:
Julie4444 schreef:Post, wat is dat? :roll:
Wie stuurt er tegenwoordig nog regelmatig brieven, naast hoogbejaarden zonder internet .
:lol: ikke!
Ik stuur iedere week kaartjes.....trouwen/ geboortes/ condoleances/ oppep kaartjes/ verjaardagen , alles gaat per post .. etc etc , wordt zeer gewaardeerd ! ( en ik ben niet hoogbejaard en heb wel internet :wink: )
Mijn schoonmoeder ook, die is ook nog niet echt bejaard (hoewel haar broers en zussen... die wel). Mijn eigen ouders doen daar niet meer aan en zijn dezelfde leeftijd (gaan richting de 60). Kan me voorstellen dat dat voor wel meer mensen geldt. Ik krijg nooit kaartjes en stuur nooit kaartjes. In plaats darvan worden er SMS'jes of appjes gestuurd of bellen we elkaar.

Iets met mobieltjes en mijn generatie? Lijkt me voor de generatie na mij nog een stuk erger. Die weten straks niet eens wat een postzegel is. :mrgreen:

Annet-O
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2016 20:30

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door Annet-O »

moederslink schreef:
Julie4444 schreef:Post, wat is dat? :roll:
Wie stuurt er tegenwoordig nog regelmatig brieven, naast hoogbejaarden zonder internet .
:lol: ikke!
Ik stuur iedere week kaartjes.....trouwen/ geboortes/ condoleances/ oppep kaartjes/ verjaardagen , alles gaat per post .. etc etc , wordt zeer gewaardeerd ! ( en ik ben niet hoogbejaard en heb wel internet :wink: )

Ik stuur zelf dus ook zeer regelmatig iemand een eigen gemaakte kaart toe en dat wordt altijd gewaardeerd, en ik denk dat de mensen die vinden dat "post" achterhaald is het ook best leuk vinden om eens een fysieke kaart te ontvangen in plaats van alles via de digitale weg.

Annet-O
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2016 20:30

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door Annet-O »

alfatrion schreef:
Annet-O schreef:Zelf heb ik al een klacht ingediend bij Postnl, (...)
Hoe heb je die klacht ingediend?
via het contactformulier op de site https://informatie.postnl.nl/klantenser ... -consument

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op die manier doet iedereen het. Daardoor daalt het aantal brieven dat er verstuurd worden.

Het gevolg is dat de postbezorger nu gemiddeld met minder brieven bezorgt op een gemiddeld adres. Dan kan PostNL twee dingen doen: 1. het salaris an de postbezorger verlagen of 2. een postzegel duurder maken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door moederslink »

Julie4444 schreef:
moederslink schreef:
Julie4444 schreef:Post, wat is dat? :roll:
Wie stuurt er tegenwoordig nog regelmatig brieven, naast hoogbejaarden zonder internet .
:lol: ikke!
Ik stuur iedere week kaartjes.....trouwen/ geboortes/ condoleances/ oppep kaartjes/ verjaardagen , alles gaat per post .. etc etc , wordt zeer gewaardeerd ! ( en ik ben niet hoogbejaard en heb wel internet :wink: )
In plaats darvan worden er SMS'jes of appjes gestuurd of bellen we elkaar.
En dat doe ik dan ook nog...sms-en +bellen..... :D
Ik zelf geloof niet dat kaarten sturen en/of brieven sturen voorgoed zal verdwijnen , eerlijk gezegd..zou jammer zijn , wordt het nog onpersoonlijker allemaal.....maar goed dat is slechts mijn mening en idee erover :P
( heb net nog weer 2 velletjes postzegels gekocht..... :wink: )

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik vind het ook nog erg leuk om wat echte kaarten te krijgen met verjaardag en/of feestdagen. En ik stuur ze ook. Misschien 10 verjaarskaarten per jaar maar toch. Ik vind het zelf verschríkkelijk goedkoop en onaangenaam om met de feestdagen een complete groepsapp te krijgen met: 'allemaal fijne dagen'.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door ciske »

moederslink schreef: :lol: ikke!
Ik stuur iedere week kaartjes.....trouwen/ geboortes/ condoleances/ oppep kaartjes/ verjaardagen , alles gaat per post .. etc etc , wordt zeer gewaardeerd ! ( en ik ben niet hoogbejaard en heb wel internet :wink: )

Hier nog eentje, ik zal nooit via internet iemand een mail of wat dan ook sturen bij leuke en minder leuke dingen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door moederslink »

Vind ik dus ook , Ciske, je kiest persoonlijk een kaartje uit voor diegene, zet er een persoonlijk handgeschreven stukje tekst op , tja dan doe je dus echt even moeite voor iemand . Dat is toch fijn? Ik krijg ook behalve mailtjes nog steeds lieve hartverwarmende kaartjes. En ja ook met Kerst :D

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:Vind ik dus ook , Ciske, je kiest persoonlijk een kaartje uit voor diegene, zet er een persoonlijk handgeschreven stukje tekst op , tja dan doe je dus echt even moeite voor iemand . Dat is toch fijn? Ik krijg ook behalve mailtjes nog steeds lieve hartverwarmende kaartjes. En ja ook met Kerst :D
Dat mag natuurlijk, maar houd er dan ook rekening mee dat het ook een hele categorie is die dit helemaal niets (meer) vindt.
Die niet zit te wachten op zowel het verzenden als het ontvangen van dit soort 'post'.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door moederslink »

Geloof ik direct Angel 1978, maar ik vind het jammer , een " ver-arming " vwb sociale contacten. Alles gaat bijna per app, prima maar erg algemeen en onpersoonlijk ( vind ik tenminste) , en daar hoef je echt niet hoogbejaard voor te zijn
Je kunt wenskaarten te kust en te keur echt overal kopen, dat zegt toch ook nog wel iets?
Tja postzegels worden een tikkie duurder , maar het slaat echt geen " gat in je hh budget " ... 8)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wanneer je veel pakketten verstuurt, kun je geld besparen door eind december van elk jaar postzegels in te slaan. De pakkettarieven (inter)nationaal blijven meestal hetzelfde.

Zo ging de prijs van de postzegel internationaal "1" van €1,15 naar €1,25 per 1 januari 2016. Ik durf er vergif op in te nemen dat die prijs per 1 januari 2017 weer met 10 cent wordt verhoogd. Zo kun je in een jaar en een dag tijd (periode 31 december 2015 - 1 januari 2017) circa 17% verdienen. Probeer zo'n rendement maar eens te halen op een spaarrekening.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Post NL gaat volgend jaar alweer de tarieven verhogen

Ongelezen bericht door ciske »

moederslink schreef:Vind ik dus ook , Ciske, je kiest persoonlijk een kaartje uit voor diegene, zet er een persoonlijk handgeschreven stukje tekst op , tja dan doe je dus echt even moeite voor iemand . Dat is toch fijn? Ik krijg ook behalve mailtjes nog steeds lieve hartverwarmende kaartjes. En ja ook met Kerst :D

Ik persoonlijk vind dat veel leuker dan zo'n saai iets van internet. FF wat tijd besteden aan een kaartje, wel zo leuk.

Gesloten