LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Gesloten
Petrav87
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2014 10:45

Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door Petrav87 »

Afgelopen maand heb ik schoenen besteld uit Japan.
Ze waren omgerekend 18 euro, ik heb verschillende besteld in aparte pakketjes want dan blijf je onder de 'invoerkosten' (als het onder de 22 euro blijft), de verzendkosten waren toch gratis.

Heel mooi waren de eerste 2 pakketjes op tijd aangekomen op 22 oktober, echter 1 pakketje miste dus nog vreemd genoeg. Ik kreeg de vrijdag er na een brief waarin stond dat PostNL de waarde niet kon bepalen of inschatten (ook al stond het gewoon aan de buitenkant van het pakket net zoals bij de andere) en of ik een bewijs van betaling/prijs kon leveren. Erg vreemd, maar ik heb een betalingsbewijs bijgevoegd en gelijk diezelfde dag teruggestuurd omdat ik de schoenen z.s.m. wilde hebben. Je zou verwachten dat je vervolgens wel iets terughoort hiervan. Ik heb een week gewacht..want ik kan me voorstellen dat administratie ongeveer een week zou kosten maar nog steeds niks gehoord.

Toen heb ik naar de online klantenservice van PostNL een bericht gestuurd met de vraag waar het pakket blijft en wat de huidige Track&Trace code is (die wordt meestal gelijk omgezet bij binnenkomst in NL) zodat ik het kon volgen in hun 'mijnpakket' app. Ze konden helaas niets zeggen over waar het pakket was. Ik heb nog nagekenen, voor het geval ze iets bij de douane moesten informeren maar PostNL is uiteindelijk altijd diegene die de pakketten vasthoudt en de douane weet daar verder ook niks over. Natuurlijk was het sowieso niet een douane-kwestie omdat het onder de 22 euro ligt en dus invoerkosten-vrij is.
Vervolgens weer een tijdje gewacht maar ik vraag me nog steeds af waar mijn pakket nu blijft...schijnbaar in een zwart gat ofzo waar niemand weet waar het is?
Ik heb ze een vervolg-vraag gestuurd of ze al meer wisten over de status en waarom het zo lang duurde maar ik kreeg een standaard antwoord wat ik ook al op internet had gevonden van 'wij weten het niet, het kan even duren'.

Ik werd ongeduldig en heb PostNL maar opgebeld. Overigens hebben ze 2 telefoonnummers, één voor pakketten en één voor klantenservice. De ene verwees me naar de andere en andersom, toen heb ik uiteindelijk in het keuze menu maar geklikt op 'overige vragen'..men verwacht immers wel gewoon iemand aan de telefoon te krijgen en niet weer een standaard riedeltje te horen wat je ook op internet kan lezen. Uiteindelijk iemand aan de telefoon gekregen die gelukkig wel iets meer kon vertellen over de status. Het pakket was schijnbaar al wel weer vrijgegeven maar stond nog te wachten op verzending.
Het kon officieel 30 dagen duren voordat het weer verstuurd werd.

Fijn dat de telefoniste wel iets meer wist te zeggen en raar dat ik via e-mail geen specifiekere informatie krijg terwijl het op dezelfde dag en met dezelfde vraag was.

Nou is mijn vraag eigenlijk: waarom worden die pakketjes zo enorm lang vastgehouden door PostNL.
Of waarom wordt een dergelijk pakketje uberhaupt vastgehouden? Ik snap dat als ze twijfelen over de waarde ze er onderzoek naar kunnen/willen doen, maar als je dan vervolgens snel meewerkt duurt het alsnog enorm lang voordat het pakket bij je thuis ligt ook al is het vrijgegeven. Ik snap daar dus helemaal niks van. :x Ik heb gegoogled en nog veel meer van dit soort verhalen gelezen dus ik denk dat het al heel lang zo werkt voor ze en dat schijnbaar niemand echt er wat aan doet maar het is wel echt vreemd dat een pakket maar gewoon meer dan een week waarschijnlijk ergens op een plank staat te wachten totdat iemand het weer op de post doet?

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door 53078 »

waarschijnlijk is er een lampje gaan branden bij een inklarings-ambtenaar. Want meerdere pakketjes versturen om maar onder de invoerkostengrens te kunnen blijven is euh..leuk bedacht maar al jaren verboden. En dus is er wellicht iemand op zoek naar je andere pakketjes...en als dan de afzender en de ontvanger en de verzenddata allemaal overeenkomen...is het bingo. Het begrotingstekort wordt er niet kleiner door, maar ach..soms heb je van die pennelikkers.

mh73

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door mh73 »

Schoenen van 18 euro per paar, gratis verzenden uit Japan? Dat kan toch niet veel zijn.

Waar ik, en de douane ook waarschijnlijk, dan aan denk zijn namaak merkproducten en die mag je niet invoeren. De douane gaat namelijk niet alleen over invoerkosten maar ook over controle van hetgeen ingevoerd wordt.

Veel pakketjes worden trouwens onder een veel lagere waarde dan de werkelijke waarde verstuurd, of als gift, vandaar dat de douane niet zomaar vertrouwd wat er op de buitenkant staat.

Ik vermoed dat het pakje toch nog niet is vrijgegeven hoor, want dan zou je het wel toegestuurd krijgen. Gewoonlijk blijft een pakje, ook al staat het bij de douane, gewoon geregistreerd staan bij de verzender. En als een pakje bij de douane staat, kan dat wel een paar weken blijven staan. Het langste dat ik gehoord heb is zeven weken.

Petrav87
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2014 10:45

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door Petrav87 »

Dan zouden ze dat eigenlijk bij alle buitenlandse pakketjes 'ooit' moeten gaan optellen bij elkaar per persoon, en dat doen ze heus niet hoor. Sowieso zijn de andere duidelijk niet gezien ook aangezien ze gewoon direct zijn overgekomen. Heb overigens verder nooit iets gelezen over dat het verboden was, ze rekenen altijd per pakketje :).
Maar dat terzijde, het ging me niet daarom..het is ook al vrijgegeven volgens de telefoniste..het is meer dat het nu maar gewoon ergens random ligt te wachten op niks.

De schoenen zijn overigens geen replica of wat dan ook, het is ook een bekende Japanse winkel waar ze vandaan komen die toevallig een aanbieding heeft met gratis verzending en 8 euro korting op schoenen. Omdat we hier in het westen gewend zijn aan dure dingen betekent niet dat het gelijk namaak is als het ietsje goedkoper is hoor :roll: .
Veel pakketjes worden trouwens onder een veel lagere waarde dan de werkelijke waarde verstuurd, of als gift, vandaar dat de douane niet zomaar vertrouwd wat er op de buitenkant staat.
Daar heb ik ook niet zo'n probleem mee dat ze dat controleren, maar ik heb wel een betalingsbewijs opgestuurd en dat zou voldoende moeten zijn.
Ik vermoed dat het pakje toch nog niet is vrijgegeven hoor, want dan zou je het wel toegestuurd krijgen. Gewoonlijk blijft een pakje, ook al staat het bij de douane, gewoon geregistreerd staan bij de verzender. En als een pakje bij de douane staat, kan dat wel een paar weken blijven staan. Het langste dat ik gehoord heb is zeven weken.
Als ik veel verhalen van internet + de douane mag geloven ligt er niks bij de douane. Alles wat de douane doet is geld innen en controleren of ze geld moeten innen. Het pakketje zelf ligt dan gewoon opdezelfde plek nog bij PostNL. PostNL heeft ook nooit gezegd dat het ergens anders ligt maar dat het gewoon lang duurt.
Mijn punt gaat over PostNL..als het waar is wat ze zeggen (en hopelijk mag ik dat geloven) wat doet het pakketje daar dan nog.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door newmikey »

Petrav87 schreef:Dan zouden ze dat eigenlijk bij alle buitenlandse pakketjes 'ooit' moeten gaan optellen bij elkaar per persoon, en dat doen ze heus niet hoor.
Tenzij je echt tientallen pakketjes gelijktijdig laat komen en de bedoeling commercieel lijkt te zijn heb je daar gelijk in.
Omdat we hier in het westen gewend zijn aan dure dingen betekent niet dat het gelijk namaak is als het ietsje goedkoper is hoor :roll: .
Da's dan weer iets twijfelachtiger. Het één heeft niets met het ander te maken. Het kàn namaak van een bekend merk zijn maar het hoeft zéker niet persé zo te zijn.

Daar heb ik ook niet zo'n probleem mee dat ze dat controleren, maar ik heb wel een betalingsbewijs opgestuurd en dat zou voldoende moeten zijn.
Het is an sich niet altijd voldoende, zeker als het betalingsbewijs gemanipuleerd lijkt maar op zich heb je ook hier weer gelijk in.
Als ik veel verhalen van internet + de douane mag geloven ligt er niks bij de douane. Alles wat de douane doet is geld innen en controleren of ze geld moeten innen. Het pakketje zelf ligt dan gewoon opdezelfde plek nog bij PostNL. PostNL heeft ook nooit gezegd dat het ergens anders ligt maar dat het gewoon lang duurt.
Mijn punt gaat over PostNL..als het waar is wat ze zeggen (en hopelijk mag ik dat geloven) wat doet het pakketje daar dan nog.
Ook weer 10 punten. Pakketjes liggen nooit bij de Douane (tenzij ze in beslag zijn genomen natuurlijk) maar in de douaneloods van de vervoerder.

Probleem is dat zo'n douane aangifte een uitzondering is op het gewone logistieke proces, het wordt dan ook in vaktaal een "exception" genoemd. Waar normaliter de pakjesstroom al vrijgegeven is vóór dat het vliegtuig of de vrachtauto bij de loods aankomen wordt een pakje waarvan de Douane op voorhand heeft aangegeven dat het gecontroleerd dan wel aangegeven moet worden uit de stroom gehaald en "op hold" gezet.

Het wordt dan ook uit de stroom gehaald en inderdaad even opzij gelegd totdat het vrijgegeven wordt. Gebeurt dat, dan moet dat pakje weer in de bezorgstroom gebracht worden maar het heeft inmiddels al géén voorrang meer. Als de bezorger of de route al "vol zit" met pakjes van die dag, dan blijft jouw pakje eenzaam en alleen nog een dag extra achter. Dit geheel is een vrij handmatig en inefficiënt proces. Dat leidt ertoe dat je te lang op je pakje moet wachten, zelfs als het al is vrijgegeven door de Douane.

Dit is géén makke van PostNL alleen, alle express vervoerders hebben er een handje van - zodra iets eenmaal op hold is gezet, duurt het lang om het alsnog handmatig te verwerken.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door 53078 »

als je de pech hebt dat precies jouw pakketje(s) de steekproef krijgen, dan kun je gewoon pech hebben. Het valt bij een pennelikker onder het kopje "belastingontduiking" ... Maar goed, dan moet je wel heeeel erg veel pech hebben.

Petrav87
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2014 10:45

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door Petrav87 »

newmikey schreef: Het wordt dan ook uit de stroom gehaald en inderdaad even opzij gelegd totdat het vrijgegeven wordt. Gebeurt dat, dan moet dat pakje weer in de bezorgstroom gebracht worden maar het heeft inmiddels al géén voorrang meer. Als de bezorger of de route al "vol zit" met pakjes van die dag, dan blijft jouw pakje eenzaam en alleen nog een dag extra achter. Dit geheel is een vrij handmatig en inefficiënt proces. Dat leidt ertoe dat je te lang op je pakje moet wachten, zelfs als het al is vrijgegeven door de Douane.

Dit is géén makke van PostNL alleen, alle express vervoerders hebben er een handje van - zodra iets eenmaal op hold is gezet, duurt het lang om het alsnog handmatig te verwerken.
Haha ja zoiets dacht ik al...alsof het boeiend is dat je je pakketje op tijd krijgt :/
alhoewel ik wel heb gelezen dat bij andere postvervoerders alles sneller gaat omdat die wel contracten hebben e.d. PostNL hoeft zich verder nergens aan te verantwoorden natuurlijk. Een beetje lui vind ik het wel.
53078 schreef:als je de pech hebt dat precies jouw pakketje(s) de steekproef krijgen, dan kun je gewoon pech hebben. Het valt bij een pennelikker onder het kopje "belastingontduiking" ... Maar goed, dan moet je wel heeeel erg veel pech hebben.
Weet niet hoe je daar op komt, het is gewoon een bedrag onder de 22 euro van één pakketje, volgens alle regels echt geen probleem hoor.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door 53078 »

dat zeg ik.. ALS je de pech hebt dat juist jouw pakketjes zijn opgevallen dan ben je de pineut. Valt over het algemeen allemaal wel mee. Maar toch, zoals ik al aangaf: als ze duidelijk kunnen maken dat jouw pakketjes eigenlijk 1 bestelling zijn dan mogen ze dat als 1 zending beschouwen en dan..
Veel "als" en "maar" in dit verhaaltje, maar goed, je vroeg je ook af waar het laatste pakketje bleef. Het is een mogelijkheid.

mh73

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door mh73 »

Petrav87 schreef:
53078 schreef:als je de pech hebt dat precies jouw pakketje(s) de steekproef krijgen, dan kun je gewoon pech hebben. Het valt bij een pennelikker onder het kopje "belastingontduiking" ... Maar goed, dan moet je wel heeeel erg veel pech hebben.
Weet niet hoe je daar op komt, het is gewoon een bedrag onder de 22 euro van één pakketje, volgens alle regels echt geen probleem hoor.
De douane doet wel degelijk steekproeven. Ook bij pakketjes onder de 22 euro. En als ze het niet vertrouwen, maken ze je pakje gewoon open en kijken ze wat erin zit. En als ze dan denken dat het meer kost dan jij hebt opgegeven, maken ze een schatting en dan betaal jij gewoon BTW en invoerrechten aan de deur als de PostNl meneer jouw pakje komt brengen. Zo werkt het.
En als het namaak is (dat is het niet, zeg je, dus daar hoef je dan niet bang voor te zijn) nemen ze het in beslag en hoor of zie je er niets meer van terug.

Petrav87
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2014 10:45

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door Petrav87 »

Ik ben daar ook helemaal niet bang voor -_-' dat is ook niet waar het me om gaat mensen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ze waren omgerekend 18 euro, ik heb verschillende besteld in aparte pakketjes want dan blijf je onder de 'invoerkosten' (als het onder de 22 euro blijft), de verzendkosten waren toch gratis.
Gratis verzending bestaat niet en over de verzendkosten moet je ook invoerrechten/BTW betalen. Verschillende pakketjes: die worden samengevoegd en gezien als één bestelling. Zodat je daar ook invoerrechten/BTW over moet betalen.

Ik ben benieuwd wat voor schoenen dit zijn. Want 18 euro voor een paar schoenen uit een duur land als Japan?

smiley59
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2014 16:18

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door smiley59 »

Houd er maar rekening mee dat het langer kan duren voor je het ontvangt en dat je inklaringskosten moet betalen voor het pakket.Het word ook gezien als belastingontduiking als je niet aangeeft dat het een deellevering betreft van dezelfde verzender. Als jouw zending eruit word gelicht, word het pas verder behandeld als ze daar tijd voor hebben, dit kan tot enkele maanden duren! Er komen dagelijks zoveel pakketten binnen en jij bent toevallig aan een steekproef blootgesteld! Heeft overigens niets met PostNL te maken, want andere transporteurs kunnen nog erger zijn! Niet dat ik het eens ben met de handelswijze, ik krijg regelmatig pakketten uit het buitenland, en moet wel eens inklaringskosten betalen zonder dat er invoerbelasting word geheven, oftewel, waarom moet ik inklaringskosten betalen als er niets in te klaren valt??????

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door newmikey »

smiley59 schreef:waarom moet ik inklaringskosten betalen als er niets in te klaren valt??????
"Inklaren" ofwel in moderne termen "aangifte doen" moet ook wel eens gebeuren om vast te stellen dàt er géén heffingen verschuldigd zijn. De vervoerder wordt dan verplicht aangifte te doen zodat de Douane deze kan behandelen. Daarna kan het zijn dat de Douane alsnog een nulheffing oplegt maar de vervoerder heeft inmiddels wel het werk verricht.

smiley59
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2014 16:18

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door smiley59 »

newmikey schreef:
smiley59 schreef:waarom moet ik inklaringskosten betalen als er niets in te klaren valt??????
"Inklaren" ofwel in moderne termen "aangifte doen" moet ook wel eens gebeuren om vast te stellen dàt er géén heffingen verschuldigd zijn. De vervoerder wordt dan verplicht aangifte te doen zodat de Douane deze kan behandelen. Daarna kan het zijn dat de Douane alsnog een nulheffing oplegt maar de vervoerder heeft inmiddels wel het werk verricht.
Bij mijn zendingen staat het vantevoren al vast dat er geen kosten verschuldigd zijn, dit is dus hetzelfde als, wanneer u morgen door de politie aangehouden word voor drankcontrole, ze laten u blazen, u heeft niets gedronken en de politieagent zegt tegen u, dat is dan 17,50, want wij hebben werk verricht!!
blijft dus mijn standpunt, ik heb gevraagd om mijn pakket te vervoeren, niet om te controleren of de inhoud klopt, willen ze dat toch, daar hebben ze alle recht toe, maar niet om dat in rekening te brengen.
Als u morgen van vakantie terugkomt en de douane wil in uw koffer kijken, dan vragen ze daar toch ook geen geld voor!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door newmikey »

smiley59 schreef:Bij mijn zendingen staat het vantevoren al vast dat er geen kosten verschuldigd zijn
Erg fijn dat u dat denkt. Zowel de Nederlandse als de Europese wet denken daar anders over.
ik heb gevraagd om mijn pakket te vervoeren, niet om te controleren of de inhoud klopt, willen ze dat toch, daar hebben ze alle recht toe, maar niet om dat in rekening te brengen.
Als u goederen importeert, dient u aangifte te doen. De vervoerder gaat er van uit dat u niet weet hoe dat moet en doet dat dus voor u waarvoor hij kosten in rekening brengt. Soms laat de Douane op voorhand weten dat een mondelinge aangifte of een vereenvoudigde procedure volstaat, soms niet aan de hand van risicoprofielen die jaarlijks bijgesteld worden alsmede een aantal volstrekt willekeurig uitgekozen zendingen.

Als u dat niet wilt moet u òf gewoon niet importeren, òf zelf een cursus declarant volgen - de vakopleiding douane declarant duurt maar een jaar en kost maar zo'n drieeneenhalfduizend Euro excl. BTW, makkie toch? Daarna kunt u fijn zelf vakkundig aangifte doen, geheel gratis (op uw reiskosten en tijd na dan).

Petrav87
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2014 10:45

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door Petrav87 »

Nou, de 30 dagen zijn voorbij en nog steeds geen pakketje. Ik heb er maar weer achteraan gebeld en de mevrouw had geen flauw idee wat er aan de hand was..ze kon het pakket eerst niet vinden, daarna gevonden maar blijkbaar al 'bezorgd', daarna toch nog wat verder gekeken en bleek dat het pakketje op 'non-actief' was gezet. Ze hebben er 'weer' melding van gemaakt (blijkbaar hadden ze dat de vorige keer ook gedaan toen ik gebeld had?) en ik zou het binnen 2-4 werkdagen moeten binnenkrijgen. Niet dat ik dat geloof maar het zou wel fijn zijn..we zullen zien :roll: .

Vervolg: ik werd vanochtend (24-11) gebeld dat ze het nog niet konden vinden en dat het ook op non-actief was oftewel voor hun leek het al bezorgd (wat ik al wist dus, alhoewel de status op Mijn Pakket zegt 'onbekend' en via de Japanse post-tracker nog steeds bij 'customs' ligt). Maar het kon dan ook zijn dat het terug was gestuurd naar de afzender (he hoezo?). Ze hadden echter nog niks teruggehoord van de inklaringsafdeling dus ze zouden me weer bellen als ze daar terug van hadden gehoord. Lol, die 2-4 dagen was dus inderdaad onzin, ze zijn echt enorm sloom. Ik mag hopen dat ik het überhaupt nog krijg, want als het kwijt is dan krijg je gewoon nooit meer wat te horen. Wel fijn dat ze in ieder geval binnen die 4 werkdagen nog wat laten horen, maar ik vrees voor het ergste.

Petrav87
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2014 10:45

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door Petrav87 »

Na afgelopen maandag maar nog eens gebeld te hebben (want ja ze zouden me toch terugbellen? lol niet dus) hebben ze geprobeerd me naar de inklaringsafdelingspersoon door te verbinden, maar deze bleek na een paar minuten wachten toch niet beschikbaar momenteel en weer de belofte dat ze binnen 2 dagen zouden terug bellen. Niks teruggehoord maar gisteren was het pakketje er op eens, uiteraard zonder enige kosten verder zoals ik verwacht had. Dat kostte ze dus 6 weken meer dan nodig was, waarom...dat kon niemand me uitleggen natuurlijk :| Tsja rare praktijken bij PostNL blijft het wel. Volgende keer als ik de optie krijg wordt het DHL of een andere pakketdienst.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Waarom is de inklaringstijd zo lang en waar is het pakket?

Ongelezen bericht door gezondheid »

De inklaringstijd kan inderdaad erg lang zijn. Je kan in zo'n geval dan beter kiezen voor een andere pakket aanbieder. Op de klantenservices van PostNL kreeg ik hierover altijd VEEL vragen.

Gesloten