LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geldcreatie

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Ja, want het mag in dit topic natuurlijk alleen over de geldcreatie gaan waarop een monopolie rust. Eventuele door het volk ingestartte initiatieven die te maken hebben met geldcreatie horen hier niet thuis.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

angel1978 schreef:
AnoNylz schreef:Ja, want het mag in dit topic natuurlijk alleen over de geldcreatie gaan waarop een monopolie rust. Eventuele door het volk ingestartte initiatieven die te maken hebben met geldcreatie horen hier niet thuis.
Reclame voor je eigen initiatief alleen bedoeld om daar zoveel mogelijk aan te verdienen hoort idd. Niet hier thuis. Dat heet gewoon een commercieel belang en spam.
huilie huilie, commercieel belang en spam, huilie huilie

wel eens van vrije informatieverstrekking gehoord?
Laatst gewijzigd door AnoNylz op 16 jul 2014 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

dhc schreef:
AnoNylz schreef:Ja, want het mag in dit topic natuurlijk alleen over de geldcreatie gaan waarop een monopolie rust. Eventuele door het volk ingestartte initiatieven die te maken hebben met geldcreatie horen hier niet thuis.
Tuurlijk knul, ga jij je ideale wereld maar starten....simpele lieden die hun eigen geld verzinnen...respect!
Proest/kuch....
ik zou je eerst even verdiepen in de afspraken die ik met mensen heb gemaakt, misschien kom je er dan wel achter dat mijn ideeën zo gek nog niet zijn. https://github.com/egulden-coin/egulden/

Ambilicious
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2014 14:28

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door Ambilicious »

Ik haak hier af, soms denk ik dat het complot is dat er "complottheroristen" zijn om het makkelijk te maken, de objectieve basis van een discussie belachelijk te maken.
Maar wie wat zinnigs over geldcreatie wil lezen kan ik een IMF working paper "the chicagoplan revisited" aanbevelen.
Korte samenvatting:
Op het hoogtepunt van de Grote Depressie heeft een aantal toonaangevende Amerikaanse economen een voorstel voor monetaire hervorming gedaan dat bekend werd als de Chicago Plan. Het stelde een scheiding van de geldscheppende en de kredietverlening functies van het bankwezen voor, door te eisen dat 100% reserve steun voor deposits. Irving Fisher (1936) zag de volgende voordelen voor het plan: (1) Veel betere controle over een belangrijke bron van conjunctuurschommelingen, plotselinge toenames en samentrekkingen van bankkrediet en van het aanbod van bank-gecreëerde geld. (2) De volledige afschaffing van de bankruns. (3) De dramatische reductie van de (netto) overheidsschuld. (4) De dramatische vermindering van private schulden, omdat voor geldschepping niet langer vereist dat er een gelijktijdige creatie van schuld nodig is.
De auteurs van het imf working paper bestudeerden deze claims (door het inbedden van een uitgebreid en zorgvuldig gekalibreerd model van het bankwezen in een DSGE model van de Amerikaanse economie). Ze vonden ondersteuning voor alle vier van Fisher's claims. Bovendien de output winsten benaderen 10 procent, en steady state inflatie kan dalen tot nul zonder dat problemen oplevert voor het voeren van het monetaire beleid.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

[Offtopic uitingen verwijderd door de Moderator]
Om met mij in gesprek te kunnen gaan raad ik je aan eens te kijken de TEDx conferentie van Jacob Barnett. https://www.youtube.com/watch?v=Uq-FOOQ1TpE anders zit je hoofd waarschijnlijk vol met leugens van al die uren tv kijken en snap je inderdaad niet waar ik het over heb.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jul 2014 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic uitingen verwijderd

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door sjohie »

Die Jacob Barnett, wat heeft die verstand van economie?

Ambilicious
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2014 14:28

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door Ambilicious »

Leuk filmpje, maar de obligaties gemist in zijn verhaal.

Gesloten