LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geldcreatie

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
Josh6
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2014 11:05

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door Josh6 »

huvio schreef:Wat ik me afvraag is, als het geld niet bestaat zou de overheid dan geen nieuwe bank kunnen opzetten waar iedereen naar toe gaat. Dan zijn we van de narigheid af.
Om het eenvoudig en simpel te houden een voorbeeld. Stel, een bank heeft € 1000,- aan spaargeld in huis. Maar er is vraag naar leningen voor € 1500,-. Dan komt de bank dus € 500,- tekort. Aangezien banken hun verdiensten maken door geld uit te lenen, dan zou dit betekenen dat de bedrijfsvoering van de bank stil komt te liggen omdat ze niet meer uit kunnen lenen, eenvoudig omdat het er niet is. Om een winstgevende bedrijfsvoering te kunnen doen heeft de bank dus dringend € 500,- nodig. Om dit toch mogelijk te maken is er een overkoepelend orgaan opgericht, namelijk een Centrale Bank. Daar kan de bank dan die € 500,- lenen die ze tekort komen. Een Centrale Bank beschikt in principe niet over geld. Dus vraag je je af: “Hoe komt de Centrale Bank dan aan het geld?” Daar is een heel simpele oplossing voor bedacht.

Een Centrale Bank heeft de bevoegdheid om geld te maken. Volledig vanuit het niets. Omdat de bank € 500,- nodig heeft wordt er geld van de Centrale Bank geleend. De bank tekent een schuldigverklaring aan de Centrale Bank, ontvangt € 500,- en kan dit bedrag dus toch uitlenen. De personen of bedrijven aan wie dit geld wordt uitgeleend stellen zich garant voor het geleende bedrag en zijn dus verantwoordelijk voor de creatie van dit uit het niets gecreëerde geld. Zo is de cirkel weer rond.

Banken lenen namelijk niet alleen uit aan personen en bedrijven, maar ook aan landen. Tot zover is er geen vuiltje aan de lucht en lijkt alles in orde te zijn. Dit systeem komt echter in de problemen en valt als een kaartenhuis in elkaar als personen of bedrijven, maar vooral landen deze leningen, om wat voor reden dan ook niet meer terug kunnen betalen. Dit is het financiële spook wat op dit moment wereldwijd rond dwaalt.

Dit is ook het probleem bij het oprichten van een nieuwe bank door de overheid hier kom je dus ook in de problemen, omdat de banken het geleende niet terugvorderen en er ook nog eens deflatie ontstaat.
Laatst gewijzigd door Josh6 op 27 mar 2014 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door kuklos »

Josh6 schreef:Omdat de bank € 500,- nodig heeft wordt er inkt en papier in de printer van de Centrale Bank gedaan en worden deze € 500,- gedrukt.
Flink aan je duim blijven zuigen joh. De Centrale Bank bestaat niet en de Nederlandse Bank drukt zelf geen geld.

Josh6
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2014 11:05

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door Josh6 »

a
Laatst gewijzigd door Josh6 op 27 mar 2014 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Josh6
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2014 11:05

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door Josh6 »

kuklos schreef:
Josh6 schreef:Omdat de bank € 500,- nodig heeft wordt er inkt en papier in de printer van de Centrale Bank gedaan en worden deze € 500,- gedrukt.
Flink aan je duim blijven zuigen joh. De Centrale Bank bestaat niet en de Nederlandse Bank drukt zelf geen geld.
Ten eerste bestaat de Centrale bank wel, alleen heet deze in Nederland: De Nederlandsche Bank. Deze hebben ook een eigen website http://www.dnb.nl.

Een centrale bank heeft de belangrijke taak om te zorgen dat het geldsysteem goed blijft werken. Een centrale bank is verantwoordelijk voor het controleren van de geldhoeveelheid van een munteenheid. In de meeste gevallen betreft dit een nationale munteenheid, of in het geval van de Europese Unie, de euro als munteenheid van de Europese monetaire unie.

Ten tweede heeft een centrale bank heeft een monopolie op het maken van papier- en muntgeld (contanten) in de wettelijke munteenheid. Het maken van geld in elektronische vorm door commerciële banken wordt toegestaan.

Natuurlijk was mijn voorbeeld onjuist, ik bedoel namelijk dat er meer elektronisch geld nodig is.Ik heb dit inmiddels aangepast.

Merveillu
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2014 00:24

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door Merveillu »

kuklos schreef:
AnoNylz schreef:Meerdere mensen hadden al gezegd dat DNB in handen van de staat is, maar nog was het niet genoeg?
AnoNylz schreef: alweer een bewijs dat DNB helemaal niet in het belang van de staat handelt en dat alle mensen die voor deze instelling werken het grootste uitschot van de aarde zijn.
Hoppakee, een batterij aannames bij elkaar en voor is het complot er al. De gedachte erachter probeer je niet eens te begrijpen, of wil je niet eens begrijpen.
Waarom is DNB zo onafhankelijk? Zodat de NL staat deze niet kan beïnvloeden elke keer dat de wind anders waait. Zodat we geen Afrikaanse toestanden krijgen waar de op dat moment regerende dictator het monetaire beleid bepaalt.
Als democratie neem ik aan dat we niet hoeven te vrezen voor Afrikaanse toestanden waar de op dat moment regerende dictator het monetaire beleid bepaald. Het feit alleen al dat banken niet bereid zijn hun dossiers bloot te stellen aan de minister van financiën en de rekenkamer hoort scepticisme op te wekken bij het Nederlands volk. Banken doen zich bijna voor als wolven in schaapskleren. Het nationaliseren van banken is iets waar serieus over nagedacht moet worden om de schuldencrisis de nek om te draaien. Het moet klaar zijn met banken, die handelen uit eigen belang. Door geldschepping onder publiek bestuur te brengen kan bankschulden- en rentevrij geld in omloop worden gebracht.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door 16again »

Merveillu schreef: Door geldschepping onder publiek bestuur te brengen kan bankschulden- en rentevrij geld in omloop worden gebracht.
Rentevrij geld in omloop brengen lijkt mij niet de heilige graal, eerder het recept voor hyper-inflatie:
Doordat geld lenen zonder rente aantrekkelijker wordt , stijgt de hoeveelheid leningen. Dit veroorzaakt toenemende vraag naar producten , daardoor gaan de prijzen omhoog (=inflatie)
Doordat prijzen stijgen is het erg gunstig om geld rentevrij te lenen, en later rentevrij terug te betalen, als dit geld toch minder waard is.

EslivB
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2014 16:24

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door EslivB »

huvio schreef:Wat ik me afvraag is, als het geld niet bestaat zou de overheid dan geen nieuwe bank kunnen opzetten waar iedereen naar toe gaat. Dan zijn we van de narigheid af.
Om dit beter te begrijpen moet je beseffen dat een bank niet alleen aan personen leent. Ook aan landen en bedrijven. Stel je voor, er is een grote centrale bank (die er overigens al is, maar deze is voor andere banken) en geen andere bank. Wij zouden allemaal naar deze bank moeten om ons geld te lenen.
Deze bank zou dan ook gelijk het recht moeten hebben om zelf valuta te kunnen maken. Banken die wij gebruiken, zoals de ABN-AMRO, doen dit namelijk zelf niet maar gebruiken valuta van de Nederlandsche Bank, die het recht heeft om zelf valuta af te drukken. Dit geld gebruikt een bank om aan ons consumenten te verkopen.

Stel je voor: men besluit om hun geleende geld niet meer te betalen. Dit was bijvoorbeeld het geval tijdens de crisis. Men had te weinig geld om hun hypotheek af te betalen, omdat de waarde van hun huizen drastisch was gedaald. Het onderpand was dus minder waard dan de lening. Hierdoor kan de bank het geld niet terugbetalen.

Op het moment dat de bank het geld niet terug krijgt, en deze bank is de enige bron van valuta, zou het complete systeem op zijn kop komen te staan. Deze bank zou dan in het rood komen te staan en zou meer geld moeten gaan printen om de kosten te compenseren. Dit zal invloed hebben op de waarde van de valuta en het zal steeds minder waard worden.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Dat kunnen we prima zelf, zo is de gulden tegenwoordig weer terug op het valuta toneel.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door dhc »

Oja? Waar en hoe dan?

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Dat mag ik hier niet zeggen, die informatie zal worden gecensureerd. Alles is op internet te vinden, gewoon goed zoeken.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door dhc »

AnoNylz schreef:Dat mag ik hier niet zeggen, die informatie zal worden gecensureerd. Alles is op internet te vinden, gewoon goed zoeken.
Ah...de bekende truc. Van alles roepen, het liefst niet onderbouwd en/of bewezen en als iemand dan vraagt waar je dat vandaan haalt moeten we het maar uitzoeken?
Je bent dus , je overige epistels lezend, gewoon boos op banken en ga je als een Don Quichot tekeer. Warrige teksten omkleedt met semi-intelligente quotes moeten je verhaal ondersteunen.
Ook bang voor chemtrails toevallig?

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Ik ben meer bang dat Rusland en China een meer dan terecht standpunt innemen op de absurde beschuldigingen die de VS dit keer innemen tegen Iran in Irak(Naast al die andere onzin die er tegenwoordig non stop uit dit compleet losgeslagen land komen). Ik ben bang dat de personen aan de top zo verslaafd zijn aan hun macht dat ze, zelfs ondanks de conclusie dat het raketschild zo lek is als een mandje (http://www.latimes.com/nation/la-na-mis ... tml#page=1), ze alsnog een nucleaire oorlog zullen uitlokken.

Ik ben niet alleen boos op banken, maar ook op iedereen die dit beleid vandaag de dag (of na het krijgen van nieuwe informatie, zoals deze radar documentaire) nog steeds steunt. Ik ga in mijn leven (als ik zo blij mag zijn de statistieken te halen) de onthulling van de grootste diefstal in de geschiedenis van de mensheid meemaken en ik probeer zo actief mogelijk bij te dragen om onze wereld te zuiveren van de rente gedachte. Ik heb er zin in!

Ik houd me niet zo bezig met chemtrails, maar voor mij is het inmiddels wel bewezen dat 11 september is georganiseerd door Irsael, London City en de VS. En dat misschien wel meer dan de helft van alle belastinginkomsten van westerse overheden direct in de schatkist van het Vaticaan terecht komen.

en ik wil het wel proberen hoor, hier https://github.com/egulden-coin/egulden de link naar de broncode van onze nieuwe gulden zoals ik al zei, als je op dit moment gaat zoeken kan je zien dat ze voor 50 euro cent per 100 te koop staan.

Misschien moet je ook meteen alle discussies teruglezen, op alle schuldvraag specials, om te zien wat ik reeds geschreven heb voordat je mij beschuldigd van onwetendheid. Volgens mij is dat tegen de huisregels, maar ik zal zo sportief zijn om hier geen melding van te maken

Ik ben daarnaast momenteel bezig om me in te leven in de leefstijl van Wim Hof, iets wat ik iedereen kan aanraden, heerlijk als je daar lekker de tijd voor kan nemen, omdat je door goed na te denken en urenlang onderzoek te doen de juiste keuzes blijkt te maken.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door puma73 »

De bijdragen van deze poster gelezen hebbende is dit niet echt iemand om serieus over de problemen re discussiëren. Duidelijk iemand die overtuigd is van allerlei complotten en complottheorieën.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door dhc »

+1, niets aan toe te voegen.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Ha, de struisvogeltechniek. Succes met het accepteren van een andere werkelijkheid.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door gilas »

AnoNylz schreef:Ha, de struisvogeltechniek. Succes met het accepteren van een andere werkelijkheid.
Je bedoelt Olive, de struisvogel op Nickelodeon?
Is een leuk programma,zou je ook moeten kijken misschien dat je dan wat meer fantasie krijgt.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Ik heb geen tv en kan iedereen aanraden om die van hem zo snel mogelijk zijn huis uit te werken.
Laatst gewijzigd door AnoNylz op 25 jun 2014 01:23, 1 keer totaal gewijzigd.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door gilas »

AnoNylz schreef:Ik heb geen tv
Maar wel een laptop,computer,ipad,mobiel of iets in die trant anders kan je hier niet posten.
En plaats je hier ook gemanipuleerde berichten om je gelijk te krijgen.
Dus ben je gewoon net zo een hypocriet als iedereen die je beschuldigd.

Trouwens,Olive de struisvogel kan je ook gewoon op internet bekijken.
Kijk eens,ik heb vast een filmpje voor je opgezocht.
Veel plezier met kijken!
http://youtu.be/HSGMiT81SwM

whaha
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 dec 2013 13:15
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door whaha »

16again schreef:
Merveillu schreef: Door geldschepping onder publiek bestuur te brengen kan bankschulden- en rentevrij geld in omloop worden gebracht.
Rentevrij geld in omloop brengen lijkt mij niet de heilige graal, eerder het recept voor hyper-inflatie:
Doordat geld lenen zonder rente aantrekkelijker wordt , stijgt de hoeveelheid leningen. Dit veroorzaakt toenemende vraag naar producten , daardoor gaan de prijzen omhoog (=inflatie)
Doordat prijzen stijgen is het erg gunstig om geld rentevrij te lenen, en later rentevrij terug te betalen, als dit geld toch minder waard is.
Wie heeft het over geld uitlenen zonder rente? Geld wordt dan alleen, zonder schuld, in omloop gebracht door de overheid. Er dient dan een commissie of instituut te zijn die vast stelt hoe veel geld er bij mag komen zonder dat dit inflatie of deflatie oplevert. Dat instituut dient natuurlijk wel onafhankelijk te zijn van de regering en de banken, anders werkt het alsnog niet.

Ambilicious
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2014 14:28

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door Ambilicious »

Niet te snel met al die goede ideeën van schuldloos geld creeëren, ik heb namelijk net besloten:
Ik wil bank worden! Wat is nu mooier ik leen geld uit aan iemand die een huis wil kopen, ik heb dat geld niet dus maak ik het met een druk op de knop. Vervolgens mag ik ook nog 5% rente vragen over dat geld  en de arme sloeber moet zich ook nog uit de naad werken om de “schuld” af te lossen. Als klap op de vuurpijl mag ik ook nog zijn huis hebben als hij de schuld niet kan aflossen. Briljant, magistraal!
En dit is alleen maar één klein bankje. Wat als ik een hele grote bank ben dan kan ik dit trucje met een land doen. Sterker nog als ik samenwerk met andere banken dan kan ik het met de hele wereld doen. Iedereen zou slaaf worden, want bijna al het geld wat er bestaat is een schuld aan mij en mijn vrienden.
Nu draaf ik een beetje door laten we het maar houden bij een klein bankje: dat is gratis geld verdienen, zonder in de gevangenis te belanden.

Gesloten