LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oorsprong van de bank

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door Radar »

Vroeger brachten we ons goud en zilver naar de smid. In een korte animatie legt Radar Extra uit hoe hieruit de eerste banken zijn ontstaan. Wist jij dit? En wat vind je ervan? In dit topic kun je je reacties kwijt en discussiëren met anderen.

Deze animatie maakt deel uit van de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag, over geld, schuld en de crisis. Deze is geheel en in delen te bekijken op http://www.radarextra.nl. Hij is tevens te zien op Nederland 1 op 23 december (deel 1) en 30 december (deel 2).

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door Rovano »

Eindelijk aandacht voor deze materie in de ‘mainstream’ media.

Het is jammer dat in de documentaire geen aandacht wordt besteed aan het duivelse dilemma van het monetaire systeem, namelijk het heffen van RENTE. Geld wordt uit ijle lucht gecreëerd door banken die daarop rente heffen. Dit is nota bene legaal! Er wordt dus geld verdiend aan de uitgifte van geld door schuld waarvoor geen enkele dekking bestaat! Bernard Maddoff deed precies hetzelfde, maar werd veroordeeld tot levenslang.

Het mondiale geldsysteem is niets meer dan een ‘Ponzi scheme’, een piramidespel wat inherent gelijk staat aan oplichting en diefstal. Een systeem gebaseerd op fractioneel bankieren en fiat geld zonder intrinsieke waarde.

Never in human history have so many been plundered by so few, and it's all accomplished through this... The Biggest Scam In The History Of Mankind - Hidden Secrets Of Money:
http://www.youtube.com/watch?v=iFDe5kUUyT0

Het heffen van rente is immoreel en staat gelijk aan oplichting. Het zorgt voor de verarming van de onder- en middenklasse (80%) ten gunste van de rijken (10%), zoals onderzoek in Duitsland heeft aangetoond. De ontbrekende 10% uit bovenstaande formule speelt gelijk; zij ontvangen net zoveel rente als dat ze betalen.
Veel mensen realiseren zich niet dat ongeveer 45% van al hun uitgaven wordt betaald aan rente! Geld wat direct terecht komt bij het grootkapitaal.

Dit is wat Thomas van Aquino zei over het heffen van rente:
“Rente vragen voor geleend geld is onrechtvaardig, omdat daarmee iets wordt verkocht dat niet bestaat, en dit lijdt zonder twijfel tot ongelijkheid, hetgeen in strijd is met gerechtigheid. Geld is bedoeld om als ruilmiddel te dienen. Daarom is het onwettig om geld te vragen voor het gebruik van geleend geld, dat bekend staat als rente.”

Op dit moment is de staatsschuld ongeveer 450 miljard euro en groeit exponentieel. Exponentiele groei is een indicator voor de ziekte van het systeem. Vergelijk het met het woekerproces van kanker; eveneens exponentieel! Hoe komt het dat de schulden exponentieel toenemen? Door het rente op rente op rente op rente… effect! Je hoeft geen mathematicus te zijn om te zien dat die rente effecten desastreus en onhoudbaar zijn.

Wie de schuldeisers van de staatsschuld zijn, is niet precies bekend. De staatsschuld is in handen van institutionele beleggers, hedgefunds en andere schimmige lieden die hun kapitaal ‘verdienen’ met het rondschuiven van potten met geld en het hanteren van fiscale trucs en daarmee over de rug van de burger hun kapitaal vergaren.

Het is een illusie te denken dat de staatsschuld ooit zal worden afgelost. De rentelasten zijn inmiddels zo hoog dat die nauwelijks meer kunnen worden voldaan. Bezuinigingen en het verhogen van belastingen zullen uiteindelijk leiden tot de totale ineenstorting van de economie. De welvaart wordt uit de middenklasse weggezogen en belandt in de zakken van meedogenloze beurshandelaren, beleggers en grootbankiers. Deze groep 'rijken' hebben alle macht in handen en zijn de slavendrijvers van de werkende klasse.

Democratie? Ach ja, we denken dat alles op democratische wijze wordt opgelost. Politici zijn niet anders dan de vazallen van degenen die werkelijk aan het roer staan. Hoeveel vertrouwen heeft u in de politiek? Mensen die verantwoordelijk zijn voor de uitverkoop van de BV Nederland aan de Brusselse bureaucratie?

Het huidige economisch model heeft een oplossing voor de uit de hand gelopen crisis. Een beproefde oplossing die in het verleden goed heeft gewerkt: OORLOG. Oorlog is een methode die het mogelijk maakt het uitelkaar geklapte piramidespelletje gewoon weer opnieuw te beginnen. ‘Creëer eerst chaos en biedt vervolgens de oplossing aan’. Zo is het in het verleden altijd gegaan en zo gaat het weer gebeuren, als we ons als makke schapen naar de slachtbank laten leiden.
George Bush wond er geen doekjes om: It is time for a New World Order! De totale overheersing en de absolute slavernij is aanstaande!
Laatst gewijzigd door Rovano op 24 dec 2013 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Bedankt Rovano voor een helder en duidelijk verhaal, ikzelf doe sinds een jaar aan burgelijke ongehoorzaamheid om het ondergangsproces iets te versnellen, Ik woon dicht bij de grens en rijdt 2 sloffen sigaretten per dag (geheel binnen de wettelijke regels) over de grens om de Nederlandse staat maar zo veel mogelijk accijns te laten missen. Daarnaast probeer ik iedere week ergens in Nederland informatie te verspreiden, want alleen door deze materie bij de mensen aan te kaarten kan er iets aan worden gedaan. Nederland woont helaas vol schapen die iets doen omdat het zo gaat, zucht, waarom zien we niet in dat onze levensstijl destructief is voor de aarde en dat we gewoon niet het recht hebben op alles wat we nu wel pakken? Waarom kunnen we niet inzien dat wij het vee zijn van dit land en dat onze vrijheid ons alleen maar wordt gegund omdat we dan productiever werken, net als een koe die een grotere stal krijgt, niet omdat dat zo fijn is voor het beestje, maar dan produceren ze meer melk dan een kist koe. De Nederlandse bevolking is massaal misleid en binnenkort wordt iedereen daarom boos, maar ik vind niet dat ze dit recht hebben. Dit land heeft zich de afgelopen 200 jaar verschrikkelijk misdragen en het wordt tijd dat de rekening wordt gepresenteerd.
Laatst gewijzigd door AnoNylz op 23 dec 2013 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door Rovano »

Ja AnoNylz, misleid zijn we zeker!
Zolang het ons nog aan niets ontbreekt, is er (blijkbaar) onvoldoende noodzaak om iets te ondernemen.
Het zal niet lang meer duren, vooraleer iedereen werkelijk met de gevolgen van de crisis wordt geconfronteerd. Dan wordt het een ander verhaal, denk ik. Ik hoop op een collectief ontwaken van de massa.
burgerlijke ongehoorzaamheid door het kopen van buitenlandse sigaretjes? :D Ik weet niet of je daarmee de boel zult ontregelen.
Laatst gewijzigd door Rovano op 30 dec 2013 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Rovano schreef:Ja AnoNylz, misleid zijn we zeker!
Zolang het ons nog aan niets ontbreekt, is er (blijkbaar) onvoldoende noodzaak om iets te ondernemen.
Het zal niet lang meer duren, vooraleer iedereen werkelijk met de gevolgen van de crisis wordt geconfronteerd. Dan wordt het en ander verhaal, denk ik. Ik hoop op een collectief ontwaken van de massa.
burgerlijke ongehoorzaamheid door het kopen van buitenlandse sigaretjes? :D Ik weet niet of je daarmee de boel zult ontregelen.
Ik doe nog meer maar dat post ik niet, maar het gaat ook meer om het idee dat ik iets doe. Achja een stukje fietsen is gezond en als je toch alle tijd hebt, waarom dan niet je buurman helpen met een boodschap en hem op deze manier wat geld besparen.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door kuklos »

AnoNylz schreef:Ik woon dicht bij de grens en rijdt 2 sloffen sigaretten per dag (geheel binnen de wettelijke regels) over de grens om de Nederlandse staat maar zo veel mogelijk accijns te laten missen.
Goed idee. Geef de accijns aan de Duitsers of de Belgen.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door AnoNylz »

kuklos schreef:
AnoNylz schreef:Ik woon dicht bij de grens en rijdt 2 sloffen sigaretten per dag (geheel binnen de wettelijke regels) over de grens om de Nederlandse staat maar zo veel mogelijk accijns te laten missen.
Goed idee. Geef de accijns aan de Duitsers of de Belgen.
zolang jij niet van mijn geld profiteert kuklos, gun ik het iedereen.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door kuklos »

AnoNylz schreef:
kuklos schreef:
AnoNylz schreef:Ik woon dicht bij de grens en rijdt 2 sloffen sigaretten per dag (geheel binnen de wettelijke regels) over de grens om de Nederlandse staat maar zo veel mogelijk accijns te laten missen.
Goed idee. Geef de accijns aan de Duitsers of de Belgen.
zolang jij niet van mijn geld profiteert kuklos, gun ik het iedereen.
Je mist mijn punt een beetje. De accijns niet aan Nederland geven, maar aan een buurland betekent dat je een land met exact hetzelfde systeem als Nederland laat profiteren. Het systeem wordt dus niet ten val gebracht of benadeeld, enkel een deelnemer in het systeem wordt benadeeld en een andere deelnemer wordt bevoordeeld.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door AnoNylz »

kuklos schreef:
Je mist mijn punt een beetje. De accijns niet aan Nederland geven, maar aan een buurland betekent dat je een land met exact hetzelfde systeem als Nederland laat profiteren. Het systeem wordt dus niet ten val gebracht of benadeeld, enkel een deelnemer in het systeem wordt benadeeld en een andere deelnemer wordt bevoordeeld.
dat zeg ik, zolang jij maar niet meeprofiteert gun ik het iedereen.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door Rovano »

AnoNylz schreef:Ik doe nog meer maar dat post ik niet, maar het gaat ook meer om het idee dat ik iets doe. Achja een stukje fietsen is gezond en als je toch alle tijd hebt, waarom dan niet je buurman helpen met een boodschap en hem op deze manier wat geld besparen.
Kijk maar uit. Voordat je het weet wordt je in het hoekje van de 'complotdenkers' weggezet. Dan ben je het mikpunt geworden van de 'debunkers'.

Aandacht hebben voor je naaste is feitelijk een stap in bewustzijnsverruiming. Zolang we niet in het belang handelen van onze naasten, handelen we TEGEN ons eigen belang. Dat zijn de wetten van karma, waaraan niemand ontkomt. Ook de elite niet.
Daarom is het zo belangrijk dat we gaan inzien dat de maatschappij niet wordt gerund door het volk, maar door psychopaten die uitsluitend hun eigenbelang dienen. Wie waren er in de loop van de geschiedenis verantwoordelijk voor de grootste misdaden tegen de menselijkheid? Juist ja, zij die aan de macht waren; dictators, regeringen en overheden.
Een fundamentele ommekeer is noodzakelijk, te beginnen bij het monetair stelsel.

Denk ook aan het gedrag van Christus toen hij het tempelplein betrad. De eerste en enige keer dat hij zijn geduld verloor en in razernij de tafels van de woekeraars omverwierp. Hij wist dat het gewoeker de mens tot slavernij zal brengen. Twee duizend jaar na Christus wordt het tijd dat zijn gedrag navolging krijgt.
Laatst gewijzigd door Rovano op 23 dec 2013 19:31, 3 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door kuklos »

@AnuNylz, en hoe weet jij dat ik niet in het land woon waar jij je sigaretten haalt?

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Rovano schreef:
AnoNylz schreef:Ik doe nog meer maar dat post ik niet, maar het gaat ook meer om het idee dat ik iets doe. Achja een stukje fietsen is gezond en als je toch alle tijd hebt, waarom dan niet je buurman helpen met een boodschap en hem op deze manier wat geld besparen.
Kijk maar uit. Voordat je het weet wordt je in het hoekje van de 'complotdenkers' weggezet. Dan ben je het mikpunt geworden van de 'debunkers'.

Aandacht hebben voor je naaste is feitelijk een stap in bewustzijnsverruiming. Zolang we niet in het belang handelen van onze naasten, handelen we TEGEN ons eigen belang. Dat zijn de wetten van karma, waaraan niemand ontkomt. Ook de elite niet.
Daarom is het zo belangrijk dat we gaan inzien dat de maatschappij niet wordt gerund door het volk, maar door psychopaten die uitsluitend hun eigenbelang dienen. Wie waren er in de loop van de geschiedenis verantwoordelijk voor de grootste misdaden tegen de menselijkheid? Juist ja, zij die aan de macht waren; dictators, regeringen en overheden.
Een fundamentele ommekeer is noodzakelijk, te beginnen bij het monetair stelsel.

Denk ook aan het gedrag van Christus toen hij het tempelplein betrad. De eerste en enige keer dat hij zijn geduld verloor en in razernij de tafels van de woekeraars omverwierp. Hij wist dat het gewoeker de mens tot slavernij zal brengen. Twee duizend jaar na Christus wordt het tijd dat zijn gedrag navolging krijgt.
Tsja rovano, alles komt met een prijs, ik moet inmiddels voorkomen, wat volgens mij alles te maken heeft met de teksten die ik schrijf voor anonymous, al staat dit natuurlijk niet in de aanklacht. Ik ben in het afgelopen jaar 3x op mijn gezicht geslagen omdat ik net iets te scherp doorging over het ongelijk van mijn opponent, om alle scheldwoorden die ik naar mijn hoofd krijg nog maar te verzwijgen. Zelf zit ik hier niet zo mee, ik doe gewoon mijn ding en precies wat jij zegt, ik geloof in karma, dat helpt.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door 16again »

Rovano schreef:Het heffen van rente is immoreel en staat gelijk aan oplichting.
In plaats van geld lenen kun je ook eerst sparen als je iets wil kopen. Dan wordt je niet , zoals jij dit noemt, opgelicht.

Rente voor lening lijkt mij niet meer dan normaal.... zolang het geleende geld tenminste afkomstig is van inspanningen van een ander. En dus niet zomaar met een druk op de knop gecreeerd wordt.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door AnoNylz »

16again schreef:
Rovano schreef:Het heffen van rente is immoreel en staat gelijk aan oplichting.
In plaats van geld lenen kun je ook eerst sparen als je iets wil kopen. Dan wordt je niet , zoals jij dit noemt, opgelicht.

Rente voor lening lijkt mij niet meer dan normaal.... zolang het geleende geld tenminste afkomstig is van inspanningen van een ander. En dus niet zomaar met een druk op de knop gecreeerd wordt.
En zolang de rentevoet in verhouding staat met het risico dat de verstrekker loopt, dus niet 16% voor een persoon met vaste baan en 0,25% voor een bijna failliette bank

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door Rovano »

AnoNylz schreef:Tsja rovano, alles komt met een prijs, ik moet inmiddels voorkomen, wat volgens mij alles te maken heeft met de teksten die ik schrijf voor anonymous, al staat dit natuurlijk niet in de aanklacht. Ik ben in het afgelopen jaar 3x op mijn gezicht geslagen omdat ik net iets te scherp doorging over het ongelijk van mijn opponent, om alle scheldwoorden die ik naar mijn hoofd krijg nog maar te verzwijgen. Zelf zit ik hier niet zo mee, ik doe gewoon mijn ding en precies wat jij zegt, ik geloof in karma, dat helpt.
Hmmm, dat is minder fraai.

We zijn hier allemaal om onze lessen te leren. Een les die ik inmiddels heb geleerd is dat de aanval nooit een probaat middel is tegen het vermeende ongelijk van je opponent. Ik weet dat het erg verleidelijk is om te doen, maar uiteindelijk betaal je, zoals je zelf al concludeert, daarvoor een prijs.
Het valt niet mee om uit het spelletje van aanval en verdediging te geraken, maar het is wel de enige oplossing.
Een andere houding is die van de ‘ont’houding. Als je wilt dat er iets fundamenteel moet veranderen, kun je nooit je wil opleggen aan een ander, maar je kunt wel je medewerking aan het systeem opzeggen. Als je belasting moet betalen, zou je kunnen vragen aan de regering waarom dat moet. Is men niet in staat daarop adequaat en bevredigend te antwoorden, zou je kunnen besluiten geen belastingafdracht meer te doen.
Ik geef toe dat ook dit gedonder geeft, maar het is wel een methode om het onrecht aan de kaak te stellen.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door Rovano »

16again schreef:
Rovano schreef:Het heffen van rente is immoreel en staat gelijk aan oplichting.
In plaats van geld lenen kun je ook eerst sparen als je iets wil kopen. Dan wordt je niet , zoals jij dit noemt, opgelicht.

Rente voor lening lijkt mij niet meer dan normaal.... zolang het geleende geld tenminste afkomstig is van inspanningen van een ander. En dus niet zomaar met een druk op de knop gecreeerd wordt.
Geld verdienen met alleen geld is immoreel, in mijn ogen. Voor het uitlenen van geld zouden eventueel eenmalige kosten in rekening mogen worden gebracht, maar geen rente. Rente is niet normaal, het is de bron van veel ellende.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Rovano schreef:
AnoNylz schreef:Tsja rovano, alles komt met een prijs, ik moet inmiddels voorkomen, wat volgens mij alles te maken heeft met de teksten die ik schrijf voor anonymous, al staat dit natuurlijk niet in de aanklacht. Ik ben in het afgelopen jaar 3x op mijn gezicht geslagen omdat ik net iets te scherp doorging over het ongelijk van mijn opponent, om alle scheldwoorden die ik naar mijn hoofd krijg nog maar te verzwijgen. Zelf zit ik hier niet zo mee, ik doe gewoon mijn ding en precies wat jij zegt, ik geloof in karma, dat helpt.
Hmmm, dat is minder fraai.

We zijn hier allemaal om onze lessen te leren. Een les die ik inmiddels heb geleerd is dat de aanval nooit een probaat middel is tegen het vermeende ongelijk van je opponent. Ik weet dat het erg verleidelijk is om te doen, maar uiteindelijk betaal je, zoals je zelf al concludeert, daarvoor een prijs.
Het valt niet mee om uit het spelletje van aanval en verdediging te geraken, maar het is wel de enige oplossing.
Een andere houding is die van de ‘ont’houding. Als je wilt dat er iets fundamenteel moet veranderen, kun je nooit je wil opleggen aan een ander, maar je kunt wel je medewerking aan het systeem opzeggen. Als je belasting moet betalen, zou je kunnen vragen aan de regering waarom dat moet. Is men niet in staat daarop adequaat en bevredigend te antwoorden, zou je kunnen besluiten geen belastingafdracht meer te doen.
Ik geef toe dat ook dit gedonder geeft, maar het is wel een methode om het onrecht aan de kaak te stellen.
Laat ik even duidelijk maken dat mijn aanval alleen plaatsvind met woorden. Ik ben me volledig bewust van wat je zegt en zoals je misschien al hebt kunnen lezen sta ik bijna in zijn geheel buiten het systeem. Afhankelijk van de uitspraak van de rechter ga ik een besluit nemen over mijn belastingafdracht, al is dat voor het jaar 2013 toch niets, omdat ik niet heb gewerkt en mijn bitcoins op 1 januari nog niet boven de 20.000 utkwamen

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door kuklos »

Rovano schreef:Geld verdienen met alleen geld is immoreel, in mijn ogen. Voor het uitlenen van geld zouden eventueel eenmalige kosten in rekening mogen worden gebracht, maar geen rente. Rente is niet normaal, het is de bron van veel ellende.
Goed idee, niemand mag meer rente vragen. Dus niemand gaat meer geld uitlenen. En dan? Ga jij al die mensen dan geld uitlenen?

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door AnoNylz »

kuklos schreef:
Rovano schreef:Geld verdienen met alleen geld is immoreel, in mijn ogen. Voor het uitlenen van geld zouden eventueel eenmalige kosten in rekening mogen worden gebracht, maar geen rente. Rente is niet normaal, het is de bron van veel ellende.
Goed idee, niemand mag meer rente vragen. Dus niemand gaat meer geld uitlenen. En dan? Ga jij al die mensen dan geld uitlenen?
De mensen kunnen prima elkaar geld lenen, daar hebben we helemaal geen bank voor nodig. Alles wat je nodig hebt is vertrouwen.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oorsprong van de bank

Ongelezen bericht door kuklos »

AnoNylz schreef:
kuklos schreef:
Rovano schreef:Geld verdienen met alleen geld is immoreel, in mijn ogen. Voor het uitlenen van geld zouden eventueel eenmalige kosten in rekening mogen worden gebracht, maar geen rente. Rente is niet normaal, het is de bron van veel ellende.
Goed idee, niemand mag meer rente vragen. Dus niemand gaat meer geld uitlenen. En dan? Ga jij al die mensen dan geld uitlenen?
De mensen kunnen prima elkaar geld lenen, daar hebben we helemaal geen bank voor nodig. Alles wat je nodig hebt is vertrouwen.
Nou dan doen ze dat toch gewoon? Niemand die ze verplicht om naar de bank te gaan.
Gaat wat lastig worden tig mensen benaderen voor een hypotheek, maar ach AnoNylz helpt ze wel.

Gesloten