LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door Radar »

Heb jij het eerste deel van de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag gezien? Wat vond je ervan? In dit topic kun je je reacties kwijt en discussiëren met anderen.

Radar Extra: De Schuldvraag, onze documentaire over geld, schuld en de crisis, is geheel en in delen te bekijken op http://www.radarextra.nl. Hij is tevens te zien op Nederland 1 op 23 december (deel 1) en 30 december (deel 2).

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Nee niet gezien.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door sjohie »

Nee niet gezien, en ook wat overbodig, aangezien Warren Buffet het een paar jaar geleden al treffend samenvatte in een interview, toen hij zei: "er was hebzucht aan beide kanten van de tafel".

De kant van de bankiers etc is inmiddels redelijk opgeruimd, maar die andere kant van de tafel, de hebzucht en gebrek aan eigen verantwoordelijkheid van de consumenten/het publiek heb ik zwaar mijn twijfels over, dus dit zal nog lange tijd een dankbaar onderwerp zijn voor Radar denk ik.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door jonis »

zoek: sjohie, warren buffet: 8 resultaten

Ik zou zeggen "kijk eens in de spiegel"

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:Nee niet gezien, en ook wat overbodig, aangezien Warren Buffet het een paar jaar geleden al treffend samenvatte in een interview, toen hij zei: "er was hebzucht aan beide kanten van de tafel".

De kant van de bankiers etc is inmiddels redelijk opgeruimd, maar die andere kant van de tafel, de hebzucht en gebrek aan eigen verantwoordelijkheid van de consumenten/het publiek heb ik zwaar mijn twijfels over, dus dit zal nog lange tijd een dankbaar onderwerp zijn voor Radar denk ik.
+1

Met dien verstande dat de banken nog steeds niet uitgeleerd zijn. :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door tenormin »

jonis schreef:zoek: sjohie, warren buffet: 8 resultaten

Ik zou zeggen "kijk eens in de spiegel"
:?: Radar Extra vraagt iets: word o.a. beantwoord en dan uw "stelling" kijk eens in de spiegel. Mij ontgaat volledig uw opmerking, tenzij u iets 'persoonlijks' bedoelt? Zo ja, dan zou dit Off Topic zijn.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door jonis »

tenormin schreef:
jonis schreef:zoek: sjohie, warren buffet: 8 resultaten

Ik zou zeggen "kijk eens in de spiegel"
:?: Radar Extra vraagt iets: word o.a. beantwoord en dan uw "stelling" kijk eens in de spiegel. Mij ontgaat volledig uw opmerking, tenzij u iets 'persoonlijks' bedoelt? Zo ja, dan zou dit Off Topic zijn.
'In dit topic kun je je reacties kwijt en discussiëren met anderen.'



De zin van de opmerking is; pot verwijt ketel...... oid maar waar Sjohie denkt dat het een treffende opmerking is, is het helemaal geen vergelijk want het zijn 2 totaal tegenstrijdige belangen, de ene was "binnengelopen" en de miljoenen anderen zijn gewoon benadeeld met nog alle andere verdere consequenties. Buffet doet dit af met een onzin dooddoener.....maar goed als jij dat ook interessant vind: het boek van de man is te koop.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

jonis schreef:zoek: sjohie, warren buffet: 8 resultaten
Wat heeft dit met de discussie te maken? Niets. :roll:

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door eleven »

kuklos schreef:
jonis schreef:zoek: sjohie, warren buffet: 8 resultaten
Wat heeft dit met de discussie te maken? Niets. :roll:

Klopt,
maar het is toch aangehaald?



sjohie schreef:Nee niet gezien, en ook wat overbodig, aangezien Warren Buffet het een paar jaar geleden al treffend samenvatte in een interview, toen hij zei: "er was hebzucht aan beide kanten van de tafel".

De kant van de bankiers etc is inmiddels redelijk opgeruimd, maar die andere kant van de tafel, de hebzucht en gebrek aan eigen verantwoordelijkheid van de consumenten/het publiek heb ik zwaar mijn twijfels over, dus dit zal nog lange tijd een dankbaar onderwerp zijn voor Radar denk ik.

stofzuigertje

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik zie alleen dat de kleine ASN en Triodos erg snel groeien en nauwelijks iets met schandalen te maken hebben....
Alleen als Triodos een Fortis product over koopt gaat het fout dus nooit meer zomaar iets overnemen van een bank die wel eens fout zou kunnen zijn, zelfs de Triple A status is geen garantie zie IJslandse banken!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:
sjohie schreef:Nee niet gezien, en ook wat overbodig, aangezien Warren Buffet het een paar jaar geleden al treffend samenvatte in een interview, toen hij zei: "er was hebzucht aan beide kanten van de tafel".

De kant van de bankiers etc is inmiddels redelijk opgeruimd, maar die andere kant van de tafel, de hebzucht en gebrek aan eigen verantwoordelijkheid van de consumenten/het publiek heb ik zwaar mijn twijfels over, dus dit zal nog lange tijd een dankbaar onderwerp zijn voor Radar denk ik.
+1

Met dien verstande dat de banken nog steeds niet uitgeleerd zijn. :wink:
Veel consumenten ook niet: nu de kredieten en (te) hoge hypotheken niet meer zo makkelijk worden verstrekt gaan mensen klagen over banken dat die zo moeilijk doen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als je klein bent is het ook makkelijker om "schandaalvrij" door het leven te gaan. BIj de ASN werken maar heel weinig mensen, dus weet je van iedere werknemer wat die uitspookt. Zodra ASN veel groter wordt gaan daar ook dingen fout, al was het maar omdat je personeel van andere banken (met een andere moraal) moet gaan aannemen om het werk aan te kunnen.

eds1964
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2013 21:15

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door eds1964 »

Back to Basic!
Laten we voor eens en voor altijd met elkaar afspreken dat de Raden van commissarissen, de Top en Topmanagers van banken, verzekeringsmaatschappijen, Makelaardij Pensioenfondsen kortom de gehele sector waarin met het geld van de burgers vrijelijk de boer op wordt gaan, nu eens met een normaal salaris (in redelijke verhoudingen tot de burger maatschappij) naar huis worden gestuurd. De bonussen laten we die nu eens geheel afschaffen. Per slot van rekening heeft iedere manager op stand zichzelf al genoeg in de watten gelegd om te kunnen handelen met waardepapieren.
Laten we nu eens met elkaar afspreken dat een orgaan als de Nederlandse Bank wordt ontmanteld en opgedoekt. En stellen een nieuw toezichthouders systeem dat door heel Nederland kan worden gevolgd en een stem kan hebben (op te zetten via internet). Weg met al die bureaucratie, weg met die op geld 'geilende' mannetjes die met het geld van de bevolking hun 'dikke nekken' vol zitten te proppen tijdens deze dagen terwijl de armoede per uur stijgt, per uur steeds meer mensen de vaste lasten niet kunnen betalen, per uur er meer werkelozen bij komen, per uur meer bedrijven failliet gaan. Nederland gaat helemaal naar 'de Kloten'. Mede door onze Premier Rutten en gevolg. Die houden het hele systeem in stand en de sancties die genomen worden..... Ach ik geloof niet dat dat van enige invloed is op de welgestelden hierin in Nederland. Die hebben de schaapjes allang op het droge.

Ik heb een voorstel voor Premier Rutten: Doe zo'n zelfde soort actie als bij de woningcorporaties in Nederland. Hoeveel was het 20 Miljard moeten ze met elkaar ophoesten. En als er een malafide corporatie tussen zit en dreigt om te vallen dan lost de sector dat probleem zelf maar. Welnu voer dit eens door bij de banken, de verzekeringsmaatschappijen, de pensioenfondsen en noem maar op. Let dan maar eens op hoe snel de staatsschuld is afgenomen. En dan hoef niet heel Nederland te lijden onder die hele corrupte financiële wereld.

Ik roep iedereen op om een paar mooie geitenwollen sokken te gaan breien tijdens de Kerst van 2013. Als deze klaar zijn, haal dan je geld van de bank. En stop het daar lekker in. Rente krijg je toch niet meer (1,2% op een gewone rekeningen). Is kijken hoe hard ze dan gaan lopen. Ooh ja en meneer Dijsselbloem, ook in de dan ontstane situatie blijf van de kluis af, ga niet net als Uw voorganger Wouter Bos de kluisdeur wagen wijdt openzetten. Want ze lossen het daar maar lekker zelf op. De banken onderling!! Lijkt me een strak plan! Rutten werk aan de winkel man. Schrijf dat Kerstreces maar op je buik. Een keer een pizza laten bezorgen daar in Den Haag daar ga je echt dood aan.

Geachte Politici daar in Den Haag Jullie kennen de Christmas Carol toch nog wel. Nou zoek die eens op, en kom tot dat besef. Vooral het einde is heel erg Goed. Dan danst de Bevolking samen met die Bankier op straat en is er Feest!

Succes!

Partij in oprichting onder de werknaam BIN (Burger Initiatief Nederland)
Laatst gewijzigd door eds1964 op 19 dec 2013 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door sjohie »

eds1964 schreef:Back to Basic!
Laten we voor eens en voor altijd met elkaar afspreken dat de Raden van commissarissen, de Top en Topmanagers van banken, verzekeringsmaatschappijen, Makelaardij Pensioenfondsen kortom de gehele sector waarin met het geld van de burgers vrijelijk de boer op wordt gaan, nu eens met een normaal salaris (in redelijke verhoudingen tot de burger maatschappij) naar huis worden gestuurd. De bonussen laten we die nu eens geheel afschaffen. Per slot van rekening heeft iedere manager op stand zichzelf al genoeg in de watten gelegd om te kunnen handelen met waardepapieren.
Laten we nu eens met elkaar afspreken dat een orgaan als de Nederlandse Bank wordt ontmanteld en opgedoekt. En stellen een nieuw toezichthouders systeem dat door heel Nederland kan worden gevolgd en een stem kan hebben (op te zetten via internet). Weg met al die bureaucratie, weg met die op geld 'geilende' mannetjes die met het geld van de bevolking hun 'dikke nekken' vol zitten te proppen tijdens deze dagen terwijl de armoede per uur stijgt, per uur steeds meer mensen de vaste lasten niet kunnen betalen, per uur er meer werkelozen bij komen, per uur meer bedrijven failliet gaan. Nederland gaat helemaal naar 'de Kloten'. Mede door onze Premier Rutten en gevolg. Die houden het hele systeem in stand en de sancties die genomen worden..... Ach ik geloof niet dat dat van enige invloed is op de welgestelden hierin in Nederland. Die hebben de schaapjes allang op het droge.

Ik heb een voorstel voor Premier Rutten: Doe zo'n zelfde soort actie als bij de woningcorporaties in Nederland. Hoeveel was het 20 Miljard moeten ze met elkaar ophoesten. En als er een malafide corporatie tussen zit en dreigt om te vallen dan lost de sector dat probleem zelf maar. Welnu voer dit eens door bij de banken, de verzekeringsmaatschappijen, de pensioenfondsen en noem maar op. Let dan maar eens op hoe snel de staatsschuld is afgenomen. En dan hoef niet heel Nederland te lijden onder die hele corrupte financiële wereld.

Ik roep iedereen op om een paar mooie geitenwollen sokken te gaan breien tijdens de Kerst van 2013. Als deze klaar zijn, haal dan je geld van de bank. En stop het daar lekker in. Rente krijg je toch niet meer (1,2% op een gewone rekeningen). Is kijken hoe hard ze dan gaan lopen. Ooh ja en meneer Dijsselbloem, ook in de dan ontstane situatie blijf van de kluis af, ga niet net als Uw voorganger Wouter Bos de kluisdeur wagen wijdt openzetten. Want ze lossen het daar maar lekker zelf op. De banken onderling!! Lijkt me een strak plan! Rutten werk aan de winkel man. Schrijf dat Kerstreces maar op je buik. Een keer een pizza laten bezorgen daar in Den Haag daar ga je echt dood aan.

Geachte Politici daar in Den Haag Jullie kennen de Christmas Carol toch nog wel. Nou zoek die eens op, en kom tot dat besef. Vooral het einde is heel erg Goed. Dan danst de Bevolking samen met die Bankier op straat en is er Feest!

Succes!

eds1964
Kijk even waar je pensioenfonds namens jou je premie in belegd, en bedenk dan even waar het geld voor de bedrijven om je plan te betalen vandaan komt. :wink: Je stelt gewoon een sigaar uit eigen doos voor, want dat gaat ten koste van de aandeelhouders, ergo jezelf en alle andere volwassen Nederlanders.

Overigens mogen ze je wat mij betreft meteen oppakken voor het plegen van een economisch delict, wat het oproepen tot een bankrun (je geitenwollensokkenplan) is. Dat is al eens eerder geprobeerd door ene Pieter Lakeman, en dat was voor de slachtoffers die hij claimde te helpen niet echt een succes.

eds1964
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2013 21:15

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door eds1964 »

Kijk in het voorstel van de woningcorporaties! En kijk begin volgend jaar maar eens wat er dan allemaal verandert binnen deze sector. De soberheid wordt troef!

En ja het klopt daar heb je weer die sigaar uit eigen doos! De cirkel is wederom rond klopt helemaal.

Staat ook bovenaan ' Back to Basic.

Met vriendelijke groet,

Partij in oprichting onder de werknaam BIN (Burger Initiatief Nederland).

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door tenormin »

Kijk even waar je pensioenfonds namens jou je premie in belegd, en bedenk dan even waar het geld voor de bedrijven om je plan te betalen vandaan komt. :wink: Je stelt gewoon een sigaar uit eigen doos voor, want dat gaat ten koste van de aandeelhouders, ergo jezelf en alle andere volwassen Nederlanders.

Overigens mogen ze je wat mij betreft meteen oppakken voor het plegen van een economisch delict, wat het oproepen tot een bankrun (je geitenwollensokkenplan) is. Dat is al eens eerder geprobeerd door ene Pieter Lakeman, en dat was voor de slachtoffers die hij claimde te helpen niet echt een succes.
Met laatste twee regels helemaal eens. Wat hij eigenlijk voorstelt is om zwart geld te hebben; is niet alleen verboden maar ook nog eens 'oncollegiaal' ten opzichte van je landgenoten.
Ja, dat het barst van de oplichters weet ik, maar dat is niet alleen in ons land. Zelfs 'sokkengeld' zou je moeten opgeven.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door Jolijn »

eds1964 schreef:Back to Basic!
Laten we voor eens en voor altijd met elkaar afspreken dat de Raden van commissarissen, de Top en Topmanagers van banken, verzekeringsmaatschappijen, Makelaardij Pensioenfondsen kortom de gehele sector waarin met het geld van de burgers vrijelijk de boer op wordt gaan, nu eens met een normaal salaris (in redelijke verhoudingen tot de burger maatschappij) naar huis worden gestuurd. De bonussen laten we die nu eens geheel afschaffen.
Dat wil ik wel met je afspreken. :)

Warren Buffet: Buffett is een uitgesproken tegenstander van excessieve beloningen in het bedrijfsleven. Vanuit die overtuiging betaalt Berkshire Hathaway de eigen top dan ook geen grote bonussen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door tenormin »

Dat wil ik wel met je afspreken. :)
Wil ik ook wel, alleen: zij willen dat niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:
Dat wil ik wel met je afspreken. :)
Wil ik ook wel, alleen: zij willen dat niet.
Mwoa, vorig jaar bij de aandeelhoudersvergadering van (ik meen) Citibank in Amerika, hebben de aandeelhouders, die werkelijke macht hebben, een mooi precedent geschapen, en een kleine rel veroorzaakt, door tégen het belonings- en salarisplan van 2013 te stemmen, omdat er volgens hun nog steeds teveel korte-termijn bonussen in zaten, wat één van de oorzaken van de crisis was. Die bestuurders zijn dus teruggefloten. Binnen die "zij" gaan er dus wel stemmen op om de boel aan te pakken, maar dat kan wel wat sneller uiteraard. :wink:

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door peewee »

Deel 1 van de documentaire gezien. Complimenten voor Tros Radar. Helaas wordt in deel 1 van de Documentaire (net als in soortgelijke documentaires zoals The Inside Job en VPRO's Tegenlicht) de indruk gewekt dat de aanloop naar de kredietcrises pas rond 2000 of nog later is ontstaan. De ontwikkeling van de steeds maar complexere derivatenconstructies binnen de financiële sector is echter al in de jaren tachtig van de vorige eeuw op gang gekomen, ook in Nederland. Het samengaan van banken en verzekeraars (tot 1987 in Nederland verboden; later de oorzaak van de woekerpolis-affaire met minstens 50 miljard euro schade voor zo'n 5 miljoen consumenten) komt ook niet uit de verf in Deel 1. Vreemd ! Omdat de (woekerpolis)affaire juist door een serie uitzendingen van Tros Radar aan het grote publiek werd bekend gemaakt (maar vervolgens ook weer snel bij Tros Radar van de radar verdween, helaas) .

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de aandelenlease-affaire, ten onrechte in de media wel aangeduid met de naam '' Dexia -affaire''. Pas nadat de affaire al lang weer uit de krantenkolommen en van radio en televisie waren verdwenen, werd rond 2010 duidelijk dat ook hier door de banken was gewerkt met het vervangen van echte aandelen door veel goedkopere derivatenconstructies en de klanten daarmee voor vele honderden miljoenen euro's waren getild met grotendeels overbodige leningen. Misschien dat in deel 2 de abstractie wordt verlaten en de echte voorbeelden nader worden uitgewerkt. We gaan het zien.

Tenslotte, de schuldvraag kan niet los worden gezien van de aansprakelijkheidsafwikkeling. Die komt er soms na jaren van moeizaam procederen, doordat de rechter oordeelt dat een bank of verzekeraar aansprakelijk is. Zie bijvoorbeeld de AEGON's Koersplan-affaire waarin de Hoge Raad in juni jl. oordeelde dat AEGON misleidingschade dient te vergoeden. Vervolgens blijkt dan steeds weer dat een zeer ruime meerderheid van misleidde klanten te lamlendig is om de schadevergoeding daadwerkelijk te claimen en te innen. Misschien dat Tros Radar daar nog eens een hele uitzending aan kan wijden. De simpele vraag: Hoe komt het dat miljoenen belazerde consumenten hun (door de rechter veroordeelde) bank of verzekeraar toch honderden miljoenen cadeau doen door van invordering van de schadevergoeding af te zien ? Hoe komt het dat alleen een procent of 10 tot 15 van de belazerde klanten ook daadwerkelijk achter zijn rechtmatige schadevergoeding aan gaat ?

Gesloten