LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door 16again »

MokieSammie schreef:De generatie van 60+ heeft het grootste gedeelte van de overwaarde in handen. In de analyse wordt dit ondermeer als een scheefgetrokken situatie in de samenleving genoemd waarbij er in twintig jaar een ongezonde verschuiving van welvaart en vermogen heeft plaatsgevonden. Verschuiving van vermogen wordt in de documentaire een net woord genoemd voor diefstal (tussen de generaties). Dit is dus iets wat ik al veel langer beweer en wordt hier gewoon zwart op wit aangetoond.
Wat is dat voor onzin? Logisch dat ouderen meer overwaarde hebben. Hun hypotheek stamt nog uit het annuiteiten-tijdperk, zij hebben 30 jaar afgelost en dus overwaarde.
Het zijn juist de jongeren onder de 60, die de prijsstijgingen op de huizenmarkt veroorzaakten door hun aflossingsvrije tophypotheken.
Peter Timmerman67 schreef: 5.Waar is het geld? Het programma focust op de schulden, maar niet op waar de opbrengsten zijn gebleven.
Het woord diefstal is al gevallen, in mijn ogen is hypotheekrente-aftrek die diefstal.
Dit lijkt een subsidie voor huizenkoper, maar is niet meer dan verkapte subsidie aan de banken.
Als hypotheekrente-aftrek al veel langer geleden afgeschaft was, dan zou huizenkoper anno nu echt niet slechter af zijn. Huizenprijs zou immers navenant lager zijn, en hypotheek lasten zijn draagbaar zonder belasting voordeel.

MokieSammie
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2013 22:58

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door MokieSammie »

16again schreef:
MokieSammie schreef:De generatie van 60+ heeft het grootste gedeelte van de overwaarde in handen. In de analyse wordt dit ondermeer als een scheefgetrokken situatie in de samenleving genoemd waarbij er in twintig jaar een ongezonde verschuiving van welvaart en vermogen heeft plaatsgevonden. Verschuiving van vermogen wordt in de documentaire een net woord genoemd voor diefstal (tussen de generaties). Dit is dus iets wat ik al veel langer beweer en wordt hier gewoon zwart op wit aangetoond.
Wat is dat voor onzin? Logisch dat ouderen meer overwaarde hebben. Hun hypotheek stamt nog uit het annuiteiten-tijdperk, zij hebben 30 jaar afgelost en dus overwaarde.
Het zijn juist de jongeren onder de 60, die de prijsstijgingen op de huizenmarkt veroorzaakten door hun aflossingsvrije tophypotheken.
Peter Timmerman67 schreef: 5.Waar is het geld? Het programma focust op de schulden, maar niet op waar de opbrengsten zijn gebleven.
Het woord diefstal is al gevallen, in mijn ogen is hypotheekrente-aftrek die diefstal.
Dit lijkt een subsidie voor huizenkoper, maar is niet meer dan verkapte subsidie aan de banken.
Als hypotheekrente-aftrek al veel langer geleden afgeschaft was, dan zou huizenkoper anno nu echt niet slechter af zijn. Huizenprijs zou immers navenant lager zijn, en hypotheek lasten zijn draagbaar zonder belasting voordeel.
Nee dat is geenonzin maar de babyboom generatie van tussen 1940-1955 wil dat heel graag hardnekkig ontkennen enzielig blijvendoen middels een egoistische belangenpartij als 50 plous (beter 60 plus te nomen want er is geen en vijftiger daar op bijeenkomsten te zien). Het staat onomstotelijk vast dat de oudere generatie het allermeeste heeft geprofiteerd van de 3 tot 400 procent stijging die vanaf eind jaren tachtig tot 2008 is geweest. Ik maak het van heel dicht bij dat mensen die (lekker met vroeg)pensioen zijn gegaan, hun huizen verkopen, kleiner en gehuurd gaan wonen, en van hun megawinsten hun pensioen lekker aanvullen. Iemand moet die prijs betalen. die winst van anderhalve ton die een kennis van 67 bijv. in twintig jaar tijd gemaakt en nu geind heeft, moet door anderen opgebracht worden. Weet je hoe lang het duurt voordat je anderhalve ton extra bij elkaar hebt gespaard voor esxtra pensioen? nee, deze generatie die al maximaal geprofiterd heeft van gunstige arbeidsvoorwaarden, vut- pensioen en afvloeingsregelingen en ga zo maar door, zou zich eens iets bescheidener op moeten stellen ipv moord en brand schreeuwen, het is eigenljk een vrij egoistische generatie die niets prijs wil geven en zegt 'wij blijven recht houden op alles'.

MokieSammie
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2013 22:58

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door MokieSammie »

Nog even iets: dat latere generaties ongunstiger en meer schuld opleverende hypotheken hebben genomen, heeft vooral te maken met het feit dat ze anders niet meer in staat waren om een huis te kopen. dus je zou kunnen zeggen dat boven aan de top van het piramidespel, de generatie 60 plus staat, die allemaal heel goedkoop huizen hebben gekocht en gunstig geheel af hebben kunnen lossen. Die profiteren dus maiximaal van dit piramidespel dat woningmarkt heet. En dat is precies wat ze in de documentaire bedoelen met 'diefstal tussen de generaties'.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Rovano »

Ja toe maar, MokieSammie.
Daar moeten we naartoe. Het tegen elkaar uitspelen van de diverse generaties. Dat is de elite in de kaart spelen, want dat is precies wat ze willen. Dat geeft ze middelen om als ‘wijze’ scheidsrechters op te treden en het tranendal nog groter te maken.
Als je niet ziet dat elke generatie het product is van hun tijdvak, mis je de belangrijke rode draad. Laat je toch niet leiden door afgunst. Het is echt niet zo moeilijk om een aantal argumenten op te lepelen die de generatie Babyboomers in de hoek van ‘slachtoffer’ zet. Dat die generatie hun eigen politieke belangengroep opzet, is daar een logisch gevolg van.
Kijk liever naar het systeem en probeer te ontdekken waarom dat onrechtvaardig is.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door 16again »

MokieSammie schreef: de generatie 60 plus staat, die allemaal heel goedkoop huizen hebben gekocht en gunstig geheel af hebben kunnen lossen. Die profiteren dus maiximaal van dit piramidespel dat woningmarkt heet. En dat is precies wat ze in de documentaire bedoelen met 'diefstal tussen de generaties'.
Generatie 60 plus heeft inderdaad fors geprofiteerd van het huizen-piramide spel. Echter, toen zij met dit spel begonnen, was er in de verste wegen geen sprake van een piramide spel.
Ontwikkeling van huizenprijs en hoge rente in jaren '70 en '80 was niet echt rooskleurig te noemen voor huizen bezitter.
Wel had de generatie 60+ een hypotheek met volledige aflossing, logisch dat je na pensionering en verkoop een leuk bedrag over hou.

Jongere generaties hebben er pas een piramide spel van gemaakt! Schuld hiervan kan je leggen bij veel partijen (regering. kopers, adviseurs, zorgplicht banken) maar niet bij de 60 plussers.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door misterzuinig »

We zien overduidelijk dat diverse inkomens- en bevolkingsgroepen tegen elkaar uitgespeeld worden door dit kabinet. Huurders die te maken krijgen met forse huurverhogingen, woningeigenaren die te maken krijgen met een hoger huurwaardeforfait, werkenden die te maken krijgen met hogere accijnzen op brandstof, chronisch zieken en gehandicapten die hard getroffen worden door bezuinigingen op de zorg en op uitkeringen. Daardoor neemt het egoïsme en de verharding in de samenleving steeds meer toe.

We zien dat juist die groep, de chronisch zieken en gehandicapten die vaak van een laag inkomen moeten leven de echte slachtoffers zijn van de crisis. Zij krijgen steeds maar weer te maken met een stapeling aan allerlei bezuinigingsmaatregelen. Zij hebben namelijk te maken met het wegvallen van diverse compensatieregelingen als de Wtcg, uitkleden van het basispakket en versoberde aanvullende verzekeringen, forse bezuinigingen op de AWBZ, meer en hogere eigen bijdrages en bezuinigingen op uitkeringen! Het zou echt tijd worden dat de hogere inkomens veel meer belastingen en premies moeten gaan betalen ten behoeve van chronisch zieken, gehandicapten en zorgbehoevende ouderen. Zodat zij ontzien kunnen worden.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Rovano »

Ik ben bang dat je gelijk hebt, misterzuinig. En je noemt ook een aantal mogelijk te nemen maatregelen, maar denk je niet dat de veranderingen die noodzakelijk zijn, veel fundamenteler moeten zijn en meer gericht moeten zijn op principes van rechtvaardigheid? Een reset, zo je wilt, van het huidige systeem?

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door kuklos »

Rovano schreef:Het tegen elkaar uitspelen van de diverse generaties. Dat is de elite in de kaart spelen, want dat is precies wat ze willen.
Heb je weer de Illuminati, de Rothschilds en de Bilderberggroep niet genoemd.

Wat is het toch met dat complotdenken van jou?

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Rovano »

Misterzuinig noemt ‘het kabinet’ als de uitspelende partij. Eigenlijk bedoelde ik dat in dit verband ook met ‘elite’. De elite zijn ‘zij, die de macht uitoefenen’. Als jij dat anders wilt benoemen, laat ik dat voor jouw rekening.

Deze wereld staat bol van de complotten, dat is helemaal geen nieuws. Het RABO libor schandaal bijvoorbeeld, dat was ook een complot. Toevallig kwam het uit en is een boete opgelegd, maar niettemin een complot.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Rovano schreef:Misterzuinig noemt ‘het kabinet’ als de uitspelende partij. Eigenlijk bedoelde ik dat in dit verband ook met ‘elite’. De elite zijn ‘zij, die de macht uitoefenen’. Als jij dat anders wilt benoemen, laat ik dat voor jouw rekening.

Deze wereld staat bol van de complotten, dat is helemaal geen nieuws. Het RABO libor schandaal bijvoorbeeld, dat was ook een complot. Toevallig kwam het uit en is een boete opgelegd, maar niettemin een complot.
Eigenlijk zou de bevolking in heel Europa d.m.v. een grote revolutie de gehele elite (bankiers, economen, bestuurders, politici, directeuren van multinationals, enz.) weg moeten sturen. Waarna het volk de macht overneemt en het voor het zeggen krijgt. Maar waarom komt er geen grote Arabische Lente-achtige revolutie in Europa? Of hebben de Europeanen het nog veel te goed en lijden er alleen maar de armen onder de crisis?

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Rovano »

Ik denk dat dat een kwestie van tijd is. Als meer en meer duidelijk wordt dat huidige situatie onhoudbaar is, zal dat de gevoelens van ongenoegen wel aanwakkeren en leiden tot actief verzet. Hopelijk zal het verzet voorkomen dat een volgende wereldoorlog wordt ontketend, want dan zijn de rapen pas echt gaar. De 2e wereldoorlog eindigde met een A-bom, de volgende begint ermee!

Je ziet dat verzet in Amerika al sterk opkomen. Steeds meer mensen daar halen de grondwet naar voren en constateren terecht dat veel moderne wetgeving daarmee in strijd is. In Duitsland hebben ze ook een constitutioneel gerechtshof. Helaas hebben we dat hier niet. George Bush zou ooit eens gezegd hebben: ‘The constitution is just a piece of paper’.
Laatst gewijzigd door Rovano op 02 jan 2014 12:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Mr Haney
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2011 00:32

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Mr Haney »

Mmmm,...een complot manipulator zou iig veel kunnen leren van deze laatste pagina van discussie.
Hoe makkelijk zelfs intelligente mensen worden afgeleid van de kern van de zaak en zitten weer in een stofwolk van onbenulligheid,....en in de tussentijd ,... heeft'' meneer manipulator'' alweer,... bijna onopgemerkt de spelregels veranderd.
Ik lees de Silas Walter Adams boek met veel interesse,...maar toch niet veel verbazing,....wel met een gevoel van misselijkheid wat ik eigenlijk liever niet wil voelen met het begin van een nieuwe jaar.

Pfff,.... 1958 en banken hadden toen al meerdere keren ongeveer dezelfde vuile handen gemaakt,...
Het is niet voor niets dat deze documentaire eindigt met dat absoluut raak uitspraak van Ewald Engelen.
Helaas,.. persoonlijk vind ik dat hoop al vervlogen. Na alles wat er gebeurt is kwam nieuwe verkiezingen in dit land en het goed en helaas, pijnlijk naïf Hollandse volk hebben dusdanig gekozen dat de grootste partij van het land juist het partij is dat poppelt om opnieuw en zo snel mogelijk, de oud ''musical chairs'' spelletje te beginnen.
Ik mag in dit land niet stemmen,...''helaas'' zei ik vroeger,... maar na de uitkomst van de laatste verkiezingen en wat ik sindsdien heb moeten waarnemen,.. zeg ik nu ''het hoeft ook niet''.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Rovano »

Kom, kom, Mr Haney, de moed niet laten zakken. Waar een wil is, is een weg. :wink:
Ja, het boek van Adams toont aan dat de problematiek niet nieuw is.
Waar eerder de SP de naam had van protestpartij, is die rol nu overgenomen door vriend Wilders en consorten. Maar ook deze tendens zal worden gekeerd, als we er met z'n allen voor kiezen het fascisme buiten de deur te houden.
Laatst gewijzigd door Rovano op 31 dec 2013 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Arjan Gelder
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2013 14:25

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Arjan Gelder »

Met beide uitzendingen heeft Radar bloot gelegd hoe de crisis is ontstaan en waar de schuldvraag neergelegd mag worden. Duidelijk is dat in feite de gehele overheid heeft gefaald en dat echte oplossingen niet geboden worden. De politiek is Oost Indisch doof, het betreurenswaardige is dat buiten nu Radar de gehele media weigert vragen te stellen en te antwoorden. De burger blijft dom gehouden. Ik hoop dan ook dat Radar het nog verder zal uitdiepen en daarmee de vinger op de zere plek legt. De mening van Prof. Steve Keen die kort geleden zijn visie via RTL 7 ventileerde zou hiermee een uitgangspunt kunnen zijn. Zal het uiteindelijk een jubel jaar kunnen worden met aangezette geldpersen?
Als het aan de huidige politieke onbenullen in Den Haag of Brussel ligt zal dit waarschijnlijk niet gebeuren. WIL NU weet wel beter. Daar van akte!!

Mr Haney
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2011 00:32

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Mr Haney »

Maak je geen zorgen Rovano,... bij de gemeente verkiezingen mag ik wel stemmen en daar maak ik gebruik van. :) ... en gezien dat de gemeentes steeds meer van de echte hard sociaal werk nu moeten besturen en uitvoeren ,betekent dat dat mijn stem een tikje meer invloed heeft,... tja ,... dat is, als ze ooit de geld voor krijgen...
Arjan,... er zijn de afgelopen jaar redelijk goed diepgaande documentaires geweest,... een daarvan was
Tegenlicht's ''Het brein van de bankier'',..op utube te bekijken. Idd , tis waar,er zijn er niet genoeg.

Het is helaas mijn waarneming dat veel mensen , (zonder teveel hulp van buiten) zichzelf domhouden.... en dat dan ,door een vreemd soort van ''doublethink'',... ik geloof dat Van Kooten en Die Bie noemde dat de ''en en mentaliteit''. Het betekent dat men alle deze documentaires kunnen bekijken,grotendeels begrijpen en mee eens zijn,........ en ,... dan toch vurig zitten te wachten op de ''nieuwe tinsel tijdperk'' waar je eigen huis gaat met 10 tot 15 % pa in ''waarde'' stijgen terwijl de algemeen inflatie 2% of minder is. :?
Ik vind het eigenlijk bizar.!

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Rovano »

Nou, zie je wel? Je hoeft heus niet aan de kantlijn te blijven staan. Je stem laten gelden op lokaal niveau kan een heuse bijdrage leveren. Wel ben ik bang dat er van gedegen sociaal beleid steeds minder terecht komt in dit ‘uitgeknepen’ land. Onbegrijpelijk, al die bezuinigingsmaatregelen. Zorgt alleen maar voor een steeds groter wordende armoede. En waarvoor dient dit allemaal? Voor de reductie van de staatsschuld? De staatschuld zullen we toch nooit meer kunnen afbetalen, dus kunnen we dat juk maar beter van ons afwerpen. Maar ja, dat vereist welhaast een revolutie, ben ik bang. Misschien een tinseltown rebellion?

Sommigen zijn daar pertinent op tegen en wensen zich te conformeren aan de ‘intelligentie’ van het establishment in plaats van aan de ‘domheid’ van de massa. Dat intelligentie niveau kan je overigens in twijfel trekken; ik zag zojuist de conference van Theo Maassen die de ‘intelligente’ speech van Rutte nog eens persifleerde: ‘We hebben een auto van 13, 14 jaar oud, we kopen nu een nieuwe. We trekken de grauwsluier van ons af’. Ha, ha, het is maar wat je intelligent noemt.

"Lenen, lenen, betalen, betalen, pak het dan, pak het dan"! (Youp van ’t Hek) Dat is de stompzinnige mores van de op groei gerichte ‘vrije’ markteconomie. Het model dat is ontsproten uit de briljante geesten van economische intelligentsia. Whaha noemde hier eerder de economische wetenschap een sociale wetenschap. Misschien kun je beter spreken van een a-sociale?

Ondertussen draaien de 'intelligente raderen' bij het IMF gewoon door. Het IMF stelt een 'super belasting' op het kapitaal voor. Later weersproken door de uiterst betrouwbare IMF baas Lagarde, maar toch….:
http://www.beurs.com/2013/10/10/spaarge ... ting/32313

“De omzet van de supermarkten is met 2,3% gestegen en de AEX is dit jaar afgesloten met de hoogste stand van 2013”. Dat zijn de headlines voor het begin van het nieuwe jaar. Mainstream nieuws dat de burger het vertrouwen moet teruggeven en moet aanzetten tot nog meer consumptie. Hoe ‘intelligent’ wil je het hebben? Het is inderdaad bizar!

Je verwees naar de VPRO documentaire ’Het brein van de bankier’, waarin Joris Luyendijk acteerde.
Hier een interessant interview met hem over de maniakale bankwereld:
http://www.volzin.nu/index.php/redactie ... maal-fout-

De onnozelheid van de massa kan zo maar omslaan als mensen zich de ernst van de situatie realiseren.
Je hebt het over Koot & Bie: ‘Geen gezeik, iedereen rijk’. Happy Newyear, my friend! :D
Laatst gewijzigd door Rovano op 01 jan 2014 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.

StijnMattheij
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2014 15:05

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door StijnMattheij »

Heel interessante aflevereringen van Tros Radar. Ik mis echter 1 factor die volgens mij van cruciaal belang moet zijn geweest: de rol van de grondstoffenpijzen. Grondstoffen die we uit de aardkorst halen. De voorraden zijn aan het afnemen. Het wordt steeds moeilijker ze te exploreren. Neem de olieprijs: een plotselinge stijging in de zeventiger jaren, ingezet door de OPEC, leidde tot een wereldwijde recessie. De laatste tien jaar doet een vaatje olie tussen de 50 en 150 dollar. Vlak voordat de crisis in 2008 inzette steeg de prijs tot zo'n 150 dollar. Toen de boel ineenstortte daalde de prijs tot onder 100 dollar, nu met het geleidelijk herstel stijgt de vraag en zit ie rond de honderd dollar. Ik verwacht dat deze ontwikkeling verder herstel zal bemoeilijken, tenzij we erin slagen andere duurzame bronnen voor onze energie en grondstoffenvoorziening te exploiteren.

Holland4mpe
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 dec 2013 19:46
Contacteer:

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Holland4mpe »

Het is geen mysterie om het storings patroon in de economie te projecteren veroorzaakt door rente. Als rente de schuld onomkeerbaar en voortdurend vermenigvuldigt in verhouding tot de noodzakelijke circulatie en steeds meer van iedere Euro gewijd wordt aan deze schulden, dan kan daardoor steeds minder van iedere Euro in circulatie aangewend worden voor de economie. Regulering kan slechts dit terminale proces vertragen.

[Link verwijderd door de Moderator]

Hilbert49
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2013 20:59

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Hilbert49 »

Wat een waardeloos programma. Inderdaad oude koek. Los van het feit dat centrale banken, intrinsiek waardeloze geld in de economieën her en der pompen, mis ik de eigen verantwoording en aansprakelijkheid van de vrijwillige deelnemers aan deze loterij. Eerst kettingbrieven toen legio-lease gevolgd door winst-verdubellaars en internet-idiotie en nu ook weer bergen halve zolen die aandelen kopen in Google en Facebook etc. waar gaat dit toe gaat leiden...

Als je het stelsel niet kan veranderen wordt dan deelnemer. Hoe ?

Doe als Einstein zei : Maak gebruik van het 8-ste wereldwonder. Spaar, koop dan pas. Dus zo snel als mogelijk je huis lineair aflossen en verder nimmer op afbetaling kopen. Ga eerst 10 jaar op en ouwe fiets en betaal dan je auto contant. Wees bloed zuinig. Doe zo lang als mogelijk met je spullen. Onderhoud het zo goed als je kan. Eet normaal. Drink heel matig. Rook niet. Ga pas beleggen als je het geld echt nergens anders voor nodig hebt. GA index-beleggen. Neem je eigen leven in je hand. JE bent zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor je eigen daden en besluiten.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Rovano »

Hilbert49 schreef:Als je het stelsel niet kan veranderen wordt dan deelnemer. Hoe ?

Doe als Einstein zei : Maak gebruik van het 8-ste wereldwonder. Spaar, koop dan pas. Dus zo snel als mogelijk je huis lineair aflossen en verder nimmer op afbetaling kopen. Ga eerst 10 jaar op en ouwe fiets en betaal dan je auto contant. Wees bloed zuinig. Doe zo lang als mogelijk met je spullen. Onderhoud het zo goed als je kan. Eet normaal. Drink heel matig. Rook niet. Ga pas beleggen als je het geld echt nergens anders voor nodig hebt. GA index-beleggen. Neem je eigen leven in je hand. JE bent zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor je eigen daden en besluiten.
De maatregelen die je voorstelt zijn aanbevelenswaardig en tot je dienst, maar vormen geen garantie voor het voorkomen van ellende. Je zult bijvoorbeeld maar op hoge leeftijd je baan kwijt raken en niet meer aan de bak komen. En dan? Dan is het zeker tijd voor wereldwonder nr. 9: Bijten op een houtje en toch zien te overleven?

Gesloten