LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rente

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Rente

Ongelezen bericht door Radar »

Wat zijn de gevolgen van rentestijging en -daling? Dat leggen we uit in een korte animatie. Wist jij dit? En wat vind je ervan? In dit topic kun je je reacties kwijt en discussiëren met anderen.

Deze animatie maakt deel uit van de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag, over geld, schuld en de crisis. Deze is geheel en in delen te bekijken op http://www.radarextra.nl. Hij is tevens te zien op Nederland 1 op 23 december (deel 1) en 30 december (deel 2).

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Rente

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Vandaag zag ik op RTL-Z dat de rente in de V.S. en ook die op onze staatsobligaties aan het stijgen is t.g.v. van het afbouwen (tapering) van het geld bijdrukken door de FED. Dit is best zorgelijk, omdat daardoor schulden onhoudbaar zullen worden. En er daardoor wel veel meer bezuinigd zal moeten worden, met als gevolg dat de zorg, onderwijs en de sociale zekerheid zullen instorten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rente

Ongelezen bericht door sjohie »

misterzuinig schreef:Vandaag zag ik op RTL-Z dat de rente in de V.S. en ook die op onze staatsobligaties aan het stijgen is t.g.v. van het afbouwen (tapering) van het geld bijdrukken door de FED. Dit is best zorgelijk, omdat daardoor schulden onhoudbaar zullen worden. En er daardoor wel veel meer bezuinigd zal moeten worden, met als gevolg dat de zorg, onderwijs en de sociale zekerheid zullen instorten.
Begin dit jaar betaalde de Nederlandse staat een negatieve rente, maw mensen legden geld toe om die staatsobligaties op te mogen kopen. Dus die rente kan ook eigenlijk alleen maar omhoog. :wink:

whaha
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 dec 2013 13:15
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Rente

Ongelezen bericht door whaha »

Toch lijkt het mij beter als we geen extra schuld op ons nemen en in plaats van te lenen het benodigde geld krijgen van de 'geldscheppende macht', maar dan moet die laatste er natuurlijk wel eerst komen.
Daarvoor zijn hervormingen nodig, zodat giraal geld weer ons geld wordt.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Rente

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Al jaren negatieve rente, maar iedereen laat zijn smerige FIAT gewoon [Ongefundeerde uitingen verwijderd door de Moderator] staan, op de bank dus. Het systeem zal pas veranderen zodra mensen gaan stemmen met hun portemonnee, dus ik hoop dat dit besef er nog voor het einde van dit jaar zal zijn. Misschien kan een bepaalde duitse bank wat helpen door failliet te gaan op hun derivaten positie, zodat dmv een bail in alle bad banks in een keer kunnen worden weggestreept?
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jul 2014 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde uitingen verwijderd

Jan Lijster
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2014 10:21

Re: Rente

Ongelezen bericht door Jan Lijster »

Het is toch eigenlijk best erg dat ons geld, ons geld niet is

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rente

Ongelezen bericht door sjohie »

Jan Lijster schreef:Het is toch eigenlijk best erg dat ons geld, ons geld niet is
Mwoa, er staat ~1000 miljard aan pensioenvermogen op "onze" naam, dus ook wij worden beter van het hier zo verguisde systeem. :wink:

Even afhankelijk van welke berekening je kiest is (slechts) 30 tot 40% daarvan betaalde premie, en de rest winst op diverse beleggingen. In het kader van je morele veroordeling, denk jij dat de mensen die "ons" zijn, meer dan 50% van hun pensioen in zouden leveren als mede schuldigen? Ik gok van niet.

De schuld is hebzucht, en die is te vinden aan beide kanten van de tafel, zoals Warren Buffet treffend antwoordde toen hem werd gevraagd naar wie schuld aan de crisis hebben.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Rente

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Jan Lijster schreef:Het is toch eigenlijk best erg dat ons geld, ons geld niet is
Eerst sjohie gelijk geven dat onze huidige welvaart alleen maar kan bestaan doordat jouw geld je geld niet is. Dat gezegd hebbende, als je dat zo erg vind kun je sinds enige tijd ervoor kiezen om een deel van je vermogen onder te brengen in zogehete crypto valuta. Deze nieuwe innovatie zorgt ervoor dat je daadwerkelijk de volledige beschikking hebt over je geld. Door afstand te nemen van de euro zorg je er daarnaast voor dat jouw gevoel een impact kan krijgen in de samenleving. Alleen door te handelen is het mogelijk het sentiment te veranderen.

Het standpunt wat gebruikt wordt om het geheel te bagatelliseren gaat wat mij betreft niet op, aangezien de inflatie het meeste van deze winst teniet doet. Daarnaast mag je je afvragen hoe fijn het is om winst te maken door wapens te verkopen aan Israel.

Als je teveel naar de door de overheid gemanipuleerde nieuwsberichten luistert en bang bent geworden voor cryptovaluta, of als je te veel tijd kwijt bent met het werken voor waardeloos geld, zodat je 's avonds echt alleen nog maar puf hebt om achter de brainwashkast plaats te nemen, kun je er ook voor kiezen een deel van je vermogen onder te brengen in goud of zilver. Dan hoef je niet zoveel onderzoek te doen en kan je toch wat geld veiligstellen voor het geval er besloten wordt dat je nog maar maximaal 100 euro per dag mag pinnen. Het belangrijkste is dat je niet alleen op een forum post dat je zoiets erg vind, maar dat je actie onderneemt om dit te veranderen, want alleen op die manier laat je in dit land je stem nog horen. Vergeet dat rode potlood, stemmen doe je met je portemonnee!

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Rente

Ongelezen bericht door AnoNylz »

zoals het sprookje dat er een bitcoin protocol bestaat dat je de mogelijkheid geeft volledig over je eigen geld te beschikken? Nee idd, wat een ongefundeerd sprookje.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rente

Ongelezen bericht door angel1978 »

AnoNylz schreef:zoals het sprookje dat er een bitcoin protocol bestaat dat je de mogelijkheid geeft volledig over je eigen geld te beschikken? Nee idd, wat een ongefundeerd sprookje.
Nog een sprookje idd.
Je blaat alleen maar en toont niets, maar dan ook werkelijk niets aan. Ik heb je nog op geen enkele echt bewezen en onderbouwde post kunnen betrappen. Wel op loze kreten en vage beloftes.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Rente

Ongelezen bericht door AnoNylz »

beter zoeken. Als jij niet erkent dat de bitcoin bestaat leef jij volgens mij zelf in een sprookje, want volgens mij is het toch wel aantoonbaar dat deze geweldige uitvinding, die af gaat rekenen met alle financiële criminelen en het volk gaat bevrijden van monetaire onderdrukking en het beleid van financiële apartheid, bestaat.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rente

Ongelezen bericht door angel1978 »

beter zoeken.
Dat is je mantra geloof ik. Helaas voor jou trapt bijna niemand daarin en word je dus gedwongen om continu dit soort dingen te blijven verspreiden op fora om toch maar het enthousiasme bij onwetenden te blijven aanwakkeren. Wellicht dat je daarmee toch nog een paar mensen over de streep weet te trekken die zo dom zijn om hun zuurverdiende centjes hierin te steken. Dat zou jou goed uitkomen, daar dit jou de mogelijkheid geeft om je belang hierin nog een flink stuk meer uit te nutten voordat je hier weer uitstapt en ook deze bubble klapt. Alle 'normale' mensen berooid achterlatend.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Rente

Ongelezen bericht door AnoNylz »

angel1978 schreef:
beter zoeken.
Dat is je mantra geloof ik. Helaas voor jou trapt bijna niemand daarin en word je dus gedwongen om continu dit soort dingen te blijven verspreiden op fora om toch maar het enthousiasme bij onwetenden te blijven aanwakkeren. Wellicht dat je daarmee toch nog een paar mensen over de streep weet te trekken die zo dom zijn om hun zuurverdiende centjes hierin te steken. Dat zou jou goed uitkomen, daar dit jou de mogelijkheid geeft om je belang hierin nog een flink stuk meer uit te nutten voordat je hier weer uitstapt en ook deze bubble klapt. Alle 'normale' mensen berooid achterlatend.
Zoals ik al eerder zei, tijd zal het leren. [Irrelevante toevoegingen verwijderd door de Moderator]. Ik heb op dit forum de broncode van de nieuwe gulden gedeeld, ik denk dat je dus niet zo goed gezocht hebt.

EDIT: trapt niemand daar in? volgens mij is de bitcoin gewoon weer in een stijgende trend
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jul 2014 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante toevoegingen verwijderd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rente

Ongelezen bericht door berndv »

AnoNylz schreef:beter zoeken. Als jij niet erkent dat de bitcoin bestaat leef jij volgens mij zelf in een sprookje, want volgens mij is het toch wel aantoonbaar dat deze geweldige uitvinding, die af gaat rekenen met alle financiële criminelen en het volk gaat bevrijden van monetaire onderdrukking en het beleid van financiële apartheid, bestaat.
Ik zal nooit ontkennen dat bitcoin bestaat, ik geloof alleen niet dat bitcoin gaat doen wat jij denkt dat het gaat doen. Ik zou me eerst verdiepen in de economie, dat heb je vast al gedaan, maar niet met het huidige bancaire stelsel.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jul 2014 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante toevoegingen verwijderd

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Rente

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Daarom zeg ik, tijd zal het leren. Op het moment dat een forum lid zijn beklag doet, omdat hij heeft opgemerkt dat zijn geld eigenlijk niet van hem is, wijs ik deze persoon graag in de richting van bitcoin, omdat het de oplossing van zijn probleem is. Vervolgens zijn er een aantal bank sympathisanten die menen mij te moeten zwartmaken omdat ik de anders denk dan hun. Ook daar ga ik dan nog even graag mee in gesprek, omdat ik deze mensen graag uitleg hoe de euro al het toekomstig leven parasiteert door een onmogelijk systeem van samengevoegde rente en dus exponentiële groei toe te passen op een niet ongelimiteerde wereld.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Rente

Ongelezen bericht door puma73 »

AnoNylz schreef:Daarom zeg ik, tijd zal het leren. Op het moment dat een forum lid zijn beklag doet, omdat hij heeft opgemerkt dat zijn geld eigenlijk niet van hem is, wijs ik deze persoon graag in de richting van bitcoin, omdat het de oplossing van zijn probleem is. Vervolgens zijn er een aantal bank sympathisanten die menen mij te moeten zwartmaken omdat ik de anders denk dan hun. Ook daar ga ik dan nog even graag mee in gesprek, omdat ik deze mensen graag uitleg hoe de euro al het toekomstig leven parasiteert door een onmogelijk systeem van samengevoegde rente en dus exponentiële groei toe te passen op een niet ongelimiteerde wereld.
Wat was er ook al weer gebeurd met die bitcoin, oja i ik weet het weer die is gekelderd van een zeer hoog niveau naar bijna geen stuiver meer waard. Goeie investering. Maar ja dat hoort bij hel leven van een sprookjes verteller en guldens zoeker.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Rente

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Helemaal gecrashed, van 5 euro vorig jaar januari naar 500 nu ;)

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Rente

Ongelezen bericht door puma73 »

AnoNylz schreef:Helemaal gecrashed, van 5 euro vorig jaar januari naar 500 nu ;)
Dus volkomen onbetrouwbaar als munteenheid en betaalmogelijkheid. compleet ongeschikte vervanger.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Rente

Ongelezen bericht door AnoNylz »

puma73 schreef:
AnoNylz schreef:Helemaal gecrashed, van 5 euro vorig jaar januari naar 500 nu ;)
Dus volkomen onbetrouwbaar als munteenheid en betaalmogelijkheid. compleet ongeschikte vervanger.
Behalve als je het als derivaat zou gebruiken om je eigen schuld te ondersteunen, de mogelijkheden zijn eindeloos en zodra het netwerk wat meer bekendheid heeft gekregen en de groei eruit is stabiliseert de
prijs waarschijnlijk wat meer. Vergeet niet dat er 5 jaar geleden nog helemaal geen bitcoins waren, dus gun het wat tijd zich te ontwikkelen. Ik prefereer zelf liever een wat hogere volatiliteit en onzekerheid boven een gegarandeerd verlies, zeker als ik over een periode van 40 jaar zou moeten sparen, aangezien de prijsschommeling vooral een kortetermijn effect hebben. Het is overigens door betaaldiensten een uitstekend transactiemiddel geworden. Door een tussenpartij in te schakelen is het mogelijk om zonder valutarisico transacties te realiseren. De echte doorbraak van bitcoin komt wanneer mensen het als oppot middel gaan gebruiken i.p.v. transactiemiddel, maar hiervoor moeten de mensen eerst interesse gaan tonen in geld en de euro gaan snappen. Dat doet helaas bijna niemand in dit land, maar ik verwacht dat dit niet lang meer op zich laat wachten aangezien de volgende generatie meer communicatiemiddelen tot zijn beschikking heeft dan tot nu toe het geval was. Zij beschikken dus wel over volledigheid en transparantie waardoor de machtsmonopolie kan worden verbroken.

Ik snap trouwens niet waarom je de ontwikkelingen zo graag wil tegenhouden, vind jij het fijn dat er iedere dag 30.000 kinderen moeten sterven om jouw leven mogelijk te maken? Waarom verzet je je zo tegen een superieure innovatie, zie je niet dat dit geweldige idee de wereld enorm zal verbeteren, of ben je zo iemand die alleen aan zijn eigen straatje denkt en zelfs daar alleen zij eigen stoepje veegt?

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Rente

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Iedereen die deze documentaire heeft bekeken en vind dat het ander moet moet niet alleen iets vinden of zeggen, maar vooral handelen. Zodra je weet hoe het zit ben je schuldig aan misdaden tegen de menselijkheid als je geen actie onderneemt en zaken blijft accepteren omdat het "altijd zo geweest is".
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jul 2014 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaald bericht verwijderd

Gesloten