LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geldcreatie

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
Ambilicious
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2014 14:28

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door Ambilicious »

Nee, in deze wereld en dit sprookje is realiteit, ben al tijden bezig een wetenschappelijk doorwrocht artikel te schrijven maar dan verzand je in de mist de opgetrokken wordt door economenjargon en het moeilijk maken van dingen die eigenlijk heel simpel zijn. Vertel me wat hieraan een sprookje is, behalve dat het me nooit zal lukken om een bank te worden.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Ambilicious schreef:Nee, in deze wereld en dit sprookje is realiteit, ben al tijden bezig een wetenschappelijk doorwrocht artikel te schrijven maar dan verzand je in de mist de opgetrokken wordt door economenjargon en het moeilijk maken van dingen die eigenlijk heel simpel zijn. Verteld me wat hieraan een sprookje is, behalve dat het me nooit zal lukken om een bank te worden.
Roep dat niet te hard, mij is het ook gelukt! Het belangrijkste is dat je klein begint en jezelf realistische doelen stelt. Laat je niet te veel afleiden door mensen die zeggen dat je niet helemaal spoort, want dat soort bekrompen mensen hebben zelf vaak ideologische standpunten die kant noch wal raken. Er is een monetaire r3\/0_|utie aan de gang en ik ben blij dat je dit inziet en hieraan wil meedoen, alleen op die manier kunnen wij de huidige wereldproblemen oplossen.

Ambilicious
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2014 14:28

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door Ambilicious »

Rusland, China en de andere BRICS landen zijn deels al het probleem aan het oplossen door de oprichting van een eigen internationale bank. Het is alleen jammer dat de simpele oplossing van schuldvrij geld creëren door iets wat democratische verantwoording aflegt daar ook niet in voorkomt.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Ambilicious schreef:Rusland, China en de andere BRICS landen zijn deels al het probleem aan het oplossen door de oprichting van een eigen internationale bank. Het is alleen jammer dat de simpele oplossing van schuldvrij geld creëren door iets wat democratische verantwoording aflegt daar ook niet in voorkomt.
Dat is denk ik dus ook iets wat door de bevolking zelf in gang moet worden gezet, door mensen zoals jij en ik.

Ambilicious
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2014 14:28

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door Ambilicious »

Ja, maar mijn idee tot nu toe is dat het de mensen niet interesseert zeker in Nederland niet, behalve een klein groepje dat niet serieus genomen wordt. Maar ik heb hoop: een aantal Zwitsers heeft een initiatief voor een referendum dat banken verplicht tot 100% reserve banking.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Ambilicious schreef:Ja, maar mijn idee tot nu toe is dat het de mensen niet interesseert zeker in Nederland niet, behalve een klein groepje dat niet serieus genomen wordt. Maar ik heb hoop: een aantal Zwitsers heeft een initiatief voor een referendum dat banken verplicht tot 100% reserve banking.
Dat is in mijn ogen too little too late. Je hebt gelijk dat het de mensen niet interesseert, maar dat is aan het veranderen. Zodra een pakje peuken door het tientje heen gaat of een liter benzine door de 3 euro worden de mensen wel wakker, geloof me. Op dat moment moet jouw bank er dan al wel zijn, want anders ben je te laat.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Op deze plaatst stonden meerdere posts die verwijderd zijn door de moderator.
Laatst gewijzigd door AnoNylz op 16 jul 2014 17:56, 2 keer totaal gewijzigd.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Korte introductie, hopelijk wordt het niet gecensureerd:

De e-Gulden is een ruil-, reken- en spaarmiddel bestemd voor Nederland. De e-Gulden is een cryptocurrency en dat betekent dat het bezit en de overdracht van e-guldens gebaseerd is op veilige wiskundige principes en op software (de Bitcoin kern) die dagelijks door miljoenen mensen wordt getest. e-Guldens zijn gekoppeld aan een uniek nummer en alleen degene die dat nummer kent (of heeft opgeslagen) is de eigenaar van de gekoppelde e-Guldens. Dat nummer hoeft dus niet op een computer te worden opgeslagen, want je kunt het opschrijven (51 karakters) of printen. Je hebt dus ook geen computer nodig om dat nummer over te dragen. Alleen als je de e-Guldens wilt overzetten naar een ander nummer moet je een verbinding hebben met internet en beschikken over gratis te downloaden e-Gulden software. De broncode van deze software is openbaar en de data van alle transacties ooit worden gesynchroniseerd tussen alle gebruikers van de e-Gulden software. De wiskundige basis van de e-Gulden bepaalt dat er maximaal 21 miljoen in omloop zullen raken. Als je dus 1 e-Gulden bezit weet je zeker dat je gemiddeld (ongeveer) evenveel bezit als iedere andere Nederlander. Omdat de e-Gulden nagenoeg oneindig deelbaar is kan 1 e-Gulden het vermogen van een gemiddelde Nederlander representeren en kun je er gelijkertijd brood mee kopen.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door riddert »

AnoNylz schreef:Korte introductie, hopelijk wordt het niet gecensureerd:

De e-Gulden is een ruil-, reken- en spaarmiddel bestemd voor Nederland. De e-Gulden is een cryptocurrency en dat betekent dat het bezit en de overdracht van e-guldens gebaseerd is op veilige wiskundige principes en op software (de Bitcoin kern) die dagelijks door miljoenen mensen wordt getest. e-Guldens zijn gekoppeld aan een uniek nummer en alleen degene die dat nummer kent (of heeft opgeslagen) is de eigenaar van de gekoppelde e-Guldens. Dat nummer hoeft dus niet op een computer te worden opgeslagen, want je kunt het opschrijven (51 karakters) of printen. Je hebt dus ook geen computer nodig om dat nummer over te dragen. Alleen als je de e-Guldens wilt overzetten naar een ander nummer moet je een verbinding hebben met internet en beschikken over gratis te downloaden e-Gulden software. De broncode van deze software is openbaar en de data van alle transacties ooit worden gesynchroniseerd tussen alle gebruikers van de e-Gulden software. De wiskundige basis van de e-Gulden bepaalt dat er maximaal 21 miljoen in omloop zullen raken. Als je dus 1 e-Gulden bezit weet je zeker dat je gemiddeld (ongeveer) evenveel bezit als iedere andere Nederlander. Omdat de e-Gulden nagenoeg oneindig deelbaar is kan 1 e-Gulden het vermogen van een gemiddelde Nederlander representeren en kun je er gelijkertijd brood mee kopen.
Ik zal me hier eens wat meer in verdiepen, dank voor uw korte toelichting.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

riddert schreef:
AnoNylz schreef:Korte introductie, hopelijk wordt het niet gecensureerd:

De e-Gulden is een ruil-, reken- en spaarmiddel bestemd voor Nederland. De e-Gulden is een cryptocurrency en dat betekent dat het bezit en de overdracht van e-guldens gebaseerd is op veilige wiskundige principes en op software (de Bitcoin kern) die dagelijks door miljoenen mensen wordt getest. e-Guldens zijn gekoppeld aan een uniek nummer en alleen degene die dat nummer kent (of heeft opgeslagen) is de eigenaar van de gekoppelde e-Guldens. Dat nummer hoeft dus niet op een computer te worden opgeslagen, want je kunt het opschrijven (51 karakters) of printen. Je hebt dus ook geen computer nodig om dat nummer over te dragen. Alleen als je de e-Guldens wilt overzetten naar een ander nummer moet je een verbinding hebben met internet en beschikken over gratis te downloaden e-Gulden software. De broncode van deze software is openbaar en de data van alle transacties ooit worden gesynchroniseerd tussen alle gebruikers van de e-Gulden software. De wiskundige basis van de e-Gulden bepaalt dat er maximaal 21 miljoen in omloop zullen raken. Als je dus 1 e-Gulden bezit weet je zeker dat je gemiddeld (ongeveer) evenveel bezit als iedere andere Nederlander. Omdat de e-Gulden nagenoeg oneindig deelbaar is kan 1 e-Gulden het vermogen van een gemiddelde Nederlander representeren en kun je er gelijkertijd brood mee kopen.
Ik zal me hier eens wat meer in verdiepen, dank voor uw korte toelichting.
De informatie waarop de gulden is gebaseerd bestond 5 jaar geleden nog niet. Het is voor iedereen nieuw en daarom loop je niet voor of achter als je nu "pas" jezelf in dit onderwerp gaat verdiepen. Op dit moment worden 100 van de 21 miljoen guldens verkocht voor minder dan 50 eurocent, maar als de kennis goed wordt overgebracht verwacht ik dat dit makkelijk een eurootje per stuk moet kunnen worden. Deel de nieuw vergaarde kennis dus met zo veel mogelijk mensen en samen kunnen we dan de werkelijke waarde van de euro duidelijk maken.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jul 2014 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële bijdrage verwijderd

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door gilas »

AnoNylz schreef:
De informatie waarop de gulden is gebaseerd bestond 5 jaar geleden nog niet. Het is voor iedereen nieuw en daarom loop je niet voor of achter als je nu "pas" jezelf in dit onderwerp gaat verdiepen. Op dit moment worden 100 van de 21 miljoen guldens verkocht voor minder dan 50 eurocent, maar als de kennis goed wordt overgebracht verwacht ik dat dit makkelijk een eurootje per stuk moet kunnen worden. Deel de nieuw vergaarde kennis dus met zo veel mogelijk mensen en samen kunnen we dan de werkelijke waarde van de euro duidelijk maken.

Met andere woorden,je verteld dus een sprookje dat gebaseerd is op helemaal niets en wat dus net zo een luchtbel is als de bitcoin.
Veel succes met je mislukking want als je daadwerkelijk wat wil veranderen moet je de politiek in en hopen dat je stemmen krijgt, in plaats van op 1 of ander forum je website te promoten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door kweenie »

En intussen is wel ruim vijf miljoen e-Gulden door de initiatiefnemers, volgens eigen zeggen, gebruikt om softwareontwikkeling en promotieactiviteiten te betalen. Dus ongeveer een kwart van al dit geld dat ooit in Nederland zou kunnen bestaan is 'ergens' zomaar verdwenen. Hm, schept vertrouwen.

Er is geen sluitende verantwoording afgelegd over hoe deze e-Guldens nu precies zijn besteed. De initiatiefnemers willen niet uit de anonimiteit treden en willen ook niet (meer) met de gemeenschap communiceren. Dat maakt het nog betrouwbaarder.

Dan houd ik toch meer van de vele lokale initiatieven waarbij je diensten onderling voor elkaar verricht en daar een zelf bedacht ruilmiddel voor gebruikt.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

kweenie schreef:En intussen is wel ruim vijf miljoen e-Gulden door de initiatiefnemers, volgens eigen zeggen, gebruikt om softwareontwikkeling en promotieactiviteiten te betalen. Dus ongeveer een kwart van al dit geld dat ooit in Nederland zou kunnen bestaan is 'ergens' zomaar verdwenen. Hm, schept vertrouwen.

Er is geen sluitende verantwoording afgelegd over hoe deze e-Guldens nu precies zijn besteed. De initiatiefnemers willen niet uit de anonimiteit treden en willen ook niet (meer) met de gemeenschap communiceren. Dat maakt het nog betrouwbaarder.

Dan houd ik toch meer van de vele lokale initiatieven waarbij je diensten onderling voor elkaar verricht en daar een zelf bedacht ruilmiddel voor gebruikt.
Dat is natuurlijk een legitieme keuze, maar dit is ook een verklaring voor de lage prijs. Hetzelfde is ook gebeurt bij bitcoin, waar je tot een aantal jaar geleden 1000 bitcoin voor een tientje kon kopen. Groter risico, dus aantrekkelijkere prijs. Het protocol wat ten grondslag licht aan de gulden is echter volledig waterdicht en te vertrouwen, maar dit zou je het beste zelf nog een keer kunnen controleren.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

gilas schreef:
AnoNylz schreef:
De informatie waarop de gulden is gebaseerd bestond 5 jaar geleden nog niet. Het is voor iedereen nieuw en daarom loop je niet voor of achter als je nu "pas" jezelf in dit onderwerp gaat verdiepen. Op dit moment worden 100 van de 21 miljoen guldens verkocht voor minder dan 50 eurocent, maar als de kennis goed wordt overgebracht verwacht ik dat dit makkelijk een eurootje per stuk moet kunnen worden. Deel de nieuw vergaarde kennis dus met zo veel mogelijk mensen en samen kunnen we dan de werkelijke waarde van de euro duidelijk maken.

Met andere woorden,je verteld dus een sprookje dat gebaseerd is op helemaal niets en wat dus net zo een luchtbel is als de bitcoin.
Veel succes met je mislukking want als je daadwerkelijk wat wil veranderen moet je de politiek in en hopen dat je stemmen krijgt, in plaats van op 1 of ander forum je website te promoten.
tijd zal het leren Gilas, ik vertelde mensen een aantal jaar terug over bitcoin en toen hoorde ik hetzelfde verhaal, sommige mensen zullen nooit wakker worden, maar dat geeft niet, geniet maar van je geld zo lang het nog wat waard is.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door puma73 »

AnoNylz schreef:
gilas schreef:
AnoNylz schreef:
De informatie waarop de gulden is gebaseerd bestond 5 jaar geleden nog niet. Het is voor iedereen nieuw en daarom loop je niet voor of achter als je nu "pas" jezelf in dit onderwerp gaat verdiepen. Op dit moment worden 100 van de 21 miljoen guldens verkocht voor minder dan 50 eurocent, maar als de kennis goed wordt overgebracht verwacht ik dat dit makkelijk een eurootje per stuk moet kunnen worden. Deel de nieuw vergaarde kennis dus met zo veel mogelijk mensen en samen kunnen we dan de werkelijke waarde van de euro duidelijk maken.

Met andere woorden,je verteld dus een sprookje dat gebaseerd is op helemaal niets en wat dus net zo een luchtbel is als de bitcoin.
Veel succes met je mislukking want als je daadwerkelijk wat wil veranderen moet je de politiek in en hopen dat je stemmen krijgt, in plaats van op 1 of ander forum je website te promoten.
tijd zal het leren Gilas, ik vertelde mensen een aantal jaar terug over bitcoin en toen hoorde ik hetzelfde verhaal, sommige mensen zullen nooit wakker worden, maar dat geeft niet, geniet maar van je geld zo lang het nog wat waard is.
De tijd zal inderdaad leren dat al dit soort initiatieven een grote zeepbel zijn die na verloop van tijd met een enorme knal uiteenspatten.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Behalve als mensen het systeem vertrouwen en hun toegevoegde waarde accepteren in de valuta van het protocol. Zodra mensen inzien dat de gulden een waarde vertgenwoordigd in euro's en ze deze niet meer inwisselen naar bloedgeld, maar onderling laten circuleren zal de werkelijke waarde van de euro duidelijk worden.

EDIT: ik vind je conclusie wat voorbarig, zeker als je bedenkt dat historisch gezien de tijd voor een nieuw geldsysteem is aangebroken. Wist je dat er al heel vaak geprobeerd is om FIAT geld te maken en dat al die systeem hebben gefaald? Cryptovaluta zijn een nieuw fenomeen en ik denk dan ik ook niet dat je nu al conclusies moet trekken over de uitkomst van dit experiment.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door puma73 »

AnoNylz schreef:Behalve als mensen het systeem vertrouwen en hun toegevoegde waarde accepteren in de valuta van het protocol. Zodra mensen inzien dat de gulden een waarde vertgenwoordigd in euro's en ze deze niet meer inwisselen naar bloedgeld, maar onderling laten circuleren zal de werkelijke waarde van de euro duidelijk worden.

EDIT: ik vind je conclusie wat voorbarig, zeker als je bedenkt dat historisch gezien de tijd voor een nieuw geldsysteem is aangebroken. Wist je dat er al heel vaak geprobeerd is om FIAT geld te maken en dat al die systeem hebben gefaald? Cryptovaluta zijn een nieuw fenomeen en ik denk dan ik ook niet dat je nu al conclusies moet trekken over de uitkomst van dit experiment.

Ik wel, er is niet voldoende steun om ooit zo'n systeem van de grond te krijgen, nooit never nooit niet.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Kom anders even op ons forum zeggen dat we niet bestaan, gaat vast hilarisch worden. Het systeem is van de grond en het enige wat een doorbraak tegenhoud is kennis. Die kennis wordt bewust niet gedeeld via de gangbare media, omdat die gekocht zijn door de huidige machthebbers en dus alleen Israelische slachtoffers vermeld en al 5 jaar een economisch herstel aankondigt. Zodra de mensen snappen wat dit is en er bekend mee zijn willen ze niets anders meer, daar ben ik van overtuigd. De e-mail was ook allemaal onpersoonlijk en wie wil er nu eigenlijk op het internet? Je ziet niet in dat we bezig zijn met een exponentiële groeicurve, maar de tijd zal leren wie er gelijk krijgt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door kweenie »

AnoNylz schreef: Dat is natuurlijk een legitieme keuze, maar dit is ook een verklaring voor de lage prijs. Hetzelfde is ook gebeurt bij bitcoin, waar je tot een aantal jaar geleden 1000 bitcoin voor een tientje kon kopen. Groter risico, dus aantrekkelijkere prijs. Het protocol wat ten grondslag licht aan de gulden is echter volledig waterdicht en te vertrouwen, maar dit zou je het beste zelf nog een keer kunnen controleren.
Het feit dat je die systemen moet 'verkopen' met een lage prijs en het vooruitzicht dat de waarde over een paar jaar veel waardevoller zal zijn, geeft de onbetrouwbaarheid en het speculatieve karakter van die systemen al aan. De mensen die er nu instappen, kunnen voor een prikkie een hoop pepernoten kopen en over een jaar of 5-10 kunnen ze door die speculatie erg rijk worden. Terwijl dat juist tegen de principes indruist waarom ze zeggen dat die alternatieven zijn bedacht. Hoezo opportunistisch.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zoals ik al zei: het is net MLM.
Uiteindelijk knapt de bubble en zijn de initiatiefnemers gevlogen en daar vies rijk van geworden, de rest berooid achterlatend.

Gesloten