LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geldcreatie

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Geldcreatie

Ongelezen bericht door Radar »

Veel geld komt voor het eerst in de economie in de vorm van schuld. In een korte animatie legt Radar Extra uit hoe dit in zijn werk gaat. Wist jij dit? En wat vind je ervan? In dit topic kun je je reacties kwijt en discussiëren met anderen.

Deze animatie maakt deel uit van de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag, over geld, schuld en de crisis. Deze is geheel en in delen te bekijken op http://www.radarextra.nl. Hij is tevens te zien op Nederland 1 op 23 december (deel 1) en 30 december (deel 2).

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Onze bankiers verdienen niet langer de positie waarin ze leven en daarom zeg ik binnenkort mijn bankrekening op. Ik ga graag met iedereen over dit onderwerp in discussie, maar alleen als iemand zijn huiswerk heeft gedaan.

De belangrijkste onjuistheid in deze reportage is het gebruik van het woord geld waar valuta bedoeld word. In plaats van onze tijd te verdoen en deze bankiers nog langer krediet te geven zouden we beter een discussie kunnen voeren over de toekomst van valuta.

Om eens een verhaal over exponentiele groei te horen wat wel ergens op gebaseerd is verwijs ik naar het volgende youtube filmpje http://www.youtube.com/watch?v=qHUPPYzzZrI
Laatst gewijzigd door Radar op 21 dec 2013 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: commerciële boodschap.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door kuklos »

AnoNylz schreef: Ik ga graag met iedereen over dit onderwerp in discussie, maar alleen als iemand zijn huiswerk heeft gedaan.
De eerste gedachte die je hiermee oproept is dat je enkel met mensen wil praten die hetzelfde denken als jij. Dan wordt het dus geen discussie.
AnoNylz schreef:De belangrijkste onjuistheid in deze reportage is het gebruik van het woord geld waar valuta bedoeld word.
Leg het verschil maar eens uit dan.
AnoNylz schreef:In plaats van onze tijd te verdoen en deze bankiers nog langer krediet te geven zouden we beter een discussie kunnen voeren over de toekomst van valuta.
Maar alleen met mensen die het snappen toch? Dus mensen die jouw visie delen en anders geen discussie?
AnoNylz schreef:Om eens een verhaal over exponentiele groei te horen wat wel ergens op gebaseerd is verwijs ik naar het volgende youtube filmpje http://www.youtube.com/watch?v=qHUPPYzzZrI
Je verwijst naar de bitcoins. Zeg dat gewoon!!!!!!!!!!!!!!!!!!! In plaats van zo'n vage verwijzing.
Maar beter nog, leg jij ons eens in een paar zinnen uit waarom de bitcoins toch niet de nieuwe tupenbollenbubble zijn.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Het enige wat ik met dit eerste bedoel is dat ik mijn tijd niet ga verdoen met mensen die denken dat er goud in een kluis liggen voor elke euro die gedrukt wordt. Dit heb ik het afgelopen jaar meerdere weekenden in verschillende steden geprobeerd en mijn ervaring is dat Nederlanders te veel gebrainwasht zijn door de banken om te begrijpen dat ze sinds het afschaffen van de Bretton Woods standard, op 15 augustus 1971 door de toemalige president van de VS Nixon, keihard worden genaaid, maar ze er gewoon om lachen, omdat ze net genoeg gekieteld worden om iedere dag om 8 uur in de file te gaan staan. De informatie die ik in de afgelopen jaren mezelf heb bijgebracht verdient naar mijn mening beter en ik heb me dan ook voorgenomen om alleen met mensen in discussie te gaan die mij niet afkappen als ik zeg dat valuta word verzonnen over de rug van je ongeboren baby, want hoe moeilijk dit ook te accepteren is, dit is precies wat er gebeurt.

Geld dient aan een aantal eigenschappen te voldoen, te weten:

1. ruilmiddel: behoeft geen verdere uitleg
2. rekeneenheid: valuta heeft nummers op papiertjes staan. De rekeneenheid voor europese valuta is euro. Bij goud gaat het om grammen en puurheid en bij Bitcoin om Satoshis.
3. Duurzaam: Ondanks dat Europese valuta niet geweldig bestand is tegen vuur, water of extreme krachten kan er gezegd worden dat het duurzaam is. Over goud is bekend dat het niet roest en niet vergaat, zelfs over periodes van 5000 jaar blijft het behouden. Bitcoin is duurzaam en de duurzaamheid kan je vergroten door bijvoorbeeld een back-up te maken van je bitcoins, in het gevalt dat bijvoorbeeld je computer crasht.
4. Draagbaar/verplaatsbaar: behoeft geen verdere uitleg, maar probeer al je vermogen maar is in goud of euro's om te zetten. Zeker als je veel bezit krijg je al snel een grote berg, of een niet te tillen klomp. al je vermogen in bitcoin weeg slecht 0.000001 gram ofwel 100kb en kan ook op het internet opgeslagen worden, zodat het niet eens in je persoonlijke bezit hoeft te zijn om er toch over te kunnen beschikken.
5.Deelbaar: het kunnen geven van wisselgeld is noodzakelijk voor het gebruik van de euro. Goud kan worden opgebroken in kleinere deeltjes en bitcoin kunnen worden verdeeld tot 8 getallen achter de komma, waardoor het op dit moment het meest nauwkeurige betaalsysteem op aarde is. Bij deze transacties is er nooit sprake van wisselgeld.
6. vervangbaar: Indien een beroemdheid zijn handtekening op een briefje van 10 zet is deze niet meer vervangbaar, maar het maakt niet uit voor de valuta welk briefje je geeft, het is voor iedereen hetzelfde waard. Dit is ook zo met goud of bitcoin, het maaakt niet uit waar het goud of de bitcoin is gedolven, iedere eenheid is voor iedereen hetzelfde en vervangbaar voor een andere gelijke eenheid.

Tot zo ver is alles dus gelijk, zowel valuta als geld hebben bovenstaande eigenschappen, maar nu punt 7, datgene dat het verschil maakt en waarom valuta geen geld is:

7. Waardeopslag: Geld heeft de eigenschap dat het een opslag van waarde moet zijn. Toen ik nog niet geboren was, waren de Nederlandse guldens van zilver. Als je die had bewaard was de waarde van de munt bewaard gebleven. Een zilveren Nederlandse gulden kost nu ongeveer 3 euro. Als je de waarde van de door jou geleverde arbeid gaat opslaan in geld zou er met die waarde niets moeten veranderen. Een goed geldsysteem behoud de waarde, maar ons valuta systeem dus niet. Dit komt, omdat wij sinds 1971 met zijn allen toestaan dat valuta vanuit het niets kan worden bijverzonnen. Hierdoor verliest de valuta die al in omloop is zijn waarde, voila het verschil tussen geld en valuta.

En dan nu in één zin waarom Bitcoin geen tulpenmanie is: Bitcoin geeft geen rendement.
Laatst gewijzigd door AnoNylz op 21 dec 2013 13:33, 3 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door kuklos »

Waar komt de door jou gehanteerde definitie van geld en valuta vandaan?

De tulpenbollen gaven ook geen rendement. Ze leverden niks op en bedorven, toch gaf elke gek er weer meer voor dan de vorige gek ervoor had betaald. Tot zover zijn ze dus zeer gelijkwaardig aan de bitcoins.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

kuklos schreef:Waar komt de door jou gehanteerde definitie van geld en valuta vandaan?

De tulpenbollen gaven ook geen rendement. Ze leverden niks op en bedorven, toch gaf elke gek er weer meer voor dan de vorige gek ervoor had betaald. Tot zover zijn ze dus zeer gelijkwaardig aan de bitcoins.

behalve natuurlijk dat een bitcoin niet bederft.

Ik heb niet zo'n behoefte om je te overtuigen van de waarde van het bitcoin netwerk. Mijn verwachting is dat de totale marktwaarde van het netwerk de 100 miljard ruim zal overstijgen, door de extra rekenkracht die in de maand januari aan het netwerk zal worden toegevoegd. Als jij niet inziet dat er interesse is voor een veilig betaal systeem koop dan vooral geen bitcoin, maar als je niet begrijpt waar je over praat probeer dan ook niet met hopeloze opmerkingen te doen alsof je dit wel doet.

Dit is mijn definitie van geld, ik geloof niet zo in het onderwijs, want daar worden dit soort zaken bewust voor je achter gehouden. Als je mijn definitie niet goed vind hoor ik het graag, maar misschien moet je het een keer aan een hoogleraar vragen als je daar meer vertrouwen in hebt

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door kuklos »

AnoNylz schreef:Als jij niet inziet dat er interesse is voor een veilig betaal systeem koop dan vooral geen bitcoin,
Hier kan ik boos over worden en ik vermoed niet alleen ik. Waarom?
1) Je dicht me iets toe, namelijk dat ik niet inzie dat er interesse is voor een veilig betaalsysteem. Hoe bedenk je dit soort onzin?
2) Je noemt de termen bitcoin en veilig betaalsysteem in 1 zin, waarmee stelt dat de bitcoin een veilig betaalsysteem is. Daar zijn grote, zeer grote vraagtekens bij te stellen. Gerenommeerde sites zoals The Motley Fool hebben hun vraagtekens bij de bitcoin. En ook banken en overheden hebben hun vraagtekens bij de bitcoin.
AnoNylz schreef: maar als je niet begrijpt waar je over praat probeer dan ook niet met hopeloze opmerkingen te doen alsof je dit wel doet.
Helaas maak je hiermee mijn vermoeden waar. Ik deel jouw visie niet, dus ik snap het niet. Je hebt tot nu toe nog op geen enkele wijze laten zien dat hetgeen jij hier gepost hebt de waarheid is. Een mening, ja dat is het wel, maar de waarheid?
AnoNylz schreef:Dit is mijn definitie van geld, ik geloof niet zo in het onderwijs, want daar worden dit soort zaken bewust voor je achter gehouden. Als je mijn definitie niet goed vind hoor ik het graag, maar misschien moet je het een keer aan een hoogleraar vragen als je daar meer vertrouwen in hebt
Vetgedrukt is door mij gedaan. Vervolgens kom je even met een complot aanzetten. :roll:

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Beste Kuklos,

als jij je mening wilt baseren op gerenommeerde websites moet je dat vooral doen, ik zeg dat ze deze reputatie hebben opgebouwt over de ruggen van hardwerkende mensen en dat het terroristenpropaganda is.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

AnoNylz schreef:Beste Kuklos,

als jij je mening wilt baseren op gerenommeerde websites moet je dat vooral doen, ik zeg dat ze deze reputatie hebben opgebouwt over de ruggen van hardwerkende mensen en dat het terroristenpropaganda is.
Tot nu toe is jouw propaganda niet heel veel anders helaas..

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door kuklos »

AnoNylz schreef:als jij je mening wilt baseren op gerenommeerde websites moet je dat vooral doen, ik zeg dat ze deze reputatie hebben opgebouwt over de ruggen van hardwerkende mensen en dat het terroristenpropaganda is.
Terroristenpropaganda? :shock: Lees jij wel wat je schrijft en snap je wel wat je schrijft?

The Motley Fool heeft die reputatie juist niet opgebouwd over de ruggen van hardwerkende mensen, maar ageert continu tegen allerlei excessen en benadrukt juist lange termijn beleggen, eerlijk zaken doen, realistische rendementen nastreven etcetera.

tarac

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door tarac »

Ik wil er niet veel woorden aan vuil maken, maar zolang bitcoins ook aan speculatie onderhevig zijn, dus het ene moment 1000 en de volgende dag 250 waard zijn zie ik de bitcoin niet als een veilige belegging in vergelijking zoals jij zelf aangaf met de zilveren gulden.
Als jij zo graag bitcoins koopt, ga gerust je gang, maar probeer ze niet aan anderen op te dringen. Dat zou trouwens in jouw ogen "Parels voor de zwijnen" zijn.

Het systeem moet gewijzigd worden, dat is zonder meer waar, maar of bitcoins de juiste oplossing zijn betwijfel ik ten zeerste.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

tarac schreef:Ik wil er niet veel woorden aan vuil maken, maar zolang bitcoins ook aan speculatie onderhevig zijn, dus het ene moment 1000 en de volgende dag 250 waard zijn zie ik de bitcoin niet als een veilige belegging in vergelijking zoals jij zelf aangaf met de zilveren gulden.
Als jij zo graag bitcoins koopt, ga gerust je gang, maar probeer ze niet aan anderen op te dringen. Dat zou trouwens in jouw ogen "Parels voor de zwijnen" zijn.

Het systeem moet gewijzigd worden, dat is zonder meer waar, maar of bitcoins de juiste oplossing zijn betwijfel ik ten zeerste.
ik dring niemand bitcoin op, ik toon alleen het verschil aan tussen geld en valuta en betrek hierbij de bitcoin. Dat je de potentie van dit betaalsysteem nog niet onderkent komt waarschijnlijk omdat je je mening rondom dit onderwerk laat bepalen door gerenommeerde personen zoals meneer Eijffinger en niet zelf aan de slag gaat met deze nieuwe techniek.

Bezoek eens www.bitcointalk.org en oordeel zelf of deze community allemaal louche drugshandelaren zijn die piramidespelletjes spelen. Als je een beetje rondneuzelt weet ik zeker dat je binnen no time iemand tegenkomt die je gratis oefenmuntjes geeft, hoef je dus niets in te leggen, heb je toch een bitcoin en veel belangrijker, dan weet je uit eigen ervaring hoe het werkt i.p.v. dat je je mening laat beinvloeden door mensen met een bepaald belang.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door kuklos »

AnoNylz schreef:ik dring niemand bitcoin op, ik toon alleen het verschil aan tussen geld en valuta en betrek hierbij de bitcoin. Dat je de potentie van dit betaalsysteem nog niet onderkent komt waarschijnlijk omdat je je mening rondom dit onderwerk laat bepalen door gerenommeerde personen zoals meneer Eijffinger en niet zelf aan de slag gaat met deze nieuwe techniek.
Jouw posts zijn pure reclame voor de bitcoin. Een ding waar nog veel en veel te weinig over bekend is. Jouw posts zijn daardoor gevaarlijk. Draag jij de financiële verantwoording als mensen hierin instappen en het misgaat? Ga jij ze dan persoonlijk financieel compenseren?
AnoNylz schreef:Bezoek eens http://www.bitcointalk.org en oordeel zelf of deze community allemaal louche drugshandelaren zijn die piramidespelletjes spelen.
Niemand heeft de term louche drugshandelaren gebruikt, behalve JIJ. Jij suggereert nu zelf dingen die andere nooit gezegd en gesuggereerd hebben.
Leuk trouwens, een pro bitcoin site. Objectiever kan natuurlijk niet.
AnoNylz schreef:dan weet je uit eigen ervaring hoe het werkt i.p.v. dat je je mening laat beinvloeden door mensen met een bepaald belang.
Je bedoelt, mensen zoals jij die een belang hebben bij de bitcoin? Op die site, die PRO bitcoin site, ziet helemaal niemand met een belang bij de bitcoin? Durf je dat met droge ogen te beweren?

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Kuklos Ik adviseer iedereen om 10 euro aan bitcoin aan te schaffen en voor zichzelf te bepalen wat de waarde van dit netwerk is, ik moedig dus inderdaad mensen aan om met de bitcoin aan de slag te gaan zodat ze zelf een mening kunnen vormen zonder invloed van buitenaf. Wanneer lopen mensen volgens jouw meer risico?

1. Mensen hebben alles wat ze bezitten ondergebracht in euro's (mogen ook aandelen zijn die genomineerd zijn in euro's)

2. Mensen hebben alles wat ze bezitten ondergebracht in euro's en bezitten daarnaast voor 10 euro bitcoin.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door kuklos »

AnoNylz, aangezien jij dus een belang hebt bij de bitcoin moeten dus niet naar jou luisteren omdat je zelf al zegt dat we ons niet moeten laten beïnvloeden door mensen met een bepaald belang.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

kuklos schreef:AnoNylz, aangezien jij dus een belang hebt bij de bitcoin moeten dus niet naar jou luisteren omdat je zelf al zegt dat we ons niet moeten laten beïnvloeden door mensen met een bepaald belang.
inderdaad, mensen moeten van mij vooral niet blindelings aannemen dat de bitcoin de toekomst is, maar zelf op onderzoek uit gaan. Ik ben er van overtuigd dat één bitcoin transactie de mensen in laat zien hoe geweldig dit is en ik zou het zonde vinden als mensen door jouw, of dhr Eijffingers onjuiste informatie deze kans aan zich voorbij zouden laten gaan. Als de mensen naar mij zouden luisteren zouden ze hun baan opzeggen, gaan staken en hun bankrekening opzeggen, dat adviseer ik niemand, maar op een tientje of desnoods 1 euro zal niemand failliet gaan, maar dan weet je iniedergeal waar het over gaat, i.p.v. zo maar wat loze kreten te roepen.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door kuklos »

AnoNylz schreef:inderdaad, mensen moeten van mij vooral niet blindelings aannemen dat de bitcoin de toekomst is, maar zelf op onderzoek uit gaan.
Maar natuurlijk alleen onderzoeken op sites die pro bitcoin zijn, want sites als The Motley Fool dat mag dan weer niet.
AnoNylz schreef: Ik ben er van overtuigd dat één bitcoin transactie de mensen in laat zien hoe geweldig dit is en ik zou het zonde vinden als mensen door jouw, of dhr Eijffingers onjuiste informatie deze kans aan zich voorbij zouden laten gaan.
Weet je wat i nu zonde vind? Dat jij de bitcoin aanbeveelt maar er eigenlijk ook niks vanaf weet, en alle andere informatie en waarschuwing wel veroordeeld als onjuist.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

kuklos schreef:
AnoNylz schreef:inderdaad, mensen moeten van mij vooral niet blindelings aannemen dat de bitcoin de toekomst is, maar zelf op onderzoek uit gaan.
Maar natuurlijk alleen onderzoeken op sites die pro bitcoin zijn, want sites als The Motley Fool dat mag dan weer niet.
AnoNylz schreef: Ik ben er van overtuigd dat één bitcoin transactie de mensen in laat zien hoe geweldig dit is en ik zou het zonde vinden als mensen door jouw, of dhr Eijffingers onjuiste informatie deze kans aan zich voorbij zouden laten gaan.
Weet je wat i nu zonde vind? Dat jij de bitcoin aanbeveelt maar er eigenlijk ook niks vanaf weet, en alle andere informatie en waarschuwing wel veroordeeld als onjuist.
Deze website die jij als pro bitcoin bestempeld is gewoon een forum net als dit, niet iedereen is daar pro bitcoin. Ik geen deze website alleen aan omdat er gratis crypto wordt weggegeven en je op deze manier dus kosteloos ervaring kan opdoen met bitcoin zodat je zelf een oordeel kan vormen omtrent deze nieuwe vorm van valuta. Ik stel voor dat je mijn andere posts nog even terugleest en je nogmaals afvraagt of ik werkelijk geen verstand heb van bitcoin. Een van de project waar ik me mee bezig houd is bitcoin gerelateerd en ik hoor bij het dev team van deze nieuwe munt.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door kuklos »

Als jij werkelijk zoveel verstand ervan hebt, beantwoord de vraag dan maar eens wie en wat de eerste ontwikkelaar is geweest van die bitcoin.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Geldcreatie

Ongelezen bericht door AnoNylz »

kuklos schreef:Als jij werkelijk zoveel verstand ervan hebt, beantwoord de vraag dan maar eens wie en wat de eerste ontwikkelaar is geweest van die bitcoin.
Ten eerste: de ontwikkelaar van bitcoin doet niet ter zake omdat het een open source project is.

Het Bitcoin protocol is ontwikkeld door een team van ontwikkelaars dat zichzelf het pseudoniem Satoshi Nakamoto heeft gegeven. De reden voor deze anonimiteit is de angst voor vergeldingen vanuit de huidige bankwereld. Deze beslissing om anoniem te blijven is genomen omdat bij andere digitale vormen van valuta (zoals bijvoorbeeld e-gold uit de jaren 90) de ontwikkelaar van deze valuta keihard is aangepakt door autoriteiten, waarbij oprichters worden gearresteerd voor belastingontduiking, witwassen of terrorisme. De angst voor de macht van de huidige bankiers heeft er dus voor gezorgd dat we nooit exact zullen weten wie Bitcoin heeft ontwikkeld, al zijn er wel enkele namen bekend van mensen die hoogstwaarschijnlijk een regeltje mee hebben getypt aan de code. Het mooie van het bitcoin project is dat het dus niet uitmaakt wie het gemaakt heeft, de code is op github voor iedereen te bekijken en doet precies wat het beloofd, dit maakt de vraag wie deze code eigenlijk heeft geschreven overbodig.

Gesloten