LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Rovano »

Holland4mpe schreef:
Rovano schreef:Je hebt een link in je posting staan, Holland4mpe. Dat feit alleen is al genoeg om voor de kwalificatie 'Spam' in aanmerking te komen.
Overigens heb ik deze site ook al eens gelinkt in een posting. Ik zal er nog eens wat studie van maken, want ik geloof zeker dat MPE aanknopingspunten bevat die structurele verbeteringen opleveren.
Duidelijk. Het is dus niet toegestaan om relevante links te plaatsen. Jammer. Bedankt
Ho, ho, Holland4mpe. Dit is voor zover ik weet geen forumbeleid, maar sommigen menen dat ze als rechtgeaarde klikspanen, je hiervoor moeten aangeven.

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door angel1978 »

Rovano schreef:
Holland4mpe schreef:
Rovano schreef:Je hebt een link in je posting staan, Holland4mpe. Dat feit alleen is al genoeg om voor de kwalificatie 'Spam' in aanmerking te komen.
Overigens heb ik deze site ook al eens gelinkt in een posting. Ik zal er nog eens wat studie van maken, want ik geloof zeker dat MPE aanknopingspunten bevat die structurele verbeteringen opleveren.
Duidelijk. Het is dus niet toegestaan om relevante links te plaatsen. Jammer. Bedankt
Ho, ho, Holland4mpe. Dit is voor zover ik weet geen forumbeleid, maar sommigen menen dat ze als rechtgeaarde klikspanen, je hiervoor moeten aangeven.

Nog nooit de forumregels gelezen blijkbaar.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Rovano »

Rovano schreef:
Holland4mpe schreef:
Rovano schreef:Je hebt een link in je posting staan, Holland4mpe. Dat feit alleen is al genoeg om voor de kwalificatie 'Spam' in aanmerking te komen.
Overigens heb ik deze site ook al eens gelinkt in een posting. Ik zal er nog eens wat studie van maken, want ik geloof zeker dat MPE aanknopingspunten bevat die structurele verbeteringen opleveren.
Duidelijk. Het is dus niet toegestaan om relevante links te plaatsen. Jammer. Bedankt
Ho, ho, Holland4mpe. Dit is voor zover ik weet geen forumbeleid, maar sommigen menen dat ze als rechtgeaarde klikspanen, je hiervoor moeten aangeven.
Dit is de forumregel die aan de orde is, Holland4mpe.

•Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven te promoten al dan niet door gebruik te maken van hyperlinks naar websites.

Als de website niet onder de categorie 'bedrijf' valt, lijkt het mij toelaatbaar.

Holland4mpe
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 dec 2013 19:46
Contacteer:

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Holland4mpe »

Ho, ho, Holland4mpe. Dit is voor zover ik weet geen forumbeleid, maar sommigen menen dat ze als rechtgeaarde klikspanen, je hiervoor moeten aangeven.[/quote]

Dit is de forumregel die aan de orde is, Holland4mpe.

•Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven te promoten al dan niet door gebruik te maken van hyperlinks naar websites.

Als de website niet onder de categorie 'bedrijf' valt, lijkt het mij toelaatbaar.[/quote]

Ja, ik heb het net ook gelezen. Wel, het betreft hier geen bedrijf maar een vrijwillig opgezette informatieve website.

Bedankt!

whaha
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 dec 2013 13:15
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door whaha »

Hiermee wil ik niemand persoonlijk aanspreken, maar bij het voeren van een discussie zijn sommige zaken aan te raden, aangezien deze de discussie naar een hoger plan kunnen tillen. Daarnaast wil ik aangeven dat het niet mijn bedoeling is om de rol van een moderator aan te nemen, ik wil gewoon graag dat de discussie inhoudelijk kan worden gevoerd.

Het is aangenaam om niet te lange teksten te maken.
Het is aangenaam om correct Nederlands te gebruiken.
Het is aangenaam om geen aannames te maken.
Het vermijden van hoofdletters is sterk aanbevolen.

Het verwijzen naar websites is aan te raden als dit lange lappen tekst kan voorkomen.
Het plaatsen van linkjes zonder een bijbehorend verhaal is af te raden. Dit wordt 'link-dropping' genoemd.
Het citeren van mensen kan nuttig zijn en is zeker niet verboden, maar geef aan waarom het werd gezegd, wanneer en waar, zodat duidelijk is waarom het relevant is voor de discussie.
Het citeren van de laatste reactie is niet de bedoeling, aangezien mensen die reactie net gelezen hebben, als het goed is, en het dus niets toevoegt om die te citeren, want je reageert daar tenslotte op, niet?

Het geven van je mening mag, maar dit is geen Twitter, dus het word zéér op prijs gesteld als je je mening onderbouwt.
Het aanvoeren van bewijzen blijft altijd lastig, omdat je hierbij bronnen dient te gebruiken.
Het liefst bewijzen leveren met neutrale bronnen - waarbij wikipedia nog altijd een discussie punt is.

Het geven van korte reacties van drie woorden die niet ingaan op de stelling, de vraag of de kwestie is niet toegestaan, aangezien slow chat niet mag.
Hou de discussie zuiver, speel niet op de man en behandel een ieder zoals je zelf behandelt wilt worden.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Rovano »

Holland4mpe schreef:Ja, ik heb het net ook gelezen. Wel, het betreft hier geen bedrijf maar een vrijwillig opgezette informatieve website.

Bedankt!
Niks aan de hand dus, succes Holland4mpe!

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Rovano »

whaha schreef:Hiermee wil ik niemand persoonlijk aanspreken, maar bij het voeren van een discussie zijn sommige zaken aan te raden, aangezien deze de discussie naar een hoger plan kunnen tillen. Daarnaast wil ik aangeven dat het niet mijn bedoeling is om de rol van een moderator aan te nemen, ik wil gewoon graag dat de discussie inhoudelijk kan worden gevoerd.
Naar een hoger plan, ja dat zou ik ook wel willen, maar de praktijk blijkt toch wat weerbarstiger, heb ik aan den lijve ondervonden.

trailer
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:25

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door trailer »

http://herstelderepubliek.wordpress.com ... varkentje/
nog een niet commerciële link om het plaatje nog eens uit te leggen van geldcreatie, rente exponentiele toe en afnames en de rol van de ecb's/FED en de gevolgen die nu duidelijk worden.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat is het toch met het linkjes dumpen?

Is dat soms een kwestie van "ik ben te stom om zelf iets te zeggen dus dump ik maar linkjes"? Een link is een onderbouwing van je eigen argument, maar geen argument op zich. :roll:

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Radar »

Diverse berichten verwijderd. Vanaf nu graag weer allemaal on topic.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Wat zouden de maatschappelijke gevolgen zijn wanneer het gehele financiële en monetaire systeem compleet uit elkaar spat, schulden verdwijnen en daardoor het gehele geldverkeer compleet stilvalt? Kunnen we dan met een schone lei opnieuw beginnen en een nieuw systeem introduceren dat gebaseerd is op duurzaamheid?

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat dacht je van complete chaos en zeer veel leed? Uiteindelijk zal er een nieuw systeem komen, maar op de korte termijn word je er niet vrolijk van. En diegenen die het meest zullen lijden als zoiets gebeurt zijn de mensen die nu ook al niet het beste ervoor staan.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door misterzuinig »

kuklos schreef:Wat dacht je van complete chaos en zeer veel leed? Uiteindelijk zal er een nieuw systeem komen, maar op de korte termijn word je er niet vrolijk van. En diegenen die het meest zullen lijden als zoiets gebeurt zijn de mensen die nu ook al niet het beste ervoor staan.
Zullen dan t.g.v. de totale crash alle supermarkten niet meer bevoorraad worden, de prijzen van voedsel en energie de lucht in schieten en zullen alle nutsvoorzieningen en andere diensten als openbaar vervoer dan stilvallen?

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door kuklos »

Misschien. Wat ik zeker weet dat zal gebeuren is dat het girale geldverkeer stilt valt en er een bankrun zal ontstaan.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door misterzuinig »

kuklos schreef:Misschien. Wat ik zeker weet dat zal gebeuren is dat het girale geldverkeer stilt valt en er een bankrun zal ontstaan.
En valt het girale geldverkeer stil, dan kunnen woningcorporaties, nutsbedrijven en zorgverzekeringen ook niet meer de huren, gas/water/licht en de verzekeringspremies meer innen, waardoor zij massaal failliet zullen raken. Salarissen en uitkeringen zullen dan ook niet meer uitbetaald kunnen worden.

lidwien
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2013 22:58

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door lidwien »

Waarom noemt men het een probleem als mensen tot 45 jaar een grotere huizenschuld hebben dan mensen boven 45 jaar? Het is toch logisch dat een jongere nog een veel langer leven te gaan heeft van woonlasten dan een oudere? Of het nu huur of koop is maakt niet uit. Het verschil is slechts dat we vroeger veel meer huurders hadden en nu veel meer kopers. Dus wat is het probleem?

MokieSammie
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2013 22:58

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door MokieSammie »

De generatie van 60+ heeft het grootste gedeelte van de overwaarde in handen. In de analyse wordt dit ondermeer als een scheefgetrokken situatie in de samenleving genoemd waarbij er in twintig jaar een ongezonde verschuiving van welvaart en vermogen heeft plaatsgevonden. Verschuiving van vermogen wordt in de documentaire een net woord genoemd voor diefstal (tussen de generaties). Dit is dus iets wat ik al veel langer beweer en wordt hier gewoon zwart op wit aangetoond. En wie betalen de prijs: dat zijn oa. de huurders die elk jaar extra huurverhogingen aan hun broek gesmeerd krijgen (onder meer omdat de huizenprijzen, - die gemiddeld slechts 20% zijn gezakt nadat ze 350% zijn gestegen -, niet verder mochten zakken omdat anders de banken te veel af moesten gaan schrijven). En het zijn mensen zoals op mijn werk die er t.g.v. van allerlei bezuinigingen nu met bosjes uitvliegen. Het kan maar gezegd worden.

Ps. Die pensionado Kees van Buuren is misschien ook een beetje hypocriet. Hij zeg dan wel dat ie zoveel schulden nog heeft maar hij zegt er niet bij dat zijn eigen huis waar hij nu nog in woont misschien wel tig jaar geleden is gekocht en dat het dus waarschijnlijk ook veel in waarde is gestegen (ook al moet ie nog een deel aflossen). Als hij zijn eigen huis verkoopt en dat appartement verkoopt, gedeeltelijk met verlies en hij zet het geld wat hij over heeft op de bank en gaat in een huurappartement zitten waar jongere mensen met een gelijkwaardig salarisniveau als deze man, tegenwoordig sowieso ook in moeten gaan wonen, dan kan hij nog heel rustig genieten van zijn pensioen. Je ziet veel huilebalken in deze babyboomgeneratie van meneer van Buuren die zitten huilebalken dat ze hun huis niet kwijt kunnen worden (tegen het bedrag wat ze graag zouden willen en waarmee ze zich rijk gerekend hebben) terwijl ze op hun 1e gekochte huis van tig jaar gelden megawinsten hebben. Als ze nu hun huis verkopen tegen wat het nu waard is en ze gaan in hetzelfde appartement zitten als waar ik in ben blijven zitten omdat kopen gewoon te duur was geworden in de loop der jaren, hebben zij een heel mooie aanvulling op hun pensioen die ik me nooit meer zal kunnen permitteren.

lidwien
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2013 22:58

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door lidwien »

Volgens de Elsevier van 21/28 december is Nederland nog altijd , ondanks de crisis, steenrijk!!! Volgens Klaas Knot hebben de nederlandse huishoudens voor 3077 miljard aan bezittingen. Na aftrek van 770 miljard aan schulden, vooral hypotheken, resteert een nettovermogen van 2307 miljard. Ook goeiemorgen.
Het zit merendeels vast in zgn. beklemd vermogen = huizen, BV's, pensioenfondsen en verzekeraars. De politici zoeken nu naar mogelijkheden om dit vermogen te "ontklemmen" . Nu het volk nog..........

Peter Timmerman67
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2013 00:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Peter Timmerman67 »

Leuk programma, maar gaat lang niet diep genoeg in op de oorzaken en dus ook niet op de gevolgen van deze financiële crisis voor de huizenmarkt en de Nederlanders die de rekening betalen. Ik miste vooral:

1. Consumentengedrag was mede een oorzaak: bubbels zoals op de Nederlandse huizenmarkt in de laatste 10-15 jaar kunnen alleen ontstaan als er een collectief geloof/vertrouwen is dat huizen alleen maar in waarde kunnen stijgen en niemand de politieke moed heeft deze "conventional wisdom" te bestrijden. 30 jaar geleden zijn in dit land (in de jaren '80) tenminste 3 hypotheekbanken van faillissementen gered in een huizencrisis van vergelijkbare diepte ( FGH, Tilburgse en WUH). Ook toen verloren particulieren tientallen procenten woningwaarde. Ik stel nu vast dat niemand ook maar iets van die crisis heeft geleerd. Ook de consumenten zelf moeten zich dit aanrekenen: er is geen gratis geld en dat komt er morgen ook niet. Huizen kunnen en zullen in waarde dalen als de economie tegenzit. Stel nooit vertrouwen in bankiers, tussenpersonen, verzekeringsmaatschappijen of in politici zoals Rutte en Balkenende en pas simpele huishoudboekjes-logica toe.

2. Politiek en belastingen: al meer dan 10 jaar hebben CDA en VVD de landelijke politiek gegijzeld met een idioot verhaal over de hypotheekrente-aftrek en de mensen wijsgemaakt dat "veel schuld/veel rente-aftrek" verstandig beleid is. Mensen is angst aangepraat dat linkse partijen aan de aftrek zouden komen en daarmee hun inkomens zouden aantasten. Wat links ook probeerde, geen effect: hypotheekrente-aftrek was heilig. Dat deze belasting-aftrek de huizenprijzen tot idiote hoogte aan het opdrijven was (net als de grondprijzen van de gemeenten) is door CDA/VVD genegeerd tot het laatste moment en wordt zelfs nu nog bestreden door Nederlands slechtste premier ooit - Mark Rutte.

3. Te lage rente: na de invoering van de Euro is de kapitaalmarktrente te laag gehouden en is de banken een worst voorgehouden in de hypotheekmarkt die ze nauwelijks konden negeren: dat is slecht monetair beleid en DNB heeft veel te weinig gedaan om dit aan de kaak te stellen.

4. Financiering door banken: in ruim 10 jaar hebben we collectief een hypotheekschuld van ruim 240 mrd naar ruim 650 mrd laten oplopen. Dat is zo'n 400 mrd stijging in 10 jaar. Deze stijging is niet met binnenlandse besparingen of pensioengeld gefinancierd, maar op de internationele kapitaalmarkt. Simpel gezegd: onze hypotheekschuld is vooral een schuld aan het buitenland, via onze banken (die hebben immers veel te weinig eigen geld, daarom moeten we ze ook doorlopend redden). Hoe hebben politici/DNB dit in vredesnaam zomaar laten gebeuren? Zijn ze werkelijk allemaal zo stom als Mark Rutte?

5.Waar is het geld? Het programma focust op de schulden, maar niet op waar de opbrengsten zijn gebleven.Waar zitten de miljonairs (die komen vooral van rechts durf ik wedden) die jarenlang aan woning-ontwikkeling, grondverkopen, hypotheekbemiddeling etc. miljoenen hebben verdiend. Ze zijn er heus en lachen die 1,3 miljoen huishoudens die nu onder water staan vierkant uit. Waarom niet een programma wijden aan wie er aan deze crisis hebben verdiend ?

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 2

Ongelezen bericht door Rovano »

Leuke analyse Peter,

1. Consumenten gedragen zich veelal als onnozel koopvee, gestimuleerd door de hype, de waan van de dag. Huishoudboekje logica wordt al gauw vergeten in tijden van hoogconjunctuur. De bomen groeien immers tot in de hemel. Ik zelf heb van de crisis wel geleerd (ben ik soms de enige?). Door de door mij altijd toegepaste huishoudboekje logica heb ik bijvoorbeeld ik mijn hypotheek volledig kunnen afbetalen waardoor mijn crisisbestendigheid hoger ligt dan het gemiddelde.
Hoe groter en duurder hun auto's, hoe chiquer hun krijtstreep pakken, hoe groter jouw wantrouwen zou moeten zijn.

2. Ja, ik heb ook nooit begrepen dat die hypotheekrente aftrek zolang ongemoeid bleef. Dat is in de basis een volstrekt ongezond systeem. Het lijkt op de kip met de gouden eieren, maar het blijkt een plofkip te zijn.

3. Bestaat er ook gezond monetair beleid?

4. Banken gaan natuurlijk ook voor het snelle geld. Goed voor de bonus. DNB en de banken zijn eenvoudig twee handen op één buik. De DNB gaf toch een bankvergunning aan DSB, terwijl achteraf is gebleken dat dat nooit had mogen gebeuren?

5. Good question. Je ziet ze niet, je hoort ze niet en je ruikt ze niet. De spreekwoordelijke lachende derden.

Gesloten