LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door 16again »

@kweenie,
De angst zit er goed in.....maar hoe reeel is dat nu? In deze URL kan ik me prima vinden, zelfs de naam van GGD is ermee verbonden.
http://crisislab.nl/wordpress/wp-conten ... Asbest.pdf

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door crazyme »

consumenttwed schreef:De beheerder van de woning tilt er zelf niet zwaar aan. Als ik het al zelf wil aanpakken kan ik dat niet alleen. Ik raak wel in paniek door de alarmerende toon van de regelgeving en de adviezen van bedrijven voor abestverwijdering. Enig tegenwicht is te vinden op:
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... tprobleem/
Aldaar een onderzoek van het Crisislab te downloaden waarin doorgeschoten regelgeving aan de kaak wordt gesteld. Maar een 'normale' = proportionele oplossing vind ik daar ook niet.
Is het vinyl verlijmd of los gelegd (eventueel randen met dubbelzijdig tape?)

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door Costnix »

Het op onoordeelkundig zelf verwijderen van wit asbest zal tot mesothelioom leiden.
Ik heb in mijn loopbaan als radiodiagnostisch laborant heel veel patiënten gezien, die hierdoor op een zeer ellendige wijze aan hub einde zijn gekomen.
Maar ja, misschien hebben ze tussen nu en dertig jaar later wel een geneeswijze hiervoor gevonden. Zo lang is de "incubatietijd" tussen blootstelling aan asbesten en het optreden van mesothelioom.
https://www.kanker.nl/bibliotheek/mesot ... sothelioom
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mesothelioom

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:@kweenie,
De angst zit er goed in.....maar hoe reeel is dat nu? In deze URL kan ik me prima vinden, zelfs de naam van GGD is ermee verbonden.
http://crisislab.nl/wordpress/wp-conten ... Asbest.pdf
Heb je dat artikel zelf ook gelezen? Want dat artikel zegt, even kort door de bocht, dat zo lang er hechtgebonden asbest in je huis zit, er weinig reden tot paniek is (denk aan bijvoorbeeld kachelpijpen of platen asbest). Als het gewoon blijft zitten, zul je er niet ziek van worden. En dat het dus verspilling van geld en energie is om dat apart te gaan verwijderen. "Geen grootschalige saneringsprogramma’s, maar saneren als nodig, zoals bij grote risico’s op blootstellen."

Maar de situatie van TS, het verwijderen van zeil met daarin asbest verwerkt, is nu juist wél een van de situaties met een groot risico op blootstellen. En dus juist een voorbeeld waarin extra maatregelen wel gewenst zijn.

pieterenien
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jun 2011 14:03

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door pieterenien »

Ik heb in mijn jeugd tijdens het buitenspelen zonder problemen heel wat hutten gebouwd waarbij de nodige vierkante meters asbestplaten door ons fanatiek op maat werden gezaagd. Dit alles was in de vijftiger jaren toen de asbesthysterie nog niet was uitgevonden. Ik begrijp dat mensen die beroepshalve dag in, dag uit met dat spul bezig zijn zich moeten beschermen. Maar om zo moeilijk te doen bij het verwijderen van wit zeil in een woning, is alleen maar kassa voor de asbestverwijdermafia. Mijn advies, niet lullen maar poetsen. Eruit trekken die handel, netjes in vuilniszakken doen en ermee naar de stort.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Buiten een plaat doorzagen is wel wat anders dan binnen zeil lostrekken... Als je ziet hoeveel zichtbaar stof er al vrij komt bij het lostrekken van gewone vloerbedekking (of van mijn part behang), dan kun je wel nagaan hoeveel zichtbaar én onzichtbaar stof het lostrekken van verlijmd asbest zeil oplevert. Dat is heel wat meer dan het doorzagen van een plaat, en ook nog eens in een afgesloten ruimte, zodat je er lekker veel van inademt.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door 16again »

Costnix schreef:Het op onoordeelkundig zelf verwijderen van wit asbest zal tot mesothelioom leiden.
Wellicht heb je bij wiskunde de statistiek hoofdstukken overgeslagen, en bedoel je kan ipv zal.
Costnix schreef:Ik heb in mijn loopbaan als radiodiagnostisch laborant heel veel patiënten gezien.....
Dat is geen aselecte groep, en daar kun je dus niet zomaar conclusies aan verbinden.
Alle mensen die ook met asbest gewerkt hebben, en er niet ziek van werden , passen niet in je wachtkamer.

consumenttwed
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2017 19:08

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door consumenttwed »

Los daarvan zeggen mijn collega's, allemaal DIA's die hier dus voor doorgeleerd hebben en jaren praktijkervaring hebben, dat zelf wat plaatmateriaal verwijderen prima kan, en daar faciliteren de meeste gemeenten ook wel in, maar door hechtgebonden asbest zelf te verwijderen teken je een doodvonnis voor je familie, of mensen die na jou een huis bewonen. Die vezels komen bij ondeskundig verwijderen overal terecht, en zullen jarenlang onzichtbaar door het huis blijven dwarrelen.[/quote]

Ik vrees dat in mijn geval sprake is van niet-hechtgebonden asbest en daar geldt dit denk ik in ieder geval voor dat het gevaarlijk is bij langdurige blootstelling. Dat is ook de reden dat ik me ben gaan informeren. Wat ik me wel afvraag is in hoeverre er al vezels vrijgekomen zijn toen het zeil werd gelegd en of de vloerenlegger daar slachtoffer van is geworden. Dat is nu niet meer na te gaan voor mij. De firma bestaat ook niet meer.

consumenttwed
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2017 19:08

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door consumenttwed »

sjohie schreef:
consumenttwed schreef:Ik ga verhuizen en moet mijn huidige huurwoning leeg opleveren. In de 80-er jaren heb ik wit zeil laten leggen in twee kamers, samen ongeveer 50 m2. Zonder dat ik dat toen wist zit er witte asbest in de rug van het zeil. Het zeil moet nu verwijderd. Als ik dat door een gecertificeerd bedrijf laat doen kost me dat € 6500. Voor een zeil dat destijds ik schat ongeveer 800 gulden heeft gekost. Ik vind dat buiten proportie.
Het alternatief is zelf onoordeelkundig laten verwijderen en afvoeren. Dus mensen aan het asbest blootstellen. En wellicht een boete riskeren.
Ik heb de procedure al in gang gezet en overlegd met de gemeente, dus de asbest is bekend. Ik huur van een particuliere huisbaas.
Weet iemand een eenvoudiger en goedkopere maar wel verantwoorde manier? Of een manier om (een deel van) de kosten ergens te verhalen? Of nog een andere oplossing?
Kosten verhalen kan eventueel bij de verantwoordelijke. Oh wacht, dat ben je zelf, jij bet immers dat zeil gekocht en gelegd, of laten laten leggen. Daar is dus niks te halen.

Goede nieuws, tenminste kijkend naar het grotere maatschappelijke belang en dat van buren & toekomstige bewoners, is dat het bekend is bij de gemeente, en je het dus never nooit niet ongezien kan verwijderen. Fyi, als je asbest wilt aanbieden bij je gemeente, moet dat op naam en evt kenteken, en alleen vooraf aangekondigd materiaal. Maw als jij zegt dakplaten in dubbel plastic aan te komen leveren, wat "zo" mag in de meeste gemeenten, en je komt er met 50m2 asbestzeil aan, accepteren ze het niet, en komt een inspecteur van de gemeente ook bij je thuis even poolshoogte nemen.

Gevolg zal dan zijn dat een bedrijf je hele woning zal checken op asbestvezels, en die zullen ze onherroepelijk vinden, en dan komt er alsnog een professioneel bedrijf het hele huis saneren, en dan kan je een nul achter het bedrag van de originele offerte zetten.
Ik neem volledige verantwoordelijkheid voor het zeil en stel de vragen juist om te weten of er een verantwoorde maar wel minder kostbare manier is, een tussenweg dus. De suggestie dat ik illegaal en onverantwoord zou willen handelen en anderen aan gezondheidsrisico's blootstellen werp ik verre van mij. Het antwoord op mijn vraag is dus duidelijk nee. Dank voor die duidelijkheid. Wat het verhalen betreft denk ik eerder aan de firma die het zeil heeft geproduceerd. Subsidies voor verwijdering zijn er alleen voor bedrijven, niet voor particulieren zoals ik lees via de link die iemand hier doorgaf.

consumenttwed
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2017 19:08

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door consumenttwed »

crazyme schreef:
consumenttwed schreef:De beheerder van de woning tilt er zelf niet zwaar aan. Als ik het al zelf wil aanpakken kan ik dat niet alleen. Ik raak wel in paniek door de alarmerende toon van de regelgeving en de adviezen van bedrijven voor abestverwijdering. Enig tegenwicht is te vinden op:
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... tprobleem/
Aldaar een onderzoek van het Crisislab te downloaden waarin doorgeschoten regelgeving aan de kaak wordt gesteld. Maar een 'normale' = proportionele oplossing vind ik daar ook niet.
Is het vinyl verlijmd of los gelegd (eventueel randen met dubbelzijdig tape?)
Volgens mij verlijmd op vastgeniete boardplaten ondervloer.

consumenttwed
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2017 19:08

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door consumenttwed »

kweenie schreef:Buiten een plaat doorzagen is wel wat anders dan binnen zeil lostrekken... Als je ziet hoeveel zichtbaar stof er al vrij komt bij het lostrekken van gewone vloerbedekking (of van mijn part behang), dan kun je wel nagaan hoeveel zichtbaar én onzichtbaar stof het lostrekken van verlijmd asbest zeil oplevert. Dat is heel wat meer dan het doorzagen van een plaat, en ook nog eens in een afgesloten ruimte, zodat je er lekker veel van inademt.
Omdat het verlijmd zit op ondervloer was de conclusie van een bedrijf dat de vloerbedekking gefreesd moet worden en dan in stukken verwijderd. Hij schatte dat als minder duur dan wanneer het niet verlijmd zou zijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door crazyme »

6500 euro lijkt mij erg veel. Dat is grofweg 9 mandagen.

U zou de klus op werkspot kunnen zetten (wel alles correct melden!) en kijken of het zo voordeliger kan.

consumenttwed
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2017 19:08

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door consumenttwed »

snuffel1 schreef:U mag het asbest zelf verwijderen en afvoeren maar daar zijn wel wat spelregels voor die u bij de afvalverwerker in uw woonplaats kunt verkrijgen. Omdat het vloerbedekking betreft die binnenshuis is gebruikt hoeft u geen gecertificeerd bedrijf in te schakelen maar mag u op een verantwoordelijke manier bij de plaatselijke afvalverwerker aanbieden. Wat het verwijderen en afvoeren betreft bent u verantwoordelijk want u heeft de vloerbedekking zelf aangeschaft in een tijd dat zo'n vloer onverslijtbaar was en dat blijkt wel want de vloerbedekking ligt er al vanaf de tachtiger jaren.
Ik kan de spelregels overal lezen en navragen, dat klopt. Probleem is echter ze te interpreteren naar mijn situatie. Past die er nu in of niet? U meent van wel. Niemand die er echt over gaat durft lijkt het enig interpretatie-risico te nemen uit angst daarop afgerekend te worden of voor moordenaar op termijn te worden uitgemaakt.

consumenttwed
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2017 19:08

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door consumenttwed »

crazyme schreef:6500 euro lijkt mij erg veel. Dat is grofweg 9 mandagen.

U zou de klus op werkspot kunnen zetten (wel alles correct melden!) en kijken of het zo voordeliger kan.
Dank voor de suggestie. Het gaat niet alleen om manuren maar ook om de talrijke voorzieningen t/m de afvoer. Is bovendien incl. btw en de kosten voor het inventarisatierapport door een apart bedrijf. Ik heb al meerdere offertes via een website voor de verwijdering aangevraagd maar moet voor de meeste eerst het inventarisatierapport overleggen. Dat lijkt mij ook logisch, hoewel ik zelf met het blote oog kan zien wat de situatie is en die ook heb beschreven.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door BL2 »

consumenttwed schreef: hoewel ik zelf met het blote oog kan zien wat de situatie is en die ook heb beschreven.
Je denkt er nogal makkelijk over. Dat kan je namelijk niet met het blote oog zien.
Daar minieme beschadigingen van het zeil kunnen er al asbestvezels zijn losgekomen, voordat een bedrijf er aan begint willen zat graag weten.
Een goed bedrijf doet dat niet met het blote oog.....

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door BL2 »

snuffel1 schreef:U maakt van een mug een olifant en angst is en blijft een slechte raadgever. De kans dat u met het zelf verwijderen van het zeil mensen de dood injaagt is nihil. Als die angst uw leven gaat beheersen zie ik uw toekomst somber in want in alles wat we in ons dagelijks leven gebruiken zit wel een stof die schadelijk voor de gezondheid zou kunnen zijn.
Veel stoffen zijn gevaarlijk, asbest is gewoon heel gevaarlijk.
Een vezel kan 30 jaar later je dood betekenen.
In mijn jongere leven helaas met asbest in aanraking gekomen.
Geen angst, gewoon realiteit.
Ik heb genoeg gewaarschuwd.........

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ondervloer hardboardplaten geniet op houtenvloer , vinyl verlijmd.
Eenvoudig verwijderbaar
Koop bij de bouwmarkt een kleinzaagmachine voor laminaat ,stel die in op de dikte van vinyl en hardboard en zaag stroken van ca 30 cm breed en 50 cm lang. Vloer met planten spuit vochtig maken ,en eventueel goede industrie stofzuiger er bij houden ,en stofmasker gebruiken .Platen met schop verwijderen. Inpakken in plastic en klaar .
Probleem heel goedkoop opgelost zonder problemen.
Trouwens dit probleem is volgens mij vorigjaar ook behandeld.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door BL2 »

gosewijn schreef:Ondervloer hardboardplaten geniet op houtenvloer , vinyl verlijmd.
Eenvoudig verwijderbaar
Koop bij de bouwmarkt een kleinzaagmachine voor laminaat ,stel die in op de dikte van vinyl en hardboard en zaag stroken van ca 30 cm breed en 50 cm lang. Vloer met planten spuit vochtig maken ,en eventueel goede industrie stofzuiger er bij houden ,en stofmasker gebruiken .Platen met schop verwijderen. Inpakken in plastic en klaar .
Probleem heel goedkoop opgelost zonder problemen
Een zaagmachine, een stofmasker en ASBEST zagen zonder problemen................. HOE DOM KAN JE ZIJN !! :shock:

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door gosewijn »

Over dom gesproken, beter lezen . Anders gewoon je mond houden , maar dat is moeilijk voor je. Je kent het hele product niet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Asbestvloerbedekking gecertificeerd verwijderen te kostbaar

Ongelezen bericht door crazyme »

gosewijn schreef:Over dom gesproken, beter lezen . Anders gewoon je mond houden , maar dat is moeilijk voor je. Je kent het hele product niet.
Jij adviseert astbesthoudende vinyl te verwijderen met een cirkelzaag.

En noemt degene die dat niet zon goed plan vindt dom ?

Met astbest moet je niet lichtzinnig omgaan en zeker niet op openbare fora dit soort dingen roepen zonder dat je weet waar je het over hebt.

Dan speel je met levens van een ander.

Gesloten