LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Deurwaarder wil op 'AOW beslagvrije voet', beslag leggen

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
Gooske Mulder
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2017 19:55
Locatie: Uddel

Deurwaarder wil op 'AOW beslagvrije voet', beslag leggen

Ongelezen bericht door Gooske Mulder »

Mag een deurwaarder op een beslagvrijevoet zomaar op een AOW beslag leggen???
Hij heeft in juni 2017 geprobeerd op mijn AOW beslag te leggen ik krijg maar 751,00 euro per maand.
maar omdat ik even een paar maanden iets aan de AOW terug moet betalen kan dat nu nog niet gebeuren.

Mijn vriend heeft in 2012 een beslag op zijn loon gekregen voor de charlet die hij gekocht had in 1998.en moet er nu nog 9000,00 voor betalen.
Maar omdat hij nu in de AOW kwam vroeg hij een regeling daar voor . Maar hij betaald het zelfde bedrag 150,00 euro per maand.
Maar nu willen ze omdat ik toen getekend had voor die charlet bij mij beslag leggen van 50,00 Euro per maand, mag dat zomaar?
dus dan betalen 2 mensen voor die zelfde charlet maar ik heb toch een beslag vrije voet.
ik wist daar niks van af dat ze dat in juni 2017 al geprobeerd hadden.
in augustus 2017 kreeg mijn vriend op zijn naam een deurwaarder aan de deur, dus ze waren daar al twee maanden er mee aan bezig.
wij hebben gebeld en een aangetekende brief geschreven.
Wij hebben een brief terug gehad dat ze dat in Januari 2018 toch gaan doen.
wat kunnen wij daar aan toe.
kunnen jullie ons daar mee helpen.
wij hopen dat zo groetjes van ons

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Deurwaarder wil op 'AOW beslagvrije voet', beslag leggen

Ongelezen bericht door kweenie »

Er moet inderdaad rekening worden gehouden met de beslagvrije voet. De basis van de beslagvrije voet is lager dan de bijstand, dus het simpele feit dat u alleen AOW ontvangt betekent nog niet dat er geen beslag zou kunnen worden gelegd. Er kan ook beslag worden gelegd als tegelijk ook bij uw partner beslag is gelegd. Wel zullen ze dan in beide gevallen rekening moeten houden met de beslagvrije voeten.

Als u denkt dat de beslagvrije voet voor u te laag is bepaald, dan zult u dit moeten aangeven met daarbij ook de relevante gegevens. Dat gaat ondermeer om uw huur en zorgpremie en de toeslagen die u ontvangt. Er zijn dus een heleboel gegevens nodig om de voet eventueel te kunnen verhogen.

Als u ook voor het chalet hebt getekend, dan bent u ook beiden verantwoordelijk voor de betaling en zullen ze ook bij u allebei tegelijk kunnen aankloppen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Deurwaarder wil op 'AOW beslagvrije voet', beslag leggen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Nee. Een deurwaarder mag geen beslag leggen op iemands inkomen als hij/zij daarmee onder de beslagvrije voet komt. Maar die beslagvrije voet moet wel aangetoond worden. Die berekening van de beslagvrije voet is voor een leek in financiële zaken niet zo makkelijk te maken. Wendt u tot bijvoorbeeld sociaal raadslieden o.i.d. In uw gemeente om samen met u die beslagvrije voet te berekenen. Tevens moet u de bedragen zoals genoemd in die berekening met bewijsstukken wel aan kunnen tonen. Deze aangetoonde beslagvrije voet, ondersteund door een onafhankelijke, overlegt u aan de deurwaarder, eventueel aangevuld met die bewijsmiddelen, en die moet zich wettelijk daaraan houden.

Sommige deurwaarders zijn echter brutaal en gaan er te gemakkelijk vanuit dat hun schuldenaren hiervan niet op de hoogte zijn. Zij innen dan tot ver onder de beslagvrije voet. Deze inning kunt u stuiten door de deurwaarder hiermee te confronteren en terugbetaling te eisen als achteraf aangetoond wordt dat beslag is gelegd onder de beslagvrije voet. Deurwaarders weten dit echt wel en worden dan een stuk voorzichtiger, want terugbetalen doet niemand graag, ook deurwaarders niet.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Deurwaarder wil op 'AOW beslagvrije voet', beslag leggen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Op de site van de kbvg staat een prima rekentool. Bereken je beslagvrije voet en deel die berekening met de deurwaarder, samen met bewijsstukken.

Meestal heeft een te lage beslagvrije voet niets te maken met een brutale deurwaarder, maar met een tekort een relevante informatie (die Door de schuldenaar moet worden aangeleverd).

Gesloten