Beloning afschaffen auto

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
fonsflons

Re: Beloning afschaffen auto

Ongelezen bericht door fonsflons »

kuklos schreef:
21 jul 2021 13:16
fonsflons schreef:
21 jul 2021 12:09
Ik denk dat de rode draad uit dit verhaal is dat het dus allemaal makkelijk kan, maar vanwege belangen niet gedaan wordt. ........ Kanker medicijn kan gevonden worden.
Ik heb bewust een aantal dingen weggelaten, maar wat ik heb gequote is volstrekte quatsch. Maar dan ook echt volstrekte quatsch. Complotwappie quatsch. Kanker is niet 1 ziekte waarvoor we maar even 1 medicijn hoeven te vinden. En dat we zo zouden kunnen vinden als we maar niet tegengehouden zouden worden door allerlei belangen.
Kanker is een zeer complexe ziekte, feitelijk een verzameling van ziektes. Waar zeer hard aan gewerkt wordt door zeer veel wetenschappers, onderzoekers en medici. En die worden niet tegengehouden door een of ander belang.

Was het maar zo makkelijk.
Wellicht terechte opmerking. Mijn insteek was meer dat als er geen belangen achter de medicijn industrie zaten, en er financieel geen beperkingen waren, onderzoek sneller en effectiever voor oplossingen kan zorgen. Kanker kan inderdaad een verkeerd gekozen voorbeeld zijn. Maar er zijn zoveel ziekten waaraan mensen onnodig (over)lijden omdat er te weinig financiele middelen zijn voor onderzoek, danwel te grote belangen bij de huidige medicijnen dat dit wel degelijk een belemmering is. In mijn persoonlijke kring zal een kind de 30 niet halen. Hopelijk anderen na hem wel. Het is schrijnend om te zien dat men vooruit wil met het onderzoek, maar de ziekte dermate zeldzaam is dat men vooral van giften het onderzoek moet bekostigen. Als geld in dit proces geen rol zou spelen zou men veel verder zijn met het onderzoek, en de behandeling van deze ziekte.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Het gaat niet om geld, het gaat om hoe vaak iets voorkomt. Als een ziekte 1 op de miljoen mensen treft, ga je dan daar veel onderzoek op inzetten, of ga je veel onderzoek inzetten om iets op te lossen wat 100.000 op de 1 miljoen mensen treft?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
21 jul 2021 12:26
Ik kon mijn kinderen vroeger iedere week een gulden in de spaarpot stoppen. Dan groeide het bedrag. Alle beetjes helpen. Ik heb ze ook uitgelegd dat als ze zelf wat actiever en creatiever nadachten (handelen vereist!) dat bedrag exponentioneel groeide.
Die exponentiele groei wordt er dus al met de paplepel ingegoten. Maar alleen een dwaas of een econoom gelooft in de houdbaarheid daarvan.

Gedachtenexperiment:
Je voorvader heeft in het jaar nul 10 gram goud voor je belegd, tegen een vaste rente van 4%.
Hoeveel gram goud heb je nu, als erfgenaam? En hoe zwaar weegt de aarde?

fonsflons

kuklos schreef:
21 jul 2021 13:47
Het gaat niet om geld, het gaat om hoe vaak iets voorkomt. Als een ziekte 1 op de miljoen mensen treft, ga je dan daar veel onderzoek op inzetten, of ga je veel onderzoek inzetten om iets op te lossen wat 100.000 op de 1 miljoen mensen treft?
Het correcte antwoord is op beiden, tenzij het kennelijk wel om geld gaat en er keuzes gemaakt moeten worden.

Stel dat ziekte x in de westerse wereld 1000 op de miljoen mensen zou treffen en ziekte y 5000 op de miljoen maar uitsluitend in derde wereldlanden heerste....waar zou het onderzoek op ingezet worden?

Anyway, I stand corrected en het is extreem goed nieuws om te horen dat onderzoek naar kanker genezing kennelijk optimaal verloopt en geen beperkingen kent.
Laatst gewijzigd door fonsflons op 21 jul 2021 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.

fonsflons

16again schreef:
fonsflons schreef:
Ik kon mijn kinderen vroeger iedere week een gulden in de spaarpot stoppen. Dan groeide het bedrag. Alle beetjes helpen. Ik heb ze ook uitgelegd dat als ze zelf wat actiever en creatiever nadachten (handelen vereist!) dat bedrag exponentioneel groeide.
Die exponentiele groei wordt er dus al met de paplepel ingegoten. Maar alleen een dwaas of een econoom gelooft in de houdbaarheid daarvan.

Gedachtenexperiment:
Je voorvader heeft in het jaar nul 10 gram goud voor je belegd, tegen een vaste rente van 4%.
Jij ziet het geld als leerdoel uit mijn voorbeeld. Mijn kinderen zagen 'als je wat wilt bereiken moet je er moeite voor doen ipv passief te blijven.'

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

fonsflons schreef:
21 jul 2021 14:00
16again schreef:
fonsflons schreef:

Gedachtenexperiment:
Jij ziet het geld als leerdoel uit mijn voorbeeld. Mijn kinderen zagen 'als je wat wilt bereiken moet je er moeite voor doen ipv passief te blijven.'
Dat kun je van een cijferfanaat natuurlijk niet verwachten :wink:

Ellencc

Ongelezen bericht door Ellencc »

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt mijn auto weg te doen. Zeker lekker met boodschappen gaan sjouwen of thuis laten bezorgen. Ik doe nu alles wanneer ik het zelf wil, zonder met een muilkorf in het ov te moeten zitten, op een halte te staan wachten op een tram of bus die weer een s vertraging heeft.
Bekijk het met je onzalige plan.

fonsflons

Denk dat dat een goede korte samenvatting is van mijn laatste 18 berichten.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

snellie schreef:
21 jul 2021 18:02
Volgens mij is het beste wat je kunt doen voor het klimaat geen kinderen meer op de wereld zetten. Die willen allemaal eten, een auto, een ruimtereis. De ecologische voetafdruk van een baby is al gigantisch, laat staat wat deze is als volwassene.

Deze woorden zijn niet van mij, Midas Dekkers kwam 100 jaar geleden al met dit idee. Maar ik deel zijn mening.
Helemaal eens. Al is Midas Dekkers in 1946 geboren

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het wegdoen van een auto hoeft van mij niet beloond te worden. Het gebruik van een auto mag van mij wel zwaarder belast worden.

fonsflons

Erthanax schreef:
21 jul 2021 18:24
Het wegdoen van een auto hoeft van mij niet beloond te worden. Het gebruik van een auto mag van mij wel zwaarder belast worden.
Ik durf zelfs wel, in mijn eigen nadeel, te stellen dat niet alleen het gebruik maar ook het bezit zwaarder belast mag worden. Dan heb ik een eigen keuze. Ik trek gevoelsmatig de grens dat ik in verhouding meer dan een ander moet betalen voor het zelfde gebruik zoals TS opperde. Ik beschouw mijzelf dan als iemand met een bovengemiddeld inkomen. Als TS (uitgaande van maximaal een gemiddeld inkomen) dezelfde auto als mij bezit moet TS ook hetzelfde betalen.

Als je morele principes hebt betreffende het milieu dan moet je ook zo stoer zijn zelf verantwoording te nemen ipv die op de buurman af te schuiven.

Plaats reactie