LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
Warmtewet 2018
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2017 14:03

Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Ongelezen bericht door Warmtewet 2018 »

Ik heb naar de berekeningen gekeken van de warmtewet 2018 en naar mijn idee kloppen ze niet.
Ik woon in een sociale huurwoning met aardwarmte. Vastrecht was 62,- per maand in 2017, waarvan 15,62 voor vloerkoeling (die ik niet gebruik).
De 62,- zijn alleen al de kosten voor vastrecht, dan heb ik nog helemaal niets verbruikt.

Voorheen woonde ik ook in sociale huurwoning zonder aardwarmte, daar betaalde ik alleen voor de afname van gas, elektra en water. De cv ketel zat in de woningen en daar hoefde ik nooit iets voor te betalen, zelfs het onderhoud kwam voor rekening van de verhuurder.

De maximale prijzen voor aardwarmte in de warmtewet worden echter berekend alsof ik voor de cv ketel zou moeten betalen. Dit lijkt mij niet terecht en maakt de energiekosten voor deze woning heel veel duurder dan een woning zonder aardwarmte.

Daarom is aardwarmte ook 3 x zo duur voor huurders. Ik snap dat als je eigenaar van een woning bent, deze manier van berekenen klopt. Maar naar mijn idee klopt de berekening van de warmtewet tarieven niet voor huurders. Lijkt mij dat vergeten is hier een onderscheid te maken tussen huurders en eigenaren van woningen.

Naast de kosten die ik betaal voor aardwarmte moet ik ook een leverancier hebben voor overige stroom en waterkosten. Al met al kom ik met een 1 persoonshuishouden uit op ca. 150,- per maand. Ik heb een minimuminkomen van 937,- per maand. Mijn aardwarmte energieleverancier heeft een monopoly positie. Dus ik heb geen keuze. Zij rekenen het maximum tarief volgens de warmtewet. Als ik dit van te voren geweten had, dan was ik niet naar een woning met aardwarmte verhuisd. Het is namelijk veel te duur voor mensen met een minimum inkomen. Graag wil ik u verzoeken actie te ondernemen om een wijziging in de berekening van de warmtewet tot stand te brengen. Waarbij rekening gehouden wordt met huurders en de prijzen daarop aan te passen.
Laatst gewijzigd door Radar op 30 dec 2017 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Warmtewet 2018
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2017 14:03

Re: Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Ongelezen bericht door Warmtewet 2018 »

Zag dat jullie de titel veranderd hebben, maar de berekening van 2017 klopt ook niet.
Je kunt voor huurwoningen nooit dezelfde prijs hanteren als die van een koopwoning. Simpelweg omdat huurders geen installatie hoeven aanschaffen en onderhouden. Maar in de prijs van de warmtewet is dit wel doorberekend voor alle gebruikers.

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan moet u bij de regering zijn, of verhuizen.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Via vastrecht betaalt u nu voor aanschaf en onderhoud van de warmte-installatie.
In een huurwoning met een gewone cv-ketel betaalt u voor onderhoud via servicekosten die bij de huur berekend worden.
Misschien kunt u eens contact opnemen met de Woonbond, zij krijgen veel klachten over te hoge kosten van huurders.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:In een huurwoning met een gewone cv-ketel betaalt u voor onderhoud via servicekosten die bij de huur berekend worden.
Zit de CV ketel niet in de huur van huurwoning inbegrepen? En telt dan mee in berekening huurtoeslag.
Laatst gewijzigd door 16again op 30 dec 2017 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Ongelezen bericht door Berteman »

Lowieze schreef:Via vastrecht betaalt u nu voor aanschaf en onderhoud van de warmte-installatie.
In een huurwoning met een gewone cv-ketel betaalt u voor onderhoud via servicekosten die bij de huur berekend worden.
Onzin. Voor het onderhoud van een cv-ketel worden nooit "servicekosten" in rekening gebracht. Een cv-ketel is een normaal onderdeel van een woning. Onder "servicekosten" vallen zaken als verlichting van galerijen en portieken en de eventuele schoonmaakkosten daarvan.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Berteman schreef:
Lowieze schreef:Via vastrecht betaalt u nu voor aanschaf en onderhoud van de warmte-installatie.
In een huurwoning met een gewone cv-ketel betaalt u voor onderhoud via servicekosten die bij de huur berekend worden.
Onzin. Voor het onderhoud van een cv-ketel worden nooit "servicekosten" in rekening gebracht. Een cv-ketel is een normaal onderdeel van een woning. Onder "servicekosten" vallen zaken als verlichting van galerijen en portieken en de eventuele schoonmaakkosten daarvan.
Ik weet niet hoe u weet wat in mijn huurcontract staat, maar wij betalen toch echt
servicekosten voor o.a. onderhoud van de cv-ketel.
Dat ik zou betalen voor verlichting van galerijen en portieken en schoonmaakkosten is pure onzin, want ik woon in een rijtjeswoning.

stofzuigertje

Re: Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik weer gas zou nemen en 1 kuub zou afnemen zie ik dat ik daarvoor €209,- moet betalen.
Dus gas is ook per jaar niet gratis.... geen 62 per maand maar toch....
Verder is service CV ketel ook niet gratis + elke 12 jaren een nieuwe en dat de vorige verhuurder niets rekende, gewoon terug verhuizen.....
Normaal zit dit in totaal van service kosten, of had je alleen maar totaal prijs gezien zonder specificatie?

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
Berteman schreef:
Lowieze schreef:Via vastrecht betaalt u nu voor aanschaf en onderhoud van de warmte-installatie.
In een huurwoning met een gewone cv-ketel betaalt u voor onderhoud via servicekosten die bij de huur berekend worden.
Onzin. Voor het onderhoud van een cv-ketel worden nooit "servicekosten" in rekening gebracht. Een cv-ketel is een normaal onderdeel van een woning. Onder "servicekosten" vallen zaken als verlichting van galerijen en portieken en de eventuele schoonmaakkosten daarvan.
Ik weet niet hoe u weet wat in mijn huurcontract staat, maar wij betalen toch echt
servicekosten voor o.a. onderhoud van de cv-ketel.
Dat ik zou betalen voor verlichting van galerijen en portieken en schoonmaakkosten is pure onzin, want ik woon in een rijtjeswoning.
Als u onderhoudskosten voor de cv betaalt, is dat volkomen onjuist.

Lees hier.

https://www.wooninfo.nl/nieuws/2014/11/ ... erhuurder/

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Ongelezen bericht door Berteman »

Lowieze schreef:
Berteman schreef:
Lowieze schreef:Via vastrecht betaalt u nu voor aanschaf en onderhoud van de warmte-installatie.
In een huurwoning met een gewone cv-ketel betaalt u voor onderhoud via servicekosten die bij de huur berekend worden.
Onzin. Voor het onderhoud van een cv-ketel worden nooit "servicekosten" in rekening gebracht. Een cv-ketel is een normaal onderdeel van een woning. Onder "servicekosten" vallen zaken als verlichting van galerijen en portieken en de eventuele schoonmaakkosten daarvan.
Ik weet niet hoe u weet wat in mijn huurcontract staat, maar wij betalen toch echt
servicekosten voor o.a. onderhoud van de cv-ketel.
Dat ik zou betalen voor verlichting van galerijen en portieken en schoonmaakkosten is pure onzin, want ik woon in een rijtjeswoning.
Als op uw huuroverkomst daadwerkelijk staat dat de door u betaalde servicekosten voor het onderhoud van de cv-ketel zijn, dan brengt uw verhuurder u die ten onrechte in rekening. Verder stel ik niet dat u betaald voor de verlichting en schoonmaak voor de galerij en het portiek: ik geef slechts een voorbeeld van enkele zaken die onder servicekosten vallen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rzieningen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Daarom is aardwarmte ook 3 x zo duur voor huurders. Ik snap dat als je eigenaar van een woning bent, deze manier van berekenen klopt. Maar naar mijn idee klopt de berekening van de warmtewet tarieven niet voor huurders. Lijkt mij dat vergeten is hier een onderscheid te maken tussen huurders en eigenaren van woningen.
De besparing op de kosten van een CV installatie (aanleg, afschrijvingen, onderhoud...) zijn er voor iedere eigenaar. Het maakt daarbij niet uit of de eigenaar er zelf in wint of de woning verhuurt. Het is daarom ook terecht dat hierin geen onderscheid wordt gemaakt.

Dat onderscheid zou er wel moeten zijn tussen de huurprijzen van twee identieke woningen, als de één een CV ketel heeft een de ander niet. De huur van een woning met CV ketel zou iets hoger moeten liggen omdat de kosten voor aanleg, afschrijving en onderhoud deel uitmaken van de huur. Alleen zul je in het algemeen deze vergelijking nooit zo duidelijk zwart op wit kunnen zien omdat er meestal niet twee van zulke verder identieke woningen zijn om met elkaar te vergelijken.

Als je rekening houdt met de vaste netwerkkosten voor gas die je bespaart, dan zou er in het vastrecht dus rekening worden gehouden met een besparing van ongeveer 35 euro voor de installatie voor verwarmen en 15 euro voor koelen. Voor een gewone CV ketel moet je aan afschrijving en onderhoud ook op een dergelijk bedrag rekenen. Niet zo heel gek, dus. Belangrijker vraag is dan of de verhuurder in zijn huurprijzen rekening heeft gehouden met die 50 euro besparing.

Stampingwitch
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2013 16:29

Re: Berekeningen Warmtewet 2018 kloppen niet

Ongelezen bericht door Stampingwitch »

Er wordt gezegd dat de cv ketel in de service kosten zit. Ik neem aan dat dit dan ook geldt voor een geiser in een huurwoning.
Nu ben ik met een deelnemer bezig en die betaald voor de geiser een huur van 65 euro in de drie maanden. Aangezien de verhuurder zegt dat deze niet van hen is maar van een ander bedrijf. Weet iemand hoe dit in elkaar steekt. Aangezien ik het bedrag per kwartaal tamelijk hoog vind voor een oude geiser en dat daarnaast ook nog een cv ketel hangt voor de verwarming en daar ook kosten voor betaald worden.
Alvast bedankt voor de reacties.

Gesloten