De Slimme meter, benaderd door Enexis

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
Cornelius54
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2017 11:49

Re: De Slimme meter, benaderd door Enexis

Ongelezen bericht door Cornelius54 » 02 mei 2017 12:03

Nadat ik de klacht over mijn slimme meter op de radar site zette werd ik door een medewerker van Enexis gebeld. Hij wilde de meterstanden weten om een analyse uit te voeren en zou de analyse met een Email aan mij toesturen waarna hij me de vrijdag daarop terug zou bellen. Van beide is niets uitgekomen. Sindsdien niets meer vernomen. Hoe kunnen we duidelijkheid krijgen? De door mij tot op heten al 3 jaar bijgehouden meterstanden geven duidelijk aan dat er onverklaarbare hogere verbruiken zijn sinds plaatsing van die slimme meter. De netbeheerders zijn verantwoordelijk maar hoeven die kennelijk niet afte leggen.

Tweakerd
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2017 17:29

Re: De Slimme meter, benaderd door Enexis

Ongelezen bericht door Tweakerd » 15 mei 2017 17:17

beste Forumleden,

ik heb dus ook een slimme meter gekregen van enexis omdat mijn oude defect was.
Gezien alle verhalen hieromtrend, heb ik dus na plaatsing een eigen tussenmeter (gecalibreerd) geplaatst en op regelmatige basis meterstanden vergeleken. na 1 maand heb ik een verschil van 13 KW in mijn nadeel. De draaischijfmeter heeft dus minder aan gegeven ook de slimme is slim voor Enexis. Ik heb Enexis gevraagd te bewijzen dat hun meter gecalibreerd is, maar dat willen ze niet. Het is niet mogelijk een ijkcertificaat te ontvangen.
Wat nu het hele vervelende is van dit verhaal is dat er voor vervanging door mij is aangegeven (2x) of er ook een analoge meter kon worden geplaatst. Nou mijnheer uiteraard kan dat niet.
Nu blijkt na heftige discussies met zowel mijn energieleverancier (budget energie, welke (nog) niets voor mij wil ondernemen) dat Enexis voor ongeveer 280,- een analoge meter kan en wil plaatsen. Want wettelijk gezien mag dat nog wel tot 2020. als deze na die tijd defect gaat moet er alsnog een slimme (digitale) meter worden geplaatst.

Ik ben dus ook zeker van plan dit aanhangig te maken bij geschillen commisie.

in dit forum staat dus ook een reactie brief van Enexis die kant nog wal raakt en dus de bewijslast bij consument weg legt. wat daar opmerkelijk aan is is het fijf dat er dus tot 1 Juli een gereduceerd tarief is. Dit lijkt er op dat ze onzeker zijn.
tevens is het ook zo dat de diverse electronische apparaten steeds meer het net vervuilen met blindvermogen. Het kan dus ook zomaar zijn dat een buur zoveel blindvermogen en vervuiling terug het net op stuurt, dat er bij jouw al een vuile sinus binnen komt. Dit veroorzaakt dus ook meetfouten.

Misschien is het wel handig ons te vereenigen om dit probleem aan te pakken.
Ik heb in ieder geval geen vertrouwen in de digitale meter.

mvg,

aap noot
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2017 23:59

Re: De Slimme meter, benaderd door Enexis

Ongelezen bericht door aap noot » 22 mei 2017 00:12

Reeds vele jaren nemen wij 1x per week op een vast moment de meterstanden op. Onze constatering is, dat direct na plaatsing van de slimme meter op 1 september 2016 ons elektraverbruik gestegen is van gemiddeld 59 kWh/week (periode 21-02-2016 t/m 28-08-2016) tot gemiddeld 76 kWh/week (periode 04-09-2016 t/m 09-04-2017), kortom een toename van bijna 30%. In genoemde periodes is geen sprake geweest van gewijzigde omstandigheden (aantal personen, meer/minder apparatuur, meer/minder gebruik van verlichting etc. etc. ……………).
Oorzaak lijkt mij dan duidelijk: de slimme meter.
Het enige dat Stedin (mijn netbeheerder) wil doen, is het door een Stedin-monteur laten uitvoeren van een thuis-ijking van de slimme meter, op kosten van ongelijk (genoemd is een bedrag van € 100,00). Op dat aanbod ben ik (nog) niet ingegaan omdat: de thuis-ijking niet wordt uitgevoerd door een onafhankelijke partij en een thuis-ijking geen rekening houdt met “vervuilende gebruikers” en dus sowieso niet geschikt is om foutieve meterstanden van de slimme meter aan te tonen.

Ik heb Stedin toen voorgesteld om er een geijkte traditionele draaischijfmeter naast of tussen te hangen en dan over een nader vast te stellen periode te zien of er tussen beide meters verschillen in de verbruikscijfers te zien zijn.
Stedin was hiertoe niet bereid.

Toen heb ik voorgesteld om voor eigen rekening mijn (een) geijkte traditionele draaischijfmeter terug te laten plaatsen.
Ook hiertoe was Stedin niet bereid.
En zo zitten wij weer in dezelfde patstelling als voor de TV-uitzending van Radar in maart dit jaar. Ik heb mij bij Radar aangemeld in de veronderstelling dat er een oplossing komt voor het probleem van vele huishoudens. Ondanks de door Netbeheer Nederland toegezegde constructieve houding wijst de reactie van Stedin helaas in de verste verte nog niet in die richting.

Hoe moeten wij dit verder aanpakken????
Gaat de actie nu uit als een “nachtkaars”????
Heeft al eens een netbeheerder gereageerd op de in het onderzoek van de Universiteit Twente genoemde oorzaak van te hoge verbruikscijfers, alsmede de daarin geschetste oplossing van dit probleem (inbouwen van een integratiestap m.b.v. condensator)????
Is de politiek al ingeschakeld n.a.v. de problemen rond de slimme meters????

Moneyman
Berichten: 13500
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Slimme meter, benaderd door Enexis

Ongelezen bericht door Moneyman » 22 mei 2017 09:37

aap noot schreef:Reeds vele jaren nemen wij 1x per week op een vast moment de meterstanden op. Onze constatering is, dat direct na plaatsing van de slimme meter op 1 september 2016 ons elektraverbruik gestegen is van gemiddeld 59 kWh/week (periode 21-02-2016 t/m 28-08-2016) tot gemiddeld 76 kWh/week (periode 04-09-2016 t/m 09-04-2017), kortom een toename van bijna 30%. In genoemde periodes is geen sprake geweest van gewijzigde omstandigheden (aantal personen, meer/minder apparatuur, meer/minder gebruik van verlichting etc. etc. ……………).
Oorzaak lijkt mij dan duidelijk: de slimme meter.
Het enige dat Stedin (mijn netbeheerder) wil doen, is het door een Stedin-monteur laten uitvoeren van een thuis-ijking van de slimme meter, op kosten van ongelijk (genoemd is een bedrag van € 100,00). Op dat aanbod ben ik (nog) niet ingegaan omdat: de thuis-ijking niet wordt uitgevoerd door een onafhankelijke partij en een thuis-ijking geen rekening houdt met “vervuilende gebruikers” en dus sowieso niet geschikt is om foutieve meterstanden van de slimme meter aan te tonen.

Ik heb Stedin toen voorgesteld om er een geijkte traditionele draaischijfmeter naast of tussen te hangen en dan over een nader vast te stellen periode te zien of er tussen beide meters verschillen in de verbruikscijfers te zien zijn.
Stedin was hiertoe niet bereid.

Toen heb ik voorgesteld om voor eigen rekening mijn (een) geijkte traditionele draaischijfmeter terug te laten plaatsen.
Ook hiertoe was Stedin niet bereid.
En zo zitten wij weer in dezelfde patstelling als voor de TV-uitzending van Radar in maart dit jaar. Ik heb mij bij Radar aangemeld in de veronderstelling dat er een oplossing komt voor het probleem van vele huishoudens. Ondanks de door Netbeheer Nederland toegezegde constructieve houding wijst de reactie van Stedin helaas in de verste verte nog niet in die richting.

Hoe moeten wij dit verder aanpakken????
Gaat de actie nu uit als een “nachtkaars”????
Heeft al eens een netbeheerder gereageerd op de in het onderzoek van de Universiteit Twente genoemde oorzaak van te hoge verbruikscijfers, alsmede de daarin geschetste oplossing van dit probleem (inbouwen van een integratiestap m.b.v. condensator)????
Is de politiek al ingeschakeld n.a.v. de problemen rond de slimme meters????
Vanwaar toch steeds die voorbarige conclusie dat de gegevens van de slimme meter niet kloppen? Ooit bedacht dat de oude meter wel eens te láág zou kunnen aanwijzen?

bprosman
Berichten: 9941
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: De Slimme meter, benaderd door Enexis

Ongelezen bericht door bprosman » 22 mei 2017 11:19

en een thuis-ijking geen rekening houdt met “vervuilende gebruikers” en dus sowieso niet geschikt is om foutieve meterstanden van de slimme meter aan te tonen.
Hoe weet je dat ?
Ik ken bedrijven die parallel ijkingen doen met deze meter :
http://www.chauvin-arnoux.com/en/produit/PEL103
Die is daar prima geschikt voor.
Gaat de actie nu uit als een “nachtkaars”????
Radar kennende hebben ze even lekker gescoord met de "Telegraafkop" ze hadden na de uitzending 500 "Klachten" zeiden ze , geen enkele terugkoppeling hierover.
Heeft al eens een netbeheerder gereageerd op de in het onderzoek van de Universiteit Twente genoemde oorzaak van te hoge verbruikscijfers, alsmede de daarin geschetste oplossing van dit probleem (inbouwen van een integratiestap m.b.v. condensator)????
http://www.netbeheernederland.nl/nieuws ... 3082649600
Is de politiek al ingeschakeld n.a.v. de problemen rond de slimme meters????
Sterker nog, een heel ministerie :wink:
https://www.agentschaptelecom.nl/actuee ... etrouwbaar

Gesloten