LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Slimme meter, benaderd door Enexis

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
aap noot
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2017 23:59

Re: De Slimme meter, benaderd door Enexis

Ongelezen bericht door aap noot »

Reeds vele jaren nemen wij 1x per week op een vast moment de meterstanden op. Onze constatering is, dat direct na plaatsing van de slimme meter op 1 september 2016 ons elektraverbruik gestegen is van gemiddeld 59 kWh/week (periode 21-02-2016 t/m 28-08-2016) tot gemiddeld 76 kWh/week (periode 04-09-2016 t/m 09-04-2017), kortom een toename van bijna 30%. In genoemde periodes is geen sprake geweest van gewijzigde omstandigheden (aantal personen, meer/minder apparatuur, meer/minder gebruik van verlichting etc. etc. ……………).
Oorzaak lijkt mij dan duidelijk: de slimme meter.
Het enige dat Stedin (mijn netbeheerder) wil doen, is het door een Stedin-monteur laten uitvoeren van een thuis-ijking van de slimme meter, op kosten van ongelijk (genoemd is een bedrag van € 100,00). Op dat aanbod ben ik (nog) niet ingegaan omdat: de thuis-ijking niet wordt uitgevoerd door een onafhankelijke partij en een thuis-ijking geen rekening houdt met “vervuilende gebruikers” en dus sowieso niet geschikt is om foutieve meterstanden van de slimme meter aan te tonen.

Ik heb Stedin toen voorgesteld om er een geijkte traditionele draaischijfmeter naast of tussen te hangen en dan over een nader vast te stellen periode te zien of er tussen beide meters verschillen in de verbruikscijfers te zien zijn.
Stedin was hiertoe niet bereid.

Toen heb ik voorgesteld om voor eigen rekening mijn (een) geijkte traditionele draaischijfmeter terug te laten plaatsen.
Ook hiertoe was Stedin niet bereid.
En zo zitten wij weer in dezelfde patstelling als voor de TV-uitzending van Radar in maart dit jaar. Ik heb mij bij Radar aangemeld in de veronderstelling dat er een oplossing komt voor het probleem van vele huishoudens. Ondanks de door Netbeheer Nederland toegezegde constructieve houding wijst de reactie van Stedin helaas in de verste verte nog niet in die richting.

Hoe moeten wij dit verder aanpakken????
Gaat de actie nu uit als een “nachtkaars”????
Heeft al eens een netbeheerder gereageerd op de in het onderzoek van de Universiteit Twente genoemde oorzaak van te hoge verbruikscijfers, alsmede de daarin geschetste oplossing van dit probleem (inbouwen van een integratiestap m.b.v. condensator)????
Is de politiek al ingeschakeld n.a.v. de problemen rond de slimme meters????

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Slimme meter, benaderd door Enexis

Ongelezen bericht door Moneyman »

aap noot schreef:Reeds vele jaren nemen wij 1x per week op een vast moment de meterstanden op. Onze constatering is, dat direct na plaatsing van de slimme meter op 1 september 2016 ons elektraverbruik gestegen is van gemiddeld 59 kWh/week (periode 21-02-2016 t/m 28-08-2016) tot gemiddeld 76 kWh/week (periode 04-09-2016 t/m 09-04-2017), kortom een toename van bijna 30%. In genoemde periodes is geen sprake geweest van gewijzigde omstandigheden (aantal personen, meer/minder apparatuur, meer/minder gebruik van verlichting etc. etc. ……………).
Oorzaak lijkt mij dan duidelijk: de slimme meter.
Het enige dat Stedin (mijn netbeheerder) wil doen, is het door een Stedin-monteur laten uitvoeren van een thuis-ijking van de slimme meter, op kosten van ongelijk (genoemd is een bedrag van € 100,00). Op dat aanbod ben ik (nog) niet ingegaan omdat: de thuis-ijking niet wordt uitgevoerd door een onafhankelijke partij en een thuis-ijking geen rekening houdt met “vervuilende gebruikers” en dus sowieso niet geschikt is om foutieve meterstanden van de slimme meter aan te tonen.

Ik heb Stedin toen voorgesteld om er een geijkte traditionele draaischijfmeter naast of tussen te hangen en dan over een nader vast te stellen periode te zien of er tussen beide meters verschillen in de verbruikscijfers te zien zijn.
Stedin was hiertoe niet bereid.

Toen heb ik voorgesteld om voor eigen rekening mijn (een) geijkte traditionele draaischijfmeter terug te laten plaatsen.
Ook hiertoe was Stedin niet bereid.
En zo zitten wij weer in dezelfde patstelling als voor de TV-uitzending van Radar in maart dit jaar. Ik heb mij bij Radar aangemeld in de veronderstelling dat er een oplossing komt voor het probleem van vele huishoudens. Ondanks de door Netbeheer Nederland toegezegde constructieve houding wijst de reactie van Stedin helaas in de verste verte nog niet in die richting.

Hoe moeten wij dit verder aanpakken????
Gaat de actie nu uit als een “nachtkaars”????
Heeft al eens een netbeheerder gereageerd op de in het onderzoek van de Universiteit Twente genoemde oorzaak van te hoge verbruikscijfers, alsmede de daarin geschetste oplossing van dit probleem (inbouwen van een integratiestap m.b.v. condensator)????
Is de politiek al ingeschakeld n.a.v. de problemen rond de slimme meters????
Vanwaar toch steeds die voorbarige conclusie dat de gegevens van de slimme meter niet kloppen? Ooit bedacht dat de oude meter wel eens te láág zou kunnen aanwijzen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: De Slimme meter, benaderd door Enexis

Ongelezen bericht door bprosman »

en een thuis-ijking geen rekening houdt met “vervuilende gebruikers” en dus sowieso niet geschikt is om foutieve meterstanden van de slimme meter aan te tonen.
Hoe weet je dat ?
Ik ken bedrijven die parallel ijkingen doen met deze meter :
http://www.chauvin-arnoux.com/en/produit/PEL103
Die is daar prima geschikt voor.
Gaat de actie nu uit als een “nachtkaars”????
Radar kennende hebben ze even lekker gescoord met de "Telegraafkop" ze hadden na de uitzending 500 "Klachten" zeiden ze , geen enkele terugkoppeling hierover.
Heeft al eens een netbeheerder gereageerd op de in het onderzoek van de Universiteit Twente genoemde oorzaak van te hoge verbruikscijfers, alsmede de daarin geschetste oplossing van dit probleem (inbouwen van een integratiestap m.b.v. condensator)????
http://www.netbeheernederland.nl/nieuws ... 3082649600
Is de politiek al ingeschakeld n.a.v. de problemen rond de slimme meters????
Sterker nog, een heel ministerie :wink:
https://www.agentschaptelecom.nl/actuee ... etrouwbaar

Gesloten