LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energie rekening

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
Rollator65
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2016 15:42

energie rekening

Ongelezen bericht door Rollator65 »

Elk jaar bij de nieuwe indelings-nota van Essent, steld men een bedrag van €41 per maand vast. Ikzelf houdt mij hier niet aan en betaal €70 per maand.
En toch krijg ik elk jaar €365 terug, tot nu toe. Dus erg druk maak ik nij daar niet over. Ik zeg altijd maar zo. Ik ben blij met elke Euro die ik terug krijg.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door Lowieze »

Rollator65 schreef:Elk jaar bij de nieuwe indelings-nota van Essent, steld men een bedrag van €41 per maand vast. Ikzelf houdt mij hier niet aan en betaal €70 per maand.
En toch krijg ik elk jaar €365 terug, tot nu toe. Dus erg druk maak ik nij daar niet over. Ik zeg altijd maar zo. Ik ben blij met elke Euro die ik terug krijg.
En dus krijgt u elk jaar 365 euro terug, niet toch. Ik snap de reden niet goed om hierover een topic te openen.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door jonis »

Knap dat je wel het radarforum weet te vinden maar niet de verbruiksmanager van essent; anders zou je niet bijna het dubbele verbruik als voorschot betalen. :roll:

stofzuigertje

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zou het familie van mijn zijn?

Door een extreem hoog voorschot te betalen en weer terug te krijgen heb je per 1 januari minder op je bank en hoef je over dit geld niets aan de belastingdienst te betalen!

Een andere reden kan ik niet bedenken of word ik nu minder creatief?
Maar een dergelijk maandbedrag, is dat niet verdacht laag of leef je in oud huis waar de beneden buren teveel stoken en je nauwelijks iets doet?
Een student die 18 graden genoeg vond en de beneden buren 65+ die iets meer willen en dan nog weinig apparaten.... die zat al op 63,- per maand en kwam precies goed uit!

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door jonis »

stofzuigertje schreef: Maar een dergelijk maandbedrag, is dat niet verdacht laag of leef je in oud huis waar de beneden buren teveel stoken en je nauwelijks iets doet?
Een student die 18 graden genoeg vond en de beneden buren 65+ die iets meer willen en dan nog weinig apparaten.... die zat al op 63,- per maand en kwam precies goed uit!

.....of je hebt een huis met warmtepomp en zonnepanelen, hebben ze hier ook een projekt zonder gas gebouwd. Die zitten op zo'n 20,- tot zo'n 50,- verbruik, afhankelijk ook van ligging panelen en verbruik natuurlijk.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door renewouters »

Rollator65 schreef:Elk jaar bij de nieuwe indelings-nota van Essent, steld men een bedrag van €41 per maand vast. Ikzelf houdt mij hier niet aan en betaal €70 per maand.
En toch krijg ik elk jaar €365 terug, tot nu toe. Dus erg druk maak ik nij daar niet over. Ik zeg altijd maar zo. Ik ben blij met elke Euro die ik terug krijg.
Het is gewoon je eigen geld wat je terug "krijgt". Waarom zou je zoveel geld eerst aan iemand anders geven om het na lange tijd weer terug te krijgen?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door tttlocke »

En ik betaal het liefst 0 euro per maand.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door newmikey »

stofzuigertje schreef: Door een extreem hoog voorschot te betalen en weer terug te krijgen heb je per 1 januari minder op je bank en hoef je over dit geld niets aan de belastingdienst te betalen!
Het heffingsvrij vermogen voor dit jaar is €30000 (met partner het dubbele) en jij denkt dat €365 meer dan normaal dan een "extreem hoog voorschot" zou zijn? Koppel dat nog eens aan een TS die hier heeft aangegeven zelfs moeite te hebben een tandartsrekening van €600 te betalen en de verwarring is compleet. Géén idee hoe mensen tot zulke waandenkbeelden komen en waar die fantasiewereld vandaan komt. (zowel TS als stofzuigertje trouwens)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Rollator65 schreef:Elk jaar bij de nieuwe indelings-nota van Essent, steld men een bedrag van €41 per maand vast. Ikzelf houdt mij hier niet aan en betaal €70 per maand.
En toch krijg ik elk jaar €365 terug, tot nu toe. Dus erg druk maak ik nij daar niet over. Ik zeg altijd maar zo. Ik ben blij met elke Euro die ik terug krijg.
Je jaarlijkse energie rekening is € 475,-- dus Essent zit met een bedrag van € 41 erg goed met het voorschot, je krijgt dan immers € 17,00 op het eind van het jaar terug als je dat gewoon zou betalen. Maar jij besluit ze € 348 per jaar meer te betalen uit eigen initiatief.

Ik snap je blijheid niet want je betaald dus elke maand teveel aan je energie nota en op het eind van het jaar ben je blij dat je je eigen geld terug krijgt.
stofzuigertje schreef:Door een extreem hoog voorschot te betalen en weer terug te krijgen heb je per 1 januari minder op je bank en hoef je over dit geld niets aan de belastingdienst te betalen!
1 keer per jaar krijg je het bedrag terug, dus bij saldo hou je hetzelfde op je rekening. Dus als je het wilt doen om te frauderen, zoals je nu voorstel, is het niet zo simpel. Los dat het bedrag niet zo extreem hoog is en Essent bij hogere bedragen wel aan de bel gaat hangen.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door jonis »

newmikey schreef:
stofzuigertje schreef: Door een extreem hoog voorschot te betalen en weer terug te krijgen heb je per 1 januari minder op je bank en hoef je over dit geld niets aan de belastingdienst te betalen!
Het heffingsvrij vermogen voor dit jaar is €30000 (met partner het dubbele) en jij denkt dat €365 meer dan normaal dan een "extreem hoog voorschot" zou zijn? Koppel dat nog eens aan een TS die hier heeft aangegeven zelfs moeite te hebben een tandartsrekening van €600 te betalen en de verwarring is compleet. Géén idee hoe mensen tot zulke waandenkbeelden komen en waar die fantasiewereld vandaan komt. (zowel TS als stofzuigertje trouwens)
'

Af en toe moet je ze in hun waan laten want ze hebben geen idee hoeveel ze zouden besparen als ze bijv 10.000,- in 1 jaar extra zouden betalen en daarmee volledig vermogensheffingsvrij zouden blijven.....dat is nl tientjeswerk :lol: .....maw om een paar tientjes te besparen ga je dan 10.000,- aan "vreemden" geven.... :roll:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door kweenie »

Prima toch? Als je veel geld hebt, betaal je 1,61% in box 3. Als je het voorschot voor energie iets hoger maakt, zodat je bijvoorbeeld 1000 euro te veel betracht, scheelt dat weer 16 euro belastingen. Daar kan geen spaarrekening tegenop. Betaal je ook de zorgverzekering voor het jaar voor 31 december, dan zit je voor twee personen op nog eens twee keer ruim duizend euro. Bij elkaar heb je dan al 50 euro bespaard. Geen extreem kapitaal, maar toch leuk meegenomen.

Voor TS is het bovendien verstandig om van tevoren maandelijks iets meer te betalen, zodat je jaarlijks een negatief hebt, in plaats van dat je misschien in de problemen komt omdat je in één keer een hoog bedrag moet bijbetalen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door newmikey »

kweenie schreef:Prima toch? Als je veel geld hebt, betaal je 1,61% in box 3. Als je het voorschot voor energie iets hoger maakt, zodat je bijvoorbeeld 1000 euro te veel betracht, scheelt dat weer 16 euro belastingen. Daar kan geen spaarrekening tegenop. Betaal je ook de zorgverzekering voor het jaar voor 31 december, dan zit je voor twee personen op nog eens twee keer ruim duizend euro. Bij elkaar heb je dan al 50 euro bespaard. Geen extreem kapitaal, maar toch leuk meegenomen.
Lees je eigen tekst nu nog eens met droge ogen terug. Als je "veel geld hebt" kan je die €16 op jaarbasis toch niks schelen. Als je die €16 op jaarbasis echt kan schelen, heb je het niet zo breed en zijn vooruitbetalingen een aanslag op je leefpatroon. Verkeerde zuinigheid is net als het hergebruik van wc papier: je houdt er vieze handen aan over...
Voor TS is het bovendien verstandig om van tevoren maandelijks iets meer te betalen, zodat je jaarlijks een negatief hebt, in plaats van dat je misschien in de problemen komt omdat je in één keer een hoog bedrag moet bijbetalen.
Valt 70% méér (i.e. €70 ipv €41) onder jouw definitie van "iets meer"? Bijzonder!

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door angel1978 »

TS gebruikt de energiemaatschappij als spaarpot en krijgt er net als bij de bank 0% rente over.
Enige verschil is dat het bij de bank onder normale omstandigheden vrij toegankelijk is, terwijl het bij de energiemaatschappij voor een jaar vast staat.
Ik denk dat er gunstigere manieren zijn om te sparen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: energie rekening

Ongelezen bericht door kweenie »

newmikey schreef: Lees je eigen tekst nu nog eens met droge ogen terug. Als je "veel geld hebt" kan je die €16 op jaarbasis toch niks schelen. Als je die €16 op jaarbasis echt kan schelen, heb je het niet zo breed en zijn vooruitbetalingen een aanslag op je leefpatroon. Verkeerde zuinigheid is net als het hergebruik van wc papier: je houdt er vieze handen aan over...
Voor het hoogste tarief gaat dat misschien nog op, maar voor de tweede schijf valt dat nog wel mee. De grens daarvoor ligt op een ton spaargeld. Dat is een flink bedrag, maar ook weer niet zo hoog dat je het over de balk kunt smijten. Ok, dan gaat het over 13,60 ipv 16,10, maar dat is toch mooi meegenomen. Als je daar drie keer bespaart, dan heb je er weer 40 euro bij. Zonder enige moeite. Wie houdt er nou niet van gratis geld?

Zo zijn er nog een heleboel kleine en grote besparingen te bedenken waar niemand zich te goed voor hoeft te voelen.
Valt 70% méér (i.e. €70 ipv €41) onder jouw definitie van "iets meer"? Bijzonder!
30 euro per maand vind ik in dit kader inderdaad maar iets meer. En vaak heel wat makkelijker op te brengen dan in één keer 360 euro bijbetalen. Vooral als je al jaren aan dit maandbedrag gewend bent, is de winst van 30 euro extra per maand het risico op een hoge nabetaling meestal niet waard.

Gesloten