Inductiekoken en minder energieverbruik

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar een frites pan met olie is lekkerder dan een air fryer.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ja, vet is lekker!

Willem A.
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2019 21:52

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Willem A. »

Wat neemt minder stroom:
1. Pan met dikke bodem of pan met dunne bodem
2. Gebruik van de hele kookplaat (vierkante pan) of slechts b.v. 25% van die kookplaat (inhoud is dezelfde hoeveelheid)
3. Koken met een hoge temperatuur (kort) of koken met een lage temperatuur (langere tijd nodig)
4. Gebruik boost of maximale stand inductie (in mijn geval 9)
5. 3 kleine pannetjes op 1 kookplaat of gebruik van 3 kookplaten aan met 1 klein pannetje erop.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

Willem A. schreef:
10 sep 2019 11:52
Wat neemt minder stroom:
1. Pan met dikke bodem of pan met dunne bodem
2. Gebruik van de hele kookplaat (vierkante pan) of slechts b.v. 25% van die kookplaat (inhoud is dezelfde hoeveelheid)
3. Koken met een hoge temperatuur (kort) of koken met een lage temperatuur (langere tijd nodig)
4. Gebruik boost of maximale stand inductie (in mijn geval 9)
5. 3 kleine pannetjes op 1 kookplaat of gebruik van 3 kookplaten aan met 1 klein pannetje erop.
Wat het meeste/minste stroom neemt is totaal niet relevant en door daarop te focussen kom je niet tot de juiste uitkomst (minder energieverbruik).

Voor het koken/verwarmen/bakken is nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid energie nodig en daarvoor is dus ook een vaste hoeveelheid stroom nodig ( om de energie te leveren ). Het maakt daarbij niet uit of je dit snel of langzaam doet en ook niet of je dit via een halve of hele kookplaat doet, de hoeveelheid energie om een bepaalde hoeveelheid water te laten koken is hetzelfde.

De enige relevante factor hier is het verlies tijdens het proces. De methode die je het minste verlies oplevert ( warmteverlies door gebruik van geen deksel bij koken water, warmteverlies buitenkant pan, verlies van stoom bij te lang doorkoken ) is de enige factor die van belang is als je je energieverbruik wilt verminderen gedurende het koken --> beperk het verlies zoveel mogelijk (100% gaat niet lukken). Daarmee gebruik je het minste energie.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door berndv »

angel1978 schreef:
10 sep 2019 12:45
Voor het koken/verwarmen/bakken is nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid energie nodig en daarvoor is dus ook een vaste hoeveelheid stroom nodig ( om de energie te leveren ). Het maakt daarbij niet uit of je dit snel of langzaam doet en ook niet of je dit via een halve of hele kookplaat doet, de hoeveelheid energie om een bepaalde hoeveelheid water te laten koken is hetzelfde.
Dat heb ik hem ook al duidelijk geprobeerd te maken.
Willem A. schreef:
10 sep 2019 11:52
Gebruik van de hele kookplaat (vierkante pan) of slechts b.v. 25% van die kookplaat (inhoud is dezelfde hoeveelheid)
totaal irrelevant, zelfde hoeveelheid energie die benodigd is
Willem A. schreef:
10 sep 2019 11:52
Koken met een hoge temperatuur (kort) of koken met een lage temperatuur (langere tijd nodig)
Water kookt bij 100° Celcius. Als het kookpunt is bereikt kan de kracht van de kookplaat naar beneden tot het punt dat de temperatuur gehandhaafd blijft, meer energie zal resulteren in verlies, daar water niet harder gaat koken als er meer energie wordt toegevoegd. De opwarming van water volgt ook een redelijk vaste curve. Meer energie toevoegen zal resulteren in sneller kokend water en een kortere periode van verlies.
Willem A. schreef:
10 sep 2019 11:52
Gebruik boost of maximale stand inductie (in mijn geval 9)
zie vorige reactie
Willem A. schreef:
10 sep 2019 11:52
3 kleine pannetjes op 1 kookplaat of gebruik van 3 kookplaten aan met 1 klein pannetje erop.
het oppervlak dat contact met buitenlucht heeft met 3 pannen zal wellicht groter zijn dan met 1 pan, meer opperlvak betekent meer verlies. pitten aanzetten zonder pan is zinloos, daar er geen inductie is als er geen metaal boven zit, mijn kookplaat zal dan een F aangeven.

Willem A.
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2019 21:52

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Willem A. »

Ik ben blij met reacties. Echter veel van de reacties zijn niet echt goed onderbouwd maar vanuit een soort van onderbuikgevoel en inschatting. Dagelijks worden veel (Miljoenen) pannen en pannetjes op inductieplaten gezet en daarbij een energieverbruik hebben wat gewoon veel minder kan. Voorbeeld ga terug naar 1 pan gerecht en ga voor een stamppot met rauwe andijvie of eet sla, Als iedereen weet hoe te koken is er heel veel energie in de wereld te besparen. Mijn vragen liggen nu ook bij Milieu Centraal.
Ik hoop dat een en ander wordt uitgezocht en dat er mooie overzichten komen waaruit iedereen zijn/haar informatie kan halen. Nu zie je dat allemaal kookbronnen worden samengevoegd. Ik vind dit allemaal veel te grof. Daar heb ik en heel veel kokende mensen op inductie gewoon helemaal niets aan.
De openstaande vragen:
(1) Hoe zou van deze perilex stekker het stroomverbruik kunnen meten is een vraag.
(2) Welke keuze is gewoon een van de meest milieuvriendelijke optie.
(3) Gewoon hoe kan je met inductie stroom besparen?
(4) Als ik slechts (1 van de 4 kookplaten) 25 % van alle pitten gebruik is het verbruik maximaal slechts (7400 KWh x 25%) 1850 KWh.? Mag ik zo rekenen?
(5) Stel ik gebruik van die ene kookplaat ca 25% wordt volgens mij ook het verbruik teruggebracht van maximaal (1850 KWh x 25%) 483 KWh. Mag ik en kan ik zo rekenen is mijn vraag?
(6) Wanneer gebruik je dan het maximum energie? (allesminder is dan besparing t.o.v. maximaal verbruik.
(7) Hoeveel minder energie is dit per stand? (1 t/m 9 warmhoudstand en Boost
(8) Is samenvoegen van kookplaten is een slimme en energievriendelijke optie?
(9) Verder kun je altijd de kooktijd verkorten (heter koken, korter koken) Hoe is dan het verbruik van energie?
(10) Wat is dus de beste pan - slechtste pan?
(11) Fabrikanten kunnen veel informatie verstrekken maar willen zij dit wel?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit hele topic verbaast mij zeer. Eten koken als percentage van je totale energieverbruik in huis stelt niets voor.

Heb zelf een gasfornuis. In de zomer gebruik ik iets van 10 m3 gas per maand. Als je de dagelijkse douchebeurt daar van aftrekt blijft er bijna niets over.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Veel van de vragen die u stelt, kunt u voor uw eigen situatie beantwoorden door eenvoudigweg de omstandigheden en de meterstanden te noteren. U zou zelfs "echt onderzoek" kunnen doen door een pan aardappels, rijst of pasta op verschillende manieren te koken. De hoeveelheid water en aardappelen/pasta/rijst zijn gemakkelijk gelijk te houden. Twee keer koken en u weet of het slim is om de pan op de hoge stand aan de kook te brengen, of beter of halve kracht of minder. Hetzelfde geldt voor het combineren van kookzones.

Wat u met heter koken bedoeld is mij niet duidelijk. Water komt niet boven de 100 graden celsius, heter zal niet lukken. Bij een lagere temperatuur worden veel groenten nog wel gaar. Een stokoude methode is de hooikist. Het garen duurt dan wel veel langer. Voor sommige soorten vlees is dat geen bezwaar of zelfs zeer gunstig ("langzaam gegaard" is vaak een aanbeveling), maar veel groenten zullen nogal slap en futloos worden. (Daar helpt dan ook geen Andrelon tegen.)

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Hommer »

Fijn dat u dit anderhalf jaar later nog steeds bezig houdt en u nagenoeg dezelfde vragen stelt. Verwacht u nu andere antwoorden?
Welk gedeelte van de eerder gegeven antwoorden zijn u onduidelijk? Waar u kW/h schrijft bedoelt u denk ik W. Anders heeft u een heel bijzondere kookplaat. Desalniettemin hieronder een poging:
1. U kunt een kW/h meter plaatsten in de meterkast op uw aansluiting naar de kookplaat. Dan kunt u ons daarna het antwoord op de meeste vragen geven.
2. Afgesloten pannen, weinig water, korte kooktijd, minder pannen, etc.
3. Zie antwoord 2.
4. Als alle 4 de kookzones hetzelfde vermogen hebben dan mag dat. Vaak geeft de fabrikant deze informatie op de website.
5. Dat klopt. Het is echter niet duidelijk bij welke stand u ook daadwerkelijk 25% van het vermogen gebruikt.
6. Bij alle pitten op de maximale stand, inclusief boost.
7. Dit kunt u meten bij antwoord 1 of wellicht aan de fabrikant vragen. Hier zijn geen stelregels voor.
8. Bedoelt u kookzones samenvoegen of het vervangen van 2 losse inductieplaten tot 1 grote. Dat laatste lijkt me niet vaak voor te komen. Of doelt u op losse keramische of elektrische pitten?
9. Heter koken: voor zover fysisch mogelijk verbruikt meer energie. Korter koken minder. Hoeveel meer of minder is afhankelijk van het gekozen vermogen (zie 1) en de duur.
10. Een pan geschikt voor inductie en afgestemd op het gerecht.
11. Als ik bij bijvoorbeeld Bosch en Bora op de website kijk dan levert me dat meer dan voldoende informatie op als consument. Maar of men aan uw informatiebehoefte kan voldoen vraag ik me af.

Graag een spoedige reactie uwerzijds

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hommer schreef:
03 feb 2021 23:35
(...) Graag een spoedige reactie uwerzijds
:D

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door de auditu »

Hommer schreef:
03 feb 2021 23:35
Waar u kW/h schrijft bedoelt u denk ik W. Anders heeft u een heel bijzondere kookplaat. Desalniettemin hieronder een poging:
1. U kunt een kW/h meter plaatsten in de meterkast op uw aansluiting naar de kookplaat. Dan kunt u ons daarna het antwoord op de meeste vragen geven.
We betalen voor energie. Vermogen vermenigvuldigd met tijd. Wh of kWh dus. Ik heb geen idee wat er met kW/h bedoeld wordt.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als je er anderhalf jaar over doet om tot deze reactie te komen:
Echter veel van de reacties zijn niet echt goed onderbouwd maar vanuit een soort van onderbuikgevoel en inschatting.
Dan heeft het verder weinig zin om voor anderen hier nog tijd in te steken lijkt me :roll:

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Hommer »

de auditu schreef:
04 feb 2021 09:00
Hommer schreef:
03 feb 2021 23:35
Waar u kW/h schrijft bedoelt u denk ik W. Anders heeft u een heel bijzondere kookplaat. Desalniettemin hieronder een poging:
1. U kunt een kW/h meter plaatsten in de meterkast op uw aansluiting naar de kookplaat. Dan kunt u ons daarna het antwoord op de meeste vragen geven.
We betalen voor energie. Vermogen vermenigvuldigd met tijd. Wh of kWh dus. Ik heb geen idee wat er met kW/h bedoeld wordt.
Verschil zit hem in de notatie. Dus kWh is hetzelfde als kW/h. Zal me schikken in de gangbare kWh.
TS geeft aan een kookplaat te hebben met een vermogen van 7400kWh. Dat lijkt me wat veel. Lijkt me eerder 7400W.

Mijn advies was om een aparte verbruiksmeter te installeren zodat TS het verbruik nauwkeurig kan meten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door kokka »

Op zich is het natuurlijk best leuk om als doel te hebben zoveel mogelijk energie te besparen als je kookt, maar mijn primaire doel tijdens het koken is het bereiden van een voedzame en vooral ook lekkere maaltijd. als je alles in 1 pan kookt, dan zal je best wat energie besparen, net als wanneer je elke dag sla eet trouwens. Waar ik TS niet over hoor is de energiebesparing op groter niveau. als je stopt met het eten van vlees, en je aardappels en groente koopt bij de lokale boer dan bespaar je per saldo veel meer als door je zorgen te maken om het gebruik van je inductieplaat.
ik heb laatst in een hotel gedwongen moeten koken op twee pitjes, dan ben je min of meer gedwongen om aardappels en groente in 1 pan te koken. dit gaat over het algemeen goed en je leert snel wanneer je dan je bloemkool erbij moet gooien zodat de aardappels en bloemkool gelijktijdig gaar zijn. Ik doe al een deel van mijn 'groene plicht' door het plaatsen van 16 zonnepanelen op mn dak, dus ik gebruik lekker 3 of 4 pannen tegelijk als dat voor de maaltijd die ik aan het maken ben nodig is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door scontra »

Willem A. schreef:
03 feb 2021 22:48
Ik ben blij met reacties. Echter veel van de reacties zijn niet echt goed onderbouwd maar vanuit een soort van onderbuikgevoel en inschatting.
En u heeft er 17 maanden voor nodig gehad om uw conclusie over de inhoud van de gegeven reacties op deze wijze te becommentariëren !? :lol:

:idea: Trouwens, wij laten elke dag alle warme maaltijden thuis bezorgen, dat scheelt enorm op ons energieverbruik.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
04 feb 2021 09:50
:idea: Trouwens, wij laten elke dag alle warme maaltijden thuis bezorgen, dat scheelt enorm op ons energieverbruik.
:D :D

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door de auditu »

Hommer schreef:
04 feb 2021 09:12
Verschil zit hem in de notatie. Dus kWh is hetzelfde als kW/h. Zal me schikken in de gangbare kWh.
TS geeft aan een kookplaat te hebben met een vermogen van 7400kWh. Dat lijkt me wat veel. Lijkt me eerder 7400W.

Mijn advies was om een aparte verbruiksmeter te installeren zodat TS het verbruik nauwkeurig kan meten.
U beweert dus dat "vermenigvuldigd met" hetzelfde is als "gedeeld door"? :?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

ja, maar dat is onderbuikgevoel ;)

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Hommer »

de auditu schreef:
04 feb 2021 10:52
Hommer schreef:
04 feb 2021 09:12
Verschil zit hem in de notatie. Dus kWh is hetzelfde als kW/h. Zal me schikken in de gangbare kWh.
TS geeft aan een kookplaat te hebben met een vermogen van 7400kWh. Dat lijkt me wat veel. Lijkt me eerder 7400W.

Mijn advies was om een aparte verbruiksmeter te installeren zodat TS het verbruik nauwkeurig kan meten.
U beweert dus dat "vermenigvuldigd met" hetzelfde is als "gedeeld door"? :?
Nee dat niet. Ik zat fout met mijn gebruik van kW/h. Dit zou kWh moeten zijn.

Willem A.
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2019 21:52

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Willem A. »

Ons inductieplaat is inderdaad 7400W. Als deze 1 uur op vol vermogen draait is er 7,400 KWh verbruikt. Maar omdat je niet het volle vermogen continue verbruikt is het verbruik altijd lager. Dan blijft de vraag hoe kun je met alle mogelijkheden die er zijn zoveel als mogelijk energie besparen (minder verbruiken en dus een kleinere voetprint)

1. U kunt een kW/h meter plaatsen in de meterkast op uw aansluiting naar de kookplaat. We hebben het hier over 2 groepen (2 fase) en pirilex stekker.
2. Afgesloten pannen, weinig water, korte kooktijd, minder pannen, etc. Is een prima antwoord.
3. Goede inductie voorbeeld en goede instructie.
4. Als alle 4 de kookzones hetzelfde vermogen hebben dan mag dat. Vaak geeft de fabrikant deze informatie op de website.
5. Dat klopt. Het is echter niet duidelijk bij welke stand u ook daadwerkelijk 25% van het vermogen gebruikt.
6. Bij alle pitten op de maximale stand, inclusief boost.
7. Dit kunt u meten bij antwoord 1 of wellicht aan de fabrikant vragen. Hier zijn geen stelregels voor. Dat is dus niet goed.
8. Bedoelt u kookzones samenvoegen (ja, juist) of het vervangen van 2 losse kookzones tot 1 grote kookzone. Hier kun je veel kleine pannen opzetten voor veel verschillende gerechten.
9. Heter koken: voor zover fysisch mogelijk verbruikt meer energie. Korter koken minder. Hoeveel meer of minder is afhankelijk van het gekozen vermogen (zie 1) en de duur. Je kan een pan warmen snel (boost) of langzamer met een lagere stand.
10. Een (zo klein mogelijke) pan geschikt voor inductie en afgestemd op het gerecht.
11. Als ik bij bijvoorbeeld Bosch en Bora op de website kijk dan levert me dat meer dan voldoende informatie op als consument. Deze info kan ik niet aantreffen bij Pelgrim. Maar of men aan uw informatiebehoefte kan voldoen vraag ik me af. Die vraag ligt dus hier met uw kennis/ tips.

Gesloten