Inductiekoken en minder energieverbruik

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
Willem A.
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2019 21:52

Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Willem A. »

Vraag over inductie kook apparatuur - Pelgrim (KMM7705984V56111L0KM
Ik heb toch een aantal algemene vragen over inductie koken die niet worden beantwoord. Het doel is dat het er mij gaat om minder stroom te verbruiken.
Echter ik weet ook na vragen aan de fabrikant niet waar ik aan toe ben. Vandaar dat ik u allen benader om goede antwoorden te vinden die een ieder kan raadplegen. Gewoon hoe kan je met inductie stroom besparen?

Kijk de aansluitwaarde is dan wel max. 7400 KWh.
Als ik slechts 25 % van alle 4 kookplaten gebruik is het verbruik maximaal slechts (7400 KWh x 25%) 1850 KWh.
Maar als ik een kleine pan gebruik gaat ook het verbruik van die kookplaat ook achteruit Stel ik gebruik van die kookplaat ca 25% wordt volgens mij ook het verbruik terug gebracht van maximaal (1850 KWh x 25%) 483 KWh. Mag ik en kan ik zo rekenen is mijn vraag aan jullie?

Volgens mij kan ik heel veel energie gebruiken door de boost stand te gebruiken en het totale oppervlak van de inductiekookplaat.(bijvoorbeeld 4 vierkante pannen die de 4 inductie kookveld geheel bedekken)
Elke lagere stand zal minder energie gebruiken. Hoeveel minder energie is dit per stand? Ik heb de kook standen 1 t/m 9 , u (warm houd functie), en p (Boost)
Verder heeft onze inductie plaat de mogelijkheid om de 2 kookvelden (links of rechts) te combineren.
Verder kun je altijd de kooktijd verkorten (heter koken, korter koken, minder gaar koken)
Ook deksel op de pan. Ik gebruik graag glazen deksels om de inhoud van de pan in de gaten te houden. De glazen deksel kan op de pan blijven om toch te zien hoe het gaat met de inhoud van de pan.
Verder kan ik pannen gebruiken met dunne en dikke bodem. Met een dikke bodem is er veel warmte nodig om de pan op te warmen.
Kunt u deze bovenstaande vragen onderzoeken en of er voor mij nog meer energiebesparing mogelijk is. Ik heb geen stroommeter (behoudens de meterkast met elektra meter). Onze inductie kookplaat werkt op een stekker en is een perilex-stekker.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door kokka »

is dit een huiswerk opdracht ofzo?
sommige gerechten moet je op hogere temperatuur bereiden als andere.. dus ook een hogere stand op je kooktoestel( welke je dan ook gebruikt). een dunne bodem warmt sneller op, maar verdeelt de warmte minder goed, waardoor hij dus sneller aan zal branden.
als je maar 25% van het vermogen gebruikt, zal het ook minder snel op temperatuur zijn, waardoor je dan langer stroom verbruikt als bij een hoger vermogen.
het beste wat je kan doen om zo min mogelijk stroom te gebruiken... eet gewoon altijd sla.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door thecure »

Waar wil je heen met je vragen? Om te kunnen koken zul je toch de platen een bepaalde tijd aan moeten zetten.

En een dikke bodem kan juist beter zijn, omdat de warmte opgewekt wordt in de bodem. Hoe meer magnetisch materiaal, hoe beter.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door witte angora »

kokka schreef:
03 sep 2019 12:49
eet gewoon altijd sla.
Of komkommer.... :wink:

Ik snap je streven om minder stroom te gebruiken, ik probeer mijn energieverbruik ook zoveel mogelijk naar beneden te krijgen. Van inductie heb ik weinig verstand.

Bij koken op gas kun je energie besparen door voor een lagere stand te kiezen. Het warmt langzamer op, maar je voorkomt dat er warmte 'langs' de pan verdwijnt. Bij inductie is dat anders, voor zover ik weet. Dan heeft het volgens mij weinig nut.

Een kleinere pan/bodem hoeft niet noodzakelijkerwijs tot minder energieverbruik te leiden. Het gaat immers om de hoeveelheid voedsel, die moet opgewarmd worden. Of je nu een grote of kleine pan gebruikt, die hoeveelheid zal niet veranderen. Een dikke bodem geleidt de warmte inderdaad beter dan een dunne. Houdt de warmte ook langer vast.

Misschien een vreemd alternatief: heb je wel eens aan een zgn. hooikist gedacht? Dat is - inderdaad - een kist met hooi, maar andere materialen kunnen ook. Zo gauw je de pan op temperatuur hebt, zet je hem in die kist, en laat je het eten op eigen kracht garen. Op internet vind je er genoeg informatie over.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of die pan in uw bed, met een deken erom heen. Deed men heel vroeger om gas te sparen als men geen hooikist had.

En vierkante pannen ben ik nog nergens tegengekomen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door berndv »

Een inductiekookplaat gaat niet minder stroom verbruiken als u op 1 kookzone een kleinere pan plaatst. De hoeveelheid energie die nodig is een bepaalde hoeveelheid water te verwarmen is te berekenen middels een formule. Dit is ongeacht het formaat van de pan, daar de soortelijke warmte van water een constante betreft. Dit is middels het rendement van de kookplaat terug te rekenen naar de hoeveelheid vermogen die je zou moeten afnemen van het net om het water te verwarmen. Ook zult u hierin rekening moeten houden met het verlies van warmte vanuit de pan.

Heb die formules 20 jaar geleden ooit wel geleerd toen ik studeerde voor laborant en na de opleiding ook nooit meer toegepast. Eerlijk gezegd heb ik ook niet echt heel erg de behoefte om dit voor u uit te gaan rekenen.

U zou bijvoorbeeld eenvoudig een kWh meter kunnen monteren, dan kunt u aflezen hoeveel energie uw kookplaat verbruikt. Theoretisch kunt u wel stellen dat het beter is om het water zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijke temperatuur te krijgen en daarna het vermogen terug te brengen naar een hoeveelheid die nodig is om de temperatuur te handhaven, dit kost onder de streep minder energie dan de pan verwarmen met weinig vermogen, daar er dan ook een langere tijd verlies optreedt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

Willem A. schreef:
02 sep 2019 22:07
Gewoon hoe kan je met inductie stroom besparen?
Mijn oude manager zei vroeger al: "meten is weten".

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een oude kookplaat uit 1950 was traag warm en ook met afkoelen, en je kon deze eerder uitzetten omdat de rest warmte er nog was.

Nu Inductie, dat is aan / uit dus stroom aan gelijk veel warmte, en bij uit komt er niets meer.
Maar alleen als je vroeger een plaat liet afkoelen en de gekookte melk er naast zette was er verspilling.

Het is dus niet zuiniger maar beter regelbaar. Niet de bodem dikte maar hoeveelheid staal bepaalde of je snel of niet kunt bakken.
De oude aluminium pannen mag je weggeven, met tekort ijzer werken matig en nieuwe pannen maken koste ook veel energie, zowel het maken van de pan, transport naar plaatselijke winkel en dan nog naar huis, dus veel maak en transport kosten!

Alleen als we van 't Gas afgaan is het overstappen rendabel.
Ik zag een berekening van €26,- aan Gas of €36,- aan stroom! Dus zelfs €10,- duurder in verbruik per jaar.....
Maar als ik teveel panelen op mijn dak heb en geen 22 cent per Kwh betaalde maar over teveel maar 11 cent kreeg ga ik van
€26,- naar €18,- en bespaar ik dus op die manier maar €8,- per jaar.
Ja, gebruikte ik nu tekort of heb ik iets teveel panelen op mijn dak gedaan?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Koken is een kleine factor in het totale energieverbruik. Volgens Milieucentraal 175 KwH per jaar voor inductie.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... kookplaat/

En daar zullen veel mensen onder zitten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door kweenie »

In energieverbruik wordt er bij koken op gas meer verspild aan het 'verwarmen van de lucht' dan bij inductie. Het koken van een pannetje water met gas kan daarom zo twee keer zo veel energie kosten als koken met inductie. Maar omdat electriciteit en stuk duurder is dan gas, kost koken met inductie wel meer euro's.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nu hebben er velen zonnepanelen. Daar vallen de kosten nog mee voor electriciteit. We salderen nog. Over goed twee jaar komt de straf voor gasloos. Dan wordt de stroom plotseling drie tot vijf maal zo duur. Daarom willen ze ons van het gas. Ik kan nog wel soms koken terwijl de zon schijnt. Maar diegenen die stroom nodig hebben in de winter om te verwarmen kunnen naar de voedselbank.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Stroom drie tot vijf keer zo duur?

Dat zou nog eens een boost geven aan het opgestelde vermogen aan zonnepanelen en kleinschalige windenergie bij woningen en bedrijven! En tevens aan de thuis accu's.

Met zo'n dure stroom wordt de terugverdientijd van zonnepanelen immers ook met een factor 3 tot 5 verkort.

Met als resultaat : schone lucht en minder inkomsten uit energiebelasting voor de overheid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zonder salderen zijn zonnepanelen helemaal niet meer interessant. Je krijgt in de zomer 5 a 6 cent. In de winter, als je energie nodig hebt betaal je 22 a 25 cent. Daar helpen accu's niet bij. Dat heeft alleen zin voor het verschil tussen dag en nacht.
Ik heb nu over het hele jaar gezien geen stroomverbruik. Er blijft nu ca 200 kWh over. De winst hier van gaat naar het gasverbruik. Straks verkoop ik alles in de zomer en in de winter moet ik Inkopen. Tel uit je verlies! Dan ben ik inderdaad drie a vijf keer duurder uit. Ik ben maar een kleine vis, ik kom er wel.

Willem A.
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2019 21:52

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Willem A. »

Het gaat mij erom dat het maximale te verbruiken vermogen (7400 Kwh) zal worden gebruikt op de stand boost en dan alle 4 de platen aan. Als ik maar 1 plaat gebruik verbruik ik dan (7400 : 4 =) 1850 Kwh.
Als ik hiervan 25 % gebruik in de stand boost verbruik ik dan (1850 : 4 =) 463 Kwh.
Het rottige is dat de fabrikant (Pelgrim) hierin niet duidelijk is. Ook niet in de gebruiksaanwijzing.
Ik gebruik nu 2 kookgroepen en heb dus 2 fasen beschikbaar en het inductiekooktoestel is aangesloten met een Perilex stekker. Dat maakt het meten van stroom lastig. Op die stekker staan N1, N2, L1, L2, en aarde. De N zijn blauwe draden, de L zijn bruine draden, aarde is geel/groen van kleur.
Als ik weinig stroom wil gebruiken is het handig deksel op pan, weinig water, kort koken, snel opwarmen, etc.
Pan met dunne bodem of dikke bodem is een vraag?
Is het slim om een klein pannetje te gebruiken en slechts een klein oppervlak van de kookplaat is een vraag

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Per kookzone staat aangegeven wat het maximale gebruik aan Watts is. Maar het verbruik is in verhouding zo weinig, dat ik, als ik u was, niet mijn hoofd zou breken over de dikte van de pan, of het formaat, of snel of langzaam warmen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb ook geen drie fasen, wel twee verschillende groepen op de perilex aansluiting. Combimagnetron ook op een andere groep, wel alle zestien ampère gezekerd. De twaalf zonnepanelen natuurlijk ook een aparte groep.
Nooit een zekering doorgebrand, nou ja het zijn automaten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De N zijn de nul draden, die komen samen.
Op de L1 en L2 zet je twee verschillende groepen.
Geelgroen aan de aarde, dan komt het goed.

Willem A.
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2019 21:52

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Willem A. »

Het gaat er mij om om zo weinig als mogelijk elektrische stroom te gebruiken bij en door het koken op inductie. Als ik die grenzen weet kan ik ook zoveel als mogelijk besparen. Nu zijn die grenzen mij onbekend. Hoe moet je rekenen mag je zo rekenen? Het is raar dat de informatie niet wordt geleverd door de producent. In mijn geval Pelgrim. Ik hoop eigenlijk dat dit door het programma radar wordt opgepakt met als doel energiebesparing door te weten.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik dat er voldoende tips zijn gegeven. Daar hoef je niet per definitie allerlei wiskundige en technische berekeningen op los te laten.

Ik denk dat het zomaar zou kunnen dat er andere manieren zijn waarmee je aanzienlijk meer kunt besparen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je kookt en bakt toch gewoon gaar. Voor een biefstuk heb je minder energie nodig dan een sudderlap. Aardappelen kook je met een bodempje water en goelash heeft meer energie nodig dan gehaktballetjes. Gooi alles samen in een wok, dat is beter dan drie pannen. Tenslotte, koude schotel hoeft niet verwarmd te worden.
Een airfryer is zuiniger dan fritespan.

Gesloten