Inductiekoken en minder energieverbruik

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Hommer »

Fijn dat u geholpen bent. Mocht u daadwerkelijk een kWh meter geïnstalleerd willen hebben raad ik u aan een elektricien hiervoor te benaderen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Willem A. schreef:
03 feb 2021 22:48

De openstaande vragen:
(1) Hoe zou van deze perilex stekker het stroomverbruik kunnen meten is een vraag.
Ik zou alle apparaten in huis even uitschakelen, behalve de kookplaat.
Dan kan je op je (slimme)meter het verbruik aflezen.

P.S.:
Check wel even of de meter echt 0 Watt aangeeft als je dacht niks meer aan te hebben staan.
Mijn ervaring is dat je nogal eens vergeten verbruikers over het hoofd ziet.

wwwillem
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2021 21:22

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door wwwillem »

alle apparaten in huis afzetten en probeer 1 pan op je kookplaat. neem vooraf en achter af de standen op.
als ik de waterkoker aan zet zie ik ons stroomverbruik 2 kwh omhoog springen, dat kan met inductie ook gemeten worden, je moet alleen iemand bij de meter zetten en goed roepen.
succes.
overigens is koken op een kookplaat altijd ongeveer 100 graden omdat water bij 100 graden kookt, meer opgeloste stoffen geven iets hoger kookpunt maar dat merk je niet met die vermogens. als je droge stof zou verwarmen gaat t natuurlijk wel boven de 100 graden maar dat probeer ik zelf nooit.

niebo
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2022 12:22

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door niebo »

mag ik inhaken met mijn vraag ?
k gebruik ook een wihrpool inductie kookplaat met 4 kook zones, de grootste is 3000 watt, als ik hier een soeppan van 5 liter op plaats om soep te laten trekken en als die eerst op stand 9 staat om aan de kook te brengen en daarna op stand 3 zet om verder te trekken, gebruikt die dan bv 4 uur 3000 watt ?

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

niebo schreef:
10 jan 2022 15:34
mag ik inhaken met mijn vraag ?
k gebruik ook een wihrpool inductie kookplaat met 4 kook zones, de grootste is 3000 watt, als ik hier een soeppan van 5 liter op plaats om soep te laten trekken en als die eerst op stand 9 staat om aan de kook te brengen en daarna op stand 3 zet om verder te trekken, gebruikt die dan bv 4 uur 3000 watt ?

Nee, op stand 3 gebruikt u aanzienlijk minder.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Inductiekoken en minder energieverbruik

Ongelezen bericht door Jablan »

Die 3000 watt is het maximum vermogen, dus stand 9 + turbo/boosterknop. Gewone stand 9 gebruikt al minder, stand 3 ... je zou zeggen gemiddeld 1/3e (want 3 van 9), vaker is het een kwart van het maximale vermogen. Reken voor het gemak met rond de 800 watt.

Gesloten