Keukenboiler energieverbruik

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
ArnoldvandenBroek
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2022 12:48

Keukenboiler energieverbruik

Ongelezen bericht door ArnoldvandenBroek »

Beste redactie,
in het artikel "Zoveel kosten de apparaten in jouw huis aan stroom" van 5 december wordt vermeld dat een Keukenboiler ca. 240 kWh / jaar gebruikt.
Ik heb de indruk dat dit bij mij beduidend hoger uitkomt. Ook merk ik dat een keukenboiler met energielabel A een verbruik van 520 kWh/jaar aangeeft. Ik het een schakelklok op onze keukenboiler aangesloten en dat heeft het verbruik wel ingeperkt. Toch zou ik willen begrijpen hoe de onderzoekers op het verbruik van 240 kWk/jaar zijn gekomen.
Vriendelijke groeten, Arnold van den Broek

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Keukenboiler energieverbruik

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Het stroomverbruik van een (keuken) boiler hangt af van heel veel verschillende factoren, zoals: Hoeveel liter water zit erin, op welke temperatuur wordt het water gehouden, en hoeveel water wordt er verbruikt. Ikzelf heb en wil geen (keuken)boiler. Op mijn CV ketel heb ik de boiler functie uitgeschakeld. Een hoeveelheid water warm houden totdat dat ooit eens een keertje nodig is zie ik echt niet zitten. Als ik de de keuken een kleine hoeveelheid warm water nodig heb gebruik ik daar wel mijn waterkoker voor. Mijn verbruik op jaarbasis is ongeveer 400 m3 gas per jaar en 1000 Kwh aan stroom.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Keukenboiler energieverbruik

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik heb de indruk dat dit bij mij beduidend hoger uitkom.
Voordat u vraagtekens gaat zetten bij het artikel : hoe komt u aan uw vermoeden ?

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Keukenboiler energieverbruik

Ongelezen bericht door rwolters »

ArnoldvandenBroek schreef:
06 dec 2022 12:59
Ik heb de indruk dat dit bij mij beduidend hoger uitkomt.
Het leuke van techniek en natuurkunde is dat het exacte wetenschappen zijn. Daar gaat het niet om indrukken en gevoelens maar om harde cijfers en feiten. Dus: meten is weten, en check de feiten (welke boiler, wat staat er in de specificaties, hoeveel water wordt gebruik, wat is de omgevingstemperatuur, is de technische staat van de boiler in orde, etc.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Keukenboiler energieverbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

rwolters schreef:
09 dec 2022 10:53
ArnoldvandenBroek schreef:
06 dec 2022 12:59
Ik heb de indruk dat dit bij mij beduidend hoger uitkomt.
Het leuke van techniek en natuurkunde is dat het exacte wetenschappen zijn. Daar gaat het niet om indrukken en gevoelens maar om harde cijfers en feiten. Dus: meten is weten, en check de feiten (welke boiler, wat staat er in de specificaties, hoeveel water wordt gebruik, wat is de omgevingstemperatuur, is de technische staat van de boiler in orde, etc.
Ik heb het hier de afgelopen tijd even gedaan voor de cooker die hier in de keuken zit en ik kom zelf uit op 250 Kwh per jaar. Dat is dus beduidend minder dan radar zelf in het tabelletje aangeeft.
Maar e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van:
* type cooker / boiler ( alleen kokend water, ook warm water, bruisend of gekoeld )
* grootte van de boiler
* mate van gebruik ( alleen glazen thee of ook veel warm water voor afwassen en/of vullen van een badje )
* leeftijd van de apparatuur
* ...

Dus zet er even een kwh-meter tussen en meet gewoon wat je gebruikt op een dag ( zowel bij stand-by als in gebruik ) en doe dat gedurende een langere periode om extremen eruit te filteren en je weet het behoorlijk precies.

Plaats reactie