LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
LNP
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2020 16:19

Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door LNP »

Geacht Radar Testpanel,

Sinds 7 april 2020 heb ik getracht om de wederkerige overeenkomst voor internet, tv en telefonie met T-Mobile per direct te ontbinden.

Op 23 februari 2020 had ik online een bestelling voor de bovengenoemde diensten bij T-Mobile geplaatst en op 23 maart 2020 werden de modem en tv-box door mij ontvangen, welke pas op maandag 30 maart 2020 geïnstalleerd konden worden conform de mail van T-Mobile van 10 maart 2020.

Daarbij zou op grond van de overeenkomst deze aanvangen op de dag dat de dienst(en) actief is/zijn, in mijn geval zou dat dus betekenen op maandag d.d. 30 maart 2020. Tot mijn grote schrik was het internet alleen optimaal aangesloten (dit valt steeds uit), tv en telefonie functioneerden niet, tekortkomingen die T-Mobile kunnen worden verweten en waarbij ik behoorlijk last ondervond.

Vanaf de installatiedatum van d.d. 30 maart 2020 had ik diverse pogingen ondernomen om in contact te treden met de klantenservice, zowel online als telefonisch (via mijn mobiele telefoon) en dat wilde maar steeds niet lukken tot dinsdag d.d. 7 april 2020, toen ik eindelijk iemand van de technische dienst aan de lijn kreeg.

Aan hem had ik mijn ontevredenheid geuit en ook aan zijn collegae op donderdag d.d. 9 april 2020, aan hen had ik meegedeeld dat ik de modem en de tv-box op donderdag in de namiddag d.d. 9 april 2020 had geretourneerd, mede het verzenden van een brief met dagtekening 7 april 2020 naar de klantenservice, waarin ik te kennen gaf om de overeenkomst per direct te ontbinden.

Op vrijdag 10 april 2020 had ik een aangetekende brief wederom naar de klantenservice gestuurd voor onmiddellijke ontbinding van de overeenkomst met T-Mobile.

T-Mobile accepteert de ontbinding van de overeenkomst door mij geheel niet en heeft het voornemen de kosten van een (1) jaar als zijnde de kosten voor geleverde diensten van zowel internet als telefonie in rekening brengen. Dit is echt bespottelijk , daar ik fysiek geen enkel dienst van T-Mobile vanaf dinsdagmiddag d.d. 7 april 2020 (Het internet werkt optimaal, geen activatie van tv en telefonie, waardoor ik geïrriteerd en boos werd en daardoor de modem en de tv-box op deze middag had losgekoppeld) meer afneem.

T-Mobile hanteert alleen het herroepingsrecht van twee (2) weken vanaf het moment van het plaatsen van een bestelling, dat was dus op zondag d.d. 23 februari 2020. Hoe kan ik op deze datum overzien of de nog te leveren diensten door T-Mobile zullen werken ofwel goed zullen functioneren, daarbij was ik op 23 februari 2020 nog helemaal niet in het bezit van zowel een modem als een tv-box van T-Mobile.

De andere providers in Nederland hanteren de regel van ontbinding van de overeenkomst binnen twee (2) weken van installatie c.q. activatie van de geleverde diensten.

Het gaat bij mij echt niet in dat T-Mobile nadat twee (2) weken van het plaatsen van de bestelling op zondag 23 februari 2020 is verstreken, T-Mobile de overeenkomst eenzijdig kan ontbinden. Deze datum van 23 februari kan toch niet mogelijk leidend zijn voor ontbinding van de overeenkomst, want op dat moment was er totaal nog geen sprake van een overeenkomst.

Gelet op de bepaling die T-Mobile in zijn overeenkomst heeft opgenomen: "Je bent deze overeenkomst met T-Mobile Thuis aangegaan. Deze overeenkomst heeft een looptijd van een (1) jaar en vangt aan op de dag dat de dienst actief is". Voor mij was dat voor internet op maandag d.d. 30 maart 2020 en deze aanvangstijd gold niet voor tv en telefonie.

Het door T-Mobile gehanteerde herroepingsrecht is mijns inziens te beperkt, zoals ik hierboven heb beschreven, welk de rechten van mij als consument behoorlijk aantast, daar ik niet voldoende in de gelegenheid word gesteld om de producten van T-Mobile op maandag 30 maart 2020 te testen en/of deze naar mijn tevredenheid functioneren.

Normaliter kan een consument die een artikel in de winkel of online koopt, en daarover ontevreden is, de mogelijkheid om binnen minimaal zeven (7) dagen tot veertien (14) of meer dagen het gekocht/ besteld artikel te retourneren en krijgt hij het betaald bedrag alsnog terug,

Het kan toch niet mogelijk zijn dat T-Mobile van de gangbare twee (2) weken bedenktijd zoals bij andere providers het geval is, hiervan te kunnen afwijken. Ik mag toch aannemen dat de consument wettelijk is beschermd tegen deze wijze van handelen.

Mijns inziens voldoet de door mij ontbonden overeenkomst op respectievelijk dinsdag 7 april 2020 en vrijdag 10 april 2020 helemaal aan de gestelde eisen van ontbinding, omdat deze overeenkomst met T-Mobile een wederkerige overeenkomst betreft en er is duidelijk sprake van grote tekortkoming van/door T-Mobile op de installatiedatum d.d. 30 maart 2020 tot en met 7 april 2020.

Ik hoop van harte dat u hierin een duidelijke standpunt kunt nemen en mij daarvan op de hoogte te stellen.

Uw reactie zie ik met spanning tegemoet en bij voorbaat mijn dank.

Met vriendelijke groet,

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je bent hier op het forum, niet bij het testpanel.

De bedenktermijn gaat lopen op het moment van ontvangst van de (laatste van de) bij de diensten horende zaken (zie hier alle info). Je hebt die op maandag 23 maart ontvangen, dus op dinsdag 7 april eindigde je bedenktermijn.

De vraag is dan wat je op 7 april nu precies gedaan hebt, want onderstaande tekst is alles behalve duidelijk.
LNP schreef:
29 apr 2020 19:08
Aan hem had ik mijn ontevredenheid geuit en ook aan zijn collegae op donderdag d.d. 9 april 2020, aan hen had ik meegedeeld dat ik de modem en de tv-box op donderdag in de namiddag d.d. 9 april 2020 had geretourneerd, mede het verzenden van een brief met dagtekening 7 april 2020 naar de klantenservice, waarin ik te kennen gaf om de overeenkomst per direct te ontbinden.
Je lijkt te suggereren dat je de brief die gedateerd was op 7 april pas op 9 april hebt verzonden. Klopt dat? En zo niet, vertel dan eens duidelijk wat je wanneer hebt gedaan? Liefst in normaal Nederlands, (onjuist) ambtelijk taalgebruik maakt het eerder onduidelijker.

Je beroep op de Algemene Voorwaarden gaat niet op, omdat dat niet de bedenktermijn, maar de looptijd betreft. Je haalt die twee zaken in je redenering door elkaar.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door berndv »

Als de bedenktermijn voorbij is dan kan je je daar niet op beroepen. Dus zorg dat je die data duidelijk en op een rij hebt. Als die periode voorbij is, zul je t-mobile een redelijke kans moeten geven om de verbinding in orde te maken, daarnaast moet je wel de juiste wegen bewandelen om dan naar ontbinding toe te werken. Stappen als in gebreke stellen en een redelijke laatste termijn zijn daar de juiste stappen voor.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

LNP schreef:
29 apr 2020 19:08
Ik hoop van harte dat u hierin een duidelijke standpunt kunt nemen en mij daarvan op de hoogte te stellen.
De geschillencommissie telecommunicatie heeft hierover al een standpunt ingenomen.

https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... ontvangen/

T-Mobile heeft echter het standpunt dat u een dienst afneemt en op diensten gaat de bedenktermijn in op het moment van afsluiten.

Ik kan echter niet vinden of er bezwaar is gemaakt tegen deze uitspraak, uit ervaring weet ik dat de grootste kosten voor de provider het realiseren van een aansluiting zijn, deze kosten zijn zo hoog dat veelal in het eerste jaar niets verdiend wordt aan een klant.

P.S. Het radar testpanel doet geen uitspraken, het is gewoon een test panel wat hun mening geeft over producten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De dienst gaat niet bij afsluiten maar bij Aansluiten in voor 2 weken.

Dat ze traag leveren, en een doos op 23 en pasan week later signaal leverden, dan geld die leverdatum signaal.

U heeft niet op zegging gedaan Ontbonden wegens wanprestatie.
Is dat door U duidelijk doorgegeven.

Bij opzeggen geld 1 jaar, Ontbinden wegens niet volledig U TV & Telefoon waar U ook voor betaalde is toegestaan.

Reeds betaalde bedragen zijn tot 8 weken terug te boeken , en laat ze mits U bewijs heeft van Ontbinden met reden mogelijk.
Alleen terug sturen of bellen met die tekst is geen bewijs.
Ook storingen/ niet werken melden is niet voldoende.

Uw bewijzen van Ontbinding is bepalende of je nu weg kan
of nog een jaar vast zit.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
04 mei 2020 09:46
De dienst gaat niet bij afsluiten maar bij Aansluiten in voor 2 weken.
Onzin, volgens de algemene voorwaarden van vrijwel alle providers gaat het in op het moment van afsluiten van de dienst. De geschillen commissie heeft echter een ander standpunt, maar dit is niet overgenomen door de providers.
Komkommertijd schreef:
04 mei 2020 09:46
Dat ze traag leveren, en een doos op 23 en pasan week later signaal leverden, dan geld die leverdatum signaal.
Ze hebben niet traag geleverd het modem was er 23 maart en contract ging in per 30 maart. Moment van opleveren.
Komkommertijd schreef:
04 mei 2020 09:46
U heeft niet op zegging gedaan Ontbonden wegens wanprestatie.
Is dat door U duidelijk doorgegeven.
Zoals wel vaker ga je nu onzin roepen. TS heeft niet opgezegd wegens wanprestatie en wilt dit ook helemaal niet. Bij wanprestatie moet je de leverancier wel in de gelegenheid stellen het probleem op te lossen. Gezien er geen SLA van toepassing is op de overeenkomst en enkel best effort is de termijn die TS heeft aangehouden veel te kort om te spreken van wanprestatie. Als hij zich hier nu op zou gaan beroepen zit hij zeker vast aan die termijn van 1 jaar.
Komkommertijd schreef:
04 mei 2020 09:46
Bij opzeggen geld 1 jaar, Ontbinden wegens niet volledig U TV & Telefoon waar U ook voor betaalde is toegestaan.
Reeds betaalde bedragen zijn tot 8 weken terug te boeken , en laat ze mits U bewijs heeft van Ontbinden met reden mogelijk.
Alleen terug sturen of bellen met die tekst is geen bewijs.
Ook storingen/ niet werken melden is niet voldoende.
Uw bewijzen van Ontbinding is bepalende of je nu weg kan
of nog een jaar vast zit.
Wat een wartaal weer. De enige optie die TS heeft is zich beroepen op de uitspraak van de geschillen commissie. Deze is echter tegenstrijdig met wat de providers zelf zien en dat is dat ze een dienst leveren en dat de hardware niet relevant is voor de levering van de dienst internet. Internet is immers internet.... (is hun standpunt).

In de case van de geschillencommissie bleek het modem niet te voldoen aan de eisen van de consument, dat is hierbij niet het geval. Hier gaat het om dat het niet werkt door onbekende oorzaak.

De vraag is dus of T-Mobile de kwestie weer wilt laten voorleggen of dat ze "coulant" zijn en tegemoet komen. Dat risico moet TS zelf inschatten.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door alfatrion »

De provider kan zich niet verschuilen achter Corona. Corona verhinderd niet dat zij haar werkzaamheden uitvoert.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
04 mei 2020 11:29
De provider kan zich niet verschuilen achter Corona. Corona verhinderd niet dat zij haar werkzaamheden uitvoert.
TS stelt dat hij 7 april iemand te pakken kreeg van de technische dienst, als ik het zo lees (al slaat hij zelf een stuk over) was het modem toen al retour gestuurd (tenminste wel op 9 april). Concreet: T-Mobile heeft dus geen kans gehad het euvel te verhelpen of de oorzaak te herleiden tot een probleem van TS zelf.

Er zijn dus nu twee opties:

* Verwijzen naar de uitspraak van de geschillen commissie en volhouden dat er 14 dagen bedenktermijn is vanaf het moment dat de dienst fysiek geleverd is.

* Modem weer laten opsturen en T-Mobile in de gelegenheid stellen, met een redelijke termijn, om het euvel te verhelpen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als ze toch langskomen dan kunnen ook gelijk het modem meenemen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Laat TS eerst maar eens de gestelde vragen beantwoorden. Dan kunnen we daarna concreet verder adviseren.

mr. Monique Ferwerda
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 apr 2020 09:29
Contacteer:

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door mr. Monique Ferwerda »

Provider stelt kennelijk in de voorwaarden dat de afkoeltermijn ingaat bij activatie, hiermee worden dus de rechten van de gebruiker verruimd. Dat is niet verboden bij wet. Tussen 30 maart plus 14 dagen zou vraagsteller recht moeten hebben op kosteloze ontbinding zonder reden te geven, Tweede betoog zou nog zijn , indien toch te laat of uit de voorwaarden blijkt anders, dat de provider tekort schiet in de nakoming van verplichtingen. In dat geval is er juridisch wel iets anders aan de hand omdat de provider de kans geboden moet worden de technische gebreken kosteloos op te lossen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door Moneyman »

mr. Monique Ferwerda schreef:
04 mei 2020 12:09
Provider stelt kennelijk in de voorwaarden dat de afkoeltermijn ingaat bij activatie...
Lees nog eens goed. Dat staat er niet. Je maakt dezelfde denkfout als TS.

sake1987

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door sake1987 »

Bij mijn zoon is vorige week een monteur geweest om in het nieuw bouw appartement de glasvezel verbinding te installeren. Een dag later kwam de monteur van T Mobile om alles te activeren. En dat allemaal in Corona tijd.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
30 apr 2020 17:02
De bedenktermijn gaat lopen op het moment van ontvangst van de (laatste van de) bij de diensten horende zaken (zie hier alle info). Je hebt die op maandag 23 maart ontvangen, dus op dinsdag 7 april eindigde je bedenktermijn.
De bedenktermijn is 12 maanden als de provider niet aan zijn informatieplicht heeft voldaan. En wordt 14 dagen vanaf het moment dat de provider hieraan wel heeft voldaan doch niet eerder dan 23 maart.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De bedenktijd bij diensten gaat in de dag nadat de overeenkomst gesloten is. Dus niet op het moment dat de onderdelen geleverd zijn.

Er zijn 3 opties met herroepen:
*Product: hier gaat de 14 dagen lopen vanaf ontvangst van de gehele bestelling;
*Dienst: de dag nadat de koper de overeenkomst sluit;
*Combinatie van dienst en product: hier gaat de datum van beide lopen vanaf het moment dat het gekochte product ontvangen is.

In dit geval heeft TS een dienst afgenomen. Er wordt geen product gekocht. Dat er een modem nodig is wil niet zeggen dat dit een combinatie is. Bij de derde optie wordt als voorbeeld genomen een wasmachine met onderhoudscontract. Je koopt de wasmachine en koopt een dienst er bij. Hier wordt niets gekocht.

Zodoende gaat in dit geval de herroepingstijd lopen op 24 februari. Op 9 maart had er herroepen moeten zijn.

Bron: https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... bedenktijd

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
04 mei 2020 13:27
Moneyman schreef:
30 apr 2020 17:02
De bedenktermijn gaat lopen op het moment van ontvangst van de (laatste van de) bij de diensten horende zaken (zie hier alle info). Je hebt die op maandag 23 maart ontvangen, dus op dinsdag 7 april eindigde je bedenktermijn.
De bedenktermijn is 12 maanden als de provider niet aan zijn informatieplicht heeft voldaan. En wordt 14 dagen vanaf het moment dat de provider hieraan wel heeft voldaan doch niet eerder dan 23 maart.
Klopt. Ik heb echter geen reden om aan te nemen dat de informatieplicht geschonden is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
04 mei 2020 14:06
De bedenktijd bij diensten gaat in de dag nadat de overeenkomst gesloten is. Dus niet op het moment dat de onderdelen geleverd zijn.
Op zich juist, maar niet van toepassing op de casus in dit topic. Er is hier sprake van een gecombineerde overeenkomst, waarbij naast de dienst tevens goederen geleverd moeten worden. Zonder die goederen kan de dienst überhaupt niet gebruikt worden. Dat die goederen niet separaat verkocht worden, maar onderdeel zijn van één overeenkomst, maakt dat niet anders.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
04 mei 2020 14:27
alfatrion schreef:
04 mei 2020 13:27
Moneyman schreef:
30 apr 2020 17:02
De bedenktermijn gaat lopen op het moment van ontvangst van de (laatste van de) bij de diensten horende zaken (zie hier alle info). Je hebt die op maandag 23 maart ontvangen, dus op dinsdag 7 april eindigde je bedenktermijn.
De bedenktermijn is 12 maanden als de provider niet aan zijn informatieplicht heeft voldaan. En wordt 14 dagen vanaf het moment dat de provider hieraan wel heeft voldaan doch niet eerder dan 23 maart.
Klopt. Ik heb echter geen reden om aan te nemen dat de informatieplicht geschonden is.
Ik zag die aanleiding hierin:
LNP schreef:
29 apr 2020 19:08
T-Mobile hanteert alleen het herroepingsrecht van twee (2) weken vanaf het moment van het plaatsen van een bestelling, dat was dus op zondag d.d. 23 februari 2020. Hoe kan ik op deze datum overzien of de nog te leveren diensten door T-Mobile zullen werken ofwel goed zullen functioneren, daarbij was ik op 23 februari 2020 nog helemaal niet in het bezit van zowel een modem als een tv-box van T-Mobile.
Waarschijnlijk werkt de provider met de 'bruikleen' (lees huur) constructie.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
04 mei 2020 14:30
NeoDutchio schreef:
04 mei 2020 14:06
De bedenktijd bij diensten gaat in de dag nadat de overeenkomst gesloten is. Dus niet op het moment dat de onderdelen geleverd zijn.
Op zich juist, maar niet van toepassing op de casus in dit topic. Er is hier sprake van een gecombineerde overeenkomst, waarbij naast de dienst tevens goederen geleverd moeten worden. Zonder die goederen kan de dienst überhaupt niet gebruikt worden. Dat die goederen niet separaat verkocht worden, maar onderdeel zijn van één overeenkomst, maakt dat niet anders.
Het product wordt niet gekocht, het is dus geen combinatie. Er worden onderdelen geleverd die nodig zijn voor de dienst, maar dit is geen product. Een wasmachine koop je en het onderhoudscontract erbij. Een gsm koop je met een abonnement er bij. Hier wordt enkel een abonnement gekocht, dus een dienst.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ontbinding van een de wederkerige overeenkomst met T-Mobile.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je gaat uit van de veronderstelling dat alleen als er sprake is van een gekochte zaak er sprake is van een combinatie van dienst en product. Dat is echter niet het geval.

Als je even logisch nadenkt over de gedachte achter deze regel, is het ook niet meer dan logisch.

Gesloten