LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overhemden strijkvrij

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
wwwillem
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2021 21:22

overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door wwwillem »

Strijkvrije overhemden, boeiend onderwerp en al jaren mee bezig.
eigenlijk heb ik maar 2 goede merken gevonden: Olymp en een duits merk in de zaak Boecker (duitsland)
hun eigen merk (uitgefaseerd) was werkelijk strijkvrij. Heette John Harris, beetje beperkt qua stofjes maar schijnt er uit te zijn.
Olymp is duurder, maar prima, nat ophangen en na drogen aantrekken.
Van de 4 merken die Radar heeft getest ken ik er 2: Prufuomo (die doen alsof ze Italiaans zijn maar is NL) mooie stofjes maar niet strijkvrij. inderdaad niet. En Seidensticker: viel ook wat tegen.

strijkvrije overhemden worden volgens mijn informatie behandeld met Formaldehyde, waardoor de ketens aan elkaar gebonden worden. Het overschot formaldehyde moet verdwijnen, en na heel veel wassen is t effect soms minder. Gek genoeg niet bij die John Harris overhemden die rond de 30 euro waren.
Olymp blijft ook lang goed.
Maar zijn er nog meer merken?
mijn conclusie: ik stap niet over op nieuwe merken die zogenaamd strijkvrij zijn. Dus graag wat meer testen dan die 4 van vandaag op de tv.
ik bestel wel Olymp overhemden. Die hadden ze soms ook bij Boecker in duitsland en dan goedkoper.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Beste antwoord
Gekozen door wwwillem

Re: overhemden strijkvrij

door witte angora » 23 mar 2021 12:37

Ik heb eigenlijk ook voornamelijk Olymp. Pasvorm is goed, en inderdaad redelijk strijkvrij. Kan ze zonder te passen kopen, hoef alleen even op het model en de maten te letten. Altijd goed.

Een goede tweede is Redmond. De helft goedkoper, de pasvorm is ook prima, en strijken is ook een eitje. Ik heb ze in Voorschoten gekocht bij een zaak die nogal wat outletaanbiedingen heeft. Ze zijn ook online te koop, maar dan iets duurder. Kwalitatief goed, de eerste die ik had is lang meegegaan.

In het verleden heb ik wel eens voor een tientje een paar hemden van Oger kunnen bemachtigen. Dat model (model ballon zeg maar) ging er uit, vandaar de idiote prijs. Helaas zijn ze al lang versleten. En de 'normale' prijs is voor mij niet realistisch. Maar ook dat waren uitstekende hemden.
witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb eigenlijk ook voornamelijk Olymp. Pasvorm is goed, en inderdaad redelijk strijkvrij. Kan ze zonder te passen kopen, hoef alleen even op het model en de maten te letten. Altijd goed.

Een goede tweede is Redmond. De helft goedkoper, de pasvorm is ook prima, en strijken is ook een eitje. Ik heb ze in Voorschoten gekocht bij een zaak die nogal wat outletaanbiedingen heeft. Ze zijn ook online te koop, maar dan iets duurder. Kwalitatief goed, de eerste die ik had is lang meegegaan.

In het verleden heb ik wel eens voor een tientje een paar hemden van Oger kunnen bemachtigen. Dat model (model ballon zeg maar) ging er uit, vandaar de idiote prijs. Helaas zijn ze al lang versleten. En de 'normale' prijs is voor mij niet realistisch. Maar ook dat waren uitstekende hemden.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Of je koopt gewoon normale hemden en die laat je strijken door moeder de vrouw. Veel goedkoper want het mes snijdt aan twee kanten: voordeligere aanschafkosten en moeder de vrouw spendeert de overtollige tijd aan de overhemden in plaats van aan online shoppen. Het zal wel niet allemaal woke zijn wat ik hier typ...

Methusalah
Berichten: 1165
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door Methusalah »

Huh, zelfs mijn goedkoopste overhemden zijn strijkvrij. Goed uitslaan voor het ophangen en na een uurtje dragen geen waskreukel meer te zien...

Erthanax
Berichten: 9676
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nat ophangen geeft vaak een behoorlijk kreukloos resultaat, zeker bij strijkvrije overhemden. Toch doe ik dat nooit, want ik wil mezelf het genot van het strijken niet ontzeggen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

J. Deltoer schreef:
23 mar 2021 13:26
Of je koopt gewoon normale hemden en die laat je strijken door moeder de vrouw. Veel goedkoper want het mes snijdt aan twee kanten: voordeligere aanschafkosten en moeder de vrouw spendeert de overtollige tijd aan de overhemden in plaats van aan online shoppen. Het zal wel niet allemaal woke zijn wat ik hier typ...
Gezien je andere antwoorden op dit forum vrees ik dat het geeneens een grapje is en je het 100% serieus meent. Je zou denken dat de jaren 50 afgelopen waren.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Erthanax schreef:
23 mar 2021 15:51
Nat ophangen geeft vaak een behoorlijk kreukloos resultaat, zeker bij strijkvrije overhemden. Toch doe ik dat nooit, want ik wil mezelf het genot van het strijken niet ontzeggen.
Precies. En ook een strijkvrij shirt zit beter na het strijken.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
23 mar 2021 15:51
Toch doe ik dat nooit, want ik wil mezelf het genot van het strijken niet ontzeggen.
Beleef je dat genot uitsluitend bij je eigen overhemden?
#justaskingforafriend

Erthanax
Berichten: 9676
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nee hoor, alle overhemden zijn mij even lief. Tafellakens, servetten en kussenslopen trouwens ook. (Waarom hebben die eigenlijk altijd een zelfzigzagvouwende zoom?)

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door Mk »

Andrew J shirts waren vroeger perfect. Strijkvrij en vlekafstotend. Helaas een jaar of twee geleden gestopt nadat de kwaliteit daarvoor ook al iets minder werd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door grun »

Erthanax schreef:
23 mar 2021 15:51
Nat ophangen geeft vaak een behoorlijk kreukloos resultaat, zeker bij strijkvrije overhemden. Toch doe ik dat nooit, want ik wil mezelf het genot van het strijken niet ontzeggen.
Het is geen hobby van me, dus strijk ik in voorkomende gevallen alleen de kraag, manchetten en het voorpand. De rest is verder niet te zien.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Als je de ruimte hebt is een goede strijkmachine te overwegen (voor overhemden werken ze prima).
Of echt strijkvrij bestaat betwijfel ik (in ieder geval op de lange termijn). Maar zoals gezegd een flink aantal van dit soort overhemden maakte gebruik van formaldehyde en die stof kun je beter mijden (brengt aantoonbaar gezondheidschade aan)

wwwillem
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2021 21:22

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door wwwillem »

Die formaldehyde is of gebonden of allang weg. Rijpe peer verspreid het ook dus valt heel erg mee en voor mij geen argument om strijkvrije overhemden te vermijden

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door grun »

Veldt01 schreef:
24 mar 2021 08:23
Als je de ruimte hebt is een goede strijkmachine te overwegen (voor overhemden werken ze prima).
Heb je het dan over een echte strijkmachine van bijvoorbeeld Miele of Bosch? Die kosten al gauw 1500-1900 euro. Aanmerkelijk goedkoper zijn die opblaaspoppen waar je een vochtig overhemd over aantrekt, de knoopjes dicht maakt en vervolgens het geheel opblaast met warme lucht. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier wat interessante informatie van een fabrikant. Inderdaad, wat er gesteld wordt, 2-ply cotton is erg fijn om te strijken omdat er geen 'harde' kreukels in zitten. Dat zou voor de TS ook een alternatief kunnen zijn.

https://www.theartofcamouflage.com/blog ... et-bestaat

wwwillem
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2021 21:22

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door wwwillem »

Tikkeltje bias in de informatie. Formaldehyde zit ook in rijpe peren. Dus hoezo chemisch? Alles is chemie

Erthanax
Berichten: 9676
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat (sommige) strijkvrije overhemden met formaldehyde behandeld worden wist ik niet. Weer wat geleerd. 't Is een idee: na het wassen even spoelen in sterk water en dan ophangen. Wel beschermende kleding, masker en handschoenen dragen.

De soort stof (weeftechniek) maakt inderdaad veel verschil. Het ene overhemd trekt al strak van schrik als ik de strijkbout pak, het andere schiet in de kreukels.

Die afkeer van strijken begrijp ik overigens echt niet. Wat is er nou mooier dan meditatief orde scheppen in chaos, of alle plooien gladstrijken.

En overhemden met anti-vlek behandeling? O, gruwel. Daar past een das met een elastiekje bij. Zoiets moet een volwassen man niet willen dragen.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn afkeer van strijken ligt daarin dat ik lang niet alle kreukels er uit krijg, hoe ik ook poets, boen en... strijk. En dan heb ik dus zo'n stoomstrijkgeval.

Geen idee hoe ze dat vroeger zo netjes voor elkaar kregen, met die ijzeren zwaargewichten. Geen idee ook wat ze voor strijkplanken hadden, misschien zat daar het verschil?

Erthanax
Berichten: 9676
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een houten plank, een molton en een tijkje erover, meer was het niet. Maar vroeger moest de was strijkdroog zijn. Ik vermoed dat de kreukels dan ook nog minder "ingedroogd" zijn. Versgewassen en halfdroog haar laat zich ook beter fatsoeneren dan droog haar (met een natte kam; gebruik hier geen stoomstrijkijzer voor!)

Strijkijzers waren ook zwaarder. In combinatie met de dichte en vlakke plank geeft dat meer "strijkdruk" dan een moderne strijkplank (een "gaasplank").

Ernstige kreukels ga ik nog wel eens te lijf door ouderwets te persen. Een vochtige linnen servet erop leggen en dan de hete strijkbout erop. Sisssss. Dat zal ze leren!
Stijfsel gebruiken werkt overigens ook uitstekend.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: overhemden strijkvrij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Van te voren beetje invochten en oprollen. Geen probleem meer met de kreukels.

Gesloten