LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] statiegeld

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
j t m knapen
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2018 10:41

statiegeld

Ongelezen bericht door j t m knapen »

Er zou statiegeld moeten komen op blikjes. Als ze het dan maar niet zo stom doen als in Duitsland en Denemarken. Daar moet je voor elk blijkje de kassabon bewaren en kun je het alleen inleveren in dezelfde winkel. Geen oplossing voor zwerfvuil dus en erg onhandig. Ik zou geen blikjes meer kopen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: statiegeld

Ongelezen bericht door renewouters »

j t m knapen schreef:Ik zou geen blikjes meer kopen.
Dat zou helemaal mooi zijn. Gewoon thuis herbruikbare bidons vullen. Scheelt een hoop geld en zorg voor minder vervuiling.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: statiegeld

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik zou geen blikjes meer kopen.
Dan is dat toch DE oplossing?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: statiegeld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De werkelijkheid:

https://www.verbraucherzentrale.de/wiss ... fand-11505

Het tegenbewijs:

Pfandpflichtige Einweg-Verpackungen können in jeder Verkaufsstelle zurückgegeben werden, die Einweg-Gebinde aus dem gleichen Material verkauft. Ausschlaggebend ist allein das Material und nicht die Form, die Marke oder der Inhalt der Verpackungen. Beispiele: Wer Cola in Plastikflaschen und Dosen anbietet, muss auch Mineralwasser-Flaschen aus Plastik oder Bierdosen zurücknehmen. Wer ausschließlich Getränke in Einweg-Plastikflaschen vertreibt, muss nur Einweg-Plastikflaschen zurücknehmen. Wer nur Dosen verkauft, muss nur Dosen zurücknehmen. Händler müssen die leeren Verpackungen zurücknehmen und das Einweg-Pfand von 25 Cent auszahlen, auch wenn die Getränke in einem anderen Laden gekauft worden sind. Die Erstattung des Pfandes ist nicht an einen Neukauf gebunden.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: statiegeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Buiten dat er al een topic is over statiegeld op blikjes...

Wat in blikjes zit is niet het meest gezonde. En je kunt inderdaad een bidon kopen. Bij sommige winkels, zoals op stations, krijg je 25 tot 50 cent korting op je koffie en thee als je een eigen beker/bidon mee neemt. Dat mes snijdt dus aan 2 kanten. Minder vervuiling, en, na een investering, nog goedkoper uit ook.

Het zou helemaal zo gek niet zijn als er op scholen, stations en 'to go'-shops machines komen waarmee je je eigen bidon/beker met fris of i.d. kunt vullen. Laten we zeggen voor 50 cent per bidon/beker van 30 cl. of zo? Dan is iedereen goedkoper uit, er wordt minder verpakkingsmateriaal gefabriceerd en er komt minder afval op straat. Het scheelt ook in vervoers- en opslagkosten; vierkante tanks van een liter of 10 nemen aanzienlijk minder plek in dan 30 blikjes van 33 cl. Plus dat het werk aan de kassa scheelt.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: statiegeld

Ongelezen bericht door juliomariner »

j t m knapen schreef:Er zou statiegeld moeten komen op blikjes. Als ze het dan maar niet zo stom doen als in Duitsland en Denemarken. Daar moet je voor elk blijkje de kassabon bewaren en kun je het alleen inleveren in dezelfde winkel. .
Hoe komt u bij deze onzin? Dit is in Duitsland in het eerste jaar van invoering al aangepast. Zo lang er het recyclingsymbool kunnen plastic flessen en blikjes overal worden ingeleverd. Dit geld niet voor bierkratten. Deze kunnen alleen worden ingeleverd als de supermarkt het merk ook voett, maar dat is volgens mij in NL ook zo

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: statiegeld

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

j t m knapen schreef:Er zou statiegeld moeten komen op blikjes. Als ze het dan maar niet zo stom doen als in Duitsland en Denemarken. Daar moet je voor elk blijkje de kassabon bewaren en kun je het alleen inleveren in dezelfde winkel. Geen oplossing voor zwerfvuil dus en erg onhandig. Ik zou geen blikjes meer kopen.
Ik doe regelmatig boodschappen in Duitsland en bij de supermarkt staat gewoon een flessenautomaat. Fles erin duwen, deze wordt meteen fijngemalen en het bonnetje komt er uit. Niks kassabonnen bewaren.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: statiegeld

Ongelezen bericht door juliomariner »

@neodutchio het verhaal van TS klopt al lang niet meer. Ik woon zelf in Dld en inderdaad overal in de supermarkt automaten. De meeste supermarkten (niet de discounters) hebben ook een getrankehalle voor de frisdranken, water en bier. De Duitsers bij mij uit de buurt drinken bijna geen kraanwater maar halen elke week een paar krat Mineraalwater

Gesloten