LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verdampingsmeter

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
proos
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2005 22:56

verdampingsmeter

Ongelezen bericht door proos »

Sinds augustus 2004 woont mijn vriend in een leuke flat op de 1e verdieping. Heerlijk wakker worden met een mooie ochtend zon maar ook 's avonds heeft hij nog heerlijke zon op zijn huis.
Dat is handig want dan is het vaak lekker warm in huis. In de zomer dus ook. Soms iets te veel! Maar in de winter hoef hij dus niet extreem hard te stoken.
Nou kreeg hij laatst de afrekening van de stookkosten. Die was vreselijk hoog. Hoger dan de gemiddelde bewoner in de flat (€200,-).
Das best vreemd want als medewerker van defensie is hij niet of nauwelijks thuis. Door de weeks blijft hij op de kazerne en vanaf oktober tot maart heeft hij in Duitsland gezeten. Af en toe was hij thuis! Geen rede om gelijk de verwarming aan te zetten.
Toch was de rekening echt veel. Das echt raar voor iemand die nooit thuis is. Nou las ik dus dat door warmte in huis, door de zon, het metertje dus beinvloed. Maar hij kan toch niet zijn raam open laten staan om het huis door te laten luchten?
Er moet toch n eerlijke verklaring zijn voor dit probleem want als hij daar voor langere tijd blijft, betaald hij voor iets wat hij niet heeft verbruikt :(
Wat kan hij er aan doen om niet nogmaals of zelfs onder deze hoge kosten uit te kunnen komen want het geld kan hij echt goed gebruiken.
Het zijn verdampingsmeters van Clorius.
Wie kan mij antwoord geven zodat ik het probleem kan oplossen voordat hij terug komt uit zijn 7 weken oefening!

groetjes proos

rebbel
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

Re: verdampingsmeter

Ongelezen bericht door rebbel »

Ik ken het probleem.Ik haalde de zegels (die kliene ronde dingetjes onder in de meeter) er voorsichtig uit.En zete de buisjes op een koele plaats(kelder kast) Zorg wel dat de zegel niet breekt.En tegen de tijd dat ze weer langs komen om te meeten doe je ze er weer in.En mocht de zegel breeken dan is er secondelijm.Niet stooken en wel betaalen is oplichting.

TheoRoozendaal
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2004 20:40

Re: verdampingsmeter

Ongelezen bericht door TheoRoozendaal »

22 jaar teug hadden wij op de flat ook zo'n ding als je weg gaat is het raadzaam een isolatie afscherming er op aan te brengen zodat de zon hem niet kan verdampen. Verwijderen is niet legaal.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: verdampingsmeter

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Precies om deze reden hebben ze onze meters vervangen. Wij hadden vroeger ook van die buisjes met vloeistof, tegenwoordig hebben we digitale meters die niet beinvloed worden door warmte van buiten af.

mimosa
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2006 00:15

Re: verdampingsmeter

Ongelezen bericht door mimosa »

Wij hebben ook meters van Clorius. De Doprimo meters. Die dus ook gewoon door blijven tellen. Zo heb ik 1 verwarming waar ik jaarlijks zoeen 40 euro aan verstookt. (is wel ff rekenen wil je uit de rekening wijs worden) Nou heb ik nog mazzel met wat ik hierzo om me heen hoor want dan hoor ik bedragen van 5/ 600 euro. :?

jacqueswillemen
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2009 19:11

Re: verdampingsmeter

Ongelezen bericht door jacqueswillemen »

7 april dit jaar ben ik op een nieuw adres gaan wonen en toen is op een kleine radiator 1940 eenheden genoteerd.
nu vandaag bij meteropname stond die meter op 3560 eenheden
ik heb die radiator nimmer open gehad en kan dus niet in twee maanden 1620 eenheden verbruikt hebben
overigens is dit een verbruik van anderhalf keer het verbruik van mijn gehele andere woning gedurende de gehele winterperiode.
of de meter is verkeerd opgenomen, of de meter is defect of de meter is van een verkeerd telwerk opgenomen of de meter is gaan werken door inwerking van de warmte-ontwikkeling bij het droge van het nieuwe stucwerk
de meter is een model met twee een zwart en blauw verzonken puntjes, die misschien de warmte dectecteren
de radiator hangt voor het raam aan de noordzijde van de woning, de zon vanuit het zuiden kan die meter niet raken
de radiatorknop werkt perfect
ik vraag me trouwens af of deze kleine radiator in twee maanden 1620 eenheden aan calorieën kan leveren

wie weet hier antwoord op?!!

RaymondObbes
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2009 18:44

Re: verdampingsmeter

Ongelezen bericht door RaymondObbes »

Vorig jaar Oktober ben ik hier komen wonen en kan me niet herinneren standen te hebben doorgekregen. In mei is iemand van Ista langsgeweest om standen te controleren.
Wij schijnen in totaal 50 eenheden te hebben gebruikt. Dit is goed voor een waarde van 1680 euro. Met een voorschot sinds die tijd van 420 euro is de narekening dus 1260 euro. Volgens Ista moet ik gewoon betalen, maar volgens mij kan dit nooit kloppen.
Ik woon hier met mijn vrouw, we werken allebei full-time en zijn dus alleen s' avonds thuis. En zelfs dan gaat de verwarming niet altijd aan, al helemaal niet als de zon heeft geschenen want die staat vol op een van onze grote ramen.

Maar 1260 euro, ik weet niet eens waar ik dat extra geld vandaan zou moeten halen, we zijn net getrouwd en geloof me, dat heeft al genoeg gekost.

kgthio
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2013 15:54

Re: verdampingsmeter

Ongelezen bericht door kgthio »

:D :D Ik heb ontdekt, dat sommige warmtemeters van Ista (de buisjes dus) een verkeerde vloeistof kunnen bevatten, en daardoor (zeer) snel verdampen. Dit verklaart de spooknota's. Met de juiste vloeistof, zijn meerdere seizoenen nodig om het buisje leeg te stoken, zegt een monteur van Ista! De Klantenservice van Ista ontkent dit glashard, en staat klaar met bakerpraatjes om de bewoner met een kluitje in het riet te sturen. Radar zou ons een dienst bewijzen door Ista resp. hun baas Clorius te laten bevestigen, dat een buisje niet in 1 seizoen geheel of grotendeels kan worden leeggestookt - zelfs niet voor de helft. Ista zal zijn beleid moeten wijzigen. Het gaat hier om een flinke misstand.
Klagers moeten eens controleren, welke buisjes in hun huis een extreme uitslag vertonen (kijk naar het linker buisje in het houdertje, dat is van vorig jaar). Die buisjes veroorzaken de hoge nota.
Ik kan hier niet op de details ingaan, maar het is niet ingewikkeld, en ik hoop dat Radar de zaak weer oppakt.
kgthio

Gesloten