LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vliegkosten kwijt bij Travel Genio door oorlog Honduras

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
cecilia pineda
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2017 11:58

Vliegkosten kwijt bij Travel Genio door oorlog Honduras

Ongelezen bericht door cecilia pineda »

Op 11/12/2017 zou ik vliegen naar San Pedro Sula in Honduras. Daar was op dat moment een burgeroorlog bezig, n.a.v. verkiezingen. De situatie was daar levensgevaarlijk, familielid van mij daar was ernstig gewond geraakt. Ik kon niet weg vanuit het vliegveld in San Pedro Sula; de 2 toegangswegen waren gebarricadeerd met vuur en gewapend verzet. Ik probeerde Travelgenio telefonisch te bereiken. Wachten en wachten. Een dag van tevoren kreeg ik toevallig een persoon aan de lijn. Deze zou e.e.a. gaan nazoeken. Uiteindelijk moest ik de vliegmaatschappij Iberia bellen. Na herhaalde pogingen (weer veel telefoonkosten) kreeg ik een vrouw aan de lijn, die mijn ticket gelijk annuleerde en mij verder geen mogelijkheid gaf om op een andere datum te vliegen of om geld terug te krijgen. Ik zou van hen een email ontvangen, maar dat is niet gebeurt. Weg mijn ticketkosten van 598,44 euro en zonder vervang of alternatief. Ik had een reis- en annuleringsverzekering bij Unive, maar dat telt niet voor oorlog en natuurrampen.
Ben je in dit geval al je geld gewoon kwijt?
Ik had geen andere mogelijkheid, mijn leven en dat van mijn familie zou door mijn reis zeer ernstig in gevaar komen.
Het contact opnemen met Travelgenio en met Iberia was bijna niet mogelijk en heeft me zeer veel gekost. Geen emailmogelijkheid.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vliegkosten kwijt bij Travel Genio door oorlog Honduras

Ongelezen bericht door Moneyman »

cecilia pineda schreef:Op 11/12/2017 zou ik vliegen naar San Pedro Sula in Honduras. Daar was op dat moment een burgeroorlog bezig, n.a.v. verkiezingen. De situatie was daar levensgevaarlijk, familielid van mij daar was ernstig gewond geraakt. Ik kon niet weg vanuit het vliegveld in San Pedro Sula; de 2 toegangswegen waren gebarricadeerd met vuur en gewapend verzet. Ik probeerde Travelgenio telefonisch te bereiken. Wachten en wachten. Een dag van tevoren kreeg ik toevallig een persoon aan de lijn. Deze zou e.e.a. gaan nazoeken. Uiteindelijk moest ik de vliegmaatschappij Iberia bellen. Na herhaalde pogingen (weer veel telefoonkosten) kreeg ik een vrouw aan de lijn, die mijn ticket gelijk annuleerde en mij verder geen mogelijkheid gaf om op een andere datum te vliegen of om geld terug te krijgen. Ik zou van hen een email ontvangen, maar dat is niet gebeurt. Weg mijn ticketkosten van 598,44 euro en zonder vervang of alternatief. Ik had een reis- en annuleringsverzekering bij Unive, maar dat telt niet voor oorlog en natuurrampen.
Ben je in dit geval al je geld gewoon kwijt?
Ik had geen andere mogelijkheid, mijn leven en dat van mijn familie zou door mijn reis zeer ernstig in gevaar komen.
Het contact opnemen met Travelgenio en met Iberia was bijna niet mogelijk en heeft me zeer veel gekost. Geen emailmogelijkheid.
Ik begrijp er niets van. Je zegt “dat je zou vliegen”, maar blijkbaar bén je ook daadwerkelijk gevlogen? Waarom dan?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Vliegkosten kwijt bij Travel Genio door oorlog Honduras

Ongelezen bericht door arvandongen »

In Honduras was op de luchthaven geen natuurramp en ook geen oorlog. Ik vermoed dat noch het calamiteitenfonds, noch jouw verzekering uitkeert als je zelf de reis geannuleerd hebt.

De Rijksoverheid heeft weliswaar een sterke waarschuwing afgegeven, maar geen negatief reisadvies. Een negatief reisadvies heeft bovendien geen status voor het terugvragen van je ticketkosten. De overheid stelt zich op het standpunt dat het iemands eigen verantwoordelijkheid is, om te kiezen wel of niet te reizen.

Dan de luchtvaartmaatschappij:
Je schrijft het op alsof Iberia het ticket zonder jouw opdracht annuleerde. Daar zou je dan Iberia op moeten aanspreken een een vergoeding aan hun moeten vragen. Het zou dan goed zijn als je wel op de vertrekdatum op het vliegveld geweest zou zijn, om te bewijzen dat je toch echt wel mee wilde.

Ik vermoed echter, dat je hebt aangegeven dat je niet meer op die datum wilde vertrekken en dat Iberia heeft aangegeven dat je het ticket niet kostenloos mag omboeken. Toen je geen omboeking wilde tegen bijbetaling, heeft Iberia het ticket geannuleerd.

Heeft Iberia de vlucht (zonder jou) uitgevoerd? Zo ja, dan zijn zij van mening geweest dat het voldoende veilig was in Honduras. Geen oorlog. De keuze om niet te vliegen is jouw keuze geweest en de financiële gevolgen daarvan zal je gewoon moeten accepteren.

Probeer in ieder geval nogmaals met Iberia in contact te komen of ze bereid zijn alsnog een alternatieve vlucht aan te bieden. Misschien had je een omboekbaar ticket of is Iberia coulant naar aanleiding van jouw verhaal. Je hebt immers de beloofe email nog niet ontvangen.

cecilia pineda
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2017 11:58

Re: Vliegkosten kwijt bij Travel Genio door oorlog Honduras

Ongelezen bericht door cecilia pineda »

Ik reageer op de antwoorden.

Ik heb niet gevlogen vanwege de levensgevaarlijke situatie. Dat was al bekend voor mijn vliegdatum van 11/12/2017. Dus ik ben zeker niet meer naar het vliegveld gegaan.

En Iberia heeft mij de mogelijkheid niet gegeven om te antwoorden en te vragen om een omboeking. Was te gehaast.
Met dank voor de antwoorden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vliegkosten kwijt bij Travel Genio door oorlog Honduras

Ongelezen bericht door newmikey »

cecilia pineda schreef:Ik reageer op de antwoorden.

Ik heb niet gevlogen vanwege de levensgevaarlijke situatie. Dat was al bekend voor mijn vliegdatum van 11/12/2017. Dus ik ben zeker niet meer naar het vliegveld gegaan.

En Iberia heeft mij de mogelijkheid niet gegeven om te antwoorden en te vragen om een omboeking. Was te gehaast.
Met dank voor de antwoorden.
Was te gehaast dus grijpt u er nu naast...

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Vliegkosten kwijt bij Travel Genio door oorlog Honduras

Ongelezen bericht door arvandongen »

Iberia heeft de vlucht blijkbaar wel uitgevoerd. Zij waren dus van mening dat het vliegveld veilig genoeg was.
Luchtvaarmaatschappijen vliegen niet op een bestemming als er gevaar is voor de personen in het vliegtuig en voor het vliegtuig zelf.

Dan rest slechts als oplossing het omboeken van het ticket (indien het een flexibel ticket was) of coulance vanuit Iberia.

travelgenio
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2017 12:27

Re: Vliegkosten kwijt bij Travel Genio door oorlog Honduras

Ongelezen bericht door travelgenio »

Beste Cecilia, natuurlijk kunnen wij je helpen met je boeking. Stuur een mailtje naar [email protected] met al je vragen en wij zullen ze zo snel mogelijk te beantwoorden. Met vriendelijke groet,

Gesloten