LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Centrale Balansventilatie

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
adviseur installaties
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2006 23:36

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door adviseur installaties »

Geachte bwlghk,

[quote]Wanneer een systeem veel onderhoud vergt of makkelijk ontsteld raakt bij 'normaal gedrag' is de techniek niet geschikt voor massa introductie

Stelling klopt helemaal.

Echter niet van toepassing als u het referaat van hr. zijdveld van de stichting HR ventilatie goed beluisterd had want:

1. De ventilatiesystemen vergen gering onderhoud (max. 2x per jaar en nog makkelijker dan filter van een afzuigkap)
2. Ontsteld bij "normaal gedrag" is een onjuiste benadering en subjectief. De systemen komen nooit op de juiste instellingen door foutieve installatie. Indien dit juist zou gebeuren zie ik niet in wat een bewoner zou gaan doen waardoor het makkelijk ontregeld raakt. Als je een wandje (ver)plaatst, verplaats je toch ook een schakelaar? waarom niet de verseluchtvoorzieninig? Waarom maak je niet de ventielen 2x per jaar schoon en stofzuig je wel 365x per jaar en maak je ramen 52x per jaar schoon? Over onderhoudsfrequentie gesproken! En dauwerluftung (ventilatie via korte weg) en vraaggestuurde ventilatie behoeven geen onderhoud?

Een dakpan ondersteboven leggen geeft lekkage maar maakt mijn gehele dakbedekking toch niet slecht?

Uw rapportage en die van stichting HR ventilatie vertonen verschillen vwb aannames / metingen van binnenluchtkwaliteiten.

De vochtbeheersing van de huidige systemen is m.i. zeker een probleem en ook een terechte klacht. Simpel in het Mollier diagram kijkende kan het ook niet anders. Hierbij vergeten we de interne vochtproductie en de vochtaccumulatie van gebouwen erbij te betrekken, welke in elke situatie verschillend zijn.

En filteren moet ben ik van overtuigd. Een BL filter van een gemiddelde LBK na 1 jaar is verre van "schoon" in allerlei opzichten.

Ik weet niet of we het forum recht doen om deze discussie hier voort te zetten. U heeft mijn email adres.
Laatst gewijzigd door adviseur installaties op 29 mar 2006 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

herdo
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2006 15:42

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door herdo »

Een paar opmerkingen:
1 Naar mate de installaties energie zuiniger worden zullen zij gecompliceerder en storingsgevoeliger zijn. Vergelijk het maar met een simpele auto en een ferrari. Hierdoor wordt er meer kennis van de monteur en chauffeur (lees gebruiker) verwacht.
Een wtw unit is een perfect ventilatie systeem mits goed geinstalleerd en gebruikt. Het draagt bij aan de energie besparing zowel winter als zomer (zomers koude terugwinning)
Helaas is het de installateurs niet gegund om prijstecnische redenen om een goed systeem te kunnen installeren. Meestal moet de installateur de prijs opgeven aan de projectontwikkelaar of aannemer en die hebben geen enkel belang (finacieel) bij een duurder systeem.
Ik heb pas een nieuw huis laten bouwen en heb mijn installaties en schilder buiten de aannemer om geregeld. Door dit te doen kon ik een warmtepomp van 10 kW installeren in combinatie met een WTW.(epc ongeveer 0,6)
Ik heb nu geen cv-ketel meer en g :D een radiatoren.
Alles wordt met vloerverwarming en koeling gerealiseerd.
Verwachte gasverbruik onder de 500 m3 op jaarbasis. Alleen koken en open haardje.
Advies aan iedereen> regel het met een erkende en terzake kundige installateur en laat u niet beinvloeden door de aannemers.
voor meer informatie zie www.pactum.nl

adviseur installaties
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2006 23:36

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door adviseur installaties »

Helemaal gelijk.

Maar niet iedereen kan en wil dat. Dus moeten we waken dat technische installaties juist toegepast, werkend en onderhouden dienen te worden.

Een vraag: die warmtepomp is elektrisch aangedreven? Wat zal je Elektra rekening gaan worden? Uitgaande van 500 draaiuren is dit 5.000kWh. Voor 5.000 kWh koop je 2000m3 gas. Leg mij het economisch voordeel eens uit. Oke toegeven, je hebt (als je tenminste bronnen hebt) `bijna` gratis koeling. En ben je al aan het reserveren indien de installatie vervangen moet gaan worden? 1 WP is ca. 3x de prijs van 1 CV ketel. Zie het als hobby van techneuten.

vw-variant
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:57

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door vw-variant »

Gachte heer Duijm,

Allereerst wil ik niet de indruk wekken om met modder te gooien en weet ik dat er bij mevr Duijn verschillende zaken in de bouw ook inderdaad echt mis gegaan zijn.
Als installateur ben je niet op de hoogte van wanneer iemand een koopcontract tekend, maar weet wel dat mevr de eerste koper van het app. is.
Wellicht heeft zij tijdig haar wensen bekend gemaakt betreffende de wijzigingen, echter deze zijn niet op tijd bij de installateur bekend gemaakt.
Ik gaf al eerder aan dat het me betreurd dat een koper de dupe hier van wordt. Echter in het programme had ik het idee dat teveel nadruk werd gelegd op de fouten bij de installateur, terwijl die nog voor de start van het project aangeerongen heeft bij de opdraachtgever om Daedlines te stellen bij de koperswijzigingen.
Vaak kwam het voor dat daags voor de stort van een vloer er nog wijzigingen op defax binnen kwamen waarvan werd ge éist dat deze toch nog in het werk doorgevoerd moesten worden. Enerzijds natuurlijk nterrecht want het "meerwerk"is dan wel verkocht door de opdrachtgever en dan behoort het eigenlijk niet meer dan normaal te zijn dat een koper waar voor zijn geld krijgt.
De projectontwikkelaar heeft hier dus een groot aandeel in.
In de andere reacties betreffende dit onderwerp leest u hier ook over.
Normaalgesproken heeft een installateur minmaal een weekvoor de stort nodig voor de werkvoorbereiding van het meer en minderwerk (het offertestadium en opdrachtverstrekking daarin niet meegerekend).
Hierdoor kan het niet anders dan dat er zaken onherstelbaar fout gaan.
Waarom ik mijn naam niet via dit medium kenbaar maak lijkt me logisch, ik heb niets meer met het installatiebedrijf te maken en schrijf dit op persoonlijke titel (ps, een mederwerker kan ook zelf ontslag indienen)
Ik hoop voor mevr Duijm dat eea toch nog nar wens afgehandeld wordt.

herdo
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2006 15:42

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door herdo »

Ik blijf van mening dat een wtw unit perfect kan werken.
In sommige gevallen kan een climarat ook goed toepasbaar zijn.
Hier kan men de ruimtes afzonderlijk ventileren.
Ik heb het genoegen gehad deze in de beginfase bij brugman te mogen bekijken. eindresultaat is goed.
Grootste probleem blijft de kans om tijd en geld te willen spenderen aan het installeren hiervan.
Nog even een reactie naar de installatie adviseur.
Mijn warmte pomp neemt 2,5 kW elektrisch vermogen op wat in houd dat bij 500 draaiuren (ik weet trouwens niet waar dat getal van daan komt) is dat 1250 kW. Maar daar ben je er nog niet mee want je kunt ook op nachtstroom opwarmen middels een buffervat.
Wat onderhoud betreft heeft een warmtepomp veel minder onderhoud nodig dan een cv kelel. U gaat uit van de huidige gasprijs. dat is niet relevant want het verleden heeft uitgewezen dat de energieprijzen da afgelopen 5 jaar met meer dan 150% gestegen zijn. er van uitgaande dat deze trent zich voortzet is de terugverdientijd als men de koeling meeteld binnen 5 tot 7 jaar gerealiseerd. uitgaande van een technische levensduur van 12 jaar dus voldoende tijd om te sparen. Dit kan door 50% van de besparing op energie kosten te reserveren. Met een rendement van de warmtepomp van 70 % toch leuk verdiend.
En tot slot het is allang niet meer een hobby voor techneuten.
Want daar van uitgaande kun je dan ook zeggen ik neem een conventionele cv ketel want ik heb mijn huis goed geisoleerd.
Heb je een Goedkoop systeem en weinig kosten.
Wil je meer weten maak je bekend op www.pactum.nl kunnen we het er nog eens over hebben.
[/b]

HV
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2006 22:43

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door HV »

Beste Herdo,
Ik vul je opmerking over ClimaRad even aan:
Dit systeem heeft wel de voordelen, maar niet nadelen van WTW. Geen kanalen, geen tocht, geen herrie, wel warmteterugwinning. En: sensoren waken over de benodigde ventilatie debieten. Dus: geen knoppen meer die een (niet kundige) bewoner moet instellen! Mensen kunnen in z'n algemeenheid niet met ventilatie omgaan. Mensen hebben hier geen sensor voor. Wel voor tocht en temperatuur, maar slechts heel beperkt voor luchtkwaliteit. Laat (ondertussen allang bewezen) techniek dat toch doen! Daarbij heel belangrijk in dit forum: een ClimaRad kán in feite niet verkeerd worden geïnstalleerd. De aannemer/projectontwikkelaar/installateur/of wie dan ook heeft gewoonweg geen invloed op de werking van het systeem. Niet vreemd dat ClimaRad als opvolger van de traditionele WTW wordt gezien. http://www.climarad.com

herdo
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2006 15:42

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door herdo »

Beste HV,

Het is inderdaad waar dat wanneer het goed ingesteld is de climarad goed werkt.
Maar dat geld ook voor WTW.
Trouwens ik heb geen radiatoren meer in de woning en ik voorspel dat binnen 5 tot 10 jaar er geen radiatoren meer geplaatst worden althans veel minder.
denk maar aan wand en vloerverwarming. In de toekomst zal er veel meer koeling in de woning nodig zijn in verband met grotere interne warmtelast ivm de hoge isolatie waarde.
Ik vind trouwens niet dat de discussie hier moet gaan welk systeem de beste is maar dat elk systeem wat geinstalleerd wordt aan de verwachtingen voldoet.
Ik heb de vraag al eerder aan iemand van climarad :lol: gesteld, wanneer komt er koeling bij???? (misschien met warmtepomp samen).

Keep It Stupis Simple
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2006 21:31

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door Keep It Stupis Simple »

He allen,

Interresant zulke discussies. Als leek een vraag:

Waarom niet gewoon lokaal filteren? Dat beetje zuurstof wat we nodig hebben het beetje CO2 wat we produceren niet gewoon simpel met roosters in de ramen en een klein afzuigventilatortje wegknikkeren? Volgens mij is tegenwoordig de buitenlucht vuiler dan onze binnenlucht.
F :idea: cking Diesels

Ik bedoel met lokale filtering wel goede filtering. Dus geen Hema ding oid. Ik heb een goed machientje gevonden. Deze is effectiever dan simpel lucht naar binnen trekken en een beetje grof stof filteren zoals elk hedendaags systeem. :cry:

Als we toch decentraal gaan...................

Kijk dan eens op http://www.daikin.nl/daikin2/content/up ... C707VM.pdf

60m3/h filteren met slechts 8W!! en 16 db(A)

Filtert de huidige generatie ventilatiesystemen standaard ook pollen en andere zooi?

Climarad is wel duur: ca. €1500 per ruimte die geventileerd moet worden..Keuken kamer slaapkamers. Per woning is dat €7.500 euro! excl inbouwen.[/b]

J.K. Ulfman
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2006 12:53

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door J.K. Ulfman »

Wij wonen inmiddels 10 maanden in een woning met ballans ventlatie en zijn er zeer ontevreden over. (systeem van BRINK) :x
1.Het maakt zoveel lawaai dat we het systeem op de laagste stand hebben (1) staan. Voor een goede ventilatie hoort het systeem op 2 te staan.
2.In de zomer wordt het ontzettend warm in huis dus staat het syst. meestal uit. By pass zou niet veel invloed hebben dus daar twijfelen we nog over. (ervaringen????) :idea:
3.We hebben veel meer stof in huis dan in vorige woningen (we maken om de 2 weken de filters schoon en vervangen ze 2 maal per jaar dus daar kan het niet aan liggen)
4. Het systeem kan alleen in de badkamer bedient worden. De stand om hem uit te zetten is niet te gebruiken dus daarvoor moeten we naar de zolder waar het stopkontakt ook nog eens half achter de systeemkast geplaatst is door de instalateur. :?:
5.Wanneer het beneden de 2 graden is in de winter slaat het systeem steeds uit. Er onstaat dan een soort vacuum in de kamer waarna hij na een tijdje met een soort knal steeds weer aanspringt(gevolg: we zetten hem uit) Je zou toch verwachten dat het systeem het juist moet doen als het koud is. Het is nml uitgevonden om energie te besparen en het was in deze woningen verplicht het systeem te laten plaatsen. :cry:
6.Wanneer het systeem uit staat wordt het muf en vochtig in het inpandige toilet en de badkamer waar geen raam open kan. :!:
Al met al denken wij er sterk over om minimaal 6 ramen met roosters in de woning te laten plaatsen en een raam met rooster wat ook open kan in de badkamer. :cry:

Rebels monteurtje
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2006 23:41

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door Rebels monteurtje »

:lol: Ze kunnen beter trekhaken blijven maken :lol:
Vraag, het is niet toevallig gecombineerd met luchtverwarming van dezelfde Brink? Heb je Brink zelf al benaderd? Een WTW produceert geen stof volgens mij.

rabartels
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 nov 2004 23:02

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door rabartels »

een goede leefomgeving in huis is ook belangrijk, goed ventileren is altijd goed en het moet ook niet te steriel worden. Oude huizen zijn meestal gezonder dan nieuwbouw huizen.

Ik hoef NOOIT zo'n balans systeem in mijn huis. Dat is het eerste wat ik er uit zal slopen. het beste is gewoon om natuurlijke ventilatie te hebben

WTW ellende
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2006 21:17

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door WTW ellende »

Onze woning is een jaar geleden opgeleverd en ook voorzien van zo'n ellendig systeem.
-In de winter krijgen wij de woonkamer niet op temperatuur doordat er voortdurend koude lucht wordt ingeblazen. De verwarming blijft aanslaan en na controle van de gasmeterstand weten wij inmiddels dat het gasverbruik extreem hoog is. Het dubbele van ons vorige huis (uit 1999). Volgens de installateur is dit probleem te verhelpen door in alle vetrekken de verwarming aan te doen, maar ik wil in de slaapkamer helemaal de verwarming niet aan.
-In de zomer wordt de woning in korte tijd zeer warm ondanks dat wij een systeem (Brink) met bypass hebben. Dit is dus zinloos. Deze warmte is er vervolgens niet meer uit te krijgen.
-De installatie moet minimaal op stand 2 staan om goed te ventileren, maar dit maakt te veel herrie. (kan je o.a. niet van slapen)
-Er is extreem veel stof in huis, ondanks reinigen en vervangen van filters. Zitten de kanalen soms vol stof??
-We hebben een tijd de stekker eruit gehad. Gelukkig hebben we in de badkamer een raam dat open kan, maar de wc op de begane grond wordt dan niet geventileerd.
-Op dit moment hebben we de wtw aanstaan, maar de buis voor de inblaas losgekoppeld. Er wordt nu dus alleen nog in de badkamer, wc en keuken afgezogen, maar geen (te koude of te warme) lucht meer ingeblazen. De ramen in huis hebben we op de kierstand staan.
-We denken er nu aan om de WTW te laten verwijderen en alleen een mv-box aan te laten brengen. We vragen ons alleen af of dit zomaar kan. Wie weet dit?
-Ook willen we enkele ventilatieroosters in de ramen aan laten brengen.
-Wij denken op deze manier de stookkosten van onze energiezuinige woning weer op een normaal niveau te krijgen.
-Kortom, wij willen nooit meer zo'n systeem in huis.

KWZ
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2005 16:19

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door KWZ »

Op een aantal dingen heb ik behoefte aan om op te reageren.
Het systeem vederen kan maar dan moeten er ventilatie roosters in de ramen komen en een goede ventilatie unit.

Maar er zijn andere dingen. Geluids overlast kan tot nul worden terug gebracht. Een paar dempers plaatsen en dat is opgelost. Kan dat niet moet gekeken worden of de unit wat anders geplaatst kan worden zodat deze wel geplaatst kunnen worden.

Dan is het van belang een ventilatie berekening van de woning te maken om te zien of de unit zwaar genoeg is. Deze berekening maak je aan de hand van de oppervlaktes van de verblijfs gebieden. Dit is terug te vinden op een tekening van de woning of verkoop boek. Na de berekening en duidelijk is geworden wat er geventileerd moet worden in de woning, moet er gemeten worden. Na dit te hebben gedaan wordt het duidelijk en zullen uw klachten verklaard kunnen worden. Wij doen dagelijks niet anders en wat blijkt in 95 % van de gevallen komen de volgende zaken naar voren.
1. Te weinig geluids dempers of onvoldoende.
2. Te weinig capaciteit in de woning.
3. In de keuken is de zaak stuk gemaakt.
4. Te veel bochten en andere niet geoorloofde zaken in het systeem. Te veel omj op te noemen.

WTW ellende laat maar horen hoe ik je kan bereiken en kunnen wij de zaak telefonisch bespreken. Onze Site is www.kwz.dds.nl

Tom45
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2008 23:14

Re: Centrale Balansventilatie

Ongelezen bericht door Tom45 »

Wat ik mis in alle berichten over het 'slechte' balansventilatiesysteem is de luchtvochtigheid. Volgens mij ligt vooral daar het probleem. Sinds wij in een nieuwbouwhuis wonen met een balansventilatiesysteem blijkt dat de relatieve luchtvochtigheid binnen vooral in de winter zeer laag is, soms maar 20%. Dit komt juist door de zeer goede ventilatie. Immers als koude lucht van buiten wordt opgewarmd neemt de relatieve luchtvochtigheid (RV) af. Bijvoorbeeld: als het buiten 10 graden is bij 60% RV en deze lucht wordt door het systeem naar binnen gezogen en verder opgewarmd naar 21 graden, dan is de RV gedaald tot 30%! Als het buiten slechts 5 graden is bij 60% RV, heeft de opgewarmde binnenlucht nog slechts een RV van 22%! Reken het zelf maar na met een calculator: http://www.lenntech.com/calculators/rel ... igheid.htm Onder de 40% is eigenlijk niet gezond meer. Door die goede ventilatie schommelt de luchtvochtigheid binnen ook zeer veel en gaat gewoon mee met de luchtvochtigheid van buiten, alleen veel lager. We hebben een dure luchtbevochtiger aangeschaft, maar deze kan niet tegen de ventilatie opwerken, alle vocht die het apparaat produceerd wordt gewoon door het ventilatiesysteem weer naar buiten afgevoerd. Er zou dus een luchtbevochtiging bij de inlaat van het systeem moeten worden aangebracht om het probleem op te lossen. Het bouwbesluit heeft dus 1 ding vergeten: niet alleen balansventilatie verplicht stellen, maar ook een luchtvochtigheidsregeling erbij verplichten, maarja, dat is nogal duur en zeker niet energiezuinig (water verdampen kost namelijk veel energie). Ik ben van mening dat in principe de binnenlucht met een balansventilatiesysteem heel schoon is (mits de filters onderhouden worden), schoner dan alleen maar een afzuig systeem of helemaal geen mechanische ventilatie. Ik heb gehoord dat het systeem alle lucht in het huis meerdere malen per dag volledig ververst. Dat kan in principe toch niet slecht zijn?

Gesloten