LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tom Tom

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
daphne78
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2006 21:07

Tom Tom

Ongelezen bericht door daphne78 »

Leuk zo'n uitzending waarbij mensen met een navigatiesysteem gaan rijden en totaal verkeerd worden gestuurd.

Maar waarom wordt alleen de Tom Tom hierop beoordeeld, terwijl er inmiddels zoveel meer navigatiesystemen zijn.

En een wegafsluiting door wegwerkzaamheden... daar kan de Tom Tom niets aan doen, dat stond vroeger ook niet op je stadplattegrond.

En daarnaast voert Tom Tom ook het beleid dat je "fouten" kunt melden, zodat zij bij frequente meldingen (want het moet wel echt zo zijn natuurlijk) controleren en de software kunnen aanpassen.

Vind het beetje belachelijk dat het zo in beeld wordt gebracht. Tom Tom is niet heilig nee, maar zonder enig vergelijk zo vreselijk afbranden??? Nee dat kan gewoon niet voor een programma wat onafhankelijk behoort te zijn.

MarcelvR74
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2006 21:54

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door MarcelvR74 »

Wat een overdreven test van Tros Radar!
Ik woon zelf in Nijkerk en Tom Tom stuurt je dus niet een doodlopende weg/parkeerplaats in. Exact 3 meter verder is dus wel een weg, deze werdt ook aangegeven op de Tom Tom. De testrijdster :wink: is zelf te vroeg afgeslagen....
Beetje erg naief van Tros Radar.

ademarie
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2006 11:15

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door ademarie »

Jammer dat alleen Tomtom in de schijnwerper werd gezet. Veel navigatiesystemen gebruiken namelijk dezelfde software en kunnen dus in principe dezelfde fouten vertonen. Ik heb zelf een Mio C710 en om mijn doel te bereiken heb ik naast mijn navigatiesysteem mijn ogen en mijn gezond verstand nodig, maar het rijdt wel heel relaxed! Maar ja, als je als zuinige Nederlander de kortste route als optie neemt, kun je wel eens voor verrassingen komen te staan

Aljo
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 okt 2006 21:27

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Aljo »

ach, tom tom hè......

Ingegeven snelste route van wateringen (bij Den Haag) naar de Efteling (kaatsheuvel).

Simpel zou je zeggen toch?

Nu, na de Moerdijk probeerde STOMSTOM me naar Roosendaal te sturen......<GR>

Dat was dus een afslag te vroeg en ook nog eens de totaal verkeerde kant op.....!!!! heb ik natuurlijk genegeerd en ben via de A59 richting Raamsdonksveer gereden om zo naar Kaatsheuvel te komen.

Wel, daar snapte STOMSTOM totaal niets van.

Het stomme ding probeerde me via elke afrit van die weg af de rimboe in te sturen.

Ter hoogte van Raamsdonksveer deed STOMSTOM nog een poging om me weer terug naar huis te sturen (lachen hoor, maar echt waar: Stommy was uit frustratie maar op de terugreis overgestapt..!!),

Na de dag Efteling (die we ONDANKS stomstom natuurlijk wel gevonden hebben) hebben we nog eens geprobeerd wat dat ding van de terugreis zou maken.

Wel eigenlijk een te verwachten resultaat: STOMSTOM probeerde ons via elke afrit de rimboe in te sturen. Als we hadden geluisterd, zou ik niet weten waar we na een dag of drie mogelijk waren uitgekomen.

We zijn natuurlijk wel thuis gekomen, ondanks STOMSTOM, maar gewoon omdat we de weg wisten.

Heb ook ervaring met "echte" navigatie-apparaten.
Die zijn ook wel eens eigenwijs, maar brengen je in elkgeval wel terplekke. En dat kan je van (S)TOM(S)TOM niet zeggen.

ademarie
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2006 11:15

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door ademarie »

Ik kan zo'n verhaal simpelweg niet geloven. Als men op de heenreis door een navigatiesysteem (van welk merk dan ook!) op de terugreis wordt gezet, kan ik maar twee conclusies trekken: lees de handleiding nog een aandachtig door of verbiedt de kinderen in de auto al spelletjes te doen voordat ze in de Efteling zijn!
Iedere gebruiker van zo'n systeem wordt in de gaten gehouden door meerdere satelieten die echt wel kunnen bepalen hoe je op de Efteling moet komen. Maar ja, als je er zelf iedere keer van af wilt wijken omdat je het beter meent te weten... Heb je soms je TMC ingeschakeld gehad? Want die zoekt alternatieve routes als er ergens files staan.
Nogmaals, ik heb geen Tomtom, maar een Mio maar in mijn kennissenkring heb ik dit soort verhalen nog nooit gehoord, mits men met verstand gebruik maakt van een navigatiesysteem!

Aljo
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 okt 2006 21:27

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Aljo »

Sorry, maar het is echt gebeurd.
Er zaten geen kinderen in de auto.
Heb slechts een opdracht van TOM TOM echt genegeerd en dat was de opdracht om de afslag richting Roosendaal te nemen.
Kijk eens op de kaart, dat is dus echt niet de snelste weg naar de Efteling (Kaatsheuvel).
Heb geen TMC aan boord, dus dat is ook niet de oorzaaak.

Na het niet nemen van de verkeerd opgegeven afslag was TOM TOM volkomen van slag en reageerde als beschreven.
Volkomen onbruikbaar dus. (ook voor de terugweg).

Urlar
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:40

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Urlar »

Ik betwijfel niet dat er eventuele fouten zitten in TomTom, maar zoals anderen heel al hier hebben opgemerkt, is het ook interessant te weten hoe dat dan bij de vele andere navigatiesysteems zit - ook omdat ik ooit gehoord cq. gelezen hebben dat ze zich schijnbaar allemaal op hetzelfde kaartmateriaal baseren - hoezo zou het dan bij het ene navigatiesysteem wel fout gaan en bij het andere niet ? Dat navigatiesysteems voor bepaalde drukte zorgt op bepaalde wegen is minder en inderdaad zou hier een oplossing voor moeten worden gevonden.........
Verder zou ik zoals anderen hier ook al hebben opgemerkt altijd je eigen gezond verstand gebruiken als je op weg gaat en je nooit alleen maar laten leiden door een navigatiesysteem en maar blind alle aanwijzingen volgen.......... trouwens er zijn ook mensen die de aanwijzingen verkeerd begrijpen cq. uitleggen en zichzelf daar door in de problemen brengen........ kortom een nieuwe uitgebreidere test van meerdere navigatiesysteems met alle in&outs zou zeer wenselijk zijn om een breder licht te laten schijnen op het fenomeen navigatiesysteems

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Het feit dat Radar graag één grote speler op een bepaald gebied pakt is ook een feit. Eerst Google, waarom niet Altavista, ilse, Yahoo of wie dan ook erbij? Nu Tom tom, waarom niet Mio of anderen erbij?

Dat schijnt mode te zijn. Wordt een bedrijf te groot, dan gaan "we" die eens lekker afkraken. Wat mij betreft staat Radar op dat punt gelijk aan de Telegraaf en Hart van Nederland. Sensatiezoekers eerste klas.

Mijn Tom Tom heeft me altijd op de juiste plaats gebracht en inderdaad, een opengebroken weg ziet ie niet. Even er omheen en hij wijst je weer de goede weg.

Overigens was mijn vriendin met een kaart bijna net zo effectief (ja, zij kan kaartlezen) en een stuk goedkoper :wink:

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Typisch weer zo'n overtrokken Radar item. Mijn vriendin en ik maken al jaren gebruik van Tom Tom en zijn nog nooit verkeerd gereden. Zelfs twee ritjes Berlijn ging perfect, keurig voor de deur afgeleverd.

Nu ben ik altijd degene die het hardst roept dat een individuele ervaring niets zegt over het produkt in het algemeen, dus meld ik bovenstaande even ter kennisgeving.

Maar dit item past perfect in de Radar huisstijl: stennis schoppen over niks.

cdl
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2006 11:46

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door cdl »

Ik heb in de winkel meerdere autonavigatiesystemen getest maar Tomtom is verreweg het gebruikvriendelijkst.

Maar het probleem is dat het kaartmateriaal verouderd is. In onze wijk is de eenrichtingssituatie een paar jaar geleden gewijzigd maar onze gloednieuwe Tomtom ONE v2 geeft nog steeds de oude situatie weer, zodat je compleet verkeerd wordt gestuurd. Bij een rit kreeg ik te horen dat ik moest afslaan, wat zou betekenen dat ik het kanaal in zou moeten rijden. Ook staat onze vorige huisarts vermeld bij Nuttige Plaatsen, terwijl deze al 6 jaar met pensioen is!

Veel andere navigatiesystemen die ik in de winkel heb bekeken hadden hetzelfde probleem met het eenrichtingsverkeer in onze wijk. Een uitzondering is Tomtom Rider. Wat blijkt: deze gebruikt kaartmateriaal van Navteq in plaats van TeleAtlas. Wellicht is het verstandig om 100 euro meer uit te trekken en de Tomtom met kaarten van West-Europa aan te schaffen. Deze maakt namelijk gebruik van Navteq.

Mijn advies voordat je tot aanschaf over gaat: probeer zelf een route uit waarmee je bekend bent wat betreft eenrichtingsverkeer en dergelijke. Voer deze route in op http://www.routenet.nl (TeleAtlas) en route.anwb.nl (Navteq) en controleer welke routeplanner het beste resultaat geeft gebaseerd op het gebruikte kaartmateriaal.

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door henkgeluk »

heb deze al ruim 2 jaar(classic tomtom) 1x keer in de fout doordat gemeente een weg uit de openbare sfeer had gehaald.

ik ben er zeer mee in mijn schik.

andere navigatie merken hebben veel meer problemen en gaan veelvuldig de fout in.

met tomtom is nog veel meer mogelijk als navigeren!

flitspalen,file meldingen, omleggingen .daar moet je wel een abo voor
nemen,maar dat is het geld meer als waard als tom tom automatisch de route bij file's aanpast!!

prima apparaat,kan het niet meer missen

hg

Paul135
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2006 12:58

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Paul135 »

Eigenlijk zou je meerdere navigatiesystemen moeten
vergelijken.
Er slechts eentje uitpikken is eigenlijk niet goed.
Misschien komt tomtom dan wel als beste uit
de bus.

jopieslim
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2006 09:58

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door jopieslim »

Ook ik vond het item te eenzijdig. Ik ben helemaal in mijn nopjes met Tomtom. Ik gebruik het op een PDA. Okay ik ben wel eens over zandpaden gestuurd, maar dan denk je toch even na en dan rekent tomtom razendsnel een alternatieve route uit.

janrad
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 sep 2005 12:22

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door janrad »

Ik heb al enige tijd een GPS van Garmin voor op de motor en ik moet zeggen het werkt perfect. Ben er helemaal mee naar madrid in spanje gereden en weer terug. Geen kaart ingekeken alles op de Garmin. TOMTOM ken ik niet. Maar de garmin corrigeert perfect als ik een aanwijzing mis (soms doe ik dat zelfs expres). Dat zorgt er soms voor dat ik over de gekste weggetjes gestuurd wordt en dat bezorgt mij alleen maar veel plezier.

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Dat gebeurt bij tom tom ook, mijn vrouw gebruikt hem in haar wagen en ze heeft er veel plezier van.
Een paar weken geleden is ze er mee naar sauerland geweest, ging perfect, niks mis mee.

mariolo
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:27

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door mariolo »

Wanneer je de kortste route invoert krijg je de kortste route..dus eventueel een wandelpad. Je moet gewoon de snelste route invoeren en dan is er over het algemeen niets aan de hand

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Laurent »

Nijmegen?

er is niets mis mee?

zit je vrouw dan nog in Sauerland? lol

Elk navigatiesysteem maakt fouten, als rijder denk je toch na over de aangegeven route en volg je niet dom elk onlogisch commando op ???.

Vreemde en overbodige uitzending. :P

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Funny Laurent.

Balikpapan
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2005 10:02

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Balikpapan »

Valt me op dat niemand de fout van Radar inziet.

Je moet namenlijk niet de kortste maar de snelste route-functie gebruiken om zandweggetjes e.d. te vermijden.
Dit is een veelgemaakte fout, bij snelste route worden de snelwegen altijd gebruikt !

Ik gebruik al 5 jaar Tom Tom naar alle tevredenheid

haverkoop
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 nov 2005 00:29

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door haverkoop »

Navigatie moet je zo snel mogelijk via de kortste (en snelste0 route naar de bestemming brengen waarvoor je hebt gekozen. Dat dat bij enkele van jullie ook het geval is betekent niet dat dat ook bij andere het geval is.
Kortiom een terecht onderwerp waaraan ook andere navigatiesystemen op getest kunnen worden ALS daarover klachten komen.
Dus jullie "geschreeuw" "waarom alleen TOMTOM" is onterecht. Als er geen klachten zijn ga je niet testen!

Enne, lees ff dit :D

Gesloten