LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ventilatie in scholen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
javdl
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2005 21:12

ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door javdl »

Dat de ventilatie in veel scholen te wensen overlaat is mij al wat langer bekend. Stap op een onbewaakt ogenblik maar eens een lokaal binnen. Een warme deken van CO2 zal je welhaast verstikken. Hier past een meer adequate reactie van leerkrachten/directie van de school.
Echter...er is nog een andere kant. Zolang de Nederlandse samenleving niet bereid is om meer geld in het onderwijs te steken en bij voortduring voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, zal het probleem niet in de kern worden opgelost. Met de invoering van het nieuwe financieringssysteem (Lumpsum) in het primair onderwijs kunnen er inderdaad, zoals ook in de uitzending werd gememoreerd, keuzes worden gemaakt. Het zal echter niet een keuze worden uit het gesuggereerde "nog mooier meubilair" of een betere ventilatie. Gezien de schaarste van de budgetten zal het veeleer gaan om keuzes tussen primaire zaken die iedereen in onze maatschappij als volstrekt normaal ervaart, maar in het primair onderwijs worden gezien als luxe artikelen.
Wist u bijvoorbeeld dat een opbergkast een afschrijvingstermijn heeft van 40 jaar!!
Nederland moet de portemonnee trekken om misstanden bij de wortel aan te pakken. Zijn we daartoe niet bereid, dan laten we onze kinderen welhaast letterlijk stikken!
javdl

Simpson_Jr

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door Simpson_Jr »

Als concierge van een lagere school ben ik ook niet verbaasd door de genoemde cijfers in de radar uitzendingen.

Helaas krijgen scholen inderdaad weinig tijd en geld.
Hierdoor wordt er zoveel mogelijk gekort op non-educatieve zaken waaronder... ventilatie.

Maar.... er zijn meer non-educatieve zaken.
Hoe schoon zal de gemiddelde school bijv. zijn ? Schoonmaak kost geld, heeft in principe weinig met educatie te maken en dus... wordt er zoveel mogelijk op gekort.

Hoe goed is de gemiddelde school voorbereid op evt. calamiteiten zoals brand ? BHV-trainingen (bedrijfshulpverlener) kosten nl. tijd en geld, aanpassingen om e.e.a. veiliger te maken kosten geld. Specifieke kennis van zaken, bijv. het opstellen en aanpassen van een correct noodplan kost veel tijd...

Helaas wordt de gemiddelde onderwijzer in een hoekje gedrukt waar enkel gekeken wordt naar... citoscores.

Jammer dat ook veel concierges dit jaar verdwijnen i.v.m. de ID-baan die zogenaamd geen succes is. Ik mag nu dus weer thuiszitten en niets doen voor m'n uitkering i.p.v. voor een paar centen meer me nuttig te maken op school met zaken als bovenstaand.

Mazzel,
Bart.

apekool56
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mar 2004 09:51

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door apekool56 »

Even een reaktie van mijn kant, want bij ons op het bedrijf is het precies hetzelfde aan de hand als op scholen.
Ben astma patient en sinds we in dat gebouw werken word ik ieder jaar steeds benauwder en vaker ziek.
Ik had al een gevoel dat dit door de leefomgeving kwam, en nu word dit alleen maar bevestigt door de radar uitzending.
Collega`s zijn ook vaker ziek en hoesten vaak en hebben hoofdpijn.
Dit alles was al doorgegeven aan het bedrijf zelf en we hopen dat het nu daadwerkelijk verholpen gaat worden, want de bedrijven willen toch het ziekte verzuim terug dringen, maar zo werkt het natuurlijk absoluut niet.

johan1704
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2005 10:37

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door johan1704 »

Als medewerker van een leverancier zijn we reeds jaren op de hoogte van het ongezonde binnenklimaat van scholen, zorginstellingen en woningen. Omdat we steeds beter gaan isoleren en alles pot dicht zit is er bijna geen natuurlijke ventilatie (kieren en gaten). Deze maatregelen zijn ook nodig om het energie verbruik te verminderen. Maar daardoor moet er wel veel beter geventileerd worden. Een rooster in het kozijn is niet voldoende.
Gedurende 1,5 jaar hebben wij een product ontwikkeld die het mogelijk maakt het verwarmingselement te combineren met de ventilatie toevoer. Het is zelfs mogelijk gebruik te maken van gratis nachtkoeling zodat het lokaal in de ochtend weer lekker koel is in de zomer periode.
We garanderen nu elk lokaal onder de 1200 ppm te houden en of zelfs lager. Door middel van een Co2 meter zal het ventilatie systeem worden aangestuurd. Momenteel worden er nieuwbouw scholen gecalculeerd die op deze wijzen zullen worden geventileerd. In Denemarken zijn er reeds scholen op deze wijze uitgevoerd.
Wel is duidelijk dat er bij renovatie in bestaande scholen geen budget is. Maar als het nu duidelijk gaat worden welke gevolgen dit voor de prestaties van leerlingen en leraren heeft, zullen scholen onder druk van arbo wetgeving of andere regels daar wat beter op gaan letten.

Maatn

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door Maatn »

Ik vind het jammer dat het onderwijs weer op een kwade manier in het nieuws wordt gebracht. In plaats van te zoeken naar zaken die echt belangrijk zijn: zoals bijvoorbeeld het groeiend te kort aan leraren in het onderwijs, of de toenemende 'geweldspiraal' in het onderwijs van ouders, wordt er gekeken naar een probleem van tweede orde.

Natuurlijk is het belangrijk dat het klimaat in scholen in orde is, en is het belangrijk dat er actie wordt ondernomen wanneer dat niet het geval is. Maar dit is een probleem wat niet op de onderwijssector is af te rekenen: huisvestiging is de verantwoordelijkheid van de gemeenten. Ik vind niet dat het verantwoord is, leraren of schooleiding zorg te laten draaien voor het systematisch controleren (monitoring) van CO2 waarden, gezien de werkdruk die nu al bij het beroep hoort. Zoals ik al zei, gemeenten moeten hier actie ondernemen.

Als er geld gegeven wordt aan het onderwijs lijkt het me verstandiger om dit te investeren in het 'Human Capital' van de onderwijssector. De belangrijkste factoren die de leerprestaties beïnvloedt zijn niet de omgevingsfactoren (o.a. klimaat), zelfs niet de methodologische factoren, maar de leraar(es) zelf. Of wat te denken van het geweld op scholen? Hiervoor zijn mensen nodig die behalve lesgeven, toezicht houden. Traditioneel komt hier de funtie van conciërge naar voren.

M. Jansen

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door M. Jansen »

De vorige week is er door GGD-medewerkers ook op onze school een luchtkwaliteitscontrole gehouden. De uitkomsten waren schokkend, maar niet verrassend... Zoals een agrariër vele jaren terug al eens meldde, toen hij tijdens een ouderavond een klaslokaal betrad,: "Mijn varkens zitten beter dan mijn kinderen", waarmee hij doelde op de beroerde lucht die hij afkeurend opsnoof....

De door de GGD aangedragen verbeteringen waren ook al bekend: meer ventileren! Dat met 2 kleine bovenluiken de lucht voor 30 kinderen niet op peil kan worden gehouden, was ook hen duidelijk.

Zo'n onderzoek is, net als het radaronderzoek, aardig. Waar het echter om gaat is dat ouders zich mobiliseren en bij gemeenten / het kabinet eisen dat hun kinderen in dezelfde "klimatologische omstandigheden" komen te verkeren die ambtenaren (en onze minister van onderwijs)voor zichzelf zo gewoon vinden....
Misschien vindt onze minister met deze RADAR de goede route naar een doeltreffende oplossing???

[email protected]

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ook ik ben van mening dat een slechte ventilatie op de school van onze kinderen een van de redenen is dat ze vaak ziek of onderweg zijn. Er heerst steeds weer wat o.a. in de afgelopen 2 maanden; overgeven, hoesten frequent terugkerend, verkouden en meer van dat soort ziekte dingetjes, de huisarts geeft te kennen dat het een bacterie is, maar bij binnenkomst is het of je een sauna instapt. Is dit niet een zaak voor het ministerie van onderwijs?
De school van onze kinderen is slechts 2,5 jaar oud.
Margaret Janse te Schiedam

Peter vd meijde

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door Peter vd meijde »

is het niet zo dat er op elke werkplek de lucht gekontroleerd dient te worden want bij ons in de fabriek is de lucht ook vaak heel benouwd.
we hebben er niet eens een Airco het is er zoemrs snikheet de Arbijdsinspecktie zou meer moeten toe zien op de werk omstandigheden dan nu het geval is. dat zou wel belangrijk zijn toch ?

groetjes Peter

sjarelke

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door sjarelke »

De opmerkingen zijn juist, maar het probleem ligt vooral bij de leerlingen van voortgezet en middelbaar onderwijs. Deze leerlingen zitten in de klas met hun jas aan en uiteraard hun petje op en soms nog meer kledingstukken en klagen steen en been als je als docent een raampje wilt openzetten, doe je het toch dan lopen ze de klas uit. Kunnen niet studeren in de kou, alsof men in de warmte wel iets doet.

De problemen op de scholen liggen niet zozeer op het financiele vlak maar opvoedkundig.

De producten van de opvoeding die krijgen wij en mogen proberen om er nog iets van te maken. Pa en Ma moeten zonodig voor de 3e en 4e vakantie werken en hun erfgenamen zijn hopeloze wezens.

Wanneer krijgt de jeugd weers eens een goede opvoeding van huis uit?

Groet

een docent ROC

EdP
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 aug 2005 00:29

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door EdP »

Heeft er iemand eigenlijk wel eens gehoord van planten? Vroeger leerde ik op school altijd dat groene planten CO2 consumeren en O2 produceren. De term sick building syndrome is ook niet nieuw meer ... kantoren met airco en een schrijnend tekort aan groen. Laten we nou niet doen alsof dit allemaal nieuw is en dat we er allemaal zo ontzettend verbaasd over zijn. Het is wel belachelijk dat mensen hierin blijkbaar zo onwetend zijn. Dat is dan zeker weer een gevolg van het slechte klimaat in de klas, zo kun je niet meer zo goed leren.

Tammo

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door Tammo »

Ik zit sinds 2004 op een gloednieuw ROC in Goes. Al vanaf het begin zijn er daar problemen wat betreft ventilatie. Veel leerlingen klagen daar dan ook over. Velen hebben last van hoofdpijn en een duf gevoel na een paar uur les. Wat ook vaak het geval is, is dat als je het lokaal binnenkomt, een enorme rooklucht je tegemoet komt. En geloof het of niet de 'verse' lucht die ze via het ventilatiesysteem de school laten binnenkomen halen ze precies van de plek waar iedereen staat te roken in de pauzes. Nou dan denk je even een raampje open te zetten, maar helaas, die zitten er niet in. Er zijn al handtekeningenacties gehouden voor een betere ventilatie, maar ik vraag me af of er daadwerkelijk wat aan gedaan gaat worden op korte termijn.

Tamara Maas
leerling ROC Zeeland - Goes

Gast

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door Gast »

Wat ook vaak het geval is, is dat als je het lokaal binnenkomt, een enorme rooklucht je tegemoet komt. En geloof het of niet de 'verse' lucht die ze via het ventilatiesysteem de school laten binnenkomen halen ze precies van de plek waar iedereen staat te roken in de pauzes.
Hang er dan een sproeier boven. Zijn ze zo weg... :lol:

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door johannaweb »

het is mij opgevallen dat bij de scholen die ik bezoek in oktober de verwarming al hoog aan stond terwijl het buiten nog 20 graden was.
ik vroeg mij af waarom dat nodig was, het is niet alleen slecht voor de natuur, maar ook voor je gezondheid en het kost onnodig veel geld.

nu bijna eind november staat de verwarming zelfs zo hoog dat als je het gebouw binnen loopt je tegen een muur van warmte aanloop.
het is hele droge lucht, veel te warm gestookt waardoor kinderen heel snel ziek worden en niet te noemen echte kouwkleumen worden, de overgang van binnen naar buiten is ook veel te groot.

ik vraag me echt af welke goede reden scholen hebben om de verwarming onnodig aan te zetten en onnodig hoog te zetten.

is 18 graden niet ruim voldoende?? kinderen zijn de hele dag druk bezig, en de wat oudere kinderen zitten misschien wat meer dan de jongere kinderen, maar juist kinderen kunnen heel goed tegen een wat lagere temperatuur zoals 18 graden.

waarom moet het 22 graden of hoger gestookt worden?? voor de OUDE leerkrachten die net als opa's en oma's snel koud hebben en het tijdens hun werk ONGEZOND warm moeten hebben??

ik weet niet wat ik mijn kind aan moet trekken, speelt hij binnen is een korte broek en pullover te warm maar voor buiten moet hij een lange broek en trui omdat het daar weer heel koud is naar verhouding.

bouwer

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door bouwer »

Het is makkelijk om de regering de schuld te geven van de slechte ventilatie op scholen.
Niet alleen op scholen maar in alle openbare gebouwen komt dit voor
Gemakshalve gaan we voorbij aan het bouwbesluit dat niet of nouwelijks wordt nageleefd
De architect rotzooit ook mar een beetje aan en het toezicht op de naleving van de voorschriften is erbarmelijk slecht.
Geen vakkennisen controlle gaven de bouwerd een blanko formalier om maar aan te rommelen
Als het geld hiermede gemoiid eens beter werdt besteed,kan er een onverstelgaar hoeveelheid van deze problemen worden opgelost.

Gast

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door Gast »

Het is acht uur s'morgens, ik loop naar mijn lokaal. De verwarming (hete lucht) staat te loeien. Een muur van kleffe warmte omringt mij. Ik weet niet hoe snel ik mijn jas uit moet doen en zet twee ramen open....die boven de radiatoren zijn geplaatst. Die ramen blijven open, de hele dag. Toch krijg ik in de loop van de dag een weerzinwekkende hoofdpijn en ik neem soms pijnstillers in de pauze. Mijn duopartner heeft dezelfde klachten.
Eind van de week, ik loop met twee emmers heet sopwater door de gang naar mijn lokaal. Ik poets terwijl ik eigenlijk mijn werk zou moeten voorbereiden voor de komende week...ik poets terwijl ik eigenlijk moet opschrijven hoe het de leerlingen vergaan is deze dag. Als ik uiteindelijk toch aan het schrijven ben in mijn 'juffenmap' vul ik in bij het kopje ' rol van de leerkracht' : 'Interieurverzorgster'. Het schoonmaakbedrijf is absoluut niet in staat de school daadwerkelijk schoon te houden. De stofvlokken dwarrelen door het lokaal en op de vensterbank kun je je naam schrijven. Na het weekend zijn zelfs de puzzels in de kieskasten voorzien van een laagje plakkerige stof.
Laat ik de toiletten maar even buiten beschouwing...
Om de twee weken ben ik notabene verplicht om de gangen van de school te poetsen...anders is het zo'n lullig gezicht voor de ouders van onze leerlingen.
Het is een roeping, onderwijs...
M.vr.gr. Laro, leerkracht groep 1/2

aartje 730

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door aartje 730 »

heel belangrijk onderwerp, maar ik dacht toch werkelijk dat tros radar een consumenten programma was, maar hier zie ik tot mijn spijt geen verband,
.
Het lijkt me meer iets voor 2 vandaag, maarja als je zoveel programma's maakt ,gaat er wel eens iets mis.

verzendingen

Re: ventilatie in scholen

Ongelezen bericht door verzendingen »

http://www.veit.nl/559732-werknemers-ca ... over-vieze

Over werkplekken gesproken?

Last van hoofdpijn en duizeligheid

Werknemers callcenter klagen over vieze lucht


LEEUWARDEN - Veel medewerkers van callcenter Cendris in Leeuwarden
hebben klachten over het binnenklimaat. Ze zeggen last te hebben van
hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheid.

Op advies van de Arbeidsinspectie, die in maart een bezoek bracht aan
het kantoor, heeft Cendris onderzoek laten doen naar de klimaatbeleving
in het gebouw aan de Lange Marktstraat. Dit onderzoek is in juli en
augustus uitgevoerd door de Arbo Unie. Onderzoekers maten het
CO2-gehalte, de temperatuur en de luchtvochtigheid.

Hoewel de klimaatmetingen binnen de daarvoor gestelde normen vielen,
wordt dat door werknemers heel anders beleefd, zo bleek uit een enquête.

Van de 650 verstuurde vragenlijsten werden er 195 (30 procent)
geretourneerd. Hieruit bleek dat veel werknemers tijdens het werk
fysieke klachten krijgen zoals hoofdpijn, droge ogen, vermoeidheid en
duizeligheid.

Vestigingsmanager Erik Ottens neemt de klachten serieus. ’Het is voor
mij van groot belang hier verbetering in aan te brengen. Mijn wens is
dat je op korte termijn in een merkbaar verbeterd binnenklimaat werkt’,
schrijft hij in een intern memo aan de werknemers. Er zal een team
samengesteld worden om oplossingen te bedenken voor de problemen.

Werknemers wordt zelf aangeraden om de bureaus schoon te houden, de
roosters bij de vensterbanken vrij te houden of van werkplek te ruilen
met een collega.

Bijkomend probleem is dat het steeds voller wordt in het kantoorgebouw,
waar tussen de 750 en 1000 mensen werken. ‘De groei die de vestiging
Leeuwarden momenteel ook nog doormaakt, draagt uiteraard niet bij aan
een prettiger binnenklimaat. We zitten op dit moment aan het maximale
van onze beschikbare capaciteit’, stelt Ottens.

Volgens de vestigingsmanager gaat het echter om een tijdelijke situatie
en moet daarom worden gezocht naar ‘maximale flexibiliteit’ in de
bestaande vestigingen.

De Arbeidsinspectie, die geen mededelingen wil doen over de situatie bij
Cendris, zegt wel vaker klachten te krijgen over het klimaat bij
callcentra. ,,Door ventilatiesystemen kunnen deeltjes in de lucht komen
waar mensen last van hebben’’, zegt Annewies de Vries, teamleider
Arbeidsinspectie-Noord in Groningen.

Klachten over het binnenklimaat zijn volgens de inspectie echter lastig
te beoordelen. ,,Het is heel verschillend hoe mensen hier op reageren.
De een heeft het snel koud, de ander snel warm.’’

Gesloten