LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De nieuwe zorgverzekering

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Catarata

De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Catarata »

Zoals in de uitzending werd vermeld stromen de aanbieding binnen!
En de independer helpt met kiezen. Ik weet niet of ik wat gemist heb, maar in geen enkele voorlichting of uitzending heb ik iets gehoord over de " inkomensafhankelijke bijdrage" voor de zorgverzekering die aan de belastingdienst moet worden betaald.
DE werkgever vergoedt deze bijdrage bruto, als je in het "50%" tarief zit betaal je dus de helft zelf . Bij een inkomen van 30.000 euro 6,5% =
1950 euro, dus 975 euro. Dat is dus ruim 81 euro per maand.
Die komt dus boven op de premie van de zorgverzekering. En valt alles nu nog wel zo voordelig uit???

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

zm

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door zm »

Waar slaat dat nu weer op Emma? :x

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Athena
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2005 11:10

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Athena »

Emma,

Je kan je beter eerst goed op de hoogte stellen voor je begint te mekkeren!
Over de werkgeversbijdrage wordt geen belasting geheven!

Maar wat dacht je van mensen met een inkomen zonder werKk?
Die zijn mooi de klos en gaan er zomaar 6,5 % op achteruit![/u]

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Athena
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2005 11:10

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Athena »

Emma,

Je kan wel boos worden, maar geen belasting is geen belasting hoor!

Het maakt dus niet uit of je veel of weinig verdient.

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Dana30
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:17

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Dana30 »

Jeetje Emma, wat is er met jou gebeurd dat je zo tekeer gaat overal zeg... :?

Athena
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2005 11:10

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Athena »

Emma,
Ik zal nog een keer proberen het je uit te leggen.

Als je salaris krijgt is je werkgever verplicht je een vergoeding te geven. Die bijdrage is belastingvrij. Vervolgens incasseert de belastingdienst de inkomens-gerelateerde premie zorgverzekering (dit is dus geen belasting!) die gelijk is aan de werkgevers bijdrage. Hetzelfde bedrag wordt dus bij je salaris geteld, en vervolgens weer afgetrokken. Het kost je dus niets en het levert je niets op. Lekker ingewikkeld toch? Zo hou je de ambtenaren aan de slag. Wat zeg ik? Ze hebben er 750 nieuwe voor aangenomen!

Maar deze inkomens-gerelateerde premie van 6,5% betaal je dus ook over ander inkomen, zoals een ontslagvergoeding als je baas je wegens een reorganisatie er uit geschopt heeft en je geen ander werk (=inkomen) gevonden hebt...

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Doc69

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Doc69 »

Ben gelijk dat Emma wel gelijk heeft. Ik heb nog weinig mensen gehoord die er beter van worden, zelfs met zorgtoeslag. Dan is de pijn hooguit wat minder.
En de inkomensafhankelijke bijdrage, weer een mooie verkapte manier om meer belasting te heffen.
Als kleine zelfstandige met slechts 3 man personeel kan ik dus voor zowel mijn personeel als voor mezelf extra premie gaan betalen. En mijn partner die uit het ziekenfonds komt, heeft geen recht op zorgtoeslag, want daarvoor verdienen we samen net teveel.
Ben op deze manier bezig hele gezinnen te onderhouden voor hun zorgverzekering!!! En dan is dit nog nu, volgend jaar kun je je lol nog meer op, want de premies gaan waarschijnlijk bij voorbaat al minimaal 20% omhoog. Over rechtvaardig gesproken....
Heeft iemand het ook nog over de beursnoteringen van de ziektekostenverzekeraars, die er ongetwijfeld aan gaat zitten komen?

zorgje

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door zorgje »

Nou, Athea, dat is natuurlijk niet waar. Je werkgever moet je de bijdrage geven. Dit komt bovenop je belastbaar loon. Dus over dit hogere loon moet je loonbelasting betalen.

Athena
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2005 11:10

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Athena »

Doc,

Ik leef met je mee! jij bent dus typisch een van die gevallen die kan "doccen"... :wink:

Met nog vele andere kleine werkgevers en zelfstandigen!

:evil: :evil: :evil:

Athena
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2005 11:10

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Athena »

Zorgje:

Dit is dus echt niet waar.

kijk maar eens op de site van VARA-kassa:

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=thema_ ... ma=1767265

en bereken je eigen salaris. Daar kan je zien dat het in geld niets uitmaakt!

doc69

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door doc69 »

Ach, Athena, laten we het er maar op houden dat sommige mensen, zoals onze minister nogal geldingsdrang hebben.
Zijn plan om op deze manier geld te besparen in de gezondheidszorg, ik zie het niet. Ik zie eerder onnodig verspillen van overheidsgelden en belastinggeld door al het extra personeel dat ingezet moet worden om de hele omschakeling mogelijk te maken. Hoezo besparen?
En om heel eerlijk te zijn: soms heb ik weleens het idee dat onze minister druk bezig is zijn toekomst zeker te stellen voor na zijn ministerschap. Misschien niet aardig, maar ik denk dat hij ongetwijfeld een leuk baantje kan krijgen bij de diverse zorgverzekeraars of bij ZN via zijn VVD maatje Wiegel. Dan heeft hij toch een leuk voorzetje gegeven of niet?
En als dit besparen voor de toekomst moet heten.... dan weet ik het ook niet meer...

Drombo

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Drombo »

Leuke link naar de Kassa-site voor een loonberekening voor 2006.

Daar kun je heel goed zien, dat je belasting betaalt over de bijdrage die de werkgever voor je moet doen.

Het bedrag wordt bij je fiscaalloon opgeteld (dit is de 2e kolom bij Kassa-site).
Over dit hogere bedrag wordt de loonbelasting berekend.

Daarna werdt het bedrag weer van het loon afgehaald, zodat de werknemer alleen de loonbelasting betaalt over dit bedrag.

De werkgever stort de inkomensafhankelijke bijdrage naar de belastingdienst.

sombong

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door sombong »

En weet je wat volgend jaar ook zo leuk is? Dat je dan nog langer kunt wachten op je teruggave inkomstenbelasting.

Ze verwachten erg veel startproblemen met het uitkeren van de juiste zorgtoeslag en dat heeft alle prioriteit.

Dus wie dit jaar al zo lang op zijn geld moest wachten, kan volgens jaar helemaal zijn lol op. Zou nog maar geen plannen maken.

Jan Penning
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2005 19:58

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Jan Penning »

Ik ben een Vutter van bijna 63 jaar (Grootmetaal). Tot nu toe ontvang ik bij mijn Vut-uitkering een vergoeding van 50% van de kosten van mijn ziektekostenverzekering, ongeveer 200 Euro per maand. Onder de nieuwe zorgverzekering vervalt deze bijdrage en moet ik, naast de nominale premie, 4,4% procentuele premie gaan betalen.
Dus niet alleen ga ik er als particulier verzekerde bepaald niet op vooruit qua premie, Het Vut-fonds van de Grootmetaal gaat er wel duidelijk op vooruit omdat de bijdrage in de ziektekostenverzekering niet meer behoeft te worden uitgekeerd, in ons geval dus ongeveer 200 Euro per maand.
Is dit bij andere Vut-fondsen ook het geval?

Jan Penning

karine

Re: De nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door karine »

Jammer dat zo veel mensen niet verder kijken dan hun neus lang is of hun frustratie als mislukte tussenpersoon botvieren op de site.

:twisted: [

b]Iedereen die niet helemaal digibeet is kan toch zien dat ALLE verzekeraars in de vergelijking zitten[/b], :shock: Ja ook VGZ, Kijk maar eens in de vergelijk zonder enige aanvulling en pak steeds de volgende 5 aanbieders. Omdat VGZ zo duur is komen ze pas na vele pagina;s doorclicken.

Het lijkt inderdaad opmerkelijk dat er bij de meest uitgebreide aanvullingen geen resultaten komen. Ik zie ze namelijk gewoon staan. Bermoedelijk heeft deze bezoeker eerst aangegeven dat hij of zij alleen paketten te zien krijgt die direct, zonder acceptatie, afgesloten kunnen worden, en die bestaan inderdaad niet. Als je uitgebreide dekking wilt heb je dus te accepteren dat je niet automatisch geaccepteerd wordt.

Jammer dat altijd alleen de negantievelingen reageren. Ik las in de Radar nieuwsbrief dat er meer dan 100,000 zeer tevreden bezoekers zijn.

RADAR ga zo door en blijf met dit soort hulpen komen!!
:D :D :D

Gesloten