LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gmail

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: gmail

Ongelezen bericht door opa »

1. Lees alle reacties nog eens door en leg me uit hoe mijn privacy gevaar loopt bij het gebruik van gmail.
U geeft met uw constatering in uw vraag 3 al antwoorden op deze vraag 1.
2. Welke prive info ligt op straat?
De antwoorden op deze vraag staat ook in uw eigen vraag 3 optie namelijk:
3. Wat wordt gedaan met mijn mail?
Het wordt geopend.
Vindt u het normaal dat de postbesteller uw brieven open maakt en de inhoud leest of in uw termen 'scant' voordat hij uw brief in uw brievenbus stopt?
Dit is namelijk via de postwet verboden.
Vroeger werden postbodes zelfs beedigd voor de functie als postbesteller om zo het briefgeheim veilig te stellen.
Gmail beschikt over mijn mail, net zoals elke andere e-mail provider beschikt over de mail van de gebruikers.
Uw technische verhaal over ITers en Providers, is voor mij duidelijk maar niet relevant aan dit onderwerp.
Net als PTT post beschikt over uw brieven, maar deze niet open maakt voor controle of moderne taal 'scant' op de inhouder van, is het bij het verzenden van email heden tendagen Geoorloofd en heel normaal dat een ieder uw email mag inzien of met moderne taal, mag scannen?

De vraag zou moeten stellen:
- Zou het misschien nodig zijn dat er regels komen over het gebruik van electronische post?
- En zou dit mogelijk ook het doel zijn van Radar, om deze discussie los te maken?
- Als deze discussie niet op gang komt, er grote kans aanwezig is dat het van kwaad tot erger en tenkoste gaat van onze privacy?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: gmail

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zou het misschien handig zijn dat er regels komen over het gebruik van electronische post?
Deze zijn er al meer dan genoeg !

Email wordt gelezen cq. gecontroleert, dit klopt.
Hier werken wij echter zelf aan mee ! Door continu te vragen om meer / betere spamfilters ( die alleen hun werk kunnen doen indien ze de mail "lezen" ) werken we hier zelf aan mee.

Mogelijke oplossing voor het privacy-probleem:
* Alle controle uit en een mail net zo behandelen als een brief.

Dit heeft echter wel als consequentie dat alle spamfilters onbruikbaar worden en je naast elke serieuze mail ook ongeveer 50 spammailtjes krijgt.

Ondanks dat ik er niet blij mee ben dat mijn mail gescand wordt, accepteer ik 't maar. Dit kan niet anders. Of dit nu door gmail gebeurt, door een normale provider of door de overheid, da's allemaal om het even !

remcoskelter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2006 18:45

Re: gmail

Ongelezen bericht door remcoskelter »

De vraag zou moeten stellen:
- Zou het misschien nodig zijn dat er regels komen over het gebruik van electronische post?
- En zou dit mogelijk ook het doel zijn van Radar, om deze discussie los te maken?
- Als deze discussie niet op gang komt, er grote kans aanwezig is dat het van kwaad tot erger en tenkoste gaat van onze privacy?
Het punt is juist dat Gmail niks nieuws doet. Je privacy wordt niet geschonden, want je mail wordt ten eerste niet "gelezen" (door een persoon) en ten tweede wordt de inhoud niet bekend aan derden.
U schrijft: "Moet je prive info gewoon op straat liggen?". Welke prive info komt wanneer op straat te liggen?

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het doel van Radar was om een discussie op gang te brengen, dan hadden ze wel wat objectiever mogen zijn. Het leek op bangmakerij, niks anders.


Ik denk dat we uiteindelijk gewoon verschillen van mening over hoe erg het is dat een computer je mail "leest". De computer zoekt naar woorden en zet daar een reclame bij, tegelijkertijd zoekt deze ook naar woorden die in spam voorkomen om die mail dan apart te zetten. Dat doet elke provider. Niks mis mee als je het mij vraagt.

cHabu
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2006 14:13

Re: gmail

Ongelezen bericht door cHabu »

In deze tijd van e-mail, of zo u wilt: electronische post, is het onvermijdelijk dat overheden zich hier in gaan mengen, zeker na het 9/11 gebeuren en de daaruit volgende 'maatregelen'.

De 'electronische snelweg', het internet en alle verwante 'hulpmiddelen'. zijn zo lek als een mandje, als je geen gebruik maakt van geavanceerde beveiligingen.

Als je er voor kiest om hieraan deel te nemen, dan zul je ook moeten accepteren dat je een groot deel van je privacy opgeeft...

Chris.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: gmail

Ongelezen bericht door Moppentappers »

rader, hebben jullie informatie aan mensen grevraagt die er degelijk verstand van hebben?

even op een rijtje:
1.ja, e-mail zoekt je mail door op trefwoorden en zoekt er een reclame balkje bij - handig omdat: google je zo van een gratis goed e-mail adres kan voorzien
2.e-mails worden opgeslagen - overheid kan het opvragen.. is dat niet meer dan normaal? zaken die de overheid niet zouden mogen kunnen opvragen zijn dus met criminele doeleinde met dit systeem is er dus ook preventie op terroristme enz. ALLE e-mails worden bewaard door ALLE providers

verder, is er ook een IP adres issue geweest waar ik op terug wil komen
waarom moet een IP adres geen deel uitmaken van privacy? veiligheid!
met een IP adres kun je mensen weren van je website.
handig als een pedofiel op je website kinderen lastig valt
zonder dat IP adres kan hij doorgaan en kan de politie niets.
als je ontgoogle hebt kan je nog wel duizende sites aanmaken die tegen bedrijven zijn. wat willen jullie nou? internet uitroeien?
vreemd ook dat er geen woordvoerder van radar is die even reageert.
als je zoiets opstart en er is kritiek antwoord dan met goede argumenten
anders bied in de volgende uitzending je exuses aan!

remcoskelter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2006 18:45

Re: gmail

Ongelezen bericht door remcoskelter »

Als je er voor kiest om hieraan deel te nemen, dan zul je ook moeten accepteren dat je een groot deel van je privacy opgeeft...
Even voor de duidelijkheid (en om inkoppers te voorkomen); ik neem aan dat je het hier hebt over deelnemen aan internet en niet specifiek gmail. :wink:

Daedalus
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mei 2006 01:18

Re: gmail

Ongelezen bericht door Daedalus »

cHabu schreef:In deze tijd van e-mail, of zo u wilt: electronische post, is het onvermijdelijk dat overheden zich hier in gaan mengen, zeker na het 9/11 gebeuren en de daaruit volgende 'maatregelen'.
Dat is dan naïviteit van de overheden. Bin Laden en al-Qaeda versturen echt geen mails open bloot via Hotmail of Gmail (bron). En dat is ook niet nieuw, tijdens WO2 werd door de Duitsers al de Enigma gebruikt.
Alleen kleinere misdadigers zouden dus kunnen worden gepakt, maar die zijn vaak te klein om een groot onderzoek naar te starten.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: gmail

Ongelezen bericht door Moppentappers »

misschien was het voorbeeld iets te overdreven maar wat heb je te verbergen voor de overheid? alleen criminele dingen toch?

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: gmail

Ongelezen bericht door opa »

Moppertapper.
Komen de volgende vragen naar boven:

- Waarom gebruikt u als naam moppertapper en niet uw eigennaam?
Heeft u iets te verbergen? Bent u crimineel?
- Loopt u over straat met een bord op uw rug met uw prive gegevens?
- Wat is het verschil in scannen op naam voor reklame en scannen voor gebruik andere doeleinde?
- Is scannen niet een modern woordtje voor gluren?

dealdalus:
Enigma was een van de mogelijkheden voor encrypty van morsecode (telegrafie) berichten :lol:

Algemeen:
er worden diverse zaken op 1 hoop gegooid.
- de reklame
- onze privacy

Persoonlijk ben ik van mening dat omdat internet nu 'gemeen goed' in elke huiskamer is, de mensen gewaarschuwd moeten worden dat internet een 'open' medium is en alles wat je op internet doet voor iedereen toegangekelijk is. En.... dat daardoor je privacy in gevaar komt. Maar als het gaat om commeciele belangen schijnt ineens alles geoorloofd te zijn. Dit is niet alleen toepassing op internet maar bijvoorbeeld ook voor privacy gegevens via uw GSM telefoon.


Dit buro komt uit de periode dat XS4all nog een zelfstandige organisatie was en bestond uit eerste periode 'hackers' die op kwamen voor de belangen en privacy van de internet gebruiker.
Heb hier wat leesvoer: http://www.burojansen.nl/dossiers_item.php?id=24

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: gmail

Ongelezen bericht door Moppentappers »

ik gebruik de naam moppentappers omdat ik die nick toen heb uitgekozen
iedereen mag weten dat ik Glenn heet.
iets is pas gluren als het door mensen ogen gelezen wordt
in dit geval is dat nognieteens zo omdat er naar trefwoorden wordt gezocht.
ik vind zeker niet dat iedereen maar alles van mij moet weten.
maar de overheid mag al mijn e-mails lezen.
de overheid denkt echt niet zo, zullen wij eens dat e-mail adres gaan doorspitten. dat doen ze alleen als er aanwijzingen zijn voor misdaden enz.
uw argumenten slaan TOTAAL nergens op

Daedalus
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mei 2006 01:18

Re: gmail

Ongelezen bericht door Daedalus »

Ja opa, Enigma was een encodeermachine. Thans gebruikt al-Qaeda uiteraard ook een encryptie op hun communicatie. Waarmee ik dus maar wil zeggen dat de bewaarplicht die de overheid wil complete nonsens is.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: gmail

Ongelezen bericht door opa »

Deadalus:
(coder en decoder).
Niet iedereen weet wat enigma is of was, vandaar even mijn toevoeging op uw verhaal :lol:


Moppentapper:

Ik heb niets tegen internet ben voorstander van de Bewustwoording
van Nederlanders over de mogelijkheden of technologien zoals Internet maar of GSM of UMTS bieden.
En dat van deze mogelijkheden "gebruik maar ook Misbruik (kan) wordt gemaakt.


Maar loopt u over straat met bord op uw rug wie u bent of waar u woont?
Heeft u een Alarm installatie in uw Auto?
Heeft u dievensloten op uw huisdeur of raam?
Heeft u een slot op uw fiets?
Heeft u slot op uw bromscooter?
Dit zijn ook allemaal zaken om uw eigendom of privacy te beschermen.

Zal u een ander voorbeeld geven.
Stel ik ga 'scannen' op gironummers, adressen, telefoonnummers, salaris of mensen met de voornaam Glen, mensen met christelijke geloofsovertuiging en nog 1001 mogelijkheden.

De output van de 'scan' is afhankelijk van de input en belangrijker,
welk resultaat wil je beogen met de 'scan'.

== Begrijpt u wat ik bedoel te zeggen?

== Hoe ging dat nou ook alweer in de 2e oorlog?
Weet u nog hoe ze aan de adressen kwamen van al die mensen?

Onze privacy is een groot goed.
daar heeft een generatie voor gevochten, wees er zuinig op en verdedig het.

Hoe onze overheid denkt en handelen kunt u lezen Onder de link in mijn vorige bericht.
Moppentapper, heeft u die informatie al gelezen?
Laatst gewijzigd door opa op 09 mei 2006 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.

remcoskelter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2006 18:45

Re: gmail

Ongelezen bericht door remcoskelter »

dat internet een 'open' medium is en alles wat je op internet doet voor iedereen toegangekelijk is. En.... dat daardoor je privacy in gevaar komt. Maar als het gaat om commeciele belangen schijnt ineens alles geoorloofd te zijn.
Ok nog een keer.
Internet is een open medium. Door actief gebruik te maken van internet, bijvoorbeeld op forums of advertentie-sites, kan je privacy in gevaar komen (als je bij een advertentie je telefoonnummer vermeldt, kan die altijd nog opgezocht worden, of via de site van je werk/school/club kan je prive-adres op te zoeken zijn). Van iemand die een aantal jaren actief geweest is op internet kun je allerlei informatie bij elkaar zoeken.

MAAR

Wat google doet met gmail ("commerciele belangen") brengt je privacy niet in gevaar, er komt geen prive informatie op straat te liggen! Er is dus helemaal niks "ineens geoorloofd"! :roll:

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: gmail

Ongelezen bericht door opa »

Leg mij eens uit wat verschil is tussen de grens van Commercieel en niet commercieel.

Voorbeeld:
Koopt u bij Appie heijn?
Heeft u klanten kaart?
Ze beloven dat dit wordt gebruikt voor alleen commerciele toepassing.
Toen onlangs bedorven voedsel werdt verkocht, ging met via dezelfde klantenkaart na wie er de potjes voedsel had gekocht.

Begrijpt u mijn bezorgheid en ik ben gelukkig in goed gezelschap
Laatst gewijzigd door opa op 09 mei 2006 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

remcoskelter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2006 18:45

Re: gmail

Ongelezen bericht door remcoskelter »

:?:

Hebben we het nu nog over het feit dat mensen zich onterecht opwinden over de advertenties die verschijnen in Gmail en gebasseerd zijn op de inhoud van je mail?

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: gmail

Ongelezen bericht door opa »

Remco skelter,

Soms moet je dingen in iets breder kader plaatsen of dichter bij huis halen, om een doel van een betoog te bereiken of om mensen te overtuigen van gevaren. :lol:

remcoskelter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2006 18:45

Re: gmail

Ongelezen bericht door remcoskelter »

Ok opa, maar mijn argument is juist dat je dat in het geval van gmail niet kunt doen.
Je kunt niet zeggen dat het een kwalijke zaak is dat de advertenties gebasseerd zijn op je mail, daar doen ze helemaal niks mee dat ongeoorloofd is.
En dat er dan een "deskundige" in de studio zit die roept; "een koffieshophouder kan maar beter geen gmail account hebben", waar zitten we dan naar te kijken?

Als ze een uitzending hadden gemaakt over "de gevaren van internet" en hadden verteld dat je op moet letten welke informatie je waar invult en dat je elke zoekmachine (waaronder google) kan gebruiken om informatie over mensen te achterhalen, dan was ik dit topic niet begonnen.

on4bam
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2006 17:49

Re: gmail

Ongelezen bericht door on4bam »

Heeft er al iemand aan gedacht dat je je Gmail ook met je reguliere e-mailprogramma kan ophalen? Je stuurt/ontvangt dan gewoon mail zoals je dat gewoon bent te doen via de mailserver van je provider. Hoezo reklame?
Wat het scannen betreft, ik gebruik de gmail accounts vooral voor abonnementen op mailinglisten. Laat ze die maar scannen :twisted:

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: gmail

Ongelezen bericht door opa »

Remcoskelter,

Ik ben het met u eens maar om door te dringen tot de aandacht van mensen, moet je soms wat 'vet' aanzetten. Voorbeelde van 'vet' aanzetten ziet u in de politiek maar ook in de reklame.
Als je het berichten 'zacht' brengt heb je niet de aandacht en dit is helaas realiteit. Over mogelijke tegenstrijdige belangen,
Zie mijn voorbeeld over AppieHeijn.
Kortom, ik geloof niet meer dat informatie die je leest ook de werkelijkheid hoeft te zijn en vormen van 'misleiding' daar zijn erg veel voorbeelden van.

De kern van het hele betoog is:
Mensen moeten gewaarschuwd worden voor mogelijke gevaren of nadelige effecten van Google maar ook van andere zaken op internet of andere moderne vormen technologie. Waarschuwen, daar is niets mis mee.

RJ vd Braak
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2006 18:11

Re: gmail

Ongelezen bericht door RJ vd Braak »

Slecht voorbeeld Opa. Wat als AH niets had door gegeven aan de klanten die dit product hadden gekocht? Ik ben het met u eens dat mensen moeten worden gewezen op de gevaren die samengaan met het gebruik van een computer die is aangesloten op een netwerk. Computers en internet aansluitingen worden verkocht al waren het TV's, echter elke goede ISP heeft aanbevelingen over het gebruik van firewalls etc etc. Ligt er na bijna 16 jaar internet de verantwoording bij de aanbieder of de consument?

Gesloten