LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gmail

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
remcoskelter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2006 18:45

gmail

Ongelezen bericht door remcoskelter »

Ja daar gaan we weer... "gmail scant uw berichten". Weer even allemaal bang voor Google.

Inderdaad, als je een mail krijgt over tuinplantjes, komt er reclame over tuinplantjes naast je mail te staan.
Is dat erg? Ik denk dat iedereen wel door heeft dat een computer je mails "bekijkt" en er dan reclame bij zet, dus niet een persoon. Je mails worden door een computer geopend, dus ja, die kan er ook reclame bij zoeken... Altijd beter dan de "goedkoop geld lenen" reclame die je bij Hotmail krijgt.

Dat moest even. :)
groeten
Remco

remcoskelter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2006 18:45

Re: gmail

Ongelezen bericht door remcoskelter »

sjezus, het was nog erger dan ik gedacht had...

"een koffieshophouder kan maar beter geen gmail account hebben", wat een onzin!
Je hotmail, yahoo, etc mail staat ook op een server in de VS hoor...

beetje paranoide aan het worden bij Radar geloof ik.

dannyr
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2006 21:05

Re: gmail

Ongelezen bericht door dannyr »

Wat een zielige bedoeling is radar.

Nee als of onze internet providers niet alles bij houden wat we doen!
JA dat zijn ook comerciale bedrijven :?

Kunnen we die wel vertrouwen dan. Ga daar is over zeuren. Wordt echt moe van al dat anti google.

Google is als een waar kinder boek een jongens droom van 2 hele slimme gasten die onder tussen omringt worden door nog veel meer en nog slimmere mensen. Ik ken geen andere organistatie die zo idealistisch is.

NEE radar ga nog maar lekker werken op jullie windows bakken en kom maar op met meer van jullie onzin

S.Beerenburgh
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 mei 2005 20:41

Re: gmail

Ongelezen bericht door S.Beerenburgh »

Mails die via Chello (Planet, XS4ALL, @home etc) binnenkomen gaan nu al BCC naar de Nederlandse overheid, zogenaamd als "terrorismebestrijding". Dan heb ik liever dat er relevante advertenties bijkomen, want ze zijn relevant. 95% van mijn mails mag iedereen lezen. Alleen mail die over financiele zaken gaat gooi ik PGP overheen en verstuur ik dan alsnog gewoon via GMail.

dannyr
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2006 21:05

Re: gmail

Ongelezen bericht door dannyr »

Betalen we hier nou belasting voor? Omdit soort propaganda aan tehoren?
Wat zijn radars bewegredenen eigenlijk? Kijkcijfers/sensatie?

Ik dacht dat de publieke omroep objectief moest zijn en zaken van een neutrale positie moest belichten. Of past dat niet meer in deze tijd? Stel voor ga is met de mensen van Google praten die weten wel hoe het moet.

teve
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2005 22:29

Re: gmail

Ongelezen bericht door teve »

ik heb gmail gekoppeld aan outlook, zo zie ik ooknooit reclame berichten.

remcoskelter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2006 18:45

Re: gmail

Ongelezen bericht door remcoskelter »

waar ik me ook aan stoor is dat ze altijd van die figuren in de studio hebben die moord en brand roepen, ze vragen nooit iemand die ze even uitlegt dat ze niet moeten zeuren en dat het nergens over gaat, dat zou goede televisie zijn :)
Was gisteren bij Tegenlicht (VPRO) trouwens ook, zelfde gezeur.

S.Beerenburgh
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 mei 2005 20:41

Re: gmail

Ongelezen bericht door S.Beerenburgh »

@dannyr

Een beetje gelijk heb je, maar Tros ook. Een particulier is niet gerechtigd om privé-informatie op te slaan. Er is zelfs een rechtszaak geweest of e-mail onder briefgeheim zou vallen en dat is inderdaad zo. (Die rechtszaak ging over privé-mails op de computer op de werkvloer)
De Tros doet er goed aan mensen te waarschuwen voor deze gang van zaken, maar in feite maakt het weinig uit. Email wordt nu dubbel opgeslagen, 1 keer door de overheid en 1 keer door Google. We hebben in het recente verleden gezien hoe zorgvuldig (ahum) de overheid met vertrouwelijke gegevens omgaat, daar maak ik mij meer zorgen om dan een bedrijf die commerciele belangen heeft.

lx
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2006 21:14

Re: gmail

Ongelezen bericht door lx »

Wat een eenzijdige belichting; nou niet echt een stukje hoogstaande journalistiek. Andere web E-Mail aanbieders laten ze links liggen. Waarvoor ook aangemerkt kan worden dat Bush / regering ze in kan kijken. E-mail is niet heilig.

Google maakt Ads die gerelateerd zijn aan de persoon en dat lijkt zeer effectief; Ik zelf heb eigenlijk nog nooit naar de Ads gekeken, en ze zijn gelukkig niet zo "in je face" als bij hotmail, als we het nu toch over evil hebben; volgens mij is hotmail in het verleden een aantal keren gekraakt en Micro$oft heeft al bewezen dat ze niet te vertrouwen zijn.

Ik hoorde zelfs nog even tussendoor dat andere bedrijven mijn gmail ook nog konden lezen en opslaan. Niet dat het mij wat uitmaakt aangezien E-Mail uberhaupt geen "veilig" communicatie middel is. Als je het over deals en criminele zaken gaat hebben doe je dat echt niet via niet geencrypte E-Mail. uberhaupt niet via E-Mail.

Op zich blijft Google een bedrijf en moet het in de gaten worden gehouden maar de onterechte en eenzijdige belichting van de Media (zonder de concurrenten te belichten) vind ik belachelijk. Neem dan alle populaire webmail aanbieders en belicht dan bij google dat ze een automatisch systeem hebben dat je teksten vergelijkt met steekwoorden die relevante (af en toe niet relevante) advertenties plaatsen.

Btw. volgens mij heeft iedereen (en smtp site zowiezo) tegenwoordig een spam-filter en een virusscanner deze "lezen" je tekst ook. Een Smtp server slaat je mail ook tijdelijk op totdat deze verzonden kan worden. Een beheerder kan daar ook je e-mail opslaan / lezen en dergelijke

Ik zou graag zien dat wanneer ze weer tekeer gaan over bv. Google dat ze dan ook MSN / Hotmail en Yahoo/mail er naast leggen en zo een eenduidig beeld schetsen. Ik kreeg sterk het gevoel dat ik naar een door Microsoft gesponserd stukje journalistiek zat te kijken.

Zo dat moest ik even kwijt; De groeten.

dannyr
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2006 21:05

Re: gmail

Ongelezen bericht door dannyr »

tegenlicht was wel een stuk subtieler maar idd ook erg aan het mekkeren.
Opzich erg jammer wat de docu was wel mooi en gaf iets meer inzicht in google, hoe wel wel beetje te veel tegenlicht in de ogen van de makers geloof ik.

Radar daar integen heeft er geen kaas vangegeten.

Ik verwacht op de redactie dan ook een zwaar gefrustreerd persoontje die denkt verstand te hebben van computers omdat hij de mensen daar zo goed kan helpen met word en exel.

Laatst ook al zown blunder met safari als alternatief voor internet explorer op de pc :S

Noormaal gesproken zou ik zulke mensen dood zwijgen en negeren, maar omdat radat dit doet van ons geld en een groot bereik heeft, kan ik het toch niet laten

S.Beerenburgh
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 mei 2005 20:41

Re: gmail

Ongelezen bericht door S.Beerenburgh »

Google is voor internet wat Microsoft voor Software is.

Microsoft maakt het besturingssysteem en de meeste professionele toepassingen, zelfs games.

Google is feitelijk de enige complete index en verder leuke features zoals GMail, G.Earth, G.Sketchup, G.Calendar, G.News

Het is jalourzie, net als indertijd bij Microsoft. De concurrentie probeerde Microsoft te splitsen in een bedrijf voor Windows en een bedrijf voor Office. Nu bijna alle computers permanent online zijn voorziet Google in die behoefte. De concurrentie probeert Google zwart te maken in plaats van een nóg beter product op de markt te zetten.

remcoskelter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2006 18:45

Re: gmail

Ongelezen bericht door remcoskelter »

@dannyr
Je hebt gelijk, maar toch.. in Tegenlicht riepen ze dat Google je zoekopdrachten opslaat, inclusief IP, met als voorbeeld dat je als je op je 16e iets opzoekt over SOA's dat je daar dan 10 jaar later mee geconfonteerd zou kunnen worden. Die kans lijkt me wel HEEL klein!

lx
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2006 21:14

Re: gmail

Ongelezen bericht door lx »

"Google weet waar u over schrijft en daardoor heeft de inhoud van de reclame ook een relatie met de inhoud van uw privé-mail."

Echt slecht dit gebruik van weet en dan ook nog uw prive-mail ipv. uw E-mail. Het scannen van teksten is iets anders dan dat ze van U persoonlijk weten van U allemaal schrijft. Nee dat weten ze niet en ze kunnen dat ook echt niet bijhouden (nou ja ze slaan het natuurlijk wel op (voor jou)). Mocht een regering om inzage vragen dan wordt het anders maar dit geldt voor alle providers dus waarom Google aanpakken.

Ik vraag me echt af waar die hetze tegen Google nu vandaan komt paar weken terug heb ik ook al zo'n slechte eenzijdige aflevering gezien van network of iets dergelijks. Als je kritiek hebt moet je deze onderbouwen met feiten en niet met bewoordingen (google weet).

Privacy Statement:
We provide advertisers only aggregated non-personal information such as the number of times one of their ads was clicked. We do not sell, rent or otherwise share your personal information with any third parties except in the limited circumstances described in the Google Privacy Policy, such as when we believe we are required to do so by law.

MHoeneveld
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 apr 2004 22:02

Re: gmail

Ongelezen bericht door MHoeneveld »

Wat zijn we in Nederland toch een stelletje zielepoten. "Samen staan we sterk".... Tegen wie, worden we aangevallen? Gebeurd er dan niks goeds in de wereld en is iederen tegen ons als consument. Of zijn wij als consument dom en weet Radar het gelukkig wel.

Ik heb me werkelijk dood zitten ergeren aan deze uitzending.
Wat zij we nu naief met zijn allen. Google scant de mail, so what. Wat denken we dat al die providers met hun virusscanner en antispam filters doen? Die lezen de mail ook woord voor woord alleen voegt Google er iets aan toe. Erg? Nee. Als dat niet mag mogen providers ook geen spamfilters meer gebruiken en ook niet op virussen scannen.
Ik kan me herinneren dat er 7 jaar geleden ook tumult was over deze scans en hoe erg de privacy wel niet werd geschonden door het scannen van mail. Zolang dit door volautomatische systemen gebeurd is het volgens de wet die we zelf allemaal gemaakt hebben legaal !

En Google bewaard de mail. So what. Alle andere providers bewaren de mail ook. Ze maken namenlijk backups van hun systemen.
Enige tijd geleden heb ik voor een forensisch onderzoek mail bij Hotmail van 11 maanden terug naar boven laten halen. Was geen enkel probleem.

Vraag eens een aantal echte experts wat er allemaal met onze mail gebeurd die dagelijks over het web vliegt. Ooit van Echalon gehoord? Nee dat is niet alleen de VS daar doen wij brave Nederlanders ook aan mee. Alle mail wordt gescanned op bepaalde trefwoorden en als het woord bom in je mail voorkomt word dat mailtje ook bewaard. Ik heb me jaren vanuit mijn professie met dit soort zaken bezig gehouden en zie volstrekt geen verschil met andere mail providers behalve dat dit openlijk gebeurd.

Ik heb mijn vertrouwen in een stuk objectieve consumentenvoorlichting door Radar nu geheel verloren. Voortaan kan ik op maandag gewoon weer iets amusants kijken en hoef ik dit soort volksbangmakerij niet meer aan te zien.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: gmail

Ongelezen bericht door Inter »

Inderdaad .Wat een anti google bij Radar
Nooit wat gehoord bij Radar over de Spyware van Hotmail.
Of denken ze dat elk bedrijf voor niks kan werken .
Uitgezonderd de Open Source maar dat is een ander verhaal.
Verder die advertenties lees ik nooit en in je Outlook of andere Email Client zie je ze niet eens.
Ook die bangmakerij met je IP slaat ook al helemaal nergens op.
Of ze in de VS nu opeens weten waar ik nu woon.

Dat Gmail goed tegen spam werkt wordt natuurlijk weer niet gezegd.


Overigens wel erg vreemd dat nu bijna iedereen Gmail heeft het nog steeds in Beta is .
Je kan dit ook als online harddisk opslag gebruiken http://www.pimspage.nl/gmail-drive/

RudolfvanDaelen
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:49

Re: gmail

Ongelezen bericht door RudolfvanDaelen »

Ja alles is al gezegd.

Wat ik mij afvraag is wie denkt nu werkelijk dat er op Internet ook maar iets privé is? Het zijn natuurlijk weer Nederlanders die denken iets "gratis" te krijgen. Als dan blijkt dat ze er weer zijn ingelopen dan huilen ze uit bij een programma als Tros Radar. Ik kijk daarom vaak naar bijv. Tros Radar, vanwege de vermakelijkheidswaarde.

Overigens Echolon bestaat al sinds de negentiger jaren en mobiel telefoonverkeer is ook niet zo slim wanneer je je vebrlijfplaats of mededelingen wilt verbergen.

Waarom is Tros Radar zo anti-Google, wat is hun voordeel?

Rudolf van Daelen

imerijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2006 10:47

Re: gmail

Ongelezen bericht door imerijn »

Ik vond de uitzending op zijn zachtst gezegd ook erg tendentieus. Gmail leest geen hele berichten, maar slechts trefwoorden. Er jammer dat jullie dat niet zeggen in de uitzending.

Verder hoop ik dat de redactie zal reageren op wat er hier in het forum gezegd wordt.

RudolfvanDaelen
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:49

Re: gmail

Ongelezen bericht door RudolfvanDaelen »

Aan Inter

Bedabkt voor de extra drive mogelijkheid geboden door Gmail. Ik lees nooit al die verschillende reclame-banners die ik beeld krijg dus het was me niet bekend.

Rudolf van Daelen

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: gmail

Ongelezen bericht door opa »

Meeste reacties, veel bla bla weinig inhoudelijk

Eenvoudige vraag die ik mis in aantal van juliie reacties:

Hoe denken jullie over de bescherming van jullie privacy?
Moet je prive info gewoon op straat liggen?
Of moet er controle op worden uitgeoefend wat er mee wordt gedaan
en vooral Wie de info leest of over beschikt?

grtx

remcoskelter
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2006 18:45

Re: gmail

Ongelezen bericht door remcoskelter »

Meeste reacties, veel bla bla weinig inhoudelijk

Eenvoudige vraag die ik mis in aantal van juliie reacties:

Hoe denken jullie over de bescherming van jullie privacy?
Moet je prive info gewoon op straat liggen?
Of moet er controle op worden uitgeoefend wat er mee wordt gedaan
en vooral Wie de info leest of over beschikt?

grtx
Jouw eerste zin draagt weinig bij aan de discussie, maar ik zal toch reageren op de vragen die je stelt.

1. Lees alle reacties nog eens door en leg me uit hoe mijn privacy gevaar loopt bij het gebruik van gmail.
2. Welke prive info ligt op straat?
3. Wat wordt gedaan met mijn mail? Het wordt geopend. Gmail beschikt over mijn mail, net zoals elke andere e-mail provider beschikt over de mail van de gebruikers. De IT-er op je werk kan ook je werk-mail bekijken, dat is nu eenmaal zo. De enige manier waarop niemand kan beschikken over informatie die je verstuurd is door het in een dichte envelop te doen en het op de post te doen. E-mail is in principe op de vragen door derden, omdat het opgeslagen wordt op een server waar andere mensen toegang toe hebben, daar is niet aan te ontkomen.

Gmail doet eigenlijk niks anders met je gegevens dan andere providers (eerder genoemd: spamfilter en virusscanner).

Gesloten