LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kinderzitjes

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
fiona de deugd
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2005 14:31

kinderzitjes

Ongelezen bericht door fiona de deugd »

kan iemand mijn vertellen waarom kinderen die iedere dag met de bus naar school vervoerd worden en kleiner dan 1.35 zijn niet in een kinderstoeltje vervoerd moeten worden of is dit een kwestie van geld voor de vervoerders.deze kinderen lopen toch het meeste risico en hier is niks voor geregeld.en de vervoerders doen hier zelf niks aan want dit kost geld. :twisted: :twisted: :evil: :evil:

0059099
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 feb 2006 10:31

Re: kinderzitjes

Ongelezen bericht door 0059099 »

heb jij ooit een gordel in de bus gezien? (dan heb ik het even niet over tourbussen)

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: kinderzitjes

Ongelezen bericht door karr-2 »

Kan iemand me uberhaupt uitleggen waar die belachelijke regel vandaan komt om kinderen verplicht in een stoeltje te zetten?

Jaymzzzz
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 sep 2005 11:39

Re: kinderzitjes

Ongelezen bericht door Jaymzzzz »

Vindt het persoonlijk een beetje bangmakerij. Veel kennissen gaan nu panisch op zoek naar een vervangend of nieuw zitje.

De wetgeving dateert echter al van 1995 en als het goed is, zouden alle zitjes die na die datum op de Nederlandse markt zijn gebracht dus al aan die eis moeten voldoen, geheel conform de CE-wetgeving.

Advies: eerst controleren, dan ageren..... :wink:

@ karr-2: "If you think safety is expensive, try an accident."
Niet om belerend te zijn, maar er zijn zat voorbeelden te noemen en afbeeldingen/filmpjes op internet te vinden, die de gevolgen laten zien van kinderen die niet in de gordels zaten, of verkeerd met ernstig letsel tot gevolg.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: kinderzitjes

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Je ziet ze veel te veel. debielen due kinderen los in de auto en het liefst tussen de voorstoelen laten staan.
Hoever ben je als mens gezakt als je willens en wetens de gezondheid of zelfs het leven van je eigen kind of dat van een ander op het spel zet.
Het smoesje "ja, ze willen het niet" vind ik ook zo'n kulargument er is er maar een die de dienst uitmaakt in de auto en dat is de chauffeur.

En die chauffer hoort te zorgen dat er goedgekeurde stoeltjes aanwezig zijn en goed gebruikt worden.
Het is al van de gekke dat daar een wet voor nodig is, zoiets zou je uit jezelf al goed moeten regelen.

Wat mij betreft mogen ze de boete, als het om minderjarigen gaat, vertienvoudigen.
Wedden dat je ze bijna niet meer los in de auto zit als men weet dat het anders 750 euro gaat kosten :wink:

groeten

HansD1
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2006 13:37

Re: kinderzitjes

Ongelezen bericht door HansD1 »

Wederom een ondoordachte maatregel van de overheid. Is er wel nagedacht over type auto? Indien iemand met een nieuwe volvo, zich houdend aan de verkeersregels, inrijd op iemand in een 10 jaar oude Daihatsu Curore met een kind in een zitje, dan is dat kind sowieso de klos. zitje of niet. Krijgen we dan binnenkort ook een verbod op kleine onveilige auto's? Deze maatregel is weer een prachtig voorbeeld van schijnveiligheid. Zoals zoveel vreemde maatregelen die de overheid neemt.
Laatst gewijzigd door HansD1 op 07 mar 2006 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Accutron
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 dec 2005 19:32

Re: kinderzitjes

Ongelezen bericht door Accutron »

Wij hebben 4 kinderen. Hoe doe ik dat dan met maar 3 gordels op de achterbank?

angel1978
Berichten: 10958
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: kinderzitjes

Ongelezen bericht door angel1978 »

accutron,

4 kinderen mag jij uberhaupt niet vervoeren achterin.
Sterker nog, je verzekering dekt dit niet eens en tenzij er dus 1 kind voorin mag / kan zitten zou ik hier ook maar niet aan beginnen.

Verder, verplichte juiste kinderzitjes lijkt mij compleet terecht.
Als mensen dit niet uit zichzelf doen, is er blijkbaar een regel / wet nodig. Dan moet dat maar !

angel1978

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: kinderzitjes

Ongelezen bericht door hera »

Beter een kind in een kinderzitje in een cuore dan niet in een zitje.

Mijn ouders hebben hier vroeger al heel erg op gehamerd. Wij waren vroeger met zn 3-en thuis en mijn vader liet ruim 20 jaar geleden altijd al een 3e gordel in het midden maken van zijn auto. Dat was toen nog niet standaard. Vergeleken met wat er nu te koop is, stelde die extra heupgordel in het midden van toen niet zoveel voor, maar het was tenminste iets.

Ik heb nu 2 kinderen en een heel arsenaal aan zitjes. Als er een vriendje meerijdt en ik weet dit van te voren dan gaat er een extra stoelverhoger mee.

Nu komt dat spontaan nog nooit voor, maar mocht mijn zoon iets ouder zijn en hij speelt met andere kinderen dan gaat dat ding standaard achterin.

nonja3
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2006 16:40

Re: kinderzitjes

Ongelezen bericht door nonja3 »

mijn dochter,
klein van stuk niet al te slank, is 1.33 cm
ze moet dus nog op een stoelverhoger zitten,
als je ziet hoe zij de auto in moet klunen, een ander woord heb ik er niet voor, nu hebben wij geen kleine auto n.l een volvo station maar ze zit met haar hoofd boven de hoofdsteun uit, zouden ze zo nou veiligheidbedoelen??????? :roll:
ik vraag me af wat veiliger was!!!!!!

Kialdajo
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2006 11:34

Re: kinderzitjes

Ongelezen bericht door Kialdajo »

Hallo,

Aangezien uw kind al 1.33m is zal ik mij daar ook niet zo druk om maken en geen verhoger gebruiken als het veiliger is, om zonder verhoger en met een goede hoofdsteun en juist zittende heupgordel te rijden. En trouwens, de eerste agent die met een meetlint komt aanzetten moet ik nog tegenkomen.


Voor wat betreft het rijden met 4 kinderen is geen probleem. 3 verhogers achterin en eentje voorin. Nu moet aleen pappa of mamma thuisblijven want er is geen plaats meer over. Zoveel gordels zoveel kinderen.
En als er op de achterbank geen plaats is voor een 3e zitverhoger dan mag het vierde kind er tussenin zitten met een goed geplaatste HEUPGORDEL.
Voor meer info: www.verkeersforum.nl (worden ook andere discussies besproken middels forum)
mvg
Tuur

Gesloten