LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verstelbare kinderskates

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Loek Gijben
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2006 10:13

Verstelbare kinderskates

Ongelezen bericht door Loek Gijben »

Dit onderwerp uit de uitzending van 20 maart 2006 is niet zo wereldschokkend dat het veel reacties zal uitlokken.

De (ook wel heel voordelige) Nijdam junior kwam belabberd uit de test.

Maar ik herkende daarin niet de Nijdam Junior (inline quads)
Zie http://www.schreuderssport.nl/nl/artikelen/87.shtml
Ze zijn soms voor rond de 30 Euro verkrijgbaar.

Ze hebben in tegenstelling tot de skates uit de test standaard PU wielen, een ondervetersluiting en "rubber" stopper. Bovendien hebben ze de volgende voordelen:

* kleine maten verkrijgbaar, die zijn bij de duurdere merken slecht verkrijgbaar.
* Verstelbaar van vier wielen op de hoeken (zie plaatje link) via "diewieler" naar vier wielen inline. Dat kan erg practisch zijn bij de eerste rolletjes.
* Er zijn gewone schaatsen verkrijgbaar met een identiek schoensysteem. Dat heeft als voordeel dat je de binnenschoen kunt uitwisselen; de rollerskate schoen zal eerder slijten... Voor je kind is het fijn om dezelfde look-and-feel te hebben van schaatsen en rollerskates.
De pasvorm is redelijk: ik hoor mijn dochtertje niet klagen.
De schaatsijzers die eventueel onder een duurder merk kunt zetten zijn op zich al duurder dan een paar Nijdam schaatsen.

Er zit geen snelsluiting op de veter, maar voor het prijsverschil kun je wel 100 losse snelsluitingen kopen en erop zetten. De lagers zijn vetgevulde ABEC 1 en dat loopt ongetwijfeld een stuk minder dan van duurdere merken, maar als jouw kind fanatiek is en de wielen/lagers verslijt zet je er eenvoudig nieuwe, betere onder.

De meeste koters die ik zie spelen op hun skates zijn er zo onzuinig op dat ook duurdere lagers/wielen in no time zijn verroest/versleten.
Ook zie ik ze practisch nooit stunts uithalen zoals de professional in de test. Meestal is het een beetje rondklooien of van A naar B skaten of een blokje rond.

Voor kinderen die van skaten echt hun hobby maken zijn kwalitatief betere spullen het geld en moeite waard. Maar dat geldt voor elke hobby, toch?

Van mij krijgen de Nijdam juniors een dikke 7,5 en qua prijs/prestatieverhouding een toppositie.

Loek Gijben
(een van de eersten, sinds 1972, met inline skates. Merknaam "Skeeler" met hardkunstof wielen. Momenteel Graf hockeyschaatsen, Viking lage noren, Raps skeelers).

Jean Paul Broeren
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2005 18:32

Re: Verstelbare kinderskates

Ongelezen bericht door Jean Paul Broeren »

ik vandaag op zoek naar de nummers 1 uit de test die K2 of die rollerblades maar dus gewoon 20 tot 30 euro duurder dan de prijzen die ze op tv noemden weet iemand ze te koop voor de radar prijzen?


jan arie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2008 02:16

Re: Verstelbare kinderskates

Ongelezen bericht door jan arie »

Wat raar dat oude afleveringen nog zo lang online blijven.
Het klopt inderdaad niet meer...modellen enzo kloppen niet meer.
Daarnaast vind ik het raar dat Nijdam zo laag komt; heb zelf ook deze skates en ben daar erg blij mee. Het is niet een professionele skate, maar voor een recreatieve skater is er genoeg keuze, zie ook http://www.nijdam.com/. Voor de rest vind ik het een leuk programma

Gesloten