LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stoken met hout goed alternatief?? Lees meer...

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
dsf

Re: Stoken met hout goed alternatief?? Lees meer...

Ongelezen bericht door dsf »

Of we massaal aan de houtkachel moeten daar laat ik me niet over uit.

Wel wil ik reageren op 1 punt wat ik al een paar keer heb gelezen. Verschillende mensen denken dat we in Nederland te weinig bos hebben om onze kachel op te kunnen stoken.

Dat is anders. In Nederland wordt het overgrote merendeel van het hout geïmporteerd. Die overige 10 procent komt uit ons eigen bos. Afgelopen jaar is ongeveer 1 miljoen kubieke meter hout uit ons Nederlandse bos geoogst. De oogst daalt al een aantal jaar.
Volgens het Nederlandse beleid heeft ongeveer 70% van het Nederlandse bos een primaire functie als PRODUCTIEbos. Daarbij staat de productie dus voorop, en niet de recreatie, of de natuur. In feite is (bijna) al het huidige Nederlandse bos ooit als productiebos aangeplant.

Wel nu. In ons bos kan méér geoogst worden dan we nu doen. Dat heeft te maken met bijgroei. Ook staat het bos 'te vol', wat wil zeggen dat in een 'natuurlijk bos' minder bomen staan dan in het huidige Nederlandse bos.

Er is dus meer dan genoeg ruimte om méér hout uit eigen bossen te halen. Het hout dat kwalitatief minder goed is, of te dun, of niet voldoet aan andere eisen voor bijvoorbeeld meubel- of fineerhout, wordt onder andere verkocht als brandhout.

Dus in ieder geval het argument dat we in Nederland te weinig bos hebben, is hiermee van de hand gedaan. Er is voldoende bos, dat ons zelfs méér brandhout zou kunnen leveren.

vriendelijke groet

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Stoken met hout goed alternatief?? Lees meer...

Ongelezen bericht door Roelant1 »

En wij stoken rustig door met onze 2 houtkachels, een andere verwarming hebben wij niet.
Het hout wat we stoken is eik en berk wat ik zelf zaag en minimaal 3 jaar laat drogen, we hebben gemiddeld 60 m3 op voorraad en het zagen doe ik op percelen van staatsbosbeheer om de natuur in stand te houden.

Groeten.

Annayoks
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2011 11:01

Re: Stoken met hout goed alternatief?? Lees meer...

Ongelezen bericht door Annayoks »

Het is misschien eens een goed idee om verder te kijken voor iemand commentaar levert er zijn namelijk voor € 300,-- Katalysatoren met roetfilter voor dit soort houtkachels met dit systeem word een houtkachel schoner dan een cv ketel die op gas brand.
Dus als men dit soort systemen gaat gebruiken levert dit een enorme milieu winst op want hout groeit weer opnieuw en gas raakt gewoon op of we het nou leuk vinden of niet en is een vervuilende niet natuurlijk product

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Stoken met hout goed alternatief?? Lees meer...

Ongelezen bericht door seconds-out »

Gast schreef:De openhaard cq houtkachel is een ramp voor vrijwel elke astma patient. Ik zelf (en velen met mij) kan in het stookseizoen bijna niet buiten zijn dankzij de vele houtkachels. Het huis luchten gaat ook maar spaarzaam.
Ik vind het te gek voor woorden dat een consumentenprogramma als Radar het gerbruik van houtkachels e.d. promoot.
Juist zij zouden zich moeten realiseren dat 100.000den(!) mensen in nederland daar heel veel last van hebben.
Dit item getuigde niet van enige empathie met de iets minder gezonde medeburgers.
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Kan ik helemaal inkomen.
Die vieze scherpe rooklucht van houtkachels/open haarden slaat (met name s winters) op je longen.
Vooral tijdens het fietsen is het irritant...als al je longblaasjes open staan voel je gewoon dat de penetrante rook (tijdelijk) een soort lichte benauwdheid veroorzaakt.

Voor alle duidelijkheid>>> ben geen astma patient.

Gesloten