LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terugvordering woontoeslagen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
bnijmeij
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 nov 2006 07:35

terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door bnijmeij »

Met stijgende verbazing en verontwaardiging heb ik gisteravond zitten kijken naar het item over de terugvordering van over 2006 door de belastingdienst toegekende woontoeslagen. De belastingdienst heeft willens en weten zonder onderzoek van de aanvraag vooraf een groot aantal mensen een dergelijke toeslag toegekend onder druk van de omstandigheden (onvoldoende capaciteit van de dienst en maatschappelijke c.q. politieke pressie).

Dat is vragen om moeilijkheden en die moet de dienst naar mijn stellige overtuiging zelf oplossen en niet afwentelen op de mensen die in goed vertrouwen de toeslag in ontvangst namen en waarbij pas achteraf bleek dat ze niet (helemaal) aan de voorwaarden voldeden. Mijn rechtsgevoel zegt, dat de belastingdienst geen enkele grond heeft om deze toeslagen terug te vorderen. De betrokken personen hebben de toeslag immers niet als een onverschuldigde betaling kunnen ervaren omdat ze hem aangevraagd hebben c.q. toegewezen kregen door de daartoe bevoegde overheidsinstantie en mochten vertrouwen op de juistheid van de toewijzing. Dat er nu een zekere terugbetalingsregeling mogelijk is, beschouw ik als niet meer dan een doekje voor het bloeden.

De belastingdienst dient de hand in eigen boezem steken en zelf het risico te aanvaarden van het op bovengenoemde wijze toekennen van de toeslagen. De oorzaak ligt geheel en al bij de dienst en niet bij de betrokken burgers. Gelukkig ben ik zelf niet afhankelijk van woon- en/of zorgtoeslagen maar als het mij zou zijn overkomen, zou ik niet terugbetalen en het in het uiterste geval op een gerechtelijke procedure aan laten komen met hulp van woonbond, consumentenbond en/of juridisch loket.

De heer Rovers zou zich moeten schamen voor het feit dat hij deed alsof de wet gebiedt dat de belastingdienst terug moet vorderen en rente in rekening moet brengen (als je zelf gemeld hebt, dat je eigenlijk niet voor de toeslag in aanmerking komt, geldt er ineens geen rentetoeslag, raar he?). Hier is sprake van een falende overheid, die zelf daarvan rechtens en ruimhartig de gevolgen moet dragen. Samen werken en samen leven, het motto van het nieuwe kabinet, krijgt anders meteen wel een nare bijsmaak naast het gekrenkte rechtsgevoel dat de houding van de belastingdienst bij mij en naar ik aanneem ook bij de betrokken zelf veroorzaakt. Wat mij betreft had Antoinette deze meneer best harder mogen aanpakken.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Fiore »

nou, dat weet ik zo net niet
als ik geld gestort krijg waarvan ik weet dat ik het niet behoor te ontvangen, dan leg ik het opzij
en de reden waarom ze geld hebben gestort voor alles goed te hebben uitgerekend is dat anders mensen heel erg lang hadden moeten wachten voor ze hun eerste geld zouden krijgen, en dan zou iedereen weer klagen dat ze recht hebben op toeslag maar het nog niet hebben ontvangen en dus niet kunnen rondkomen
het is het een of het ander

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

dat ben ik met je eens Fiore. Ze hebben destijds besloten om iedereen die een aanvraag ingediend had een toekenning te doen. Dit mede om de snelheid er in te houden, aangezien anders inderdaad problemen ontstaan.

achteraf gaan ze dan kijken en blijkt dat slechts een heel klein deel van de aanvragen niet terecht was. Deze mensen moeten dan inderdaad terugbetalen, dat lijkt me logisch. Geld dat je onterecht krijgt zal je terug moeten betalen, daar doe je niets aan.

Dat er dan nog een terugbetalingsregeling geboden wordt is heel schappelijk, maar volgens mij zeker niet verplicht.

4hill
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2007 15:12

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door 4hill »

Mijn gedachte nadat ik de uitzending heb gezien is:
De belastingdienst is niet erg duidelijk in zijn advies aan de klanten.
Het zou raadzaam zijn hun klanten op de hoogte te brengen van de volgende punten.
Controleer altijd of de aanslag definitief of voorlopig is.
Als het voorlopig is bestaat de kans dat je terug moet betalen of moet verrekenen.
Heeft de klant het vermoeden dat hij/zij teveel heeft ontvangen of onterecht geld heeft gekregen van de Belastingdienst DAN is het raadzaam om het totale bedrag terug te storten.
Ben je van mening dat je slechts recht hebt op een gedeelte van het bedrag dan kun je het direct verrekenen. Gebruik altijd als je zo iets doet het nummer wat de belastingdienst gebruikt op je afschrift.
Indien nodig herhaaldelijk terugstorten.
De Belastingdienst heeft na vier maanden de actie maar gestopt en mij geen geld meer gestuurd.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Henri42 »

Geld waar je geen recht op hebt moet je terug betalen, daaraan hoef je geen meningsverschil over te hebben en zeker geen TV uitzending aan te spenderen.

Loonbelasting werkt nagenoeg hetzelfde:

Jij vult het formulier onjuist in en je krijgt op basis van de voorlopige aanslag geld terug, de definitieve aanslag werkt corrigerend en je moet misschien weer geld terug betalen.

NIET EERST VAN OP VAKANTIE GAAN> :) :)

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door particulier »

Goed nieuws, er hoeft geen heffingsrente meer betaald te worden over teveel ontvangen zorg- of huurtoeslag. Zie

http://www.overgeld.nl/rubriek/belastin ... eslag.html

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Frankkk »

Wat als je van een medewerker van de belastingtelefoon te horen krijgt dat de toeslag terecht is toegekend? Dan is het toch niet zo raar dat je dat geld bij je budget optelt en het uitgeeft?

Wat ik heb begrepen uit de diverse berichten is dat de medewerkers van de belastingtelefoon veelal bijklussers zijn die onvoldoende waren opgeleid om de beller van betrouwbare informatie te kunnen voorzien.

Deze medewerkers leken ook voornamelijk als opdracht te hebben om te voorkomen dat mensen bezwaar gingen maken of een klacht gingen indienen. Dus hielden ze mensen aan het lijntje door ze van alles te beloven.

Terecht dus dat er geen rente wordt berekend, zodat je ongestraft de terugbetaling over 24 maanden kunt uitsmeren.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Het is inderdaad niet goed dat elke medewerker van de belastingtelefoon weer andere informatie geeft, dat is waar. Maar via de diverse hulpmiddelen en internetsites kon je ook zelf uit (laten) rekenen of je terecht een toeslag ontving of niet.

Persoonlijk zou ik nooit blindelings op alleen een medewerker van de belastingtelefoon afgaan, check het altijd op zoveel mogelijk manieren.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Frankkk »

Je zou wel blindelings op alleen een medewerker van de belastingtelefoon moeten kunnen afgaan. Dat dit niet kan is zeer kwalijk te noemen!

Het valt mensen niet te verwijten dat ze wel blindelings op alleen een medewerker van de belastingtelefoon af zijn gegaan, dus vind ik het een beetje gemeen om te verwijzen naar die hulpmiddelen en internetsites, omdat je daar toch een beetje 'eigen schuld, dikke bult' mee insinueert, wat zeer onterecht is.

Het lijkt me ook niet ondenkbaar dat de sociale contacten van de getroffenene bijgedragen kunnen hebben aan de huurtoeslagschuld door twijfels aan de rechtmatigheid van de huurtoeslag weg te honen en bijvoorbeeld te zeggen dat iemand beter tijd kan steken in het zoeken naar werk dan zich druk te maken over dit. Als je je dan niet gesteund voelt, dan is er natuurlijk weinig motivatie om de zaak verder te onderzoeken.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Fiore »

het zou misschien moeten kunnen, maar het kan dus niet. Het komt vaak voor dat je verkeerde informatie krijgt aan de telefoon, ook bij instanties waar je het misschien niet zou verwachten (IND, Informatiebeheergroep en nu dus ook de belastingdienst). Je kunt niet blindelings vertrouwen op wat je gezegd wordt. En juist omdat je zoiets weet, zou ik eerst heel goed proberen zelf te bepalen of ik ergens recht op had of niet, omdat jij uiteindelijk toch diegene bent die op de blaren zit als je het moet terug betalen

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Frankkk »

@Fiore: Je gaat er nu vanuit dat mensen weten dat ze informatie die ze krijgen aan te telefoon niet blindelings kunnen vertrouwen. Dat geldt misschien voor jou, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Zelfs wat op papier staat is onbetrouwbaar. Zo staat op schrift dat in het geval van een bezwaarschrift je binnen 2 weken een ontvangstbevestiging dient te krijgen en dat binnen zo en zoveel tijd je een beslissing op bezwaar krijgt van de belastingdienst. Nou, dat kun je dus wel vergeten. Door gewoon met een nieuwe beschikking te komen, voorkomen ze dat je bezwaar zo meegenomen kan worden in de statistieken; de belastingdienst faalt immers NOOIT, dus schuld bekennen is er niet bij.

http://www.overgeld.nl/rubriek/belastin ... eslag.html

Hier wordt toch weer de schuld gegeven aan de aanvrager door te stellen dat deze vaak het formulier onjuist of onvolledig heeft ingevuld, waardoor de problemen zijn ontstaan... erg flauw. Laat ze toch eens de hand in eigen boezem steken.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door GJS »

Waar ik me eigenlijk meer over verbaas zijn de grote verschillen in de bedragen, dat een verschil van slechts 15 euro per maand oftewel 180 euro per jaar je een toeslag van maar liefst 1920 euro oplevert.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Henri42 »

Hoe kom jij aan die verschillen??, laat het cijferwerk eens zien .111111

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door GJS »

Hoe kom jij aan die verschillen??, laat het cijferwerk eens zien .111111
Wat ik bedoel is dat die ene vrouw toch op 15 euro per maand na wel in aanmerking kwam voor de huurtoeslag.
Ze had over het jaar 1920 euro ontvangen en moest dat terugbetalen.

Ik vind dat nogal een fors verschil, omdat ze er dus 180 euro naast zit loopt ze 1920 euro subsidie mis, waarom worden er zulke forse bedragen aan subsidie gegeven als je blijkbaar net op de grens zit van wel of geen huurtoeslag?

frs
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2007 17:28

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door frs »

Het lijkt me terecht dat onterechte toeslagen geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden.
Immers het ging om voorlopige toeslagen dat stond ook heel duidelijk vermeld op de toekenningsbeschikking.
Als naderhand blijkt dat het inkomen hoger was dan aanvankelijk wersd aangenomen moet het teveel betaalde terugbetaald worden logisch lijkt me.
Uiteindelijk gaat het om "taxpayers money" :(
Het terug te vorderen bedrag kan in veel gevallen verrekend worden met de toeslagen over 2007 desgewenst in een aantal termijnen.

kitty 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2004 10:45

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door kitty 5 »

wat een onzin allemaal bij de belasting zijn ze gewoon verkeerd bezig, als , ik hier moet op schrijven wat ik voor stomme dingen dit jaar met de belasting heb meegemaakt ,nou ben ik nog wel een tijdje bezig , ik heb wel honderd keer gebeld maar er zijn maar een paar die zich moeite doen om je echt te helpen ,ik ben benieuwd of nu alles goed gaat :roll:

sunas
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 okt 2005 19:33

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door sunas »

Wat kitty zegt is mij ook gebeurt afgelopen jaar, ik ben maanden bezig geweest om alles goed te krijgen, tientallen telefoontjes gepleegd soms wel 10 in een week, allemaal wordt er wat anders gezegd, maar de fout wordt niet verbeterd, ik heb wel 6 beschikkingen ontvangen allemaal met een ander bedrag, ook alles uitgerekend via Internet, naar de belastingdienst toe geweest, maar de belastingdienst beweert dat je van deze berekeningen niet kan uitgaan. Een voorschot gekregen( pas aan het eind van het jaar) werd ook nog eens dubbel uitbetaald. Eindelijk in november alles gekregen waar ik recht op had. Dit liep vanaf maart. Je komt dus financieel knap in de problemen, en of je dit nou uitlegt aan de mensen van de belastingdienst, ze reageren hier nauwelijks op. Laat ze goed ingewerkt
personeel in de call-centers nemen en niet die geen centje verstand hebben waar ze over spreken en je met een kluitje in het riet sturen.

toetsenbord
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2007 18:18

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door toetsenbord »

hallo mensen,

ik lees over problemen voor ouderen met de comp.en de belasting.
ben tegen de 70 maar wil mijn comp.niet missen.
een formulier is minder makkelijk dan wat je bij de belasting kunt downloaden.ze rekenen het ook meteen voor je uit dus leuker kan het niet...zolang je het niet verzend kun je alles wijzigen.

twijfel je bij het invullen bel dan gratis 0800-0543 en gewoon vragen en vooral doorvragen..vervolgens bel je nog een keer (krijg je weer iemand anders) en als je exact hetzelfde antwoord krijgt is het o.k.-je moet er wel wat tijd instoppen maar waar is dat niet zo?de meeste ouderen denken dat een comp.een ingewikkeld app.is -maar dat valt best mee-we hebben toch ook leren lopen??Je moet je niet laten afschepen met vragen bij de belasting en je vragen van te voren opschrijven.en ook de antwoorden.kom je er echt niet uit kun je die lui verzoeken je terug te laten bellen.werkt prima.het is nergens volmaakt en gewoon doorbijten.

miep1
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2007 18:40

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door miep1 »

Ook mijn ouders hebben een jaar lang huurtoeslag gekregen, ondanks dat ze er geen recht op hadden. We hebben veel telefoontjes gepleegd met de belastingdienst en meerdere malen via internet een formulier gedownload om dit stop te zetten. Maar ze bleven maar ontvangen.
Zelfs nu nog in het nieuwe jaar krijgen ze weer het volle pond. Heb het alweer stopgezet, dus het is maar weer afwachten.

Ze hebben gelukkig niks met het geld gedaan, maar dit is toch zonde, als je in 1x zoveel moet terugbetalen. De schuld ligt hier niet bij mijn ouders.
:twisted:

hagar
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2007 19:35

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door hagar »

miep 1 heeft het over haar ouders gehad. Ik heb hetzelfde probleem.

Per 1 september 2006 ben ik verhuisd. Ik heb hiervan al in juli 2006 melding gemaakt via internet. De bevestiging heb ik nog thuis. In december heb ik na het krijgen van de toeslag voor 2007 (die natuurlijk fout was) weer melding gemaakt (ook bevestiging).
Aangezien ik dacht dat het allemaal goed geregeld was, heb ik (raar maar waar) zonder dat ik het wist een teveel aan huursubsidie uitgegeven. Nu blijkt dat ik ruim €500 terug moet betalen omdat de Belastingdienst het leuker heeft gemaakt, maar niet makkelijker. En zelfs de lopende maand (februari 2007) hebben ze ook nog steeds niet veranderd.

Gesloten