LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tom Tom

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door henkgeluk »

had ik er vergeten bij te schrijven.

inderdaad moet je de snelste route ingeven!!

anders stuurt tomtom je inderdaad over een zandpad!

radar is soms erg kritisch . probeer maar eens andere merken ,oa die van
het kruidvat by the way. maar ook, kan ieder normaal denkend mens gelijk met de tomtom over weg! kom daar maar eens om bij andere merken.

dan nog iets,tijdens het vernieuwen (je kunt lid worden van tomtom home,kost niets,krijg je als eerste nieuwe update's binnen) van de update bootrom zoals dat zo mooi heet,liep de tomtom vast tijdens aangesloten op de computer,omdat de stroom uitviel! kenners hoef ik niets te zeggen als je bijvoorbeeld een update doet van het bios van je computer en de stroom valt uit.dan heb je een serieus probleem.

ik dus uitvoerig gecorrespondeerd met tomtom service(helpdesk is zeer goed,en snel ) uiteindelijk kreeg ik een rma nummer en werdt de tomtom gratis opgehaald! (ups) binnen 3 werkdagen retour ,spiksplinter nieuw!! zonder kosten terwijl hij niet meer in de garantie was!! kijk dat verteld radar niet ,kom daar maar eens om bij andere merken!! ik heb daarom niets dan lof over de tomtom!

hg

smurf.roland
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2006 21:40

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door smurf.roland »

een navigatiesysteem is alleen maar een hulpmiddel en probeert je op een normale manier van a naar b te brengen maar daar bij blijf jij wel de verantwoordelijke chauffeur m/v. ik (als vrachtwagenchauffeur 16,5m lang) word regelmatig de meest onmogelijke straten ingestuur en zal ik dan luisteren naar die "muts" niet echt. men is ten elke keer zelf verantwoordelijk wat men doet op de weg. en redactie kraak niet tomtom alleen af ik heb een "garmin"met een aparte gedeelte voor vrachtauto's en het wil mij ook mij wel eens onder viaducten sturen van onder de 4 m. maar gelukkig ben ik niet blind om de borden en aanwijzingen te zien c.q.op te volgen :D :o :oops: [/u]

Aljo
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 okt 2006 21:27

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Aljo »

Heb vrij veel neefjes (grote familie) die in dure lease auto's rijden, waarin standaard zo'n apparaat is ingebouwd.

Geen TOM TOM uiteraard, maar een kwaliteits apparaat met een prettig groot scherm en een goede kombinatie van hard- en software.

Ben vaak met die neefjes meegereden en die standaard ingebouwde kwaliteits apparaten maken echt geen stomme fouten hoor.

Oh, zeker binnen de stad kan het best wel eens zijn dat je zelf een betere (is minder drukke) route weet dan dat apparaat.
Maar die kwaliteits apparaten (dus niet TOM TOM) passen zich daar prima aan aan. en schakelen vrijwel meteen over op de alternatieve route.

Laten we gewoon duidelijk zijn: de duurdere automerken met standaard ingebouwde apparaten gebruiken daar echt geen tom tom voor. Ze kijken wel uit: ze gebruiken echt goede spullen met veel extra mogelijkheden. Zo kan het intypen van het telefoonnummer soms al voldoende zijn om de bestemming te bepalen en de route te bepalen.

Zelf meegemaakt en het werkte nog ook.!!

Laten we gewoon vaststellen dat TOM TOM gewoon een amateurmerk is dat je achteraf koopt omdat je eigen auto zo'n ding niet heeft.

Het is gewoon een hebbedingetje, dat soms wel maar vaak niet doet
wat je wilt.

smurf.roland
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2006 21:40

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door smurf.roland »

p.s de vrachtwagen die voorbij kwam is geen 10-tonner maar meer een 40-tonner.
en dat is gewoon weer onkunde van iemand die over het vrachtverkeer geen notie heeft. maar je kan niet overal verstand van hebben. :D
m.vr.gr. smurftrucker roland

ademarie
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2006 11:15

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door ademarie »

Ik ben het met Aljo absoluut niet eens. Laat hij/zij zich eens gaan verdiepen in de software die essentieel is voor alle navigatiesystemen.
Ik ben er van overtuigd dat hij meer onder de indruk was van het mooie schermpje in de dure leasebak dan van de kwaliteit van het navigatiesysteem.
Mijn Mio C710 werkt in de goedkope Deawoo Matiz van mijn vrouw evengoed als in mijn heerlijke Subaru Impreza Plus 2.0 AWD.
Een ander voordeel is dat mijn systeem zelfs op de fiets gebruikt kan worden en ook als voetganger. Dus in Parijs raak ik nooit de weg kwijt als voetganger naar de parkeergarage want daar gebruik ik mijn Mio voor.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik vond het onderwerp in de uitzending heel grappig gedaan, maar ver van de waarheid af.

Bij alles moet je niet vergeten, dat de bestuurder van de auto verantwoordelijk is. Kreten als 'van TomTom moest ik gaan spookrijden' of 'door TomTom is mijn wagen beschadigd' slaan dan ook nergens op. Spookrijden doe je zelf en op een zandweggetje gaan rijden doe je ook zelf! Je luistert toch ook niet naar je vrouw, als ze naast je zit met een kaart en je wil laten spookrijden.

En de kaarten van alle systemen (niet alleen TomTom) zijn alijd verouderd, omdat de weg van realiteit (bijv. het plaatsen van een eenrichtingsbord) naar TomTom een lange weg is. Maar je hoort nooit mensen klagen over het feit, dat hun Shell stratenboek al jaren oud is!

En als je binnen TomTom de verkeerde keuze maakt (bijv. de kortste weg ipv. de snelste weg) dan krijg je ook geen goede route. Maar ja, dat staat allemaal in dat boekje, de handleiding, wat niemand leest, omdat iedereen denkt het wel te weten.

Kortom leuk in beeld gebracht, maar verder niet echt zinnig.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Laurent »

Leuk in beeld gebracht ??? Wat is er leuk aan om de kijkers met wilde voor aankondigen te lokken en dan iets ?? te zien geven.

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door henkgeluk »

dirkie, ik kan het niet beter verwoorden!

ik dacht de enigste te zijn onderhand die alles in de juiste proporties ziet!

mensen lezen nooit handleidingen! hebben ze geen zin in.
ik moet soms opdraven in de familie ,hebben ze een example> dect telefoon gekocht voor smsén e.d zit van alles op en aan(siemens oa)
vinden ze het vreemd dat niet alles binnen 2 minuten werkt. ze hebben de handleidingen even in superasnelheid doorgebladert ,tja dan werkt inderdaad nog niet alles . dat geldt overal voor .gister avond laat geworden .
familie lag computer overhoop,dr loos internetten etc .ook zelf aan het prutsen geweest .geen handl gelezen. kortom ,mensen hebben geen zin om even rustig alles door te lezen(tip) en daarna 1 voor 1 in te stellen van de prg's etc .


hg

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Laurent »

wat heeft jouw familie een geluk om Henk bij de hand te hebben.

Uiteraard vertelt Henh geluk zijn familie hoe slim ze zijn en verwijst naar de handleiding ??? :D :D

[email protected]
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2005 18:32

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik kreeg vandeweek de vraag via e-mail of mijn nagviagtiesysteem mij wel eens fout had gestuurd. Toen zag ik de bui al hangen. Op zo'n vraag moet je wel Ja zeggen. Weinig genunaceerd ook. In de uitzending bleek de korste weg te zijn ingesteld i.p.v. de snelste. Dat geeft meer kans op fouten. In een bos kan TomTom de weg kwijt raken als de satelieten niet zichtbaar zijn.

De titel van de reportage was "Tom Tom ziet ze vliegen". Iemand werd in de Haarlemmermeer over een weg geleid waar inmiddels een landingsbaan is aangelegd". Voor die gegevens moet je eigenlijk bij de leverancier zijn van het kaartmateriaal die de gegevens van de gemeente doorgeeft.

Het was journalistieker verantwoord geweest om een uitzending te maken hoe mensen omgaan met een navigatiesysteem. Dit is veel interessanter. Ik merk dat ik nu sneller shortcuts pak om de file af te snijden en dat dit door veel gemeentes zo veel mogelijk wordt geblokkeerd. Dat stukje werd nu zijdelings belicht.

Andere mogelijkheid is om in een uitzending verschillende navigatiesystemen te testen en te vergelijken.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door ronald g »

Tros radar heeft geen zinnige onderwerpen meer, dexia is zo goed als afgehandeld en ook de meeste energie en telefoon bedrijven doen het redelijk, wat blijft er over vrijwel niets! dus zoeken en muggenziften over een navigatie systeem die wereldwijd bekend is. Het succes heeft ze achterhaald. Tijd om met het programma te stoppen.

Ronald.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Laurent »

Helemaal juist, ik heb inmiddels begrepen dat Kassa van de Vara met de voorstudie voor zo,n uitzending bezig is en een vergelijking maakt in fabrikaat,prijs,software en uitwisselbare gegevens, ik ben benieuwd.

wim-vonk
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2006 20:03

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door wim-vonk »

Wanneer we op vakantie in Engeland, een eindje van onze thuisbasis zijn, dan kiezen we juist voor de kortste route.
Dan weet je zeker dat je op plaatsen komt waar je normalerwijs NOOIT zou komen.
Maar wil je snel naar huis moet je dat niet doen.
Je moet wel een beetje moeite hebben gedaan je om apparaat te leren kennen.
Zodat je weet wat de gevolgen zijn voor een bepaalde keuze.
Dat kun je thuis uit je luie stoel doen, dat uitproberen.
De kortste afstand geeft meestal een veel langere rijtijd.

En systemen die dezelfde kaarten gebruiken, maken dezelfde fouten.
Een T-splitsing bijvoorbeeld, die net iets anders ligt dan TOMTOM denkt.
Dezelfde fout die een ingebouwd systeem in een dure auto ook maakt.
Dezelfde kaarten leverancier.
Alleen bij TOMTOM is het in de laatste versie goedgemaakt.
Bij het ingebouwde systeem zijn de kaarten alleen al zo duur als een complete TOMTOM.

wout hol
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2006 21:23

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door wout hol »

Mijn mening over de enquete en de interpretatie hiervan:
20.000 enquete deelnemers.
49.5% heeft een navigatie systeem = 9.900.
56% heeft wel eens een probleem = 5.544
Stel het gebruik op 12x per jaar: 12 x 9.900 = 118.800
wel eens een probleem = 5.544.
Dit is dus een foutpercentage van 4.7%!
Oftewel, 95.3% van het gebruik gaat goed!

Dit lijkt mij geen slecht resultaat, en zo gepresenteerd geeft dit een heel ander beeld dan wanneer wordt gesteld dat 56% een probleem heeft.
En ik ben me bewust van het feit dat ik bij deze berekening e.e.a. heb "aangenomen". Maar het gaat me om de inhoud van de enquete en de interpretatie. Ik ben zeer benieuwd naar reacties.

mitsos
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2006 22:16

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door mitsos »

Deze meneer Aljo, is echt principeel tegen TomTom.Eerst over het verhaal voor de route wateringen-efteling. Ik heb zelf 2 pda's, een met tomtom versie 5.21 en een met de nieuwste er op. Allebei geven die route netjes via A16 en A59 richting Katsheuvel. Ik snap niet hoe de meneer er bij komt, dat via Roosendaal gestuurt zou zijn...

Over inbouw navi systemen, meneer Aljo, die hebben vaak oudere kaartmateriaal dan tomtom, die kosten gemiddeld 6-7 keer meer dan tomtom en als je met die ook de korste route vraagt, dan krijg je ook alle die gekke mogelijkheden. En beste meneer Aljo, gaat u lekker zelf €2.000 tot €2.500 investeren in zo een "qualiteits" navi apparaat, waar je gemiideld €350 per jaar moet investeren voor een new cd-je. Maar ik vraag me af of u mee onderweg kunt, wanneer u met de meest eenvoudige navigatie software ter wereld, u naar efteling via Roosendaal gestuurd wordt.....

Zelf gebruik TomTom bijna 4 jaar. Ik heb er mee gereden naar Duitsland,Zwitserland,Italië, Belgie, Oostenrijk. Ik ben blij dat ik dat ding heb. Overal feiloos gereden, amper fouten, heel af en toe een kaart foutje. Zelfs, afgelopen juni via Polen naar Oekraine mee geweest. Via de zuidelijke route in Polen (Krakow e.d.) via veel binnensteden. Nou, echt fantastisch, hoor. Onstspanen rijden zonder stress en een kaart op schoot...Wat ook fijn vind, is dat, vooral s'nachts, je kan de weg zien of er bijvoorbeeld een bocht kom, dat je voorbereid wordt op een afslag en dat soort dingen...En, voor de starters van navi systemen, LEES inderdaad eerst de handleiding door...

Over radar, heb ik altijd een goede idee gehad, dat objectief zaken bekijkt en voor de recht van de consument opkomt. Maar deze uitzending over TomTom lijkt puur sensatie zoeken. Gewoon niet terecht kritiek, met opzet, tot de onzin toe...Heel begrijpelijk dat TomTom niet is gekomen in het uitzending...Maar mw. Hertsenberg, waarom heeft u niet in de uitzending ook mensen geroepen die WEL tevreden zijn met hun TomTom?

Misschien zou better zijn, net als meneer Ronald G. zei, dat het wordt tijd om er met het programma te stoppen...

Bright
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 jun 2005 16:00

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Bright »

Even reageren op Aljo, die van Wateringen via Roosendaal naar Kaatsheuvel gestuurd zou worden...
Ik heb een route vanaf centrum Wateringen naar centrum Kaatsheuvel uitgestippeld en het gaat gewoon goed; net boven Breda vanaf de A16 naar de A59 en dan bij Waalwijk eraf.

Dus meerde mensen hebben dit inmiddels getest en TomTom doet'ut gewoon goed!

Radar heeft hier wel een flinke blunder gemaakt; 'kortste route' gaat inderdaad over allerlei kleine, soms nauwelijks begaanbare wegen. Dat is nu eenmaal de kortste weg! Dar er een parallelweg loopt die veel snelelr is wordt hier dan natuurlijk aan voorbij gegaan.

Ik ben al jaren 'lid' van TomTom, vanaf versie 2 en ben nog nooit zo het bos in gestuurd!
Als ik lekker ontspannen ergens naar toe wil, dan kan ik juist door TT aan te passen op nog nooit eerder bezochte plaatsen komen. Dus juist ideaal.
(Het zou mooi zijn als je kunt aangeven of je bijv. meer over groene paden wilt, of juist niet, etc.)

Ik verwacht eigenlijk bij de eerstvolgende uitzending van Tros Radar dat ze i.i.g. de volgende punten aangeven:
- het is overdreven door 'kortste route' i.p.v. de STANDAARD 'snelste route'
- TomTom is afhankelijk van kaarten van TeleAtlas (e.a.) waar de fouten al in zitten
- Ook andere navigatiesystemen hebben dit probleem - sterker nog, volgens het testpanel zelfs MEER dan TomTom
- Gezond verstand is niet alleen nodig om te kunnen autorijden, maar ook om een navigatiepakket te gebruiken (en om in ieder geval het scherm te interpreteren!)

Schorpioen
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2005 23:14

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Schorpioen »

Ik heb nu een jaar of 4 Tom Tom op m'n pda en dit tot volle tevredenheid.
Dit in tegenstelling tot de vaste nav. in m'n halfjaar oude Mazda.
Deze nav. werkt met een kaart van Navteq ( versie: 09-2005 ) en die zijn volkomen de weg kwijt.
In een tunnel van de N14 bij Leidschendam zou een rotonde liggen, De Schipholweg in Leiden, ligt er al eeuwen, staat genoteerd als onbenoemde weg.
Vanuit Naaldwijk naar de A4 stuurt hij je via Den Haag/Wateringen. 11 km om.
Van Naaldwijk naar Geleen stuurt hij je via Hoek van Holland ipv rechtstreeks de A20 op.

andre.l
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2003 12:20

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door andre.l »

kortste route gaan op bijna alle merken fout !

Heb zelf al 4 merken gehad en het blijft een hulpmiddel !

Op alles wat je tegewoordig koopt komen achteraf updates voor verbeteringen althans dat is de bedoeling. niet iedere nieuwere software hoeft beter te zijn.

Wong
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2006 12:37

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Wong »

De kortste route gaat inderdaad over bruggetjes en zandweggetjes. Er is ook een mogelijkheid om de SNELSTE route te kiezen. Het is zelfs mogelijk om het apparaat in te stellen op Tolwegen vermijden, ongeasfalteerde paden vermijden en veerponten vermijden. Als een straat tijdelijk is afgesloten, kan men de volgende straat pakken en naar eigen ervaring pikt de satelliet het voertuig feilloos weer op en wordt de chauffeur de goede kant opgestuurd. Zelfs als men moedwillig de verkeerde kant optijdt, komt het advies om de auto te keren.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Tom Tom

Ongelezen bericht door Laurent »

wong, jij hebt wederom gelijk, telkens common sense gebruiken , radar=

Gesloten