LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouderbureaus

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Claas
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2008 10:28

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door Claas »

Zoooooo blij dat jullie hier aandacht aan besteden. 3,57 bruto voor mij en 9 euro per uur voor het bureau...en waarvoor? Makkelijk verdiend. Ben inmiddels op een andere baan overgestapt snachts zodat ik zelf geen kinderopvang nodig heb!

Nannette
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2008 11:07

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door Nannette »

Ik ben geschokt door de beelden van maandagavond waarin we konden zien hoe Gastouderbureau consulenten werven. Ik werk zelf als bemiddelaar voor Gastouderbureau 4kids en zou met een instelling als deze niet kunnen werken. Ook kwam hoogleraar Louis Tevecchio aan het woord. Hij had geen goed woord over voor de gastouderbureau's. Naar mijn mening scheert hij alle bureau's over een kam en doet daarmee veel bureau's tekort.
De organisatie 4kids is zeer begaan met het welzijn van de kinderen en wij hechten veel waarde aan de kwaliteit van de opvangplek. Wij spannen ons in om te voldoen aan de gestelde regels en voorwaarden voor gastouderopvang en proberen een goede dienstverlening te verzorgen. Ook rekenen wij geen bemiddelingskosten. In vergelijking zijn onze tarieven fair voor zowel het gastouderbureau als de gastouder.

debby1983
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2008 12:52

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door debby1983 »

Ik zou ook graag even kort willen reageren!

*** Wie zorgt nu voor de kwaliteit?***
Ik denk toch de gastouders want die zijn begaand met de kinderen en de ouders.
Gastouderbureau's denken alleen aan het financiele plaatje $$$

*** Klopt het dat gastouderbureau's meer verdienen dan gastouders?***

NEE, want uiteindelijk heb jij als gastouder het belangrijkste en kostbaarste bezit van ouders in handen!

*** Zouden gastouderbureaus mensen in loondienst moeten nemen? ***

JA, want dan heb je als gastouder recht op pensioen opbouw.
Nu krijg je helemaal niets!

(Zelf werk ik nu als gastouder bij mensen aan huis, maar helaas ga ik stoppen niet omdat de gezinnen niet te vrede zijn die zijn meer da 100% te vrede en vinden het erg jammer dat ik stop. Maar ik stop vanwege het feit er nog wat nadelen zitten aan gastouder zijn. Want ben uiteindelijk niet in loondienst dus wanneer ik ziek wordt kost het me eigen geld en bouw geen pensioen op!).

debby1983
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2008 12:52

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door debby1983 »

P.S: Erg leuk dat de gastouderbureau's in de verdediging gaan en zich goed praten.

Maar wanneer rader met zo'n uitzending komt doen ze dat niets voor niets en komen ze ook met harde en schrikbare feiten op tafel!!!

Overigens gastouders hier op het forum hoor je ook doorgaans slecht praten over gastouderbureau's. Maar kunnen helaas niet zonder gastouderbureau's

En verder er zijn niet voor niets in korte tijd zoveel gastouderbureau's uit de grond gekomen!

Dus tja zou dan trosrader niet enig sinds gelijk hebben:D

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door brenda229 »

de verhouding is weg, die buro;s verdienen veel te veel geld.
de overheid en belastingbetaler draait hier voor op.
straks is budget op en dan krijg niemand meer iets.
jammer de graaicultuur.
maar de overheid heeft het er zelf na gemaakt, zonder buro geen geld.
ja buro;s hebben hier behoorlik misbruik van gemaakt.

StilleWilde
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2006 18:45

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door StilleWilde »

Het is goed dat er programma's als Radar, Kassa, Opgelicht etc. zijn. Ik ben anders bang dat onze bewindslieden zich helemaal niet meer los kunnen maken van het pluche. N.a.v. dit soort items worden plotseling controles uitgevoerd, kamervragen gesteld en zelfs minister Bos kan zich losmaken van kindermusicals en peuters voorlezen! Ik ben bang dat de meeste bewindslieden geen idee hebben wat er zich in de 'echte wereld' afspeelt. Daarom is men iedere keer weer verbaasd en verbijsterd. Helaas glijden wij met alles in Nederland af naar een dubieus niveau en dit meestal over de ruggen van kinderen, ouderen en dieren.

soulis
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2008 19:46

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door soulis »

Ik ben meer bang voor het afglijden naar alleen maar riooljournalistiek.
Ik heb al eerder met stijgende verbazing zitten kijken naar de uitzendingen over adoptie en vermeende kinderhandel.En dan bedoel ik vooral de manier waarop het in beeld gebracht werd. Halve waarheden, veel knippen in uitspraken en zo monteren dat ze van pas komen. Nu met het gastouderburo gebeurd het weer.
Een programma bedient zich met leugens, bedragen die niet kloppen .45 miljoen euro naar gastouderburo's zeggen ze. Nee, 45 mil naar alle gastouderburo's, dus ook de reguliere en daarvan gaat het grootste gedeelte naar de subsidieaanvrager natuurlijk! En de mevrouw van de MO groep maar niet aan het woord laten want dat past niet in het plaatje.Ach, als je er niets vanaf weet, dan geloof je dat allemaal. Natuurlijk verdienen gastouderburo's eraan. Maar er word aan zoveel verdiend.
Ik vind het erger dat de politiek op dit soort sensatieproramma's af gaat.Waar gaat dit heen?

ruudenmarjan
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2008 07:42

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door ruudenmarjan »

Na alle reacties gelezen te hebben, valt mij een aantal zaken op:

Er reageren zeer veel mensen die als gastouder cq oppas opa en oma zijn ingeschreven bij een van de gastouderbureaus en bijna iedereen vindt nu in ene dat de € 100 per kind (dat is door deze hele hetze kennelijk het officiële bedrag dat ALLE bureaus in ALLE gevallen in rekening brengt) een veel te hoge vergoeding voor de gastouderbureaus.

1) Ik zie echter maar een enkele reactie waar gastouders aangeven wat zij werkelijk per kind aan bureavergoeding betalen.

2) Ik hoor geen enkele gastouder vertellen wat ZIJ er zelf aan overhouden. Ik ken situaties waarin dat oploopt tot vele duizenden Euro's per jaar. Dit is prima, daar passen ze ook zeer veel voor op, maar als we die verdienste maar angstvallig blijven verzwijgen op dit forum, is er geen enkele verhouding op te maken tussen de verschillende verdiensten.

3) Bij de kwalitatief goede gastouderbureaus zijn de gastouders of de vraagouders van te voren volledig geinformeerd over de te betalen en te verdienen bedragen. De hoogte van de bureauvergoeding is daar onderdeel van. De mensen zijn er dus vantevoren mee akkoord gegaan, en het vebaasd mij dat zij er nu zo'n ophef over maken.

4) Alle mensen die er nu gebruik van maken EN er zoveel problemen mee hebben, dienen zich te realiseren dat zij er mee begonnen zijn vanuit het oogpunt er wat MEE TE VERDIENEN! Waarom diezelfde mensen nu principieel tegen het verdienen van gemeenschapsgeld zijn verbaast mij een beetje, of mogen alleen zij het opstrijjken en niet de bureaus die dit ook allemaal mogelijk maken?!?!?!?

Al met al wordt er hier een teneur gemaakt, die zeer negatief is, terwijl er tot aan de uitzending in Nederland vele tienduizenden mensen tevreden van de regeling gebruik maken.

Deze hele tendens is olie op het bezuinigingsvuur van Wouter Bos, en zo als het er nu voorstaat hebben alle gastouder binnenkort geluk!

Wouter Bos wil de hele regeling versoberen en de oppas opa's en oma's buiten de regeling brengen. Dit betekend dat alle mensen die het plotseling allemaal zo vreselijk belachelijk en diefstal van gemeenschapsgeld vinden, binnenkort vanzelf buitenspel staan. Niks geen problemen met het ontbinden van contracten etc. de regeling zal gewoon stoppen. Makkelijker kom je er niet vanaf, toch.....

Wat er een beetje wordt vergeten zijn de volgende punten:
(de getallen zijn gebaseerd op gemiddelden)

De overheid betaald gemiddeld 33% mee aan de subsidie, de werkgevers, heee, die hoor ik helemaal niet en de ouders betalen samen de andere 2x 33%.

In het geval van de maximale € 6,10 p/u betekend het dus dat de overheid € 2,03 per uur aan subsidie betaald.

De ouder kan blijven werken, en zal gemiddeld € 12 per uur verdienen. Daarom betaald de ouder ong. € 4,00 terug als inkomstenbelasting.

De oppas verdient ong. € 4,00 per uur, en in geval van jonger dan 65 jaar betaald de oppas dus € 1,25 aan inkomstenbelasting.

Leuke uitkomst is dus dat de overheid € 2,03 investeerd, en alleen al € 5,25 terugverdient aan inkomstenbelasting, want de regeling is bedoeld om mensen te kunnen laten werken.

Als er gemiddeld 80 uur per maand wordt opgepast, betekend dit dat het de overheid 80x € 2,03 = € 162,40 kost, en € 420 oplevert.

Het gastouderbureau verdient volgens iedereen € 100 per kind per maand, maar laten we dit op de helft stellen, en die betalen per kind per maand dus ook € 16,50, en dat maakt € 435,- per kind per maand aan inkomstenbelasting. Dus er wordt door de overheid ong. € 270 'verdient'

Dit is prima, want de regeling moest arbeidsmogelijkheden genereren, en dat versterkt de economie!

In alle berichtgevingen in de media horen we dus alleen wat alles kost, maar ik heb nog nergens gelezen wat het de staat opbrengt.

Het zou een gemiste kans voor onze moderne samenleving zijn, deze regeling stop te zetten (zo ziet het er op dit moment toch wel een beetje naar uit) om er volgend jaar door een onderzoekscommissie op gewezen te worden dat er nog grotere tekorten zijn ontstaan NA het stoppen van de regeling, omdat er een aantal zeer goed opgeleide ministers en hun achterban wederom het halve verhaal verteld of zelfs maar begrepen hebben!

Ruud

susannesworld
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mei 2008 14:08

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door susannesworld »

Ik vind best dat naar kosten gekeken mag worden
soimmige rekenen vast bedrag vraag me af of daar niet nog meer vanaf gaat zoals bij mij

ik betaal 6.10 per uur per kind aan gastouderbureau
mijn oppas krijgt er 3.70 van
2.40 gaat dus naar gastouderbureau voor kosten per kind is dat in mijn geval met 3 kinderen per uur 7.20 euro *154 opvang uren strijken hun in mijn geval 1108 euro per maand verdiensten. okee gaat belasting af maar dan nog met 80 vraagouders is het leuk inkomen voor de gastouyderbureas

Niobe
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2008 15:27

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door Niobe »

"Ik hoor geen enkele gastouder vertellen wat ZIJ er zelf aan overhouden."

Geen probleem. Ik vang 5 kinderen (en 1 van mijzelf) op over 4 dagen wat uitkomt op ongeveer 60 uur per week, 46 weken is een kleine EUR 12 000 per jaar. Gaat vanaf brood, melk, beleg, fruit, speelgoed, wassen, poetsen, belasting. Vetpot!

Ik ben gelukkig via mijn echtgenoot collectief verzekerd en net als alle ander gastouders geen pensioenopbouw.

Dit is mijn laatste jaar als gastouder.

ruudenmarjan
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2008 07:42

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door ruudenmarjan »

Beste Niobe,

De opbrengst per jaar zoals je noemt komt goed overeen met het uurtarief.

Echter, de premie voor je zorgverzekering betaal je zowieso, ook als je geen werk hebt. De andere kosten die je noemt kun je aftrekken als kosten die je maakt om de oppas te leveren.

Natuurlijk is het geen vetpot, en eigenlijk zeg je precies waar de discussie over gaat, mensen die met liefde op 1 of meer kinderen passen, en daarvoor gelukkig tot nu toe een vergoeding ontvangen.

Als de plannen van de regering doorgaan is dat dus per 2010 afgelopen.
Dat je er nu al over denkt ermee te stoppen verbaasd me, ik zou er in jouw geval in ieder geval mee doorgaan zolang de regeling bestaat!

Denk er nog eens over.

Groetjes Ruud

T.Ros
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:22

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door T.Ros »

Sinds een half jaar maak ik gebruik van het gastouderbureau DARKOM.
Wij zijn hier slecht over te spreken. Telefonisch zijn ze niet bereikbaar en op mails en brieven reageren ze niet .Nu blijkt dat ze een andere naam hebben aangenomen n.l. WIJKIDS maar de eigenaar en het adres zijn precies het zelfde en wederom krijg je met niemand contact.
Vier maanden geleden heb ik een bedag van een paar honderd euro per ongeluk aan Darkom over gemaakt dat bestemd was voor de creche van mijn dochtertje maar moet dit nog terug gestort krijgen.
Ik brgrijp niet dat dit soort bureuas die totaal niets voor hun clienten doen zoveel geld per maand kunnen opstrijken.

petje123
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2009 23:21

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door petje123 »

Ik wil even reageren op het bericht van:

"ruudenmarjan Geplaatst op 25 Apr 2008 07:19"

Als het in werkelijkheid echt zo zou werken als u beschrijft zou het inderdaad een perfecte regeling zijn waar zowel ouders, gastouders, werkgevers en overheid voordelen uit halen.

En natuurlijk zouden gastouderburo's ook terecht een mooie vergoeding voor hun nuttige werk mogen ontvangen.

Goed dat is de theorie.

In de praktijk (heb het meegemaakt) werkt het als volgt bij een intake gesprek:

- hoeveel verdient u, xxx o daar maken we xxx+10% van want dat komt beter uit

- hoeveel uren per weken, xx o daar maken we dubbel zoveel van want dat valt toch niet te controleren ... , en ook als je groot ouders eens een keer een dagje met je kind op stap gaan gewoon uren schrijven hoor en extra onkosten tellen

- het contract laten we gewoon vanaf begin dit jaar ingaan ...

- o ja en kun je jullie digi-d codes doormailen dan regelen verder alles voor u en heeft u nergens omkijken naar ....

Na dit gesprek snap ik nu goed dat een op zich goede regeling in de praktijk om zeep wordt geholpen door (in elk geval) een aantal inhalige consulenten die het niet zo nauw met de werkelijke situatie nemen.

Ik weet verder niet of er ook eerlijke consultants bestaan die werken op de manier zoals de regeling bedoelt is. Het buro wat hier beschreven is (zal geen namen noemen) is in elk geval een behoorlijk groot buro met meerdere vestigingen dat werkt op uurbasis.

Maar ik denk als iedereen volgens de regels en eer en geweten zou werken dat de regeling nu niet ageschaft was en het ook zou werken zoals "ruudnemarjan" beschreven hebben en iedereen een winnaar zou kunnen zijn.

petje123
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2009 23:21

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door petje123 »

Overigens hoop ik wel dat er een verbeterde regeling komt voor gastouderburo / gastouder.

Want voor onder andere voor ons is een regulier kinderopvang geen optie. Daar willen ze immers geen kinderen die extra zorg (lees tijd) nodig hebben.

Aangezien er een wachtlijst is kunnen ze zelf bepalen dat ze dergelijke kinderen niet aannemen. En ook heeft de rechter onlangs nog beslist dat in gevallen als ADHD, allegieen en dergelijke kinderen geweigerd mogen worden. Erg triest maar dit is ook werkelijkheid,

Volgens mij beginnen we wat dat betreft steeds meer op Amerikanen lijken.

trucker1511
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2009 14:15

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door trucker1511 »

Hallo,
heeft iemand ervaringen met gastouderburo Koba uit Den Haag.
Ik nl wel en wil deze graag delen met andere gebruikers van dit buro.
Vorig jaar kregen wij namelijk een nieuw contract aangeboden, waarbij we ineens maandelijkse kosten moesten gaan betalen, terwijl in het oude contract vergoedingen voor werkzaamheden(huisbezoek e.d.) werden berekend. Dit zou ons veel (meer) geld gaan kosten. Is er iemand die dit ook heeft gehad. Wij hebben dit namelijk met succes weten te voorkomen. Niet zonder slag of stoot, Koba is eigenwijs, maar toch.

Laat het maar horen
groet jeroen

saskiam14
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2013 10:44

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door saskiam14 »

Gastouderbureau Viaviela. Bemiddelingskosten €85 per maand (1 kind), dus op jaarbasis meer dan €1000! Wordt niet vergoed, dus kosten voor de ouder.
Ik vind het echt een schande dat dit bureau zoveel geld vraagt en voor wat!? Ik heb dit destijds bij het bureau aangekaart (de contactpersoon van betreffende gastouder in Lelystad) en toen wilde ze me wel korting geven, wat ik al helemaal een aanfluiting vond. Welke ouder krijgt welke korting? Er zijn genoeg bureaus die veel goedkoper zijn. Dus ouder/ gastouder, stap over! en vraag eens na per ouder wie wat betaald aan bemiddelingskosten, want er zijn dus verschillen door de individuele kortingen.
Ik zie overal posters van Viaviela hangen, heb voortdurend de neiging er onder te krabbelen: €1000 per jaar bemiddelingskosten!! (niet gefinancierd door de belastingdienst).
Uiteraard zijn deze kosten niet meteen te vinden op hun site, nog dat je kan afdingen hierop.
Ik ben naar de BSO gegaan. Die zijn goedkoper en altijd open.

Gesloten