LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouderbureaus

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
annemarie de Leeuw
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2008 20:17

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door annemarie de Leeuw »

Beste Radar,

Zojuist zie ik voorafgaand aan het 8-uur journaal en een half uur voor de uitzending die vanavond over de kosten van gastouderbureaus gaat, tot mijn verbazing dat jullie de heer Louis Tavecchio aan het woord laten over wel of niet terecht berekende bureaukosten. Sorry Radar, de heer Tavecchio is een heel aardige man die veel verstand heeft van de pedagogische kant van kinderopvang maar laat hem de volgende keer alstublieft niet meepraten over de financiële kant van kinderopvang! Daar moeten jullie toch echt andere partijen voor benaderen.
Als verwacht schetst het weer eens een zeer vertekend beeld zoals vaker bij onderwerpen die jullie aan de kaak stellen.
Doe eens wat beter jullie huiswerk!

Ed van Rotterdam
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 feb 2007 20:14

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door Ed van Rotterdam »

Ook wij staan ingeschreven bij een gastouderbureau en dit kost voor 2 kinderen € 160,00. p.m. Het enige wat ze daar voor hoeven te doen is de het aantal uren van mij per maand verwerken en een keer per jaar een zogenaamd R.I.E. onderzoek te doen. Dit zijn ze overigens verplicht. Ze hebben voor de kinderen geen gastouders hoeven te zoeken want het zijn onze kleinkinderen. Deze bureau's vliegen als paddestoelen de grond uit, je begrijpt dan wel waarom.

Monique100
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2008 19:25

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door Monique100 »

Allemaal goed en wel de discussies over welk gastouderbureau nu goed/slecht is, het gaat natuurlijjk om de actualiteit: de kosten van de kinderopvang, waarvan de kosten van de gastouderbureaus een onderdeel zijn.

De Wet kinderopvang is bedoeld om de arbeidsdeelname te bevorderen, maar de Wet definieert op dit moment niet exact de relatie tussen het aantal gewerkte uren en het recht op opvanguren. In de praktijk is het nu voor ouders toegestaan om oma ook ’s nachts op te laten passen of op een avond dat de ouders een feest hebben. Wanneer de wet deze relatie wel voor zou gaan verplichten zullen de kosten nu direct enorm dalen en ook de kosten voor de komende jaren beperken.

Wij vragen ons af of de gepubliceerde kosten van de kinderopvang een goed beeld geven van de werkelijke kosten:
- Wordt in de genoemde kosten van de kinderopvang de werkgeversbijdrage verwerkt? Alle werkgevers dragen nl. door een opslag op het werkgeversdeel van de WW-premie bij aan de kosten van de kinderopvang. Om een eerlijk kostengetal te laten zien, zou deze premie van de uitbetaalde kinderopvangtoeslag afgetrokken moeten worden
- Gastouders betalen inkomstenbelasting over hun oppasinkomsten, plus een extra inkomensafhankelijke bijdrage aan de zorgverzekering en hebben evt. te maken met een verlaging van de zorgtoeslag etc. Worden deze ‘inkomsten’ van de overheid op de uitbetaalde kinderopvangtoeslag in mindering gebracht?
- Gastouderbureaus betalen over hun inkomsten ook inkomstenbelasting e.d. Worden deze ‘inkomsten’ van de overheid op de uitbetaalde kinderopvangtoeslag in mindering gebracht?

Laat de overheid eerst eens naar bovenstaande punten kijken, voordat er wordt gesneden in de vergoeding voor de 'oma & opa'-oppas.
Waarom zou je als oma of opa geen formele gastouderopvang mogen verzorgen? En de vriendin, buren of andere familieleden dan? Mogen ze dan wel ‘formeel’ oppassen op kinderen die niet tot de familie/vriendenkring behoren?
Wij vinden dit niet rechtvaardig. Het kan toch niet zo zijn dat ouders gedwongen worden om hun kinderen onder te brengen bij erkende gastouderopvang die geen bekende is om zo wel in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag?
En familie/vrienden zullen juist alles in het werk stellen om een veilige en gezonde oppasomgeving voor de (klein)kinderen te creëren. En dit past juist binnen het kader van de overheid die al tijden bezig is om de kwaliteit van de kinderopvang te verhogen.
Tevens is de opvang zeer flexibel, oma staat altijd klaar als het nodig is. Is het dan zo raar dat oma hiervoor als formele gastouder dezelfde vergoeding krijgt?

En wat betreft de kosten van gastouderbureaus: de activiteiten van de gastouderbureaus vinden veelal achter de schermen plaats. Vooral het voldoen aan de kwaliteitsregels van de overheid, die steeds strenger worden, vereisen steeds meer inspanning van de gastouderbureaus: bezoeken, toetsen, vastleggen, evalueren, cursussen, themabijeenkomsten en EHBO-trainingen.
In de praktijk blijken er grote verschillen te zijn tussen de tarieven en diensten van de verschillende gastouderbureaus. Tip voor de ouders en gastouders: doe eerst een prijs-kwaliteitsvergelijking.

Monique Uriot - Gastouderbureau Waterland

omajopie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2008 13:05

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door omajopie »

sjonge jonge, entreebewijzen efteling, daar de kaartjes van bewaren.
hier is de wet niet voor bedoeld.

leuke uitzending, je kan er wel uithalen welke bureau's het zijn, niet zo'n goeie reclame, roodkapje was de laatstgenoemde in de uitzending. tuin aan laten leggen, geen woorden voor.

geen enkel woord is er genoemd over de kinderen zelf.

ma-rieke
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2008 21:11

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door ma-rieke »

Ook ik maak gebruik van de gastouderopvang van via-viela. Mijn ervaringen zijn ronduit slecht. Verkeerde berekeningen, slordigheid en eindeloos achter de consulent aanzitten, terwijl er wel 100 euro per maand wordt afgeschreven. Je zou toch mogen verwachten dat het bureau voor dit bedrag op zijn minst de volledige administratie voor je zou moeten regelen (als werkende ouder ben je tenslotte druk zat), maar deze ligt volledig bij mij en mijn gastouders.

Wat mij verder over de regelgeving verbaasd heeft: er is een verklaring van goed gedrag van de moeder van mijn gastoudergezin gevraagd. Op zich een hele goede zaak. Alleen...er loopt ook nog een vader die geregeld thuis is als mijn kinderen er verblijven. Nu ken ik mijn gastouders, maar toch..het kan bij wijze van een veroordeelde pedofiel zijn want om zijn verklaring van goed gedrag wordt niet gevraagd.

Hoog tijd dat deze bureau's hun geld eens waar gaan maken of te maken krijgen met een vanuit de overheid opgelegde maximale vergoeding. Of wat te denken van het uitschakelen van de verplichting alles via een bureau te regelen. We regelen het nu toch ook zelf?

plymouth
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2007 16:07

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door plymouth »

Dankzij dit couvenant ben ik verplicht te stoppen als gastouder na meer dan 10 jaar trouwe dienst.

bedankt........!

nicootje
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2008 22:35

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door nicootje »

hIER EEN REACTIE VAN EEN GASTOUDER. iK BEN AL JAREN INGESCHREVEN BIJ DIVERSE BUREAUS. iK, ALS GASTOUDER ZIE VAN DE "GEMAAKTE" BUREAUKOSTEN WEINIG VAN TERUG. ZELDEN EEN TELEFOONTJE, NU EINDELIJK NA 1 1/2 JAAR EENS EENS RISICO-INVENTARIS VAN ÉÉN BUREAU. OOK ALS KINDEREN WEGGAAN, OM WELKE REDENEN DAN OOK, IS ER GEEN EINDGESPREK. zE MOETEN NA EEN PLAATSING NA TWEE MANDEN EVEN BELLEN OF ALLES GAAT ZO ALS HET MOET, MAAR DIT GEBEURT NIET. bUREAUS DIE VIA INTERNET WERKEN HEB IK NOG NOOIT IEMAND GEZIEN VOOR EEN GESPREK-RISICO INVENTARIS. kREEG WEL BERICHT DAT NU OOK DE ANDERE GEZINSLEDEN VAN 18+ EEN VERKLARING VAN GOED GEDRAG MOETEN INLEVERN EN DAT DE KOSTEN VOOR DE GASTOUDER ZIJN! vOOR DIT GELD KUNNEN ZE VEEL MEER DOEN. dENK AAN CURSUSSEN, MEETINGS, MEER AANWEZIG ZIJN, VAKER KIJKEN OP DE WERKPLEK. PAS DAN KAN JE EEN GASTOUDER AAN EEN VRAAGOUDER KOPPELEN.

josook
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2008 21:14

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door josook »

Tja.....
Wat is er mis met geld verdienen? Sommigen onder ons ruiken hun kans wanneer nieuwe ouders "alles" willen hebben. Huisje, tuintje bommpje, beestje. En als we dan toch bezig zijn, dan "nemen" we ook nog kinderen. Maar hoho, dat moet allemaal niet ten koste gaan van onze carrieres!!!!! We "hebben" is het belangrijkst. Wie er uiteindelijk voor die kinderen gaat zorgen is een secundair probleem.
Ik heb samen met mijn partner twee zoons, nu 11 en 8 jaar oud. In goed overleg hebben wij besloten dat de keus voor kinderen de onze was en dat onze kinderen niet de belangrijke eerste levensjaren bij een ander zouden moeten worden ondergebracht, ongeacht of dat nu een vreemde of familie zou zijn. Na goed overleg en alles afwegend besloot mijn partner te stoppen met werken om zich volledig op de zorg voor onze kinderen te richten. Dat had natuurlijk financiele gevolgen, maar het geluk van onze kinderen en het plezier dat zij beleven aan de lunch thuis met hun moeder, weegt daar niet tegenop.
Ik ben zakenman met een eigen bedrijf. Ik werk in de entertainmentbranche. Daar is het altijd zoeken naar nieuwe ideën om geld mee te verdienen. Ik vindt het dus knap dat deze bureaus een manier hebben bedacht om (veel) geld mee te verdienen.

Wie staat hier nu in het beklaagdenbankje?
De ouders die omwille van hun "belangrijke" baan hun kinderen aan een ander toevertrouwen en daarmee de leukste jaren van de kinderen missen, of de bedrijven die daar handig op inspelen?

U mag het zeggen.

fleurbogaard
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2008 21:29

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door fleurbogaard »

:shock: Met stijgende verbazing en woede zag ik het filmpje! Het lijkt wel een tupperware party :? ! Als je maar zoveel mogelijk klanten binnen haalt zo werkt Tupperware ook!! Ik voel me opgelaten als ik weg ga zonder iets te kopen :oops: Ik ben blij dat mijn ouders en vrienden het gratis hebben gedaan! Ik zou zeggen vandaag nog ook de belasting dienst aanpakken want die laten dit ook allemaal toe! :evil:

Het blijkt wel weer dat er niet gekeken wordt naar het welzijn van de ouders en de kinderen! Allemaal eurotekentjes in de ogen!

En mevrouw van d66 voeg A.U.B daad bij het woord!

Sylvia P
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2008 21:43

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door Sylvia P »

Hallo,

Mijn naam is Sylvia, ik ben sinds augustus vorig jaar gastouder aan huis bij een alleenstaande moeder van 3 kinderen.
Het gastouderbureau waar ik bij ingeschreven sta is KinOp in Nijmegen. We hebben verschillende contracten ontvangen en deze ingevuld en ondertekend, ik heb ook een verklaring van goed gedrag moeten halen en deze is mee opgestuurd. We moeten zelf mijn urenlijsten bijhouden, invullen en opsturen.
We hebben de lijsten van 2007 begin januari opgestuurd en toen kregen we in maart te horen dat we niet in de computer staan en dat ze onze contracten en gegevens kwijt zijn. Met als gevolg dat alles opnieuw ingevuld moest worden en opgestuurd moet worden.
Ik heb weer een nieuwe verklaring van mijn gedrag moeten halen, deze wordt echter wel vergoedt, maar onze spullen (contracten, persoonsgegevens) slingeren daar dus ergens rond. Kunnen wij daar iets aan doen, want we vinden het eigenlijk helemaal niet kunnen dat onze contracten, gegevens etc. daar zo rondslingeren en zij weten niet waar ze zijn.

Kunt iemand mij hierover adviseren?

Met vriendelijke groet,

Sylvia

oppasmoeder
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2008 21:36

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door oppasmoeder »

Ik ben al jaren oppasouder via gastouderbureau's, ik persoonlijk vind dat bijna alle bureau's te hoge kosten vragen voor het geleverde werk ze verdienen meer als wij oppasouders voor niks doen. wij factureren zelf naar de ouders toe bij het ene bureau bij de andere houden wij de uren bij die wij zelf bij het bureau moet brengen, daardoor krijg ik mijn geld pas 6 weken na de opvangperiode ik denk zelf dat er een hoop kosten bespaart blijft als je weer kan werken zonder de gastouderbureau's, nu worden er ook zoveel regels niet nagestreefd. Ze komen met zulke mooie verhalen maar kunnen niks waar maken, ik zou zo graag zien dat de gastouderbureau's onverwachts langskomen om te zien hoe het met de gastkinderen gaat ik sta achter mijn werk en doe het met veel liefde maar dat idee heb ik niet van de bureau's

lvelthuizen
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2008 21:24

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door lvelthuizen »

Wij hebben gekozen voor Koba omdat deze het goedkoopste was. (van prijsverhoging niets vernomen via de officiele weg)

Kwaliteit: Wij hebben onze ouders als gastouders dus zijn wij overtuigt van de kwaliteit. Een efficiente en effective check van de opvang locatie vinden wij geen probleem maar zit dus zit niet te wachten op veel strengere richtlijnen.
Laatst gewijzigd door lvelthuizen op 21 apr 2008 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

soulis
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2008 19:46

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door soulis »

Wat een suggestieve uitzending!Helaas als zo vaak bij dit sensatieprogramma!De "profesionele"oppas had niets met opa en oma oppas te maken maar met een "regulier" gastouderburo. Er worden bedragen genoemd die niet kloppen.Stukjes die men niet kon gebruiken zijn eruit gelaten en de dame van de MO groep met goede ideen werd seeds in de reden gevallen want dat paste niet in de boodschap van het programma. Helaas zullen argeloze burgers die niets weten van gastouderburo's. allses voor zoete koek aannemen.
Door alleen mensen met negatieve ervaringen aan het woord te laten, lijkt het of iedereen negatief is.Ik heb al meerder keren met dit media bijltje mogen hakken de afgelopen jaren ook op heel ander gebied en verbaas mij erover dat zulke suggetieve uitzendingen zomaar mogelijk zijn. En dat in zo korrekt en "net "land!

Een Roodkapje consulente.

cees klarenbeek
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2008 13:49

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door cees klarenbeek »

Reactie op marieke, ook wij maken gebruik van ViaViela. Bij het eerste vrijblijvende gesprek word alles transparant uitgelegd. Voor alle inwonenden boven de 18 jaar op het opvangadres MOET een Verklaring Omtrent het Gedrag worden overlegt. Bovendien bieden zij opvoedondersteuning aan en zijn zij 24 uur per dag inzichtelijk voor ons. Wij kunnen er altijd terecht voor deskundig advies. Gelukkig blijkt uit de uitzending dat er ook bureaus zijn waarbij het niet om het kind maar het om de centen draait. Het is voor de ouders nu duidelijk!
cees klarenbeek

ma-rieke
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2008 21:11

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door ma-rieke »

Ik begrijp alle positieve reacties volledig niet.
Mensen lijken dankbaar te zijn als het gastouderbureau een twee uur durende intake doet, daarna nog een heel uur aan je besteed en je ze nog een keer mag bellen als je een vraag hebt.
Mensen denk toch na! Dat is toch wel het minste wat je mag verwachten als je 1200 euro per jaar betaald!!! Voor veel mensen een maandsalaris waar ze ongeveer 160 uur voor moeten werken!!

kikkertje44
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2008 21:47

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door kikkertje44 »

Prima dat er wat meer duidelijkheid wordt gegeven over gastouderbureau's. Maar laten we niet vergeten dat er ook bureau's zijn die meer doen dan alleen registratie.
Als coördinator van een gastouderbureau kom ik regelmatig tijd te kort om alles goed te doen. En mijn werkgever beknibbeld echt niet op de uren.
Wij bezoeken niet alleen de gastouders, we bellen ook ieder kwartaal zowel de gast als de vraagouder. Verder hebben we ook een pedagogisch beleid, waarin de gastouders zeker een houvast kunnen uithalen en wij als bureau gespreksonderwerpen. Jaarlijks bieden wij verschillende curssusen aan. Ook hebben wij een uitleenservice, waarin zeker gelet wordt op de veiligheid van de materialen. Voor alle extra vragen, extra huisbezoeken enz. wordt niets in rekening gebracht. De risico inventarisatie is een bezoek waar we een uur voor uittrekken, en dit wordt niet zomaar even afgeraffeld. Maar de punten worden duidelijk besproken. Ook wij ervaren de papierenbureau's. Een aantal vraagouders gaat niet voor kwaliteit, maar wel voor minder geld per maand. Laten we vooral deze bureau's goed in de gaten blijven houden.

inge kiewied
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2008 14:12

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door inge kiewied »

ViaViela Leeuwarden;

Eindelijk onderscheid in de buareaus. Bij ViaViela staat het belang van het kind voorop. Wij hebben een opvoeddesk voor opvoedondersteuning naar zowel de ouders als de gastouders, wij onderscheiden ons door onze transparante werkwijze en geen verassingen achteraf.

Kroost
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2008 21:52

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door Kroost »

Beste mensen,

Het irriteert mij dat dit forum gebruikt wordt voor reclame van gastouderbureau's. Volgens mij gaat het om de discussie! Ik ben heel blij met de kritische blik naar gastouderbureau's een tussenschakel die mijn inziens volledig overbodig is. De aardige dame van de MO groep neem ik persoonlijk niet al te serieus; deze MO groep is opgericht door verschillende gastouderbureau's die niet blij zijn met de marktwerking ( over het algemeen heel dure bureau's!!!) Heel logisch dat zij over de kwaliteit begint , het valt anders toch niet te verklaren waarom de kosten zo hoog zouden moeten zijn. Naar mijn mening zijn ouders zelf heel goed in staat de kwaliteit zelf te beoordelen aangezien zij dagelijks bij gastouders over de vloer komen! Aangezien zij er belang bij hebben kunnen zij ook prima de risicoinventarisatielijst doorlopen met de gastouder! Als er nu landelijke regels of eisen komen mbt de kwaliteit van de gastouders en evt een potje reserveren voor opleiding, ehbo ed, kom je veel verder naar mijn mening met minder overheidskosten. Een soort constructie als persoonsgebondenbudget zou perfect zijn; Laat ouders zelf hun opvang regelen en geef ze een zak met geld waarmee ze dit kunnen bekostigen. Het kaf wordt automatisch van het koren gescheiden. Ouders zien zelf of hun kind goed bij de oppas vandaan komt en is in gesprek met de oppas. Verder zou het fijn zijn als er ook een belangenvereniging komt voor gastouders ,die worden n.m.l weinig gehoord in dit hele vraagstuk. Kortom ben blij met de kritische kijk naar de bureau's. Als laatste iets over opa's en oma's als gastouder.............hier geloof ik niet erg in. Het is erg goed mogelijk in deze constructie misbruik te maken van overheidsgeld;

opa en oma passen op ,sturen een factuur voor de uren de kinderen betalen deze en krijgen een x bedrag terug van de belasting en vervolgens geven opa's en oma's deze bedragen onder de tafel weer terug. Degene ter goeder trouw daargelaten.

Als laatste hoop ik dat deze hele discussie niet het prachtige vak van gastouder zijn om zeep helpt

vriendelijke groeten
Miranda Terpstra

fleurbogaard
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2008 21:29

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door fleurbogaard »

Mag ik de gastouderbureau's eens een vraag stellen? Waarom zijn jullie zo bang voor de waarheid! Jullie zijn al rijk voordat radar eraan te pas is gekomen! BOINK bestaat al voordat de gastouderbureau's als paddestoelen uit de grond kwamen zetten! BOINK is er voor de ouders maar ook voor u! Ik las het tijdschrift toen ik nog werkzaam was als peuterleidster! Dus de voorzitter weet heel goed waarover hij praat!

RV
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2008 22:04

Re: Gastouderbureaus

Ongelezen bericht door RV »

En als ze dan toch bezig zijn met kosten laten ze dan gelijk eens kijken naar de professionele opvangbureaus.
Er wordt hiet gesproken over 130 euro per maand en 6,10 euro per uur.
Dus voor 2*12 uur per week (2 kids, 4 dagen, 3 uur per dag) :
130 + (2*12*6,10* 4 weken) = ca. 775 euro per maand.
Pfff, ik ben voor BSO opvang per maand 1135 euro kwijt voor zelfde aantal uren als boven!
En concurrentie is er niet want alles zit vol!
Hoezo marktwerking?
Lang leve de kinderopvangtoeslag, zonder dat kan je beter stoppen met werken.
En voor de heldere lichten die zeggen dat je dat dan maar moet doen.....: ik ben alleenstaande ouder, zoals zovelen, en heb dus niet de keuze om de partner te laten stopppen met werken of om minder te gaan werken....

Gesloten