LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hybride auto's

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Ed vd L Almere
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jan 2007 21:16

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Ed vd L Almere »

Beste JJG,
Je hebt gelijk. CO2 is gekoppeld aan verbruik. Ik heb in mijn betoog ook aangegeven dat ik het onnozel vind om VW af te kraken. Dat is mijn bedoeling niet. Mijn eerste auto was een VW Scirocco 2e model. Ik ben dus niet anti VW of anti welk merk dan ook.

Ik heb de Prius ook geen milieuwonder genoemd. Een auto is gewoon vervuilend! Daarnaast heb ik een voorbeeld gegeven wat het verbruik van een Prius is op de langere afstand onder voor die auto ongunstige omstandigheden. Vaak (ook in Radar) wordt gesuggereerd dat een Prius dan niet beter scoort dan een normale benzine auto.

Vaak wil men het gelijk halen door het verbruik van een Prius met die van een VW Polo Blue Motion te vergelijken. Om aan te geven dat een Prius toch echt van een ander formaat is heb ik gegevens van de VW-site gehaald en een vergelijking gemaakt met een Golf en een Passat.
Ik denk dat die gegevens niet zo slecht zijn (ze zijn niet gek bij VW). De al veel op dit forum aangehaalde site www.nationalezuinigheidstest.nl geeft aan dat een VW Golf TDI 77 Kw na 300 km uitkwam op 1 op 22. Was dat ook niet het cijfer dat VW op zijn site had staan? Deze Golf deed aan een zuinigheidstest mee en heeft dus op zijn minst geprobeert zuinig te rijden.

In de recentelijke Autoweek (nr 8 van 20-27 feb 2008) is men met een Passat Blue Motion op 1 tank naar Spanje gereden (kon wel veel meer in dan in de 45 liter tank van een Prius). Er zaten max 2 personen in de auto (chauffeur en fotograaf). Er is met zelfde snelheden gereden als wij beiden in onze stukjes noemden. Ook op cruisecontrole. En er is bijgezegd dat gepoogd is zo zuinig mogelijk te rijden. Letterlijk op pagina 14 "heel krampachtig zuinig gereden". Resultaat was na 1343 km een verbruik van 1 op 18.6. Komt ook heel aardig overeen met wat ik van de VW-site heb overgenomen in mijn betoog. Wel behoorlijk lager dan de ruim 1 op 20 die je zelf hebt gereden. De Peugot 407 1.6 HDiF 16V (ook diesel dus) die ter vergelijking meereed scoorde 1 op 16.3.

Op de terugweg hebben de heren ter vergelijking normaal gereden. Zoals ze zelf in het verhaal zeggen "Geen gejakker, maar wel gewoon doorrijden zoals een gemiddelde automobilist dat op zo'n reis doet". Daarbij haalde de Passat 1 op 17.7 en de Peugot zette een keurige (zo wordt dit in het artikel geformuleerd) 1 op 15.7 neer.

Guub
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2008 23:57

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Guub »

Er is al veel gezegd over de punten waar Tros Radar de plank finaal mis heeft geslagen over de milieu prestaties van hybride auto's en dan met name dan de Prius.
Toch mis ik nog een aantal argumenten in het voordeel van de Prius, die tot nu toe nog niet genoemd zijn:

- Ten aanzien van het feit dat de Prius op de snelweg geen voordeel qua zuinigheid en uitstoot zou hebben: de benzine motor van de Prius is extra efficient doordat hij "ondervoerd" is (in tegenstelling tot opvoeren). Zie ook de onvolprezen site van John Visbeen: http://www.john2211.nl/Hybride_motor.htm
- De Prius met zijn benzinemotor wordt qua verbruik vaak vergeleken met een dieselmotor in liters/100km. Daarbij wordt voorbij gegaan aan het feit dat de verbrandingswaarde van diesel 10% groter is dan van benzine. Dit geldt ook ruwweg voor de CO2 uitstoot per liter brandstof! Met andere woorden: een benzineauto is energetisch en uitstoot technisch gunstiger dan een dieselauto met hetzelfde gebruik in liters per kilometer. Dit is nog afgezien van de uitstoot van fijnstof!

Disclaimer: Ik ben niet geheel onpartijdig want ik ben al een aantal jaren een zeer tevreden Priusrijder (>72000km).

Guus Boshouwers

ecopiet
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2008 12:38

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door ecopiet »

Tros krijgt subsidie om het volk te bedriegen met misleidende anti-Prius propaganda.

TrosRadar lijkt vooralsnog geen excuses te gaan aanbieden.

Laten we lobbyen in het parlement om de subsidie voor Tros te stoppen.

Maar misschien vinden ze de anti-Prius propaganda wel fijn in Den Haag. Een Hummer levert veel meer belasting op dan een Prius.

Misschien belonen ze de Tros wel met extra subsidie/provisie als het de bevolking aanzet tot geldverkwisting en milieuvervuiling?

Laten we hopen dat TrosRadar snel haar fouten corrigeert. Anders moet het programma "Opgelicht" maar eens aandacht besteden aan het bedrog door TrosRadar.

ecopiet
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2008 12:38

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door ecopiet »

Tros krijgt subsidie om het volk te bedriegen met misleidende anti-Prius propaganda.

TrosRadar lijkt vooralsnog geen excuses te gaan aanbieden.

Laten we lobbyen in het parlement om de subsidie voor Tros te stoppen.

Maar misschien vinden ze de anti-Prius propaganda wel fijn in Den Haag. Een Hummer levert veel meer belasting op dan een Prius.

Misschien belonen ze de Tros wel met extra subsidie/provisie als het de bevolking aanzet tot geldverkwisting en milieuvervuiling?

Laten we hopen dat TrosRadar snel haar fouten corrigeert. Anders moet het programma "Opgelicht" maar eens aandacht besteden aan het bedrog door TrosRadar.

Cor84
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2008 11:56

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Cor84 »

EVEN GOOGLELEN EN WAT VIND JE OP NU.NL

Hybride is niet slecht!
Uitgegeven: 23 mei 2007 07:33

Iedereen heeft tegenwoordig wel een mening over de hybride auto. Volgens loser Al Gore is het onze redding, volgens steeds meer media is het echter een deceptie. De Toyota Prius zou zelfs nog milieu-onvriendelijker zijn dan een Hummer. Yeah right, tijd voor een update. Door Vincent van Twillert/Autoblog.

De bron van alle negatieve berichtgeving lijkt afkomstig van de Engelse tabbloid Daily Mail, die het betreffende artikel overigens alweer verwijderd heeft. De strekking van het verhaal was dat de batterij van de Prius veel nikkel bevat, deze nikkel zou afkomstig zijn uit een Toyota-fabriek bij Ontario (Canada). De omgeving van die fabriek is door de nikkel zo vervuild dat het landschap lijkt op een andere planeet. Vandaar dat NASA er robotjes laat rondlopen om te testen hoe ze reageren op een maanlandschap. Ja, echt waar!


Anyway, de vervuiling rond de nikkel-fabriek is al ruim 30 jaar gaande, lang voordat de Prius het levenslicht zag. Daarnaast is de fabriek geen eigendom van Toyota, de Japanners zijn er wel klant maar nemen slechts een half procent van de jaarproductie af.

Op basis van het nikkelverhaal is automotive researcher Art Spinella (CNW Marketing Research) een tendentieus onderzoek gestart. Hij heeft gekeken naar de verwachte levensduur van diverse modellen en de kosten om deze auto's te produceren (AKA Lifecycle analysis). In december vorig jaar werden de eerste resultaten van het onderzoek "Dust to Dust: The Energy Cost of New Vehicles from Concept to Disposal" gepubliceerd. Wat bleek, de Hummer was milieuvriendelijker dan de Prius.

Artikel

Dit gaf een student journalistiek van de Connecticut State University inspiratie voor een artikel. Dit journalistieke hoogstandje werd wereldwijd opgepakt en klakkeloos overgenomen. De catchy titel was natuurlijk ook te mooi om te laten liggen: de Prius is 2x zo vervuilend als de Hummer!

Vooral de drie keer zo lange levensduur van de Hummer H1 leek de basis voor bovenstaande stelling. Niet echt een solide observatie volgens mij, je kunt tegenwoordig toch niet meer ontkennen dat Japanse auto's een stuk beter en betrouwbaarder zijn dan Amerikanen? Het enige nadeel van de Prius is dat deze gebruik maakt van nieuwe technieken, waardoor de exacte levensduur wellicht wat onzeker is.

Maar goed, een paar weken later kon de student toch nog wat nuance aanbrengen. Ook hij schreef dat er genoeg vraagtekens gezet kunnen worden bij de objectiviteit van het CNW rapport. Jammer genoeg was het te laat voor een groot deel van de publieke opinie, de media was de student alweer vergeten en op zoek naar een nieuw sensatieverhaal.

Update

Afgelopen maand kwam er een update van het CNW onderzoek. Volgens de nieuwe cijfers was de Prius nog steeds erg vervuilend. Maar de hybride auto won het ditmaal wel van de Hummer H1. De Prius zou $3,25 per mijl kosten (met een levensduur van 109.000 mijl) en de H1 kost $3,50 per mijl (met een levensduur van 380.000 mijl). Ter vergelijking, een Porsche Cayenne en een Volkswagen Touareg zouden rond de $4,10 per mijl kosten. De meest duurzame auto zou de Scion xB zijn (ook van Toyota), met $0,50 per mijl. Wat overigens opvalt is dat het rapport voornamelijk spreekt over bedragen, je leest nergens iets terug over milieubelasting of schadelijke uitstoot. Tja, op die manier is een Bugatti Veyron ook schoner dan een Prius. Voor de prijs van één Veyron koop je immers 54 Priussen. Als je dat meerekent dan verbruiken 54 Priussen veeeel meer dan één Veyron, zoals een lezer opmerkte. Je mag je eigen conclusies trekken, maar er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van partijen die het "onderzoek" van CNW zeer ongeloofwaardig maken. Ik heb hybride auto's dan ook nog lang niet afgeschreven.

Spottie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2008 18:50

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Spottie »

Ik zag het afgelopen weekend de bewuste uitzending nog eens terug, en wat mij opviel was de kwaadaardige negatieve woordkeus, (bijv toyota ''spiegelt ons voor'', etc) Er moet echt een bijbedoeling achter hebben gezeten. Het is zonneklaar dat er diverse tv programma's zijn die financieel gesteund worden door het bedrijfsleven. Dit loopt dan wel via ''onafhankelijke'' produktiemaatschappijen, want een ''publieke'' omroep staat hier natuurlijk ver boven :wink: Ik mag hopen, dat een consumenten''voorlichtings''programma hier op geen enkele wijze bij betrokken is..maar TROS RADAR heeft wel degelijk de schijn tegen!!

Ik ben nog niet heel lang Prius rijder. Ben er net mee op wintersportvakantie geweest, waarbij ik o.a door beestachtig slecht weer door duitsland gereden ben. Ik rij dan wel 150-160 en dat kan hij prima aan. Verbruik over deze langere winterse ritten tussen 1:16 en 1:17. absoluut geen klachten hierover. Wat opviel is dat mijn snelheidsmeter consequent te hoog aangeeft ( 8-10 km/uur te veel) in vergelijking met mijn TomTom. Die afwijking was er zowel bij 50 km/uur als bij 150 km/uur. Ik had al eerder de indruk, dat ik in 50 km zones ( met camera--toezicht) langzamer reed dan mede weggebruikers..nou weet ik waarom :lol: .

Dus als U in de stad een Prius de boel ziet ophouden...dan is hij niet het milieu aan het redden, maar dan klopt zijn snelheidsmeter ook niet...

ecopiet
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2008 12:38

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door ecopiet »

TrosRadar heeft het volk bedrogen met misleidende anti-Prius propaganda.

Aangezien er geen excuses of rectificaties lijken te komen moeten er parlementaire vragen gesteld worden over deze zaak.

We kunnen minimaal eisen dat de enorme subsidies richting Tros gestopt worden.

Tevens moet TrosRadar tekst en uitleg geven HOE en WAAROM deze uitzending tot stand kwam.

Spottie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2008 18:50

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Spottie »

Ach, ecopiet, laten we niet overdrijven. Weet je nog hoe Marcel van Dam door puur bedrog de fabrikant van EXOTA het faillissement induwde. Het heeft zijn politieke carriere geen schade berokkend en bij de TV werd hij ook niet direkt uitgekotst..verre van dat.

Tros radar heeft toch meer het niveau van warme / koude douche uitdelers aan lokale middenstanders die toevallig wel of niet de juiste service geven. Een bedrjf als toyota weet waarschijnlijk niet eens wat dit voor programma is.. TLOS LADAL???

Ik hou het op onkunde, misplaatste betweterigheid en mogelijk een kleine sponsoring van de lokale SUV dealer....

Fokko2
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2010 16:43

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Fokko2 »

Ik ben op zich een grote fan van Tros Radar maar bij de uitzending over de hybride auto's en met name de Prius zijn ze echt wel ongelooflijk de mist ingegaan.
Allereerst werden appels met peren vergeleken. Je kunt niet een hybride prototype uit 1999, waarvan er slechts een twintigtal in Nederland zijn verkocht, vergelijken met een moderne 'gewone' 2008 versie auto. En dan aan het eind nog even kort noemen dat er 'inmiddels' een tweede versie uit is. Dat is niet waar, die tweede versie was al sinds 2004 in Nederland verkrijgbaar en is nog zuiniger en milieuvriendelijker dan de eerste generatie Prius. Ik vraag me af waar ze die oude Prius hebben gevonden...
Waarom niet gewoon een hybride 2008 versie vergelijken met een andere 2008 versie, dat is toch een veel betere vergelijking?

Het programma vond ik een lachertje en echt Radar onwaardig. Vorig jaar heb ik zelf een Prius gekocht en rij, na 12.000 km, nu gemiddeld 1 liter op 22,3 km. En ik rij gemengd, dus snelweg, provinciale wegen en ook stadsverkeer.

Dezelfde mijnheer Spinella van CNW, die blijkbaar zo'n fan is van benzineslurpers, zag ik laatst op CNN en hij beweerde dat een Hummer 8 personen kon vervoeren en dat in een Prius maar vaak 1 persoon reed. En dat per saldo een Hummer daardoor dus zuiniger was. ??? Dus 8 Priusen verbruiken meer dan 1 Hummer en daarom is de Hummer zuiniger. Ja zo ken ik er ook nog wel een paar.
Indirect geeft mijnheer Spinella, zonder dat hij het zelf doorheeft, hiermee aan dat de Prius dus ongeveer 8 keer zuiniger en minder milieu-belastend is dan een Hummer. En dat klopt wel ongeveer.

En waarom werden de prestaties van de Prius wel gemeten en niet die van de andere auto? En als het je om het milieu en zuinig rijden gaat waarom dan controleren hoe snel hij accelereert van 0 naar 100? Dat is echt niet zuinig en goed voor het milieu. En hoe bracht die andere auto het er vanaf? Was deze uitzending dan alleen maar bedoeld om de Prius in een kwaad daglicht te stellen?

Jammer van deze gigantische misser Tros Radar. Maar ik blijf een fan van het programma en kijk met veel plezier. Voortaan wel even grondig voorbereiden en niet blindelings op dubieuze rapporten afgaan van mensen die voor de Amerikaanse auto-industrie werken.

L.S.: Nu ik de uitzending nog eens opnieuw heb bekeken lijkt het inderdaad dat het programma de Prius bewust in een kwaad daglicht wil stellen. Vooral de woordkeuze en formulering valt inderdaad erg op en is nogal tendentieus. Ik vraag mij af waarom: op het moment van uitzending was al bekend dat CNW niet echt een betrouwbare reputatie genoot. Persoonlijk zou ik een rectificatie of excuses aan Toyota wel op zijn plaats vinden.

Fokko2
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2010 16:43

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Fokko2 »

[quote="smitsies"]In de uitzending noemde die Amerikaan, dat er zoveel onderdelen van de Prius per boot worden verstuurd. Maar waar worden Hummers dan gemaakt? Is er een Hummer fabriek in Europa?[/quote]

De Hummer wordt gemaakt van Europees staal, en vele onderdelen (vooral de elektronica) komen ook uit Azië. Dat wordt vervolgens allemaal naar de VS vervoerd, per schip, en daar ter plekke geassembleerd. Vervolgens worden de Hummers weer per schip vervoerd naar allerlei plaatsen in de wereld.

Dit maakt de Hummer niet alleen de minst zuinige maar ook de meest milieu vervuilende auto ter wereld. Dit wordt door CNW marketing natuurlijk gemakshalve even vergeten. Het is immers hun taak om die zoveel mogelijk te promoten.

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door RobbieS. »

jammer dat er geen trekhaak mogelijk is bij de hybride auto's. dit beperkt de gebruiksmogelijkheden enorm.

Fokko2
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2010 16:43

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Fokko2 »

Inderdaad Robbie, dat is wel jammer. De Prius heeft maar een lichte benzinemotor, 1.5 liter en een automatische versnellingsbak. Maar de nieuwste generatie Prius, vanaf 2009, heeft een 1.8 liter motor. Misschien is het daarbij wel mogelijk om een trekhaak te monteren. Er staat vast wel meer info op de website van John Visbeen: http://www.john2211.nl/

Ik ben zeer tevreden met mijn 2006 Prius, ik kom niet zo vaak meer bij de pomp :) Zelfs met dit slechte en koude weer haal ik nog met gemak 1 op 22. Vorig jaar september was het nog redelijk warm, toen haalde ik 1 op 26. Lekker zuinig en ook nog goed voor het milieu, wat wil je nog meer.
Het verbaasd mij trouwens dat Tros Radar nooit hun excuses heeft aangeboden voor hun misleidende uitzending. Dat zou hun gesierd hebben.

Fokko2
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2010 16:43

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Fokko2 »

Snel even gezocht: nee, helaas ook bij de nieuwste versie niet mogelijk. Zie hier: http://www.john2211.nl/phpbb3/viewtopic ... t=trekhaak

juggie(Dual Power)
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2008 22:05

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door juggie(Dual Power) »

Hi Fokko,

Tuurlijk 1 op 26 is geen probleem maar wel realistisch blijven!
Gemiddeld (als je alle verschillende ritten omstandigheden etc.. op een hoop gooi) rij je 1 op 20

Verder ben ik het helemaal met je eens dat Radar zijn huiswerk niet goed heeft gedaan, maar ja als graag mee wil liften op een succes (dat kun je moeilijk ontkennen) zoals de Prius moet je toch "wat" verzinnen om te vermelden....

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Jongens, dit is een oud (febr. 2008) en achterhaald topic!
Bij "Radar" weten ze waarschijnlijk niet eens meer van het bestaan af.
Laatst gewijzigd door Johnths2 op 04 feb 2010 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

juggie(Dual Power)
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2008 22:05

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door juggie(Dual Power) »

Mm, loop ik zo ver achter met mijn e-mails ;) ?

Fokko2
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2010 16:43

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Fokko2 »

[Johnths2]Jongens, dit is een oud (22 april 2004) en achterhaald topic!
Bij "Radar" weten ze waarschijnlijk niet eens meer van het bestaan af.[/quote]

Februari 2008.

Ik werd door iemand gewezen op deze uitzending die ik destijds gemist heb en zat me met terugwerkende kracht vreselijk op te winden. Dit kan toch echt niet, ik was altijd zo'n fan van Radar. Grote teleurstelling.

Ja en dan krijgen we dingen als: 'met de kennis van nu' hadden we dergelijk onzin destijds niet moeten uitkramen.
Laten we eerlijk zijn John, deze hele uitzending sloeg toch helemaal nergens op? Geen enkel feit klopt. Jij heb bij 'de leugen regeert' nog een en ander recht kunnen zetten, maar van Radar zelf hebben we niks meer gehoord. Voor excuses is het nooit te laat.

Ja Juggie, voor 1 op 26 moet je wel in de zomer en héél economisch rijden. Maar ik hou de stand bij via spritmonitor en sta gemiddeld nog steeds op 4,5l/100km, dat is 1 op 22,2 terwijl ik regelmatig een stuk snelweg meepik, niet elke dag natuurlijk.

Of zullen we allemaal heel milieuvriendelijk een Hummer kopen... :-)

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Je hebt gelijk het was febr. 2008.
Ik dacht altijd dat de tijd zo snel ging, maar het valt dus eigenlijk wel mee!

Ik wind mij er overigens niet meer over op, want ik heb het al achter mij gelaten.
Ik denk maar, de belangen zullen wel groot geweest zijn om zulke onzin te willen verkopen.

Fokko2
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2010 16:43

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Fokko2 »

Ja, dat is waar John, laten we maar de wijste wezen. Maar bij Radar vinden ze misleidende reclame niet kunnen. Dan ook eens de hand in eigen boezem steken vind ik. Maar het bericht is denk ik wel over gekomen, ik heb op dit forum geen enkele positieve reactie over deze uitzending kunnen vinden. Zegt genoeg denk ik...

Gesloten