LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hybride auto's

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
kuiken
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 apr 2004 07:31

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door kuiken »

Het begint zo langzamerhand een beetje uit de hand te lopen.
Als ik met groot licht rijd neemt dat meer brandstof.
Als ik met de airco aan rijd neemt dat meer brandstof.
Als de moter in de auto een complete electro moter moet opladen dan kost dat niets?
O maar hij wordt opgeladen vanuit het stopkontact, stroom uit een kolencentrale, o maar u hebt groene stroom? in ieder geval laad u hem op met een groene stroomkabel, paceblo of zoiets?
O van de windmolen.
De zuinige auto werd bekeken vanaf de grondstof.
Wanneer is een windmolen eigenlijk co2 neutraal? ook vanaf het begin dus.
En is bosafval verbranden dan wel groene stroom? ook vanaf..........
Ik rij diesel en gebruik 1 op 18 en dat veelal op korte afstanden.

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Beste hr. kuiken

U schrijft, "Een moter die een electro moter moet opladen"?

Het is een motor en geen moter en een elektromotor kan niet opgeladen worden.

Een accu wel en die kun je opladen door in een hybride de regeneratieve energie naar deze accu af te voeren. Simpel gezegd de energie die bij conventionele auto's in de remschijven verloren gaat als warmte, om te zetten in elektrische energie en daar vervolgens de accu mee op te laden. Het heeft ook nog eens als voordeel, dat b.v. bij een hybride auto de remblokken rondom meer dan 120.000 km meegaan, omdat er voor 80% afgeremd wordt op de AC synchrone elektromotor/generator.

De elektrische energie die opgewekt word in een standaard hybride concept komt niet uit het stopcontact, dit is alleen het geval bij een plug-in hybride.

Wil je meer weten over de werking van een hybrideconcept kijk dan op, www.john2211.nl

John Visbeen

Frans212
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2008 09:42

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Frans212 »

Alhoewel ik TrosRadar een leuk programma vindt, toch een paar kanttekeningen:

De test Hilversum -> Assen. Zelf rij ik iedere werkdag Assen -> Hilversum, en ik zou blij zijn als ik 120 kan rijden. Mijn rijervaring iedere dag:

Bij de aansluiting A28/A32 Meppel tot Zwolle: langzaam rijdend tot stilstaand verkeer. Gemiddelde vertraging: +/- 15 minuten
Van Harderwijk tot Knooppunt Amersfoort: langzaam rijdend tot stilstaand verkeer. Gemiddelde vertraging: +/- 20 minuten
Hilversum zien binnen te komen: langzaam rijdend tot stilstaand verkeer. Gemiddelde vertraging: +/- 15 minuten

Gemiddelde file tijd per enkele reis: 50 minuten = 500 minuten per week.

120 Kmph rijden op dat gedeelte: lukt alleen tussen Assen en Meppel, daarna is het niet meer mogelijk om 120 te rijden zonder steeds weer stevig te "mogen" remmen of de voorganger te "motiveren" tot een hogere snelheid. Gemiddelde snelheid in één week: (lang leve volkswagen tellers die dat netjes bijhouden) <60 kilometer per uur. Aantal kilometers in één week: 1675.

De test op TT Assen: Ik zou blij zijn als ik mijn auto eens lekker de sporen zou kunnen geven tijdens dagelijks gebruik. Vol gas optrekken? Ik zou het graag willen, maar dat kan ik nergens in het normale woon/werk verkeer op een verantwoorde manier.

<Helaas konden we de top snelheid niet meten aangezien de lange stukken op het circuit niet lang genoeg waren>: Ik ben al blij de 120 te halen, dus de TT Assen test is een representatieve test????

In het item werd commentaar gegeven op een “witte jassen test”. M.i. is de test die Radar nu heeft uitgevoerd eerder het voorbeeld van een witte jassen test, en zeker geen dagelijkse routine test voor de gemiddelde forens. (helaas)

De Amerikaanse onderzoeker baseert zijn gegevens op het eerste type Prius, en niet op de tweede serie. Hierdoor zijn de uitkomsten niet meer relevant tot de huidige situatie, en zou het alleen maar correct zijn geweest de berekening opnieuw uit te voeren met de huidige gegevens en de eerdere onderzoekingen dus geheel buiten beschouwing te laten. Nu is het m.i. zonder waarde, dan alleen een amusements waarde.

Andere hybride leveranciers werden niet getest of onvoldoende genoemd, terwijl er zeker al andere (en wellicht leukere of betere??) zijn.

Stelling: De auto (prius in dit geval) wordt vervoerd per schip. Hoe moeten ze anders aankomen dan? En is dat beter? En de Hummer dan? Komt die per vliegtuig? Om die reden doet het benoemen van dit detail afbreuk aan de discussie wat jammer is.

Jammer dat Radar op deze manier dit item heeft gemaakt. Ik was zeer geïnteresseerd in dit item om te bezien hoe de hybride zou voldoen in de huidige tijd met de huidige omstandigheden, maar dit was voor mij zeer teleurstellend. (en nee, ik heb geen Hybride auto en ben niet werkzaam in de auto industrie o.i.d.)
Laatst gewijzigd door Frans212 op 04 mar 2008 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

kuiken
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 apr 2004 07:31

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door kuiken »

Bedankt voor het verbeteren, maar heb niet op alles antwoord gekregen.
Ik zou zeggen blijf geloven

priusrijder
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2008 10:37

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door priusrijder »

Ik de uitzending van trosradar mbt hybride auto's gezien en ben van de ene in de andere verbazing gevallen. Waar ik me het allermeest over verbaas is dat Toyota niet zelf wou reageren. Wat een bak met onzin hebt u voorgeschoteld. Ik rij in de eerste generatie prius en rij in de zomer echt wel beter dan 1 op 20, in de winter 1 op 18. Inderdaad op de snelweg in de winter heb ik eens slecht 1 op 16 gehaald. En dan die Amerikaan met zijn al lang, ontmaskerde onderzoek dat nergens op slaat, mag gewoon zijn onzin vertellen. En dan die speciale banden die maar 22000 km mee zouden gaan, waar komt die onzin vandaan? En het beeld bij de accelaratie van 100 naar 140 waar de hybride een gewone benzine wagen niet bijhoud, waarom drukt deze man het gaspedaal niet in, want mijn ervaring is heel anders. En ook op de snelweg rijdt de Prius zowel op de benzine als op de electromotor. En waarom geen aandacht voor de stilte in deze wagen? Al met al wat een waardeloze uitzending.

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Beste hr. Kuiken,

Nog even wachten en dan komt de eerste diesel hybride.
Toyota is bezig om deze te ontwikkelen.
De verbruikscijfers daarvan laten de bluemotions, om maar wat te noemen en andere conventionele diesels ver achter zich.
Met een dergelijk hybride concept is in de praktijk een verbruikscijfer van 1 op 25 met gemak haalbaar.

John Visbeen

leveroij
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2008 11:08

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door leveroij »

Ik denk dat de lezers van dit forum nu wel doorhebben dat de uitzending van gisteren aan alle kanten rammelt. Het zou goed zijn om ook een reactie van de radactie te krijgen hier.

En wat de bandenwissel betreft: zelf als lease-rijder net bandenwissel gehad na de 90000 km beurt. Onzingegevens dus zoals die door radar zijn uitgezonden.

en een verbruik van 4.9-5.2 afahnleijk van de kou (slecht voor het verbruik) en de files (goed voor het verbruik, helaas)

leveroij
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2008 11:08

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door leveroij »

radactie = radar redactie

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Als ik de Tros Radar redactie was zou ik het schaamrood op de kaken hebben, wanneer dit een redactionele uitglijder was.

Het programma item over de hybrides kan natuurlijk ook willens en wetens zo in elkaar gedraaid zijn, maar dan spelen andere belangen een rol. In zo'n geval zou dit programma geen consumenten voorlichtingsprogramma meer mogen heten.

John Visbeen

bigpete
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2008 11:48

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door bigpete »

Ik sluit me volledig aan bij de opmerkingen van anderen hiervoor.

Wat me vooral stoort is het optreden van de zogenaamde deskundige van Autovisie Ton Roks, hij kreeg het voor elkaar bijna elk onterecht vooroordeel over de prius zonder blikken of blozen op te lepelen. Een beetje inlezen was wel op z'n plaats geweest Ton, bijvoorbeeld op: http://john1701a.com/prius/prius-misconceptions.htm

Waarom werd die normale auto er eigenlijk bijgenomen in de 'test'? Kwam zeker niet zo goed uit dat deze ook z'n verbruikcijfer en acceleratie in de regen niet haalde? Deze manier van 'journalistiek' bedrijving vind ik van de konijnen af! ga je schamen Radar. :oops:

loozenj
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2008 11:23

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door loozenj »

Wat een schandalig slechte uitzending. Ik rij nu ongeveer 3 jaar Prius, 95.000km, en kom tot totaal andere conclusies dan u. Toyota is als één van de eerste begonnen met investeren in nieuwe ontwikkelingen en met een concept gekomen dat echt werkt. Zelf heb ik verbruik van ongeveer 1 op 19. Dat de fabrieksopgave geldt voor "heuvel af wind mee" weet ierdereen geloof ik wel. Ik vindt het verbruik van de Prius voor een middenklasse auto echt een doorbraak. Dat u voor uw vergelijkingen rapporten aanhaalt die voor de Amerikaanse grootverbruikers, niet innoverende autoindustrie en daarbij ook nog uitgaat van en type dat al vier jaar niet meer geleverd wordt geschreven is, getuigt van een hoge mate van journalistiek onbenul. Als u vervolgens, met droge ogen, de conclusie trekt dat een Hunmmer (340 gr CO2 /km) milieu vriendelijker is den de Prius (106 gr CO2 /km) dan breekt mijn klomp echt. Met mijn 95.000km en ook winterbanden heb ik met mijn zomerbanden al zo'n 60.000km gereden, opnieuw onzin dus. En dan de test in race-overall. De Prius rijder is meestal milieubewust en zal je dus niet zo snel met piepende banden de bocht om zien gaan. De prestaties van de Prius zijn overigens prima zowel qua acceleratie als qua topsnelheid. Het zou TrosRadar sieren deze innovaties positief te benaderen door bijvoorbeeld een vergelijkende test te houden tussen milieuvriendelijke auto's. Ik hoop dat de Prius dan niet wint, want dan gaan de onwikkelingen de goede kant op. Voorlopig is de Prius nog steeds de bezinemotor met de laagste uitstoot. Excusses en rectificatie in de volgende uitzending lijkt wel het minste. Hadden ze van de PvdA niet beter iemand kunnen sturen die er wel verstand van heeft (hebben ze toch? Diderik Samson) En ja jammer dat Toyota niet zelf wilde reageren, zo makkelijk te weerleggen
Jos van Loozenoord

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

Redactie Tros Radar,

Tijdens de uitzending zijn er een aantal one-liners uit de reactie van de Nederlandse Toyota importeur te horen geweest.
Maar ik mis bij het item op de website van Tros Radar een weergave van deze schriftelijke reactie van de Nederlandse importeur.

Ik zou deze graag geplaatst willen zien.

John Visbeen

www.john2211.nl
Laatst gewijzigd door Johnths2 op 04 mar 2008 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

leonard58
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jan 2004 10:04

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door leonard58 »

Inderdaad: RADAR zou zich diep moeten schamen! Ik heb niets met Toyota en ik rijdt ook niet hybride, maar dit was wel bijzonder tendentieuze berichtgeving!
Om een hele uitzending 1 type auto -die in deze uitvoering al jaren niet meer wordt geleverd- volledig af te breken en dan aan het eind van de uitzending -in een slotzinnetje- te zeggen dat er inmiddels een nieuw type is, dat vind ik moedwillig schade toebrengen aan een merk!
Bovendien: de gebruikscijfers t.o.v. de fabrieksopgave.... Het zou eerlijk zijn om de afwijking van een heleboel merken dan in percentage te geven! Er is immers geen een merk dat een verbruik heeft zoals in het boekje! En dan geloof ik dat Toyata er zeker niet slechter en misschien ook niet beter als de gemiddelde auto van af zal komen!
Kortom: deze uitzending is RADAR onwaardig en een excuus zou volledig op zijn plaats zijn! Dit was een "Story" verhaal van de bovenste plank!

Spottie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2008 18:50

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Spottie »

Toch uit nieuwschierigheid even naar Radar gekeken; ik ben nog een redelijk prille priusbezitter en zou het toch vervelend vinden als ik misleid bleek te zijn. Nou, viel wel mee geloof ik. Als ik de sensationele ontdekkingen op een rijtje mag zetten:
- ik kan iets minder snel optrekken
- de verbruikscijfers zijn wat optimistisch ( zijn gebaseerd op amerikaanse test door een soort overheidsinstantie, meen ik eens gelezen te hebben. fabrikanten zijn daar verplicht uitsluitend deze gegevens te vermelden).
-Het vorige model prius was een zodanig nieuwe ontwikkeling, dat alle onderdelen uniek waren en dus niet elders al gebruikt waren..dit werd als een milieunadeel genoemd...
Foei!! innovatie mag dus niet!!

dit vorige model wordt al een jaar of vier niet meer geproduceerd.

Conclusie: het hele verhaal ging HELEMAAL NERGENS over en droop van de kwaadaardige bijbedoelingen. Zijn onze TROS ''artiesten'' bang, dat ze in de toekomst nog meer moeten gaan betalen om met hun PC Hooft tractors door Laren te cruisen? Of dat ze straks hun aso-bakken niet meer aan de straatstenen kwijt kunnen omdat de berijders daarmee de steden niet meer in mogen en bij de Shell alleen nog met Platinum creditcards welkom zijn?

Jammer van mijn tijd. Op net 2 was een uitstekende aflevering van tegenlicht ( over Garri kasparov) waarvan ik nu het begin heb gemist door mijn interesee in wat bleek een onzin-item.

frafie55
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:52

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door frafie55 »

In de vooraankondiging en tijdens de uitzending wordt een aantal keer het woord "milieu" genoemd.
Dan komen de testen:
1e test: Maximale snelheid
2e test: Maximale acceleratie van 0 - 100 km.
Ik vraag mij af wat de intentie van deze uitzending was.
Misschien zijn er mede-weggebruikers, die ook regelmatig in files staan/wegen berijden met snelheidsbeperkingen, en voor de rest netjes 120 km/h rijden op snelwegen.
Er zijn mensen die er wel verstand van hebben en constateren dat Nederland dichtslibt. Misschien is een hybride auto dan zo slecht nog niet...?
In de file tussen de Hummers.....
De uitzending vond ik zeer tendentieus en ik miste elke vorm van journalistieke research.

Frans Fiene

ecopiet
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2008 12:38

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door ecopiet »

Ik heb recent een Prius besteld na een afweging van alle pro's en contra's. Inclusief de claims van CNW. Die zetten wel aan tot nadenken, maar zijn doorzichtig en uitermate dubieus.

Op alle fronten verdient Toyota een pluim (en winst) voor de ontwikkeling van de hybride techniek.

Jammer dat een prima presentatrice als Antoinette zich voor dit waardeloze karretje heeft laten spannen (daarmee bedoel ik de PC-Hooft tractorlobby).

Dit soort bagger-reportage wordt vanzelf afgestraft door de markt. Complimenten voor Toyota dat zij de vooringenomen TrosRadar-redactie zichzelf belachelijk heeft laten maken.

Als Tros graag wil dat we roekeloos generaliseren, dan zijn er hier nog een paar onderzoeksresultaten:
1. De Tros is slecht voor het milieu;
2. De overbetaalde Tros-bazen proberen hun eigen verspillende levensstijl te rechtvaardigen;
3. De Tros wordt zwaar gesubsidieerd door de overheid met onze belastingeuro's;
4. Vooral het ministerie van Financiën zal erg blij zijn met dit soort propaganda tegen zuinige auto's;
5. Wellicht gaat de subsidie voor Tros omhoog als Tros u overtuigt om Hummers te gaan rijden i.p.v. Prius; werkt de Tros soms op provisie?
6. De directie en de redactie van TrosRadar dienen zonder riante premies ontslagen te worden voor dit soort riooljournalistiek.

pd0beq
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2008 15:40

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door pd0beq »

Met deze uitzending verdiend Tros Radar een koude douche.
Ik heb hem al uitgedeeld
Wie volgt :wink:

a boner
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2008 07:59

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door a boner »

Het is natuurlijk suf om een Prius met een Hummer te vergelijken. Maar wat kritiek op het Nederlandse beleid is wel op zijn plaats. Belastingvoordelen zijn alleen te behalen voor hybride voertuigen. In de ons omringende landen wordt hier veel beter over nagedacht. Zweden: E85, Duitsland: biodiesel en aardgas, Belgie en Verenigd Koninkrijk: accijns vrijstelling PPO.

Ik rijd zelf op PPO zonder enig belastingvoordeel, dus volle PBM inclusief dieselboete en geen eventuele korting op bijtelling. En toch rijd ik veel milieuvriendelijker dan elke Prius chaufeur.

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

De koude douche is door mij ook al uitgedeeld, maar ik denk niet dat deze gehonoreerd wordt. Zo sportief zullen ze bij de redactie wel niet zijn. Het is veel makkelijker om die aan een ander te geven.

John Visbeen

www.john2211.nl

leveroij
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2008 11:08

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door leveroij »

Reportage ok onder de koude douche geplaatst,

afwachten....

Gesloten