LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hybride auto's

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
bhsado
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2007 13:35

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door bhsado »

Laat u beter informeren?
Maar noem het a.u.b. niet een subsidie. Dat is bedrog?

Overal wordt het als volgende gemeld:

Subsidie bij aanschaf hybride auto
Om het gebruik van hybride auto's te promoten, heeft de overheid een speciale subsidieregeling in het leven geroepen. Hybride auto's met een A-label kregen tot 1 juli 2006 een BPM-korting van 9.000 euro. Dit is verlaagd naar 6.000 euro. Voor hybride auto's met een B-label geldt sinds 1 januari 2006 een korting van 3.000 euro op de BPM. De subsidieregelingen voor hybride auto's zijn van toepassing tot 1 juli 2008.

Als u een hybride auto koopt betaalt u (tijdelijk) wat minder belasting voor zo'n auto. Dat is op zich een goede zaak die de verkoop stimuleert.

Prima maar..... knip het niet zo simpel op in hybride of niet-hybride.
Een hybride is geen Ei van columbus .. verre van dat. Stel dat alle leveranciers alleen hybrides gaan produceren......dan geen subsidie meer en ook geen oplossing voor de energie en milieu problematiek.

Johnths2
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2008 14:03
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Johnths2 »

De zogenaamde subsidie is alleen een vermindering van de belasting.
Je spreekt toch ook niet van subsidie op de houderschapsbelasting van een benzineauto t.o.v. een dieselauto.
Het zou duidelijker worden als er % belasting geheven werd naar verbruik en CO2 uitstoot. Het Europese parlement zou een dergelijk belastingsysteem voorstaan. Maar dat is voor de Nederlandse regering een probleem, omdat zij op alles wat wij doen al een soort belasting heffen b.v. benzineaccijns, houderschapsbelasting, BTW, BPM, etc.

Om het geloofwaardig en overzichtelijk te maken, zullen er een aantal belastingen en/of accijnsheffingen moeten vervallen. Daarvoor in de plaatst zou een systeem moeten komen waar de veelgebruiker meer betaald, dan de gebruiker die minder gebruikt. Alleen een belasting in de benzineprijs en de rest laten vervallen zou eerlijker zijn. Maar dat krijg je in Nederland niet voor elkaar, want dan word de benzineprijs te hoog en gaan er teveel automobilisten over de grens tanken. Het zou misschien wel kunnen als het een systeem zou worden, dat in heel Europa werd ingevoerd en Nederland de auto niet alleen zou gebruiken als melkkoe.

rob-10a
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2008 13:09

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door rob-10a »

Om 5 redenen was de kritiek op de Prius onzinnig.
1. De Prius van € 25.000 werd vergeleken met een Auris van € 20.000. Een werkelijk vergelijkbare Auris met automatische versnellingsbak, automatische airco en elektronisch stabiliteitsptrogramma ESP is vrijwel even duur als een Prius.
2. De snellere acceleratie van een handgeschakelde auto waarbij razendsnel wordt geschakeld en extreem ver wordt doorgehaald in lage versnellingen lijkt gelukkig in de verste verte niet op een praktijksituatie; een automaat is in de praktijk veelal sneller, en een Prius is zeker sneller bij hogere snelheden.
3. Bij mijn Prius zijn zelfs de aangedreven voorbanden na 52.000 km nog niet aan vervanging toe.
4. In vergelijking met andere benzineauto's waarin ik regelmatig rijd is de Prius werkelijk zuiniger: gemiddeld 5,3 liter per 100 km, waarbij veelal op snelwegen wordt gereden ('s zomers en bij ritten op 80-km-wegen is het verbruik duidelijk minder, 's winters en bij veel korte ritten met koude starts meer). Het genoemde hogere verbruik tijdens de rit van Hilversum naar Assen zegt meer over de rijstijl van de bestuurder dan over de kwaliteiten van de Prius.
5. Alle niet in Europa geproduceerde auto's moeten per schip worden aangevoerd, en ook het vervoer vanuit een ander Europees land kost energie.

jvamstel
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2008 22:33

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door jvamstel »

Jammer dat er nog steeds geen reactie is van de redactie van Trosradar. Toch volgende week maar eens kijken of ze "mans" genoeg zijn om hier kort op terug te komen.

ps-je voor meneer of mevrouw kuiken, ik ben geen priusrijder, maar juich wel de ontwikkelingen van Honda en Toyota toe. Doet me denken aan het ondernemerschap van de ons zo bekende heer Philips.

Spottie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2008 18:50

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Spottie »

Las vanmorgen in een krantje in de trein, dat General Motors - HUMMER-OPEL- etc etc- wereldwijd 74000 mensen moet ontslaan, wegens slechte bedrijfsresultaten. Ze hebben TROS RADAR nog een beetje gesponsored, maar ook dat kon het tij niet meer keren... :wink:

Nu binnenkort die 74000 ex-werknemers niet meer dagelijks in hun GM auto's van en naar hun werk hoeven rijden, draagt GM op deze wijze toch nog bij aan de vermindering van de CO2 uitstoot...en daar hoefden ze dus helemaal niet een nieuwe technologie voor uit te vinden. ....
:lol:

priusrijder
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2008 10:37

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door priusrijder »

Spottie, dus Hummer is van hetzelfde concern als Opel. Dat is grappig want Opel heeft voor Astra en Corsa ook zelf al Hybrides klaar staan. De Astra gaat naar verwachting van 0 naar 100 in 8 seconden, dus wanneer Radar gaat onderzoeken of dit klopt en het blijkt 9 sec te zijn, gaat Radar dan ook weer tot de conclusie komen, dat deze Astra slecht is voor het milieu?
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=3111[/url]

rob-10a
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2008 13:09

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door rob-10a »

Wat ik nog vergat in een eerdere reactie: een van de meest opvallende zaken is de rust die van het rijden in een Prius uitgaat. Vooral in stadsverkeer en in files, als de auto vrijwel uitsluitend op de elektromotor rijdt, is dat niet alleen goed voor het milieu maar ook voor het welzijn van de bestuurder. Zelfs in vergelijking met een conventionele auto met automatische versnellingsbak veroorzaakt het rijden in een Prius dan nog minder stress.

onafheankelijkeleaserijde
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2008 13:06

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door onafheankelijkeleaserijde »

Het echte verbruik van de auto en dus de vergelijkingswaarde wordt getest en vastgesteld door de RDW. Zij doen dit voor alle auto's. Ze bepalen daarbij het verbruik. Zie: http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/94F1D197 ... NL2008.pdf

Daar staat 1:23,3.

Verder sta je vaak op snelweg even snel te rijden als in de stad.

rob-10a
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2008 13:09

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door rob-10a »

N.a.v. de opmerking van de vorige deelnemer over het benzineverbruik en de RDW-cijfers: de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik in veel andere auto's zonder probleem het verbruik haal dat in de RDW-lijst staat (bijv. Toyota Avensis sedan 1,8 automaat: volgens RDW 7,7 l/100km, mijn ervaring na 110.000 km: 7,5 l/100km), maar dat mij dat in de Prius niet lukt (RDW: 4,3 l/100km; mijn ervaring na 52.000 km: 5,3 l/100km).

onafheankelijkeleaserijde
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2008 13:06

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door onafheankelijkeleaserijde »

Veel en vooral snel (met weinig afremmingen) op de snelweg rijden is inderdaad ongunstiger voor de prius

bhsado
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2007 13:35

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door bhsado »

Die verbruikscijfers zijn z.g.n. Rollerbank testen. Je kunt dit halen als je heeel bewust met je auto omgaat.

Ik rij zelf een 107 en haal hiermee tussen 1:20 en 1:22. Ik moet dan heel bewust rijden. Met Airco aan en lekker gassen is er dan niet bij.

Wat ik wel lees is dat bij een hybride het nog meer uitmaakt hoe je rijd en vooral waar. Stadsverkeer is heel geschikt voor een hybride.... lange stukken op een snelweg minder... Da's opzich ook logisch.... de winst van een hybride wordt nu eenmaal uit de electro motor gehaald.

Swimmie
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2008 13:13

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Swimmie »

Wat een feitelijke onjuistheden werden er in de uitzending van 3 maart j.l. verkondigt :evil:
Ik ben Prius rijder sinds begin 2005 (Model Prius II) en sinds half oktober 2007 weer een nieuwe (ook model Prius II).
Hier kort een paar 'gebuikerscijfers':
Met mijn eerste Prius heb ik 56000 km gereden.
Gemiddeld verbruik: ruim 1 op 19.
Banden: na die 56000 km nog gewoon eerste stel banden.
Is het opgegeven verbruik van 1 op 23 niet te halen? Jawel!!
Tijdens een toertocht van 80 km over de Posbank hebben hebben wij een verbruik van 3,9 ltr / 100km (= ruim 1 op 25) gehaald! Details: met 2 inzittenden en met airco aan!!!
Tijdens deze rit hebben we natuurlijk rustig gereden en er zat nauwelijks snelweg in.
Nog een verbruikscijfer: zomer 2007, rit van NL naar Zwitserland, 860 km, snelheid tussen de 120 en 130, 2 inzittenden, met bagage, airco aan, bij aankomst op bestemming in Zwitserland een verbruik van 1 op 22!
Hoe bereik je dit? Door gewoon constant te rijden en goed te anticiperen.

Wat mij nog van het hart moet: Wat heeft een test op een race circuit te maken met de vraag of de hybride auto wel zo millieuvriendelijk is als beweert?
Wat kan het een Priusrijder schelen of ie in 10 of 15 seconden bij de 100 is? En of ie z'n topsnelheid van 170 wel haalt (wat ie trouwens gemakkelijk doet, zelf getest op de autobahn in Duitsland).

Nee, Tros Radar, jullie sloegen de plank goed mis met jullie uitzending!
Check voortaan voor uitzending of een en ander wel klopt! 2 telefoontjes en je had kunnen weten dat een Prius op gewone banden staat die een normale levensduur hebben.
En dan je uitzending ophangen aan een allang achterhaald en dubieus 'onderzoek' (die notabene niet eens over de Prius II gaat). Wat een lachertje zeg!
Ik heb een klein poosje bij een lokale omroep gewerkt, daar werd zorgvuldiger met de berichtgeving omgegaan als in jullie uitzending van afgelopen maandag!

Ik neem aan een rectificatie te mogen zien tijdens een eerstvolgende uitzending, zo niet, dan blijkt dat jullie uitzendingen het predicaat 'consumentenvoorlichting' niet mag hebben.

gr. Swimmie

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door jonis »

Ik vraag me eigenlijk bijv ook af hoe ze erbij komen dat zo'n Hummer 100.000KM met een setje banden doet, een beetje patser rijdt dat ding nl direct na aanschaf naar de velgenboer voor een glimmend setje 28"
Dat zijn dan alvast minimaal 2 setjes op de eerste 100.000KM. :D

ecopiet
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2008 12:38

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door ecopiet »

TrosRadar zal snel met verontschuldigingen en rectificaties moeten komen.

Anders zullen de kijkers (en lezers van dit forum) tot de conclusie komen dat TrosRadar zich schuldig maakt aan riooljournalistiek en opzettelijke misleiding.

Het minste wat TrosRadar zou moeten doen, naast een verontschuldiging, is "equal time" geven aan Toyota, objectieve specialisten en ervaringsdeskundigen.

Gebeurt dat niet, dan moet de subsidie voor Tros worden ingetrokken. Tros moet haar inkomsten dan maar (wat meer) gaan zoeken bij sponsors die baat hebben bij Tros programma's.

abber2
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:12

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door abber2 »

Ik ben het helmaal ecopiet en swimmie eens.

Heb altijd met veel plezier naar Tros Radar gekeken, er is meer en meer sprake van stemmingmakerij ipv objectieve journalistiek. Ter aanvulling op ecopiet en swimmie:

Als Toyota aangeeft dat het onderzoek naar de Prius inmiddels door verschillende wetenschappers is weerlegt, dan verdient dat op zijn minst wat uitzoekwerk wat er precies weerlegt is en door wie. Ook die mensen zouden aan het woord moeten komen.

Daarnaast wordt in eerste instantie gezegd dat zelfs een Hummer "milieuvriendelijker" is dan een Prius, en even later wordt gezegd dat een "moderne, schone diesel" net zo milieuvriendelijk is. Nou, er zit nogal een wereld van verschil tussen Hummers en moderne, schone diesels lijkt me.

Ik hoop dat iemand van de redactie dit ook leest en er eindelijk weer eens objectieve berichtgeving plaatsvindt waar de consument bij gebaat is. Deze stemmingmakerij dient enkel het kijkcijfer belang en heeft niets met consumentenbelang te maken!

En inderdaad, Antoinette heeft nooit een goed woord over voor mensen die niet in de studio komen na een uitnodiging van Radar. Ben benieuwd of Antoinette mans genoeg is om in de studio hierop terug te komen op uitnodiging van deelnemers aan het forum!

Jorisdp
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2006 22:54

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Jorisdp »

Het televisieprogramma "De leugen regeert" heeft de Prius test in
Radar als onderwerp verkozen!

En dat is niet omdat de Tros zo goed journalistiek werk geleverd
heeft ;-)

Ed vd L Almere
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jan 2007 21:16

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door Ed vd L Almere »

Als ik dit soort berichtgeving zie vraag ik me af wat de feitenkennis van degene is die het uitzend. Bij een autoverslaggever vraag ik me af wat zijn doelstelling is. Hij weet beter.
Ton Roks van Autovisie is duidelijk geen liefhebber van het fenomeen hybride. Ergens in het 2e kwartaal van 2007 heeft hij al eens in het hoofdredactioneel van Autovisie een lans gebroken voor het dust tot dust rapport. Ongeveer een jaar later probeert hij het nu nog maar eens een keer via Tros Radar (gelukkig zijn er op deze site van Tros Radar al behoorlijk wat reacties van mensen die weten wat een Prius wel en niet kan). Ook de site van John Visbeen (www.john2211.nl) levert zeer veel technische en gebruikersinformatie/ervaring. Dat is echter al door hem en andere op dit forum naar voren gebracht. Maar als je echt iets wil weten over dit soort techniek, neem gerust eens een kijkje.

Naar aanleiding van het redactioneeltje van Ton Roks in 2007 heb ik de site van CNW marketing research bekeken. Ik was namelijk zelf geïnteresseerd in een Prius. En als het echt zo erg was als Ton Roks voorstelde, dan zou dit zwaar wegen in mijn overweging al dan niet een Prius te kopen.
CNW levert volgens eigen zeggen tegen betaling toegang tot marketing informatie. Ze doen tegen betaling in opdracht van iemand een onderzoek naar iets. Of ze onderzoeken zonder opdracht iets dat ze tegen betaling via internet beschikbaar stellen. Het is een commercieel bedrijf (niets mis mee, dat is Toyota ook), dat zijn onderzoeks resultaten niet gratis beschikbaar stelt (zeggen ze zelf). Dan kunnen ze nu 100 keer met droge ogen zeggen dat dit onderzoek uit eigen zak is betaald, maar dan wil daar toch bewijs van zien. De resultaten van het onderzoek waren namelijk ook al niet overtuigend.

Echter deze keer (Dust to Dust rapport) is dat ineens anders. Het commerciele CNW vond de resultaten van het onderzoek zo belangrijk voor de samenleving (zeggen ze zelf op pagina 12 van het d2d rapport) dat ze het gratis beschikbaar stellen aan de eind consument. Waarom zouden de normale klanten (bedrijven) nog voor dit rapport willen betalen als ze het 2 weken na publicatie als consument gratis kunnen lezen?
Volgens het rapport (pagina 5) is men gestart in februari 2001 met initieel onderzoek en was het raport gereed rond januari 2006!!!! ==> 3e alinea pagina 9).
Volgens het rapport is men zo minitieus te werk gegaan dat er zelfs per auto is gekeken naar de energiekosten van het woonwerkverkeer van de fabrieksarbeiders (4e alinea pagina 7 en eind pagina 9 begin pagina 10 van het d2d raport).
Bij wetenschappelijk onderzoek is bronvermelding (dus traceerbaarheid) essentieel. Het D2D rapport (pagina 8 alinea 2)weigert bronnen te vermelden.
Diverse automerken, waaronder Toyota, zijn bezig met ISO-certificering van hun werkwijzen en rapportage mbt millieu maatregelen. Hierdoor worden uitspraken van autoproducenten beter verifieerbaar dan het niet verifieerbare D2D rapport.

Dan het verhaal over de speciale banden die speciaal alleen voor de Prius worden gemaakt en die maar 22.000 km meegaan. Onzin!! Het is zelfs zo dat de amerikaanse prius op 15 inch velgen en banden rijdt en de Europese op 16 inch velgen en banden. Dit geeft al aan dat er niet één speciale priusband bestaat. In Europa worden Michelin Pilot Primacy banden in de maat 195/55/16 87 V gemonteerd. Volgens www.michelin.nl is de Pilot Primacy bedoeld voor voor auto's uit het hogere segment en kilometervreters (!!!). Er staat zelfs een plaatje bij van een BMW 1-serie (geen Prius!!). Verder prijst Michelin de band als volgt aan:

"Michelin Pilot Primacy is de hoge prestatieband die door autoconstructeurs het meest wordt gekozen en die 25% langer meegaat".

In dit kader is het ook leuk om te zien dat in de 100.000 km duurtest van de duitse variant van Autoweek over 107.000 km 1 set zomerbanden en 1 set winterbanden is gebruikt. Flauwekul verhaal dus van CNW marketing research en Tros Radar. Ook werd geconcludeert dat de accu's in nieuwstaat verkeerden.

Wat betreft de metingen door mannen met witte jassen op rollerbanken lijkt me de kritiek van Ton Roks erg flauw en suggestief.
Als je echt niet weet dat de verbruikscijfers van deze tests in de dagelijkse rijpraktijk niet gehaald worden, dan ben je toch echt van een andere planeet.
Waar het natuurlijk om gaat is dat er een standaard test is waarbij auto's in precies dezelfde omstandigheden (temperatuur, belasting, afstand etc.) worden getest. Dan zijn de resultaten met elkaar vergelijkbaar. Daar kun je wat mee. Dat zul je dus in en laboratorium moeten doen. Je kunt moeilijk voor elke auto wachten met een test totdat het droog, windstil (of juist stormachtig als je dat belangrijk vindt) en bijvoorbeeld 25graden Celcius is (allemaal zaken die verbruik en emissie duidelijk beïnvloeden. Als de rollerbank test te kort is, of te weinig snelweg in zich heeft, dan moet je kijken of je de testprocedure op de rollerbank moet aanpassen. Hoewel ik denk dat dat qua ranking niet echt veel zal uitmaken, hooguit dat de cijfers wat dichter bij het dagelijks gebruik zullen uitkomen.

Met betrekking tot het over de wereld verslepen van onderdelen vrees ik dat niet alleen bij de Prius gebeurt. Dat werkt helaas zo met globalisering.
Neem bijvoorbeeld een BMW X5 en straks de X6. Deze worden in het Amerikaanse Spartanburg gemaakt. In Europa zie je behoorlijk wat X5-en met dieselmotoren. Bijvoorbeeld een 3.0d. Die motor vind je terug in de BMW 3-serie, 5-serie, de X3-serie, de X5-serie en de 7-serie. Hebben ze in Amerika een speciaal fabriekje voor de 3.0d motor voor de X5 en X6 (in Amerika is men nog niet zo in voor dieselmotoren)? En worden dus al die 3.0d motoren voor in Duitsland gebouwde BMW's (in Europa is men dol op dieselmotoren!) met de boot naar Europa verscheept? Of worden de 3.0d motoren in Duitsland gemaakt (met onderdelen uit???), vervolgens voor de X-5 en de X-6 naar Amerika verscheept en aldaar ingebouwd, om vervolgens de (behoorlijk grote en zware) auto met dieselmotor (die je in Amerika aan de straatstenen niet kwijt raakt) weer terug naar Europa te vervoeren?
Lijkt me een redelijk vergelijkbaar probleem. En ik vrees dat dit soort zaken niet alleen bij Toyota of BMW voorkomt.

Ik kwam op de site http://john1701a.com/index.html een aardig voorbeeld tegen van een Prius van de 1e generatie Prius (dat is dus die van het D2D rapport (!!) die na 349.531 mile (dat is 559.249 Hollandse kilometertjes) zijn einde vind na een aanrijding. Allemaal nog met het originele accusetje. Alles voorzien van foto's van verbruiks- en kilometer- (in dit geval dus mile) meter. Het gaat op deze pagina om het linkje:
"2-02-2008 - At 349,531 miles, his Prius adventure suddenly came to a tragic"
Eenmaal via deze link kun je nog naar pagina 3; 2 en 1. Daar zie je ook foto's van verbruik.

Overigens ben ik helemaal niet tegen Diesel. Het lijkt me namelijk wel verstandig om zuinig te zijn op schaarse ruwe aardolie. Als je ruwe olie raffineert krijg je niet alleen diesel, maar ook benzine, lpg, asfalt etc. Dus als je alleen maar de diesel (of benzine) gebruikt en de rest als afval beschouwt ben je als wereldgemeenschap niet zinnig bezig.

Daarnaast lijkt het me zinnig als overheden inderdaad ook kijken naar schoon. Ook wat betreft het principe D2D.
Het zou bovendien goed zijn als de overheid mensen informeert wat schoon is.
Het enige wat je nu hoort is CO2 (de bubbeltjes in mijn cola waar ik niet aan dood ga, maar die waarschijnlijk van invloed zijn op de opwarming van de aarde).
En verder fijnstof. Als ik maar een diesel met roetfilter heb, dan is hij schoon wordt er dan gezegd (zie ook Tros Radar). Allereerst is die diesel met zelfs het beste roetfilter (qua roetuitstoot) vervuilender dan een bezinemotor (nul fijnstof). Daarnaast heb je de stoffen waarvan ik wel ziek wordt/eerder dood ga zoals NOx. Ook daarin is een diesel veel vervuilender dan een benzine auto (geen issue in het D2D-rapport, want in Amerika rijdt men nagenoeg alleen benzine). Daar (NOx bij diesel) heeft men (ik geloof o.a. Mercedes) weer iets op gevonden (catalisator met ureum-inspuiting). Maar waar kan ik die auto op dit moment kopen en wat kost die? En de Diesoto? Zegt Mercedes recentelijk dat die de komende 5 jaar niet op markt te verwachten is. Men moet nog wat technische probleempjes tackelen. Zal volgens Mercedes nog zeker 5 tot 10 jaar duren voordat deze motor in produktie komt (komt hij dan direct in de A-klasse, of eerst in de S-klasse). Bovendien is dit volgens CNW revolutionairdere techniek dan in een Hummer. Dat kan dus nooit goed zijn voor het millieu.

Tot slot lijkt het me heel goed om in tenminste in binnensteden te kijken naar vervuilende eigenschappen van auto's. Dat betekend dus niet alleen blind op bouwjaar schiften, maar gewoon een jaarlijkse serieuze keuring, waarbij daadwerkelik gemeten wordt of en hoe vervuilend het voertuig is. Het argument dat er al Volvo's uit de jaren 70 met catalysator werden geleverd zegt natuurlijk niet of dat ding het nu nog steeds doet. Of dat het stuk was en door de eigenaar is verwijderd omdat een nieuwe toch wel wat duur was voor zo'n oud bakkie.

Kortom Tros Radar, jullie hebben (ik vrees bewust om invloed uit te kunnen oefenen op BPM en bijtellingsregeling) stemming proberen te maken aan de hand van drogredenen en soundbites. De domme kijker kent de feiten toch niet, auto is emotie en als hij minder belasting kan betalen door dit soort onzin na te blaten, dan zal het millieu hem/haar worst zijn.
Als er iets mis is kom dan als je blieft met de echte feiten. Dat geld wat mij betreft ook voor een Prius. De wijze waarop bijvoorbeeld Euro NCAP heeft gezorgd voor veiligere auto's (mensen informeren op basis van feiten) levert tenminste vooruitgang op. Doe zoiets ook met millieu.

En zoals zovele reacties hiervoor denk ook ik dat Radar mag reageren met een rectificatie en excuses op deze slecht onderbouwde uitzending.

juggie(Dual Power)
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2008 22:05

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door juggie(Dual Power) »

Precies Ed,

Hier sluit ik mij geheel bij aan, ofwel:

A.) De Prius is DE zuinigste D segment auto die op dit moment te koop is.
B.) Een hummer in gebruik verbruikt 5 keer zoveel meer aan brandstof en dus uitstoot.
C.) Om een Prius te kunnen maken en weer te recyclen is niet 5 keer zoveel energie nodig dan een Hummer.
D.) De banden van een Prius gemiddeld tussen de 50.000 en 70.000 km mee gaan.
E.) De banden van een Hummer zijn circa 60 % groter in doorsnee maar gaan circa 30 % langer mee dus welke band is er beter?

enzo voort enzo voort

De acceleratie is geweldig voor een auto van bijna 1.300 kg echter op een nat wegdek grijpt het zeer geavanceerde VSC+ systeem in (om te voorkomen dat je onnodig rubber staat te verbranden of erger controle over de auto verliest (mede) door het hoge koppel van de electromotor(en).

Gelukkig bestaat de Nederlandse bevolking uit nuchtere mensen welke hun (al dan niet boeren) gezond verstand gebruiken en in (redelijk) grote aantallen tot aanschaf overgaan op een Hybride auto. Dit laatste is natuurlijk ook omdat we zo min mogelijk bestolen willen worden door onze "geweldige" regering.

Rader heeft zijn huiswerk slecht gemaakt en moet deze opnieuw doen willen ze nog enige geloofwaardigheid behouden bij het grote publiek.


De Japanse autofabrikanten Honda & Toyota zijn (als eerste) voorbereid op onze toekomst terwijl (Noord) Amerika de wereld op diversen fronten omzeep helpt en de Europese autofabrikanten inmiddels "stinkend" hun best doen om hun achterstand in te halen.

Juan v G (Gouda)
Laatst gewijzigd door juggie(Dual Power) op 09 mar 2008 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

javelin
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2008 10:13

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door javelin »

Radar is voor niet langer meer een objectief programma. Het afkraken van de hybride auto's is misplaatst. Ik vind het juist moedig van Toyota, om een, overigens een decennium geleden al, als eerste automobielfabrikant een hybride auto op de markt te brengen in deze door de oliemagnaten gedomineerde energiemarkt. Al jaren reppen Opel en consorten over brandstofcelauto's, maar waar blijven ze, staan ze al in de winkel.....!? Toyota en Honda zijn mijnsinziens op de goede weg, want wellicht kun je op termijn het benzinegedeelte van de hybride vervangen door een brandstofcel (of kernfusie?!) dan kunnen de al reeds verkregen ervaringen en ontwikkelingen goed van pas komen voor de verder ontwikkeling van bestaande hybride technologieën. Zulke ontwikkelingen dient te worden ondersteund. Waar blijven de Brom(scooters) op elektriciteit...Op het fietspad wordt men dagelijks vergast door de huidige modellen. Elektrisch aangedreven Brom(scooters) zijn dan ook niet makkelijk meer op te voeren, waardoor er waarschijnlijk ook minder verkeersongelukken zullen plaatsvinden... Het verbruik van een auto is sterk afhankelijk van je rijstijl, rijden volgens "het nieuwe rijden" loont, snel opschakelen (tussen de 2000 en 3000 toeren) naar de hoogste versnelling, je houden aan je maximum snelheden en goed anticiperen op het overige verkeer! Ik rij met mijn Lexus 2.0 liter blok ( 6 cylinder) makkelijk 1 op 11 a 12.... (gewoon 50 binnen bebouwde kom, 80 op buitenwegen en 120 op de snelweg), maar ja je hebt met mensen te maken en die zijn over het algemeen te gehaast, gedreven door deze "dynamische maatschappij"....... dus als ik met die Prius onderweg zou zijn...... Een hybride auto wordt toch steeds interessanter, want we staan hoe langer hoe meer in de file, bij lage snelheden verbruikt hij n.l. het minste! De hybride is een goede overbrugging naar de volledige brandstofcelauto, nu moeten enkel nog langzamerhand de oliemagnaten verdwijnen, om de weg vrij te maken, zodat deze ontwikkelingen kunnen worden bespoedigd!

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Hybride auto's

Ongelezen bericht door sieward »

Ook ik wil kritisch reageren op dit item van Tros Radar. Voor de record: ik ben geen eigenaar van een hybride auto.

Allereerst wat betreft de prestaties. Een handgeschakelde auto is meestal sportiever dan een automaat. Een hybride auto is een automaat, en zodoende inderdaad minder sportief. Toch is de technologie van de automaten zodanig dat je er goed mee kunt rijden, zonder dat je moet afwachten of de motor er wel zin in heeft, het is zeker geen slome bak (ik heb wel een proefrit met de Prius gemaakt). Maar een automaat is ook rustiger en eenvoudiger te rijden. Met name in files is een automaat een waar genot. Wat mij betreft een belangrijk voordeel welk voor mij dik opweegt ten opzichte van het minder sportieve karakter. Maar iedereen mag zelf zijn keuzes maken. Neem beide aspecten mee.

Toch ook even naar het milieu. Het is inderdaad slim om niet alleen te kijken naar het verbruikscijfer, maar ook het productieproces en de verwijdering van een auto moet worden meegenomen, wil je komen tot een totale milieubelasting. Dit heet een zogenoemde Life Cycle Analyse (LCA). Maar dan moet je een dergelijke analyse wel doen met een wat gezondere visie. Wat de experts aandroegen, was dat er veel energie in ontwikkeling ging zitten. Wat mij betreft een onzin argument. Als je wilt weten of een technologie schoner is dan een andere dan moet je juist niet blind staren op de ontwikkeling. Iedereen begrijpt, dat als we zo zouden redeneren, dat we nu op kolenstoommachines zouden moeten rijden, hetgeen werkelijk het meest milieubelastende scenario zou zijn wat je maar kunt voorstellen. Nee, ontwikkeling moet je niet te zwaar meenemen in een LCA, dat is een investering, die je doet om op termijn over schonere technologie te kunnen beschikken. Er werd genoemd dat transport van onderdelen een ander serieus milieuprobleem zou zijn. Welnu: inderdaad is het niet goed voor het milieu om onderdelen rond de wereld te verschepen, om tot een product te komen. Echter bij een nieuwe technologie, zul je in de beginfase altijd met dergelijke problemen te maken hebben. Naarmate er meer behoefte is naar deze nieuwe technologieën, zul je zien dat men in meer landen gunstig onderdelen kunnen fabriceren en dat het verschepen vanwege de transportkosten uiteindelijk minder nodig zal zijn. Dit zal ertoe kunnen leiden, dat men op termijn vergelijkbare transportinspanningen moet verrichten als ook bij andere auto’s. Ook het argument, dat alle onderdelen speciaal voor de Prius zijn gemaakt, wordt op termijn minder relevant. Want je mach toch wel hopen, dat Toyota meer hybride modellen op de markt zal zetten. Dan kan dezelfde technologie in meer modellen worden toegepast. Ook andere fabrikanten hebben waarschijnlijk de behoefte om deze technologie te gebruiken, en zo zal op termijn ook de specifieke onderdelen van een hybride technologie breed worden toegepast. Uiteindelijk klaagde men over de ingewikkelde verwijdering van een Prius. Ik vermoed dat men hier doelt op de vernietiging van accu’s, waar inderdaad een enorme milieubelasting mee gepaard gaat. Echter, indien deze technologie zich doorzet is het logisch en economisch verstandig om de accu’s te recyclen, zodat de kostbare zware metalen niet onnodig in het milieu terecht komen.

Zo kom je eigenlijk tot de conclusie, dat veel aspecten van de uitgevoerde Hummer LCA betrekking hebben op een momentopname, waarbij er vanuit gegaan wordt, dat een goede nieuwe technologie meteen de prullenbak in verdwijnt. Tja, als dat je uitgangspunt is, mag je inderdaad niet verbaasd zijn, als nieuwe technologieën altijd slecht voor het milieu zijn. Kun je maar beter terug naar de kolenstoommachine! Er zijn meer wetenschappers die deze mening zijn toegedaan. Daarom is het beter dat het onderzoek Hummer/Prius de prullenbak in gaat, en ik daag mensen uit om een fatsoenlijk onderzoek te doen, waarbij met verstand van zaken serieuze afwegingen worden gemaakt. Aspecten zoals hierboven beschreven zullen dan zeker hun neerslag vinden.

Tot slot nog even over rijden op snelwegen en door steden. Het is inderdaad de stad waar de auto veel optrekt en weer afremt. Hier haalt de Prius zijn voordeel. Vergeet ook niet de tijd waar je normaalgesproken voor een stoplicht staat te wachten met draaiende motor. De Prius motor is dan gewoon uit. Nou is het zo, dat juist in stedelijke gebieden, de problemen met de uitstoot van auto´s het grootst zijn. Hier hebben de mensen direct last van de luchtkwaliteit. In Nederland is de luchtkwaliteit in de steden een serieus probleem aan het worden, veel erger dan in andere Europese landen. Laat de Prius nou juist in dit gebied zijn grootste voordeel behalen. Dus minder uitstoot in de stad, en wellicht wat meer op de snelwegen. Dan begrijp je al heel snel, dat dit wel een heel belangrijk voordeel is, en juist belangrijk voor Nederland. Het fiscaal steunen van dit initiatief is wat mij betreft daarom gerechtvaardigd, zolang men ook voor andere initiatieven openstaat.

Gesloten